
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TURKISH PUBLISHERS ASSOCIATION 

REPORT ON FREEDOM TO PUBLISH TURKEY 

(JUNE 2012-2013) 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



REPORT ON FREEDOM TO PUBLISH 

(June 2012 – June 2013) 
 

Lawsuits and Investigations against Books, Books Pulled Off the Shelf  

There was a case opened against Mehmet Baransu claiming that in his book Karargah (Headquarters), he has 

‘’made certain information public that should have been kept secret’’ and ‘’attempted to influence the 

judiciary’’, in violation of Turkish Penal Code (TCK) 336 and 288. Baransu proved to be innocent on May 7, 

2012 from the lawsuit where his sentence could have ranged from a year and a half to six years.   

Kemal Dal and Hıdır Altun, DTP and BDP administrators, were sentenced to prison due to the allegation that 

they were doing propaganda for an illegal organization with books of Abdullah Öcalan, violating Anti Terror 

Law (TMK) 7/2. Dal and Altun were arrested in front of the door of a shipping company’s shop in Izmir, 

Bornova when they were picking up packages of books, under the allegation that these packages comprised 

of illegal print media; then, they were released. Izmir Prosecution Office decided to confiscate 30 packages 

of books that arrived to shipping company because there was a precedent case from Siirt Lower Criminal 

Court, where it was decided that 2970 books would be confiscated which included Abdullah Öcalan’s plea 

to European Court of Human Rights (ECHR) and books that included his other pleas published by Aram 

Publishing such as Uygarlık, Maskeli Tanrılar ve Örtük Krallar Çağı (Era of Civilization, Masked Gods 

and Covered Kings), Kapitalist Uygarlık, Maskesiz Tanrılar ve Çıplak Krallar Çağı (Era of Capitalist 

Civilization, Unmasked Gods, Naked Kings) and Özgürlük Sosyolojisi (Sociology of Freedom). Dal and 

Altun were accussed of ‘’acting to make society embrace the cause of the organization’’. The last hearing 

of the case was held on May 21, 2012; where the accused for keeping and selling the books, Dal was 

sentenced to three years, one month and 15 days whereas, Altun was sentenced to three years, nine months 

of prision of the same crime. They have both stated that they would appeal to this decision.  

 

Suspension instead of Acquittal  

Charges pressed against ‘’obscenity‘’ (TCK 226) in Chuck Palahniuk’s Snuff (Death Porn in Turkish) and 

William Burroughs’ Soft Machine by Board for Protecting Minors from Harmful Publications were heard at the 

court back to back for the last time on July 5, 2012. At the court, the owner of Ayrıntı Publishing Hasan Basri 

Çıplak and translator Funda Uncu for Snuff; owner of Sel Publishing, İrfan Sancı, and translator Süha 

Sertabiboğlu for Soft Machine were being tried, with the participation of experts who have decided that this 

book had literary value. The accused were acquitted but the 3
rd

 Judiciary Package, which went into effect on 

the date of the hearing, and according to Law 6352 Article 1/1-b. ‘’the prosecution was suspended for three 

years, with the condition that the case will be reopened, if in the mean time, the accused commit other printing-

publishing or thought and conviction related crimes’’. Judge’s statement that whether the expert reports had 

reached the court before the judiciary package was introduced, the accused would have been acquitted was eye 

catching.  

A lawsuit was filed against writer İrfan Babaoğlu and Aram Publishing director Mehmet Emin Teymür who 

were being accused of ‘’propagating terrorist organization’’ (TMK 7/2) in Babaoğlu’s Auschwitz’ten 

Diyarbakır’a 5 No’lu Cezaevi (From Auschwitz to Diyarbakır, Prison No: 5), a book based on his prison 

memoirs. The third and final hearing was held on May 29, 2012. Babaoğlu was sentenced to a year and 3 

months in prison, whereas the Publisher was fined 16.000 TL for compensation. The appeal case was 

suspended due to 3
rd

 Judiciary Package.  

Decisions reached at the court and convicted taken to Supreme Court regarding George Jerjian’s Gerçek 

Bizi Özgür Kılacak (The Truth will Set Us Free) and N. Mehmet Güler’s Ölümden Zor Kararlar (Decisions 

Harder Than To Die) and KCK Dosyası/Küresel Devlet ve Devletsiz Kürtler (KCK Case/Global State and 

Stateless Kurds), whose publisher is Belge Publishing, were all suspended due to 3
rd

 Judiciary Package. 

Lawsuits were filed for Jarjian’s book, publisher Ragıp Zarakolu was accused of ‘’insulting the state and the 

republic’’ (TCK 301); for Güler’s books both Güler and publisher Zarakolu were accused of ‘’propagating 

terrorist organization’’, ‘’including organization’s statements in the text’’ (TMK 6/2 and 7/2). Even though 



the case was suspended, it was decided that Güler’s books should be banned.  

Idea Politika Publishing, which started publishing on October 1, 2012, became the subject of an 

investigation after publishing their first book. Investigation was opened against publishing house director 

Erol Özkoray, the author of 5. Cumhuriyet (5
th
 Republic) by the press attorney and it was dropped in 

October 2012 for lack of grounds for legal action.  

The case opened in 2010 against Metis Publishing for “denigrating the religious values embraced by a 

section of the populace” (TCK 216/3) with its 2010 agenda İllallah, with the theme of “right to not 

believe,” against publishing house director Semih Sökmen, editors Müge Sökmen, Özge Çelik, Tuncay 

Birkan, Özge Duygu Gürkan, graphic designer Emine Bora and redactor Eylem Can. It was suspended after 

the second hearing on October 11, 2012 in 2
nd 

Lower Criminal Court according to 3
rd

 Judiciary Package. 

Those working at the publishing house, in their applications mentioned right to defense and fair legal 

procedures protected under Article 6 of European Human Rights Convention (EHRC) and Article 36 of the 

constitution, thus, demanded to be acquitted through suspension of postponement of the hearing, continuation 

of the case and preparing their pleas in writing. With this application, they also stated that one of the contents of 

temporary Article 1, ‘’not committing a crime in the following 3 years’’, which was the basis for suspension, 

went against Article 10 of EHRC drafting freedom of expression and Article 3 of Press Law drafting freedom 

of press. The court did not accept this demand and postponed the case.  

The trials concerning Hanefi Avcı and his book Haliç’te Yaşayan Simonlar: Dün Devlet, Bugün Cemaat 

(Simons Living in Golden Horn: In the Past State, Today Community), which was accused of ‘’propagating 

illegal organization’’, ‘’insult’’, ‘’violation of secrecy of the investigation’’ and ‘’attempting to influence 

the fair judicial procedure’’, were finalized. The case of ‘’propagating illegal organization’’, opened in 

August 2012, was suspended from prosecution with the 3
rd

 Judiciary Package. Court cases opened under 

allegations of ‘’insult’’ to public prosecutor Mehmet Berk, ‘’insult’’ to a company representative 

Muharrem Polat, ‘’violation of secrecy of the investigation’’ and ‘’attempting to influence the fair judicial 

procedure’’ were seen to in two hearings held back to back in 2
nd

 Lower Criminal Court of Ankara in 

October 2012 and both were suspended according to 3
rd

 Judiciary Package. 

Court case opened in October 2012, regarding Ergün Poyraz’s Kalpazan (Counterfeiter), which 

allegedly ‘’insults’’ Tayyip Erdoğan, was suspended from prosecution due to 3
rd

 Judiciary Package. 

Cumhuriyet newspaper reporter İlhan Taşçı’s Cüppeli Adalet (Gowned Justice), Hürriyet newspaper 

reporter Ali Dağlar’s Operasyonun Adı: Ağa 01 (Operation Name: Master 01) and Radikal newspaper 

reporter İsmail Saymaz’s Postmodern Cihad (Postmodern Jihad) books were taken to court by former 

Specially Authorized Prosecutor of Erzurum, Osman Şanal, who has been leading Ergenekon investigation. 

The reporters were taken to 2
nd

 Lower Criminal Court of Istanbul with the following allegations: 

’’attempting to influence the fair judicial procedure’’ (TCK 288) and ‘’insult’’ (TCK 125). At the hearing 

held in December 2012, it was decided that the case would be suspended according to 3
rd

 Judiciary Package. 

 

Ban After Bans Were Lifted  

Istanbul Magistracy No: 3 Appointed for Article 10 of TMK started investigations, after having received 

applications by chief public prosecutor dating January 2, 3 and 4 about four newly published books of Umut 

Publishing. Belgelerle TKP/ML-1 (TKP/ML with Documents-1), Belgelerle TKP/ML-2/Fırtınalar İçinde Bıçak 

Sırtında (TKP/ML with Documents-2/Within Storms Walking On a Tightrope), İşkencehanelerde Kızıl 

Direnme Ruhunu Yaşatmaya Hazır Ol (Be Prepared to Keep Alive the Red Resistance Spirit in Torturehouses) 

ve Rüzgar Bizden Yana Esiyor (The Wind is on Our Side) were alleged to ‘’propagate on behalf of illegal 

organization’’; it was decided that they would be collected and banned. The publishing house’s lawyer drew 

attention to lifting of bans over publications with the 3
rd

 Judiciary Package on January 5
th
, which predates the 

date of decision of the court, January 16-17, 2013 and demanded cancellation of the decision. Five edited 

volumes by Umut Publishing are in banned list: İşkencehanelerde Kızıl Direnme Ruhunu Yaşatmaya Hazır Ol 

(Be Prepared to Keep Alive the Red Resistance Spirit in Torturehouses), Alplerden Munzur’a 

Enternasyonalizm (Internationalism from Alps to Munzur), Şehitler Albümü (Album of Martyrs), Komsomol 

Yazılar -1 (Writings of Komsomol-1), Komsomol Yazılar-2 (Writings of Komsomol-2), Nergiz-THKP-C/HDÖ 



Ankara Davası Savunması (Nergiz-THKP-C/HDÖ Ankara Defense). The only publication with a lifted ban 

with the 3
rd

 Judiciary Package is İbrahim Kaypakkaya’s Seçme Yazılar (Selected Writings) published in 2004. 

The case against editor in chief of Umut Publishing for the publication of Düşleri Gerçeğe Dönüştürmek İçin 

(To Make Dreams Come True) continues.  

Muammer Karabulut’s Protestan Kuran (Protestant Qu’ran) was taken to court by Fethullah Gülen, on 

the grounds that it violated TCK 216, TCK 125, ‘’provoking people for revenge and enmity’’ and ‘’insult’’.  

The first hearing was held on October 8, 2012, in which the first allegations were objected to and it was 

decided that the court should proceed with second allegation about insult. At the last hearing held on 

February 20, 2013, Karabulut was sentenced to a year in prison because of insulting Fethullah Gülen (TCK 

125), which was converted to 14.600 TL fine and postponed.  

In January 2013, Aram Publishing Editorial Cordinator Gökhan Bulut was taken to Diyarbakır High 

Criminal Court on the grounds that he was  ‘’propagating terrorist organization’’ (TMK 7/2, TCK 75, 53, 

58/9) with four books of Aram Publishing. Only the publisher gets tried as there are no contracts between 

the writers and the publishing house for the following books: Hayrettin Ekinci’s Li Ciyane Qerejdax Şopa 

Gerila (Footprints of Guerilla in Mountain Qerejdax), Rodi Zinar’s Tecrit (Isolation) and Hesen Hüseyin 

Deniz’s Serpehatiyen Penabertiye (Memories of Exile). The fourth book mentioned in the accusation, 

Avrupa’nın Özerk Bölgeleri (Europe’s Autonomous Regions) is claimed to be written by Nejat Ayaz even 

though the book was translated from its original written by Thomas Benedikter. It is interesting that this 

book became a subject of a lawsuit even though it book does not contain words like PKK, Kurd, KCK, 

Kurdistan or Turkey. Bulut stated that the three Kurdish books they have published have already been 

published in Turkish and that the lawsuit only mentions the Kurdish editions. Prosecution told him that if 

he were to pay 20.000 TL for each book and 7 TL for court expenses, they would not go forth with court 

procedures. The first hearing will be held on June 3, 2012 in 9
th

 High Criminal Court of Diyarbakır.  

After the 3
rd

 Judiciary Package, 3
rd

 Magistracy of Istanbul decided on February 18, 2013 and March 6, 

2013 that Aram Publishing’s five books that were previously collected should be collected and rebanned on 

grounds of Article 25/2 of Press Law. These rebanned books are: Gözlerinde Berivanın Gözleri Işıldıyordu 

(Berivan’s Eyes Were Reflecting in Their Eyes), Yarınlara Yol Almak: Gerilla Anıları III (Moving to 

Tomorrow: Guerilla Memoirs III), Qahir Firat’s Gülen Azadiye (Roses of Freedom), Gerilla Şiirleri I 

(Guerilla Poems I), Gerilla Şiirleri II (Guerilla Poems II). M. Sait Yıldırım’s Uygarlığın Doğuşunda Kültür 

ve Kürtler (Culture and Kurds At the Dawn of Civilization), Salih Şahin’s Zerdüşt Ne Buyurdu (What the 

Zarathustra Commanded) and Murat Türk’s Böğürtlen Zamanı (Time of Blackberries) are under investigation 

under anti terror law. In the accusation, it was stated that writers and the publishing house should be 

sentenced.  

 

‘’Without Bandrole’’ Case for Books Coming from Holland  

Mehmet Eren, owner of Deng Publishing, had applied ECHR in 2006 due to a confiscation of books 

about Kurdish history and culture that were sent to the name of Eren from Holland to be archived. The 

books were never returned. The publishing house was sentenced to paying a fine, as well. Just as Eren was 

waiting to hear from ECHR, it turned out that a lawsuit was filed against him at Criminal Court of General 

Jursdiction in 2013 on the grounds that 90 of the books, which were not returned to Eren, were without 

banderole. Eren stated that these books were sent for archival purposes, not for selling. The reason he had 

applied to ECHR was so that these books would be returned to him. It is known that judge has not been 

able to reach these books either.  

 A lawsuit was filed against Hüseyin Gündüz for the following books: Medeni Ferho’s Öcalan’a 

Mektuplar/Sayın Başkan (Letters to Öcalan/Honorary Leader) and Sertaç Doğan’s Şırnak Yanıyor 1992… 

(Şırnak is Burning 1992...), both published by Do Publishings owned by Gündüz. These cases were not 

suspended despite 3
rd

 Judiciary Package; Supreme Court had sent the case to 11
th
 High Criminal Court of 

Istanbul. Gündüz was accused of praising the crime and criminal in the last hearing held on May 24, 2013. 

Finally, according to 3
rd
 Judiciary Package, it was decided that the case would be suspended.  

State Security Court had issued an order to re-collect six books published by Eksen Publishing that were 



banned 13 years ago. The re-banned books are the following: TKİP Kuruluş Kongresi Belgeleri-Tüzük Üzerine 

Tartışmalar (TKİP Founding Documents- A Conversation on Bylaws), TKİP Kuruluş Kongresi Belgeleri 

Açılış ve Kapanış Konuşmaları (TKİP Founding Congress Documents Opening and Closing Speeches), 

Türkiye Komünist İşçi Partisi Program Tüzük (Turkish Communist Worker Party Program Bylaws), Parti 

Değerlendirmeleri-4 (Party Evaluations- 4), TKİP Kuruluş Kongresi Belgeleri-Örgütsel Güvenlik Sorunları 

(TKİP Founding Congress Documents- Organizational Security Problems). 

 

Pulling Off the Shelf Before Publication  

The book that included Abdullah Öcalan’s fifth plea to ECHR from prison, titled, Kürt Sorunu ve 

Demokratik Ulus Çözümü (Kurdish Problem and Democratic Nation Solution), edited by Ararat Publishing 

was confiscated as it was being printed in thousands, by the police who went to Gün Matbaa (Gün Printing) 

in August 2012. The decision to collect these books was made by 2
nd

 Freedom Magistracy of Istanbul with 

the application of Chief Public Prosecutor of Istanbul. Appeals were made to 2
nd

 and 3
rd

 Magistrates on 

September 27, 2012 and were rejected on the grounds that ‘’there were no changes as to crime’s 

qualifications and importance, existence of elements that lead to high suspicion of crime, current evidences 

and laws that this decision abides by’’. Lawyers made an individual application on behalf of Öcalan, 

claiming that disrupting printing and publishing conflicts with and violates Article 25 of constitution: 

‘’freedon of thought and conviction’’. In May, it was decided that Constitutional Court would take Ministry 

of Justice’s opinion. If the ministry deems necessary there will be feedback in a month or two, after their 

opinion is received, court will evaluate the application for compliance with procedure and principle.  

İrfan Taştemur and Hanife Taştemur have filed complaints against Gün Zileli for her book Sığınmacılar 

(Asylum Seekers) and İletişim Publishing for publishing the book, on the grounds of ‘’infringment on 

personal rights’’. The libel suit has been going on since 2011 in the 17
th
 Civil Court of First Instance; the 

next hearing date is September 4, 2013.  

 

Other Court Cases Against Writers 

Müge Tuzcuoğlu 
She is the author of Ben Bir Taşım (I am a Stone) and an academic who was arrested on March 8, 2012 

as a part of KCK operation and was released on September 25, 2012. Tuzcuoğlu added to her plea that ‘’I 

don’t want anybody else to have to go to court because they produced a thought, said something or joined a 

discussion. Even the most contradictory ideas, when expressed with words, keeps the violence away.’’ 

Tuzcuoğlu’s case is ongoing.   

 

Perihan Mağden 

PM Erdoğan has filed a suit against her because of her article titled “Yok Artık Sayın Başbakan” (It 

Can’t Be True Honorable PM) published in Taraf newspaper. Erdoğan made a case for ‘’violation of 

personal rights’’ of his and AKP (Justice and Development Party) as a legal person and demanded 7.500 

TL compensation. The libel suit case was closed in October 2012, Mağden and Taraf newspaper were fined 

2.000 TL. 

 

Ahmet Altan 

Author and journalist Ahmet Altan has proven innocent from 12 lawsuits filed against him due to the 

content of his columns at Taraf newspaper. 13 lawsuits filed before December 31, 2011 were suspended 

due to contents of 3
rd

 Judiciary Package concerning prosecutions. PM Tayyip Erdoğan has filed four 

‘’insult’’ cases (TCK 125) regarding Altan’s pieces called ‘’Dava’’ (Trial), ‘’Devlet Yardakçılığı ve 

Ahlak’’ (State Complicity and Ethics) and ‘’Alaturkalık’’ (Alaturcaism) and he was proven innocent from 

one of them. He was sentenced to paying total of 30.000 TL as compensation; after two courts decided in 

favor of Erdoğan in 2012, which were then appealed to. The other lawsuit will be heard in June. Eight 

lawsuits filed against Altan due to the content of his columns in Taraf newspaper and in total 231.000 TL 

were demanded as compensation. From these lawsuits three were objected to, one was suspended, two of 



them are at Supreme Court, for two others compensation decisions were appealed against.   

 

Pınar Selek 

Writer Pınar Selek was sentenced to life imprisonment after the decision of 12
th
 High Criminal Court of 

İstanbul regarding the bombing of Spice Bazaar. ‘Due to  ‘’lack of evidence regarding bomb’s reason for 

exploding’’ Selek has been acquitted twice, and for the second time the suit was resent from Supreme 

Court demanding ‘’life imprisonment’’ for Selek. On 24 January 2013, the court decided not to insist on its 

previous decision of acquittal and change it to aggravated life imprisonment. Chief judge of the court went 

against the decision and stated that indecision with regards to whether the explosion happened due to a 

bomb or not should have been important for this decision to be made.  

 

Ayşegül Devecioğlu 

21 members of BDP (Peace and Democracy Party), including writer Ayşegül Devecioğlu were filed a 

suit against at the court because of the press release they have prepared for Newroz celebrations at Yalova. 

They were accused of ‘’chanting illegal slogans’’ (TMK 7/2 and 5/1, Meeting and Protest Marches Law 

28/1, TCK 58, 53/1-2) and the case was sent to 22
nd

 Special High Criminal Court, where first hearing was 

held and pleas for not guilty were heard on March 15, 2013.  The lawsuit is ongoing.  

 

Temel Demirer 

Writer Temel Demirer has made a speech in Ankara during the protests following the murder of Hrant Dink 

in 2007. He was accused of ‘’provoking people for revenge and hostility’’ and ‘’insulting Turkishness’’ (TCK 

216 and TCK 301); the case is ongoing since 2008.  With a decision taken on February 19, 2013, prosecution 

was suspended due to contents of 3
rd 

Judiciary Package. Demirer has applied to court with regards to 

suspension, demanded a decision and repeated the content of lawsuit. Because of this application, Public 

Prosecutor of Ankara asked for permission from Ministry of Justice to reopen the case due to violation of 

Article 301.  

 

Sevan Nişanyan 

A lot of people have applied for a lawsuit to be opened against Sevan Nişanyan’s tweets from his 

Twitter account and his remarks on his personal website, claiming Nişanyan has ‘’defamed’’ the prophet 

Mohammad and ‘’provoked people for revenge and hostility’’ (TCK 125 and 216). Public Prosecutor of 

Istanbul has taken the initiative to start an investigation after 15 complaints were made regarding 

defamation of Mohammad in Nişanyan’s blog entry titled “Nefret Suçlarıyla Mücadele Etmeli” (We 

Should Confront Hate Crimes) which was finalized in March. It was demanded that Nişanyan served one 

and a half year in prison for having ‘’insulted publicly religious values that are embraced by a section of 

populace’’ (TCK 216), thus, a case was opened in 14
th
 Lower Criminal Court. The last hearing was held on 

May 22, 2013 and Nişanyan was sentenced to 9 months in prison. As the crime was committed through 

media, the sentence was aggravated to 13,5 months. Judge decided that the sentence should not be 

postponed. Nişanyan has a criminal record, thus, the sentence cannot be converted to a cash fine. At this 

point, he is left with only one option- that is to appeal to the decision.  

 

Fazıl Say 

Pianist and a writer, Fazıl Say is sentenced to 10 months in prison for his tweets including excerpts 

from Rubaiyat of Omar Khayyam, which were deemed to be ‘’insulting religious values’’ (TCK 216/1, 

216/3) with the complaint of Ali Emre Bukağılı. With the 3
rd 

Judiciary Package, the decision was withheld 

with a three-year probation. Say’s lawyer appealed to 29
th
 Criminal Court of General Jurisdiction with 

regards to suspension, which has decided that the previous decision as to withhold the decision was lifted 

and that it is returned to 19
th
 Lower Criminal Court. Say will be retried with the same lawsuit.  

PEN Turkey has criticized the decision reached regarding Say’s lawsuit, which was followed by 

another complaint by Ali Emre Bukağılı to PM Communication Center with the allegation that PEN was 



‘’insulting the selfhood of the state and influencing judicial authorities’’ (TCK 301/4). PEN Center in 

Turkey, on June 3, 2012, condemned Say’s trial from their website.  PEN Turkey Board of Directors 

made a plea at the prosecution office, stating that words chosen for the statement were expressing a 

thought and that they were a critique, nevertheless, they had no intention to insult, thus, called for nol-

pros of the indictment. International PEN condemned investigations regarding PEN Turkey after their 

critique of the government. Director of PEN International John Ralston stated that, ‘‘the allegation set 

forth, within consideration of international freedom of expression standards, is a consequence of a law 

that, first of all, should not exist; secondly, of misinterpretation of the same law.  International PEN, 

encouraged Turkish government to stop investigations and judiciary procedures regarding PEN Writers 

Association at once and to cancel Article 301 completely.   

Ali Emre Bukağılı, who has complained about Say and PEN Turkey, is known to be in close 

relationship with Adnan Oktar, who has ideas against evolution and has filed official complaints against 

Kuzey, Sel and Ayrıntı Publishings who have published books of Richard Dawkins, Burroughs and 

Palahniuk respectively; Metis Publishing for their agenda themed ‘’Illallah’’ (Enough); Ekşisözlük (a 

collaboration based ‘dictionary’) contributors; writer Nedim Gürsel; against cartoon artist, contributor to 

Penguen magazine Bahadır Baruter and hundreds of people he follows from social media.  

Among 118 suspects of Second Ergenekon case, there is one among the not arrested suspects who is 

an economics academic and a writer with over 30 books, Prof. Erol Manisalı. On March 18, 2013 it was 

demanded that he would be sentenced to prison for life. He was arrested in 2009 and after two months 

under custody, he was released right after the cancer operation he went through.  

 

Detained writers, poets, translators and publishers  

All over Turkey many writers, poets, translators and publishers are detained because of terrorist action 

allegations like the following: A. Dursun Yıldız, Ayşe Berktay, Aziz Tunç, Bahar Kurt, Cengiz Kapmaz, 

Cihan Deniz Zarakolu, Davut Akgül, Doğu Perinçek, Edip Yalçınkaya, Ergün Poyraz, Erol Zavar, Hamit 

Dilbahar, Hanefi Avcı, Hatip Dicle, Mehmet Güler, Mehmet Perinçek, Muharrem Erbey, Mustafa Balbay, 

Şükrü Sak, Tacettin Karagöz, Tuncay Özkan, Veli Ozan, Yalçın Erol, Yalçın Haftçı, Yalçın Küçük, Yüksel 

Genç, Zeki Bayhan.  

 

Lawsuits Against Comics 

PM Tayyip Erdoğan filed an ‘’insult’’ lawsuit against Yalçın Küçük and Editor in Chief of Aydınlık, 

Mehmet Bozkurt, for a cartoon published as a part of Küçük’s “Diktatörya” (Dictatoriat) in Aydınlık. 2
nd

 

Lower Criminal Court of Istanbul sentenced Bozkurt to 11 months and 20 days of prison whereas Yalçın 

Küçük was acquitted. Bozkurt’s sentence was turned into a 7.000 TL fine. Appealed case was suspended 

before Supreme Court had made a ruling, due to 3r
d
 Judiciary Package in July 2012.  

Cartoonist Ayhan Kiraz in Zonguldak, Çaycuma was taken to court under the allegation of ‘’insulting 

religion’’ because a cartoon of his criticizes campaigns led by religious institutions in schools, he was 

acquitted in September 2012.  

Bahadır Baruter’s “Allah yok, din yalan” (There is no god and religion is a lie) captioned cartoon in 

Penguen magazine February 10, 2011 was taken to 2
nd

 Criminal Court of First Instance under the allegation 

that he was “denigrating the religious values embraced by a section of the populace” (TCK 216/3). Case 

was decided to be suspended as a part of 3r
d
 Judiciary Package in December 2012.  

 

Censorship, Bans and Investigations Regarding Publications  

Theater translation and research periodical Mimesis, No. 19, had an article about a Classical Greek 

comedy whose descriptions were deemed to be ‘’vulgar’’ by People’s Library of City of Elazığ, which as 

an institution has put together a petition and sent Mimesis back. General Directorate of Libraries and 

Publications contacted the publisher of the periodical, Boğaziçi University Publishing, and stated that they 

saw no value in the protest of People’s Library of City of Elazığ and that they did not support such 



practices.  

Kadıköy police were said to have visited bookstores in Kadıköy with a banned books list in their hands 

in October 2012, confiscating certain newspapers and books and preached bookshop keepers not to sell 

these publications.  

Ankara University Africa Studies Research and Application Center Director Prof. Doğan Aydal 

censored submissions to 3r
d
 volume of refereed academic journal ‘’Afrika’’, which included the following 

words: ‘’Kurdistan’’, ‘’colony’’, ‘’racist’’. Researchers have pulled back their submissions.  

It is claimed that TÜBİTAK (Scientific and Technological Research Council of Turkey) has removed 

all books concerned with evolution theory from their Popular Science Publications. Three years ago, 

TÜBİTAK had also dismissed the editor in chief of the Bilim Teknik (Science and Technics) magazine, Dr. 

Çiğdem Atakuman, who had devoted 15 pages to Charles Darwin as a homage to Darwin’s 200
th

 birthday. 

TÜBİTAK has refuted the allegations and stated that the reason for not publishing these books was related 

to copyright laws. 

In February 2013, EMEP’s (Labour Party) Tarihsel Bir Gerçeklik, Kürtler ve Kürt Sorunu (Historical 

Reality, Kurds and Kurdish Question) booklet was confiscated in front of the parliament because of the 

party logo on it. 

Buket Uzuner had prepared a piece for Skylife magazine, titled “Anadolu Yakasında Bir İstanbul 

Klasiği: Moda” (A Classic of the Anatolian Side: Moda’’, parts of which regarding İstanbul Metropolitan 

Municipality’s ban on alcohol in their facilities at Moda Pier were censored. She went to court against Türk 

Hava Yolları A.Ş (Turkish Airline Inc.) and won the case on February 22, 2013. Court decided that June 

2009 issue would be confiscated, the censored version of the article would be removed from the internet 

site, the publication of the original article in Skylife magazine within 3 months would be ensured with a 2 

TL paid to the writer for damages of mental anguish.  

 

Bans on Publications in Prison 

In Kocaeli No:2 F Type Prison, İletişim Publishing’s 7 volume Sosyalizm ve Toplumsal Mücadeleler 

Ansiklopedisi (Socialism and Social Struggles Encyclopedia), Metis Publishing’s Bildiğin Gibi Değil (Not as 

You Know It) and Diyarbakır Gecesi (Night of Diyarbakır) were deemed suspicious and were not handed to 

prisoners. CHP Vice Chairman Sezgin Tanrıkulu prepared a parliamentary question and Ministry of Justice 

answered it in August 2012. Sadulah Ergün, Minister of Justice, replied that the books of subject were print 

outs, therefore, do not carry the necessary qualifications to be considered as printed publication. He added that 

the reason behind their decision to restrict access to these books was the remarks in them that ‘’denigrate, part 

and segregate Republic of Turkey, its state and its law enforcement agencies’’. When the minister was 

replying to Veli Ağbaba, another CHP representative, who put forth another parliamentary question about 

procedures regarding acceptance of books to prison and access to necessary sources to write books, he 

mentioned that there could be restrictions on books if there was a deemed threat as to encourage illegal 

organizational actions, to directly target officials, to increase solidarity, to contain false information and to 

threaten security. It was discovered that the ministry did not have statistical data on books and publications 

banned in prisons.  

It was learned in August 2012 that Selma Irmak, a detained BDP representative, was not given Hasan 

Cemal’s Kürtler (Kurds) and Bejan Matur’s Dağın Ardına Bakmak (Looking Behind the Mountain) on the 

grounds that they were deemed suspicious.  

In Sincan No:2 F Type Prison, prisoners announced on in September 2012 that they did not have access to 

Özgür Gündem and Azadiya Welat newspapers, which they were subscribers to, for 15 days. It was 

expressed that the prison directorate did not follow any court ruling in deciding to restrict access; they 

deemed the language and photographs used in these publications illegitimate.  

In Adana F Type Prison, a large world atlas sent to one of the prisoners was deemed as ‘’organizational 

document’’ while Atlas magazine’s promotional map of Turkey was deemed ‘’suitable for use out of 

purpose’’. Both publications were confiscated.  

In Tekirdağ No: 1 and No:2 F Type Prisons, there was a limit put to number of books allowed in a cell, 



claiming that ‘’it took a long time to control all books’’ and ‘’probability of prisoners setting themselves on 

fire with books’’. This decision was communiqué on January 15, 2013. The directorate objected to appeals 

and forcibly took ‘’extra books’’ from prisoners on March 15, 2013. Those who did not want to let go of 

their books were sentenced to solitary confinement for one day. Prisoners went on hunger strikes and 

prisoners in Bakırköy Prison supported them. Prisoners sent a petition to Ministry of Justice. The decision 

was removed with a writing sent to prison directorate after protests and statements that amounted to public 

pressure on Ministry of Justice.  

 

Book Censors and Investigations Regarding Educational Institutions  

After a literature teacher’s complaint to Ministry of National Education, Feridun Fazıl Tülbentçi’s Barbaros 

Hayreddin Geliyor (Hayreddin Barbarossa is Coming) was taken out of the Ministry’s list of 100 

Recommended Works in June 2012, with the claim that it included ‘’vulgar expressions’’. A letter was sent to 

provincial directors of national education discouraging them to suggest this book to students.  

It was discovered in December 2012 that one of the hymns of Yunus Emre was censored in Turkish 

literature textbooks. The following quadrant was removed from the hymn: “Cennet cennet dedikleri / Birkaç 

köşkle, birkaç huri / İsteyene ver onları / Bana seni gerek seni” (What they call heaven / Is a couple of 

mansions, couple houris. / Give them to those who want them, / All I need is you.) 

It was found out in December 2012 that Kaygusuz Abdal’s ‘’Nefes’’ (Breath) was censored in 10
th

 

grade Turkish literature books. It was also observed that quadrants containing words related to Alevism 

such as ‘’month of mourning’’, “Zülfikâr”, “Ali”, “Hû” were cut from the poems.  

In January 2013, the District National Education Directorate had started an investigation about a teacher 

in Bahçelievler, Istanbul for assigning My Sweet Orange Tree, a book featured in the Ministry’s list of 100 

Recommended Works, to the class. The investigation had started when a parent’s letter to the Prime 

Ministry Communication Center, which complained about “slang words” and content “inappropriate to 

Turkish customs and tradition” in the book, was accepted as a charge. 

In January 2013, it was revealed that the Book Inspection and Evaluation Commission of İzmir 

Provincial Directorate for National Education had applied to Ministry of National Education about its 

concerns about objectionable content of John Steinbeck’s Of Mice and Men. Turkish Publishers 

Association, the book’s publisher Sel Publishing, Translators Association, and Translation Association 

issued a press release, which condemned censorship. 

Ertuğrul Günay, the previous Minister of Culture and Tourism, criticized both Ministry of National 

Education’s investigation about a teacher’s assignment of My Sweet Orange Tree, a book featured in the 

Ministry’s list of 100 Recommended Works, due to its “explicit” content and the Book Inspection and 

Evaluation Commission of İzmir Provincial Directorate for National Education’s note on Of Mice and 

Men’s “objectionable” content by saying, “I hope the Minister of National Education gives a revealing 

clarification.” 

Ömer Dinçer, the previous Minister of National Education explained that both My Sweet Orange Tree 

and Of Mice and Men were investigated due to complaints from citizens, yet investigations were dropped as 

both of the books were in the Ministry’s list of recommendations. After declaring that they have 

transformed the textbook inspection and evaluation process according to world standards, Dinçer said, 

“Similar complaints might come for writers such as Yunus Emre, Orhan Kemal, Pir Sultan Abdal in the 

future. We have not inspected and evaluated their books according to the new system, but the old. This 

might give us one of the reasons why we have to change the old system. Let our kids read whatever they 

desire.” 

In January 2013, it was also revealed that a Turkish teacher was advised to change the reading list, 

which featured Muzaffer İzgü’s Zıkkımın Kökü (The Poison’s Root), after Bursa Osmangazi District 

National Education Directorate decided that the work “is not convenient for teenagers” in reply to a 

parent’s complaint. 

It was revealed in January 2013 that Konak District National Education had started an investigation 

after an unsigned complaint letter was received about Turkish teachers of İzmir Güzelyalı Primary School, 



who assigned Muallim Naci’s Ömer’in Çocukluğu (Ömer’s Childhood) and Çılgın Babam (My Crazy 

Father), Bilgin Adalı’s Çatalhöyük Öyküleri-1: Dünyamızın İlk Şafağı (Çatalhöyük Stories-1:  World’s 

First Dawn) in order to, allegedly, transmit knowledge incompatible with “Turkish customs and tradition” 

to their students. 

Another instance was revealed in January 2013 after a history teacher of Necip Fazıl Kısasürek High 

School in Bahçelievler, Istanbul recommended Amin Maalouf’s Semerkant (Semerkand) to his students. 

District National Education Directorate has started an investigation about the teacher when a parent of a 

student, who did not go that high school, sent the Directorate a letter with copies of the pages which 

showed the work’s “vulgar” content, which “demeaned Islam”. 

In February 2013 it was revealed that the following words in Edip Cansever’s poem, “Masa da 

Masaymış Ha” (Table), “Bir bira içmek istiyordu kaç gündür / Masaya biranın dökülüşünü koydu” (So 

many days he had wanted to drink a beer! / He put on the table the pouring of that beer.) was replaced by 

“…” in a textbook, approved by the Ministry and published by Ekoyay Publishing. 

Nabi Avcı, the Minister of National Education, said the following in reply to questions about book 

censorship in education: “Let me talk about Yunus Emre. The others are books that had been selected and 

offered to the Ministry of National Education by a commission that included myself. That list of 100 books 

is a product of a work, to which I was invited as an academician. Nobody can censor Yunus Emre.” In 

reply to accusations of censorship to certain works, Avcı said that functional quotations with reservations 

about length of the original passage are understandable. Regarding censorship in textbooks, he said, “You 

take a poem and a line or a word of that poem annoys you. Then you change it or keep it out completely. 

This is unacceptable. Either don’t use that poem or respect its integrity.” About omission of a stanza in 

Edip Cansever’s poem, Avcı said, “If certain textbook authors think that ‘this government is conservative. 

If we do this we would present ourselves to Instruction and Education with a desirable identity’ then this is 

shameful. Edip Cansever has lots of other poems, which is suitable for educational purposes. It is an issue 

of mentality if one decidedly chooses this poem and changes a stanza. Turkey will overcome this; it is 

indeed overcoming it. These are not decisions made by the Commission of Instruction and Education.”  

It was observed in February 2013 that first stanza of Melih Cevdet Anday’s “Rahatı Kaçan Ağaç” (The 

Unquiet Tree) was changed. The fourth line of the poem, “Tanrı’nın işine bakın” (Look at the God’s work) 

was replaced by “Allah’ın işine bakın” (Look at Allah’s work) in a 9
th
 grade Turkish textbook.  

Certain lines of Cahit Külebi’s poem, “Hikâye” (Song) were deemed unsuitable and censored in a 9
th

 

grade Turkish textbook. The lines, “Benim doğduğum köylerde / kuzey rüzgârları eserdi / ve bu yüzden 

dudaklarım çatlaktır / öp biraz” (In the village where I was born / The north winds blew. / That’s why my 

lips are cracked / Kiss them a while.) were replaced by “…”. 

The censorship in Cemal Süreya’s “Üvercinka” in a literature textbook published by Limit Publishing 

was made public in April 2013. In the line, “Sevişmek bir kere daha yürürlüğe giriyor” (Making love is 

once again going into effect), “sevişmek” (to make love) was replaced by “sevmek” (to love). 

An investigation had started against Seydi Çelik, Kocaeli University Law Faculty Dean’s Assistant, in 

March 2013 for assigning homework about Communist Manifesto.  After receiving Çelik’s written defense, 

High Education Board decided that an investigation was unnecessary.  

 

Books as Crime Evidence 

Books were considered as crime evidence in the case that ensued operations against Confederation of 

Public Workers’ Unions (KESK) on 29 June 2012. 15 year-long teacher, Deniz Dozbey, who was jailed 

pending trial, was asked about “banned books” found in her home. Dozbey answered that she bought one of 

the books at Istanbul Book Fair and the other in Taksim on May Day. Erdal Yılmaz, Eğitim-Sen (Education 

Workers Union) Adıyaman Branch Organization Secretary, said that a portion of his 1500 books, which 

were collected and sent to Ankara during a house search on June 25
th
, was used as evidence for a non-

existent crime.  

Majority of the evidence put forth in the indictment of KCK Press Case, in which journalist and media 

workers were put to trial, consisted of books and periodicals. The 800 pages indictment had 352 



occurrences of the work ‘book’. Writing, editing, publishing, distributing, selling, distributing through 

internet, and finally translating books by and about Abdullah Öcalan, his life and his thought were 

considered as “propaganda on behalf of an illegal organization”. Many books and periodicals, which were 

found on KCK Investigation related house raids, were given place in the indictment as “organizational 

book-periodical”, “completely organizational book” due to expired decisions to collect books from the 

market or its publication language, in this case, Kurdish. Editors, translators, publishers, distributors, and 

sellers of many of these books, whose bans were long-expired, were treated as organization members and 

the actions of people who have quoted from or interviewed on these books were regarded as organization 

propaganda. 

With 3
rd

 Judiciary Package, books confiscated as evidence of crime were not returned even though 

collecting and ban rulings over these publications were lifted despite requests made for their return. 

Students released from Hopa case requested their confiscated books with application made by their 

lawyers but the court objected. Among these books, there are those whose bans are lifted.  

CHP Tunceli MP Hüseyin Aygün’s Dersim 1938 Resmiyet ve Hakikat (Dersim 1938 Formality and 

Truth) published by Dipnot Publishing was considered to be evidence of crime in January 2013 operation 

to DHKP-C members, which also resulted in arrests of ÇHD (Progressive Lawyers Association) lawyers. 

The book was confiscated even though there were no legal restrictions or collecting ruling made about the 

book. It was registered as a crime tool to Istanbul Police’s record of Incident Arrest Warrant and 

Confiscation.  

 

Pressures on Press 

According to data of Bianet and Tutuklu Gazetecilerle Dayanışma Platformu (Solidarity Platform with 

Arrested Journalists) in 2012, 104 journalists and 35 distributors are in prison. By the end of April 2013, 67 

journalists and 30 distributors are in prison under the scope and violation of TMK and TCK; with links to 

illegal organizations. 42 out of 67 journalists and 29 out of 30 journalists have been taken to court because 

of Kurdish media, 42 of KCK, PKK and DYG, 12 of DHKP-C, four of MLKP, one of Odatv, one of 

Direniş Hareketi, one of IBDA-C cases. Indictments regarding these journalists and distributors include 

news watch, reporting critical of government and working in Kurdish media set as allegations against 

journalists, as if these are not ordinary journalism activities. Journalism is portrayed as a profession 

‘’creating the media space for an illegal organization’’. By showing journalism activities of journalists and 

distributors as evidence, they accused them with the following crimes: ‘’commiting a crime on behalf of 

illegal organization without membership’’, ‘’providing help knowingly and with consent; without being a 

part of the hierarchical structure of the illegal organization’’, ‘’founding armed or unarmed illegal 

organization’’, ‘’management of illegal organization’’, ‘’membership to illegal organization’’. 

 

Lawsuits against Journalists  

 From Odatv case with 13 suspects, including journalists and authors such as Nedim Şener, Ahmet 

Şık, Soner Yalçın and Doğan Yurdakul, the following were released: Müyesser Yıldız on June 22, 2012; 

Barış Pehlivan and Barış Terkoğlu on September 14, 2012; Soner Yalçın on December 27, 2012.  Yalçın 

Küçük and Hanefi Avcı are still detained. These trials were observed by representatives from EFE New 

Agency from Spain, Arte TV-channel from Strasbourg, Radio France National from France, Reporters 

Without Borders International, European Federation of Journalists, European Union and EU member 

consulates. Swedish Journalists Federation offered a sum of money to press organs, to be used in Turkey to 

ameliorate conditions of freedom of press and raise awareness on this issue in Turkey, from the profits of 

Girl with a Dragon Tattoo, donated by Stieg Larsson to be used towards freedom of press.  

      KCK Press Case at 15
th
 High Criminal Court of Istanbul, 26 journalists and media workers out of 44 are 

being detained pending trial. Suspects are accused of being members of KCK and the 800-page indictment 

is comprised of journalists’ news and interview texts, phone interview tapes, books and magazines 

collected from their houses as evidence of crime. First hearing of the case, held on April 22, 2013, was 

observed by Director of Reporters Without Borders Central Asia and Europe Desk, Johann Bihr; Belgian 



Parliament Green Party Brussels MP Jean-Claude Defossé and Germany Journalists Union director 

Joachim Legatis. Second hearing is scheduled on June 17, 2013.  

Journalist-authors Mustafa Balbay, Tuncay Özkan, Yalçın Küçük and journalist Turhan Özlü continue 

to be detained because of Ergenekon case.  

Editor-in-Chief of Hawar Newspaper, Bedri Adanır is sentenced to six years and three months in prison 

on the grounds of ‘’acting on behalf of an illegal organization without membership’’ by 6
th

 High Criminal 

Court of Diyarbakır because of four issues published in 2009. Adanır was released considering the duration 

he spent detained.  

 

Layoff of Journalists  

Yeni Şafak newspaper writer Ali Ekel was removed from his post after his article on Roboski (Uludere) 

massacre, titled “Özür açıklanmaz, özür dilenir” (Apology is not meant to be explained, it is to be 

proffered). Akel, in his piece criticizing PM Erdoğan, used the phrase‘’Be silent for the love of god’’. 

CNN Türk has stopped broadcasting Medya Mahallesi (Media District) produced by experienced 

journalist Ayşenur Arslan in February 2013 and Arslan was dismissed from the TV channel. Arslan, 

regarding her dismissal, stated that her co-host Akif Beki, who is known for his ideas close to government, 

had developed an attitude towards her. She also stated that PM Erdoğan did not want CNN Türk to 

broadcast live while she was working at CNN Türk, and after her dismissal PM agreed with CNN Türk to 

broadcast him live.  

PM Erdoğan’s speech during fast breaking meal on August 11, 2012, called out to media bosses about 

certain journalists by asking them: ‘’how do you keep these men as columnists?’’ Two days after his 

speech, Yıldırım Türker’s piece was not published in Radikal newspaper, thus, resulted in parting of ways 

between Türker and Radikal. Türker had previously written pieces criticizing PM Erdoğan’s attitudes 

following Uludere massacre.  

Habertürk newspaper dismissed two experienced journalists in February and April 2013. In June 2007, 

Balçiçek İlter, who was a columnist at Habertürk newspaper and known for her TV programs in Habertürk 

channel, Söz Sende (Word is Yours), Karşıt Görüş (Opposing Ideas) and Memleketin Hali (State of 

Country), was dismissed from her post as a columnist. Amberin Zaman was dismissed on April 2, 2013 

with patronage decision. A month before Amberin Zaman was dismissed, she was warned to ‘’be careful of 

what she is writing’’ after having written critical articles on Roboski, Syria and state-system.  

With 45 years of experience, journalist-author Hasan Cemal, after not getting couple of his writings 

published one after another, put an end to 15 years of writing at Milliyet newspaper. After Cemal’s writings 

on Kurdish issue, peace process and İmralı records dating March 1
st
 and 2

nd
, PM Tayyip Erdoğan made a 

speech in Balıkesir, in which he stated the following: ‘’If you have a drop of passion for this country and 

you want to contribute to resolution process you couldn’t have printed such news, you shouldn’t have (…) 

If you are going to do a journalism as such, down with your journalism’’. After the speech, Cemal stopped 

his writings for two weeks. Two weeks after, Cemal sent in another article, which was not published. He 

resigned from his post at Milliyet on 18
th
 March 2013.  

 

Pressures on Internet Publishing  

According to Google’s July-December 2012 Transparency Report, Turkey came fourth place with 87 

precepts and fourth place in the world with requesting removal of 8.751 items.  62 demands out of 87 

precepts were found suitable and necessary actions were taken. They drew attention to the rise in numbers 

of requests to remove items from 102, between January-June 2012. Institutional (directorates, police etc.) 

requests to remove items came third place with 70 requests, the number of items these institutions wanted 

to be removed came second place with 1.287 items. Google approved 47 per cent of requests. 

Telecommunication and Communications Directorate demanded banning 22 Blogger blog sites on the 

grounds that they were criticizing Atatürk, state, national identity and values but these requests were not 

found appropriate.  

According to Twitter Transparency reports, Turkey between January-June 2012 had one court ruling; 



between July-December had six requests from institutional bodies like government or the police to remove 

content. These demands were not met. In July-December report, Turkey came first place with the number 

of requests to delete tweets without court rulings. The institution that requested the highest number of 

deletions was the police department.  

The case against 17-year-old B.K opened on the grounds that he has insulted PM on Facebook finalized 

in July 2012 with 11 months and 20 days of prison sentence. According to 3
rd

 Judiciary Package, he was 

released with a three-year supervision. The lawyer of PM had already stated the withdrawal of their 

complaint.  

52 year old, retired, Ali Cemal Ağırman was also taken to court on the grounds that what he has written 

on Facebook ‘’insulted the president of the republic’’ (TCK 299/1); he was sentenced to a year and 3 

months in prison in September 2012. Within 3
rd

 Reform Package, announcement of judgement was 

adjourned.  

Journalist Cüneyt Özdemir was filed a lawsuit against for having criticized the court judgement 

regarding N.Ç trial  (N.Ç was 13 years old when she was raped by 26 men) by the director of 14
th
 Office of 

Supreme Court, Fevzi Elmas. The first hearing was held in October 16, 2013 and the persecution was 

suspended as a part of 3
rd

 Judiciary Package. 

Online magazine Arka Pencere’s (Back Window) No: 156 made Sylvia Kristel’s picture, known for her 

movie Emmanuel, who died on October 17, 2012, their cover. Facebook Directorate censored this. 

Directorate also made magazine’s Facebook page administrators, Burak Göral, Bilgehan Aras, Burçin S. 

Yalçın, Okan Arpaç and Cem Altınsaray’s personal Facebook accounts inaccesible.  

One of the comments made under Barış Yarkadaş’s news piece on Gerçek Gündem website was 

accused of ‘’insulting the president of the republic’’ (TCK 299). At the hearing held in November 2012, the 

case was suspended due to 3
rd

 Judiciary Package.   

10 suspects of Redhack case had its first hearing on November 26, 2012. For three of the suspects their 

internet communications, links visited, content and comments shared on Facebook since March 2012 were 

presented as evidence to prove their membership to the organization. Detainees were released after the first 

hearing to be tried without arrest.  

Eskişehir Anadolu University student Gujan Ceyhan, was taken to Üsküdar Lower Criminal Court on 

the grounds that he insulted Adnan Oktar and Ali Emre Bukağılı on his blog, in an entry criticizing them 

for having filed lawsuits against Ekşisözlük contributors. He fined 6.000 TL. Appeal was made through 

Supreme Court. Bukağılı had previously made official complaints regarding news and articles Ceyhan 

shared on Facebook. 

Metin Öztürk was sentenced to nine years and seven months in prison in January 2013. He had been 

detained since February 13, 2012 on the grounds that his Facebook chats showed that he was a ‘’member of 

a terrorist organization’’ and he was ‘’propagating on behalf of terrorist organization through press’’. Even 

though it was expected that he would be released after the 3
rd

 Judiciary Package, court decided for 

continuation of his detention.  

Investigation started about Halil Savda in February 2013, on the grounds that he was discouraging 

people from doing military service on Anti-War website.  

17-year-old high school student İrem Aksoy was arrested in Beylikdüzü, at the high school she goes to 

and was taken to police office for having used hashtag #EdepsizsinMelihGokcek (you are shameless Melih 

Gökçek) in March 2013. Aksoy was released afterwards.  

Six Ankara Revenue Office clerks had liked and shared cartoons of Penguen, Leman and Gırgır 

(cartoon magazines) on social sharing sites. For having done so, disciplinary action was taken against them 

for ‘’insulting state authorities and denigrating the prime minister’’; in December 2012 under the command 

of Office of Prime Minister, their testimonies were taken. Minister of Finance Mehmet Şimşek answered 

the parliamentary question on March 29, 2013 saying that ‘’report regarding the subject is being prepared, 

and according to the report two of the clerks were warned about their mission and actions without taking 

any disciplinary action against them.’’ 

 



Amendments to Law  

Known as 3
rd

 Judiciary Package, Law 6352 was put into effect on July 5, 2012 with its publication in 

Official Gazette. Package, for the crimes under the scope of Anti Terror Law, made adjournment of ruling, 

changing of prison sentences to other sanctions and suspension possible. With this package, in order to 

restrict the arrest rulings that victimize journalists, authors and thinkers conditions were brought to these 

rulings that need to be verified concretely in the following domains: existence of high suspicion, 

justifications for arrest and equanimity of arrest as a precaution. In certain cases, there can be rulings for a 

juridicial control instead of arrests.  

Law 6352 proposes for all crimes that are sentenced to judiciary fines or maximum of 5 years in prison, 

committed before December 31, 2011 through media or modes of thought expression, taking them to court, 

duration of prosecution and execution of criminal sentence to be suspended. On the other hand, the law is 

criticized for implementing an autocensorship mechanism that hinders freedom to publish with conditions 

of suspension, where there can be cases demanding 3 years under supervision and a condition that the 

previous case will be seen to or sentence executed in case of committing another crime within this period.  

The temporary Article 3, proposed that unless set forth within 6 months after a ruling is made, appointed 

and in charge courts cannot decide on continuation of the collection, ban, prevention of distribution and 

sale of printed publications. Thus, previous rulings made until December 12, 2011 by courts, appointed 

local authorities regarding the same subject would be dropped.  New rulings could have been given until 

January 5, 2013; thus all collection and ban rulings regarding books were dropped. On the other hand, as 

the package was put into effect, some of the courts were renewing collection rulings and ordering collection 

of newly published books.  

Ankara Police Office with regards to amendment made to Article 78 of Law 6352 with temporary 

Article 3, sent the list that contained ‘’rulings given for collection, ban, distribution and sale of printed 

publications’’ by Ankara Courts and other official authorities (state security court, council of ministers, 

supreme electoral council, ministry of internal affairs, state of emergency) in September 2012 to Press 

Crimes Investigation Bureau of Chief Public Prosecutor’s Office in Ankara. Police, on the cover letter, 

stated that under the coordination of Security Unit Directorship, with the participation of Anti Terror 

Directorships, they had formed a commission and that the commission encourages continuation of the ban 

on 67 books and 16 newspapers and magazines from the list.  

Chief Public Prosecutor Office of Ankara, Prosecutor of Press Crimes, Kürşat Kayral, took decisions by 

Council of Ministers or other courts to ban or to collect 453 books and 645 other publications under 

investigation. Prosecutor sent the list regarding publications banned in effect of Article 250 of Emergency Law 

Courts, State Security Courts and Criminal Courts Law for the discretion of Deputy Chief Public Prosecutor in 

Ankara appointed to Article 10 of Anti Terror Law. Kayral decided that bans should be lifted on the list of 

books he has received. Prosecution, in justification of this ruling stated that bans rulings date as far as February 

10, 1949 by the Council of Ministers, and that these rulings have already been dropped as they are part of a set 

of crimes which neither new Turkish Penal Law nor special laws provide any sanctions against. Additionally, 

most banned newspapers, magazines, brochures and banners were not accessible anymore and even if they 

were to be published, they would carry a historical significance.  He added that bans on works with allegations 

on grounds of obscenity could not be justified and examined properly. In the preamble, it was stated that under 

the investigation of security forces, none of the works on the list were found in original copies, or in a copy that 

should have been collected or was banned. Bans on books that lacked grounds of legal action were dropped 

with the ruling of Press Prosecutor on January 5, 2013.  

After press prosecutor’s ruling in December, public prosecutor appointed to Article 10 of Anti Terror 

Law, Yıldırım Beyyurt, examined the list that was sent to him. Out of 67 books in the list, he made an 

application to Court Appointed to Article 10 of TMK for the continuation of the ban on 13 of these books. 

Freedom Judge Halil İbrahim Kütük stated that for the continuation of the ban, ‘’there should have been an 

investigation or prosecution in process with regards to these books’’ and objected to application due 

process of law. Thus, books on the list of Ankara Police Directorate were all freed from the ban.  

Books that police insist should be banned but whose bans were dropped are:  



Komünist Manifesto (The Communist Manifesto) (1968), Mahir Çayan Toplu Yazılar (Collected Works of 

Mahir Çayan) (1978), Abdullah Öcalan’s Kürt Sorununda Demokratik Çözüm Bildirgesi (Resolution on 

Kurdish Problem) (1999), 12 Eylül Faşizmi PKK Direnişi (Fascism of September 12 and PKK Resistance) 

(1996) ve Barışa Doğru Roma Konuşmaları (Towards Peace- Rome Conversations) (1996), Dersim Türküleri 

(Songs of Dersim) (1993), İsmail Beşikçi’s Tunceli Kanunu ve Dersim Jenosidi (Tunceli Law and Genocide 

of Dersim) (1992), Zihni Açba’s Mamak Zulüm Kalesi (Mamak Fortress of Cruelty) (1991), Devrimci 

Saflarda Proletaryanın Demokrasi Anlayışını Egemen Kılma (Making Proletariat’s Understanding of 

Democracy Prevailing in Revolutionary Lines) (1980), Devrimciler Ne İçin Savaşıyor (What are 

Revolutionaries Fighting For?) (1981), Emperyalizme ve Oligarşiye Karşı Devrimci Gençlik Seçmeler 

(Selections from Revolutionary Youth Against Imperialism and Oligarchy) (1978), Enternasyonalist Son 

Kavga (Last Internationalist Fight) (1992), Kaldıraç - 5 sayı (Kaldıraç no. 5) (1994-95), Şeyhmus Güzel’s 

Özgür Yılmaz Güney (Free Yılmaz Güney) (1996), Sosyalizmin İki Ruhu (Two Souls of Socialism) (1999), 

TİİKP Davası Savunma (Defence in TİİKP Lawsuit) (1974), TİİKP Savunmasında Köylü Meselesi (Villager 

Problem in TİİKP Plea) (1974), TİİKP Savunmasında Milli Mesele (National Problem in TİİKP Plea) (1974), 

TDKP Programı (TDKP Program) (1980), Sinan Durmaz’s Türkiye Devrimi Kürdistan Devrimidir (Turkish 

Revolution is Kurdistan Revolution) (1994), Türkiye İhtilalci İşçi Köylü Partisi Davası (Turkish 

Revolutionary Worker Peasant Party Lawsuit) (1974), Türkiye İşçi Köylü Partisi’nin Siyasi Çizgisi MK 

Raporu Tüzük Programı (Turkish Revolutionary Worker Peasant Party Central Committee Report Bylaw 

Program) (1980), Yalanları Parçalayan Ulucanlar Katliamı (Lie Breaking Ulucanlar Massacre) (1999), 

Yaşasın Çorum Silahlı Antifaşist Halk Direnişi (Long Live Armed Antifascist People’s Resistance of Çorum) 

(1980), Haklar ve Özgürlükler Cephesi Halk Anayasası Taslağı (Rights and Freedoms Front People’s 

Constitution Framework) (2007), Zeynep Buruçerdi’s Ashab-u Uhdud (Ashab Al-Akhdud) (1982), Ahmet 

Kılıçkaya’s Çağdaş Tagutların İslam Gerçeğini Saptırma Çabalarına Reddiye (Objection to Contemporary 

Taguts Trying to Divert the Islamic Truth) (2000), Cihat-Murtaza-Mutahhari Bütün Eserleri (Complete 

Works of Cihat-Murtaza- Mutahhari) (2000), Hüseyin Üzmez’s Çilenin Böylesi (Suffering As Such) (1984), 

Demokrasi Küfür Nizamıdır (Democracy is a System of Infidels) (2003), Dabbetül Arz Haykırıyor (Beast of 

the Earth Screams) (2005), Yaşar Kaplan’s Demokrasi Risalesi (Democracy Pamphlet) (1985), Gerçek İslam 

Dinini Kimler Bozdu (Who Ruined the Real Islam Religion?) (1971), Ham İmam Humeyni (Inexperienced 

Imam Humeyni) (2000), Hizbi Kitleleşme (Factioned Populace) (2003), Hizbut Tahrir (2003), Hizbut Tahrir 

Mefhumları (Conceptions of Hizbut Tahrir) (2003), Hizbut Tahrir ve Hilafet (Hizbut Tahrir and Caliphate) 

(2000), Ali Şeriati’s Hür Düşünce Mektebi (Free Thought School) (1989), İmam Humeyni İslama Davet 

(Invitation to Islam Imam Humeyni) (2000), Hüseyin Gazi Metin’s İnsan Tanrı Dinler ve Alevilik (Human 

God Religions and Alevisim) (2000), İslam Anayasası (Constitution of Islam) (1985), Osman Kayaer’s İslam 

Anlayışımız Üzerine Makaleler (Articles on Our Conceptions of Islam) (2000), İslam Devleti (Islam State) 

(2003), İslam Nizamı (Order of Islam) (2003), İslami Şahsiyetler (Islamic Personalities) (2003), İslam Şeriatı 

(Islamic Sharia) (1984), Fehim Şinasi’s İslam Ümmetinin Yetimleri Kürtler (Kurds: Orphans of Islamic 

World) (2000), Ahmet El Mahmut’s İslama Davet (Invitation to Islam) (2000), Takiyudden En Nephani’s 

İslamda Yönetim Nizamı (Managing Order in Islam) (2000), İslamda Ekonomik Sistem (Economic System in 

Islam) (2003), İslamda İçtimai Nizam, İslamda Kadın Erkek İlişkileri (Social Order in Islam, Women Men 

Relations in Islam) (2003) ve Kıvrak Zekâ (Cunning Wit) (2000), Abdülkerim Zellum’s İslamda Maliye 

(Revenue in Islam) (2003), Abdül Kadim Zellum’s İslamda Yönetim Sistemi (System of Management in Islam 

by Abdül Kadim Zellum) (2000), Abdurrahman el Muhacır’s İslamın Hareket Metodu 2 cilt (2 volumes of 

Method of Action of Islam) (2003), Muhammed Gadban’s Nebevi Hareket Metodu (Nebevi Method of 

Action) (2003), Brifingteki İrtica (Reaction in Briefing) (1998), Başkaldırının Koşulları (Conditions of 

Revolt) (1992), Devrimci Doğu Kültür Ocakları (Revolutionary Eastern Cultural Centers) (1970), Kurtuluş 

İçin İleri AYÖD Gençlik Harekatı (Forward for Emancipation AYÖD Youth Action) (1976), Kürdistan 

Bağımsızlık Mücadelesinin Yılmaz Savaşçısı (The Enduring Fighter for Kurdish Emancipation Struggle).  

Law 6459, also known as 4
th 

Judiciary Package, was put in effect April 30, 2012. In this package, in 

order to sentence someone to prison on grounds of propagating terrorist organization or printing and 

publishing declarations and communiqués, they need to have a component of ‘’justification, praising of and 



encouraging people to take up methods that include virtue, violence or threat’’. Those being tried for 

printing and publishing declarations and communiqués and propagating for terrorist organization, who are 

not a member of the organization will not be given additional sentences for ‘’being a member of the 

organization’’.  The act of ‘’committing a crime for an organization without being a member of the 

organization’’ will only be used for armed organizations. ‘‘Praising the crime and the criminal’’ law in 

TCK was amended that in order to consider an action of this kind, the condition of ‘’clear and close danger 

for public order’’ needs to be met. The sentences were also reduced. For the continuance of arrest during 

investigations, either the suspect or the plea will be heard; appeals against arrest will be decided after 

having heard the suspect, accused or defendant in addition to prosecutor.  

 

European Court of Human Rights Rulings  

According to ECHR 2012 Annual Report, among 47 countries Turkey came second after Russia with 

16.879 applications, and came first place with condemnations regarding freedom of expression. Turkey’s 

applications in line constitute 13.2 percent of the ECHR’s caseload. In 2012, Turkey was condemned 117 

times and in eight of these there were violation of freedom to expression. April 2013 data of European 

Council, Turkey’s compensation penalties amounted to 23.424.794 Euros, and with this amount Turkey 

came second place after Italy. According to Bianet’s Media Watch Report, in 2012, ECHR fined Turkey to 

pay 78.581 Euros in total to nine people -six of whom were journalists- and an institution. Between 

January-March 2013, Turkey was fined 73.500 Euros for nine newspapers and magazines banned between 

2008-2009. ECHR announced that by the end of 2012, there were 450 files regarding freedom of 

expression at their hands.  

Ahmet Yıldırım’s application in April 2012 after a decision was made to make all modules of Google 

Sites inaccessible due to a ruling regarding a blog was evaluated by ECHR and came to a decision on 

December 12, 2012 that Turkey needs to be fined 8.500 Euros in accordance with Article 10 of European 

Human Rights Convention.  

ECHR, for those banned publications, collected newspapers and magazines between 2008-2009 such as 

Bağımsızlık Demokrasi Sosyalizm İçin Yürüyüş (Walk for Independence Democracy Socialism), 

Ezilenlerin Sosyalist Alternatifi Atılım (Socialist Alternative for the Oppressed Atılım), Özgür 

Mezopotamya (Free Mesopotamia), Günlük (Daily), Siyasi Alternatif (Political Alternative), Özgür 

Görüş(Free Perspective), Süreç (Process), Rojev (Agenda) and Demokratik Açılım (Democratic 

Expansion) condemned and fined Turkey to pay 13.500 Euros each for compensation.  

Publisher Ahmet Önal was convicted in 1999 and 2002 on the grounds that he was ‘’provoking people 

for revenge and enmity’’ (old TCK 312) for the following books Teyze Baz/Bir Kürt İşadamı Hüseyin 

Baybaşin/Mahmut Baksi (Auntie Baz/A Kurdish Businessman Hüseyin Baybaşin/Mahmut Baksi and 

Alevism in Dersim, Munzur Cem). After Önal’s application concerning the violation of his freedom of 

expression in 2012, ECHR condemned Turkey to pay 6.000 Euros to Önal.  

 

Reports of International Organizations  

A lot of organizations, like the following, have published reports made statements about Turkey 

analyzing obstacles in front of freedom of thought, expression and publishing: European Commission, 

European Council Human Rights Commission, European Security and Co-operation Organization, 

European Journalists Federation, United Nations Human Rights Committee, Committee to Protect 

Journalists, Department of State USA, Carnegie Endowment for International Peace, Human Rights Watch, 

Freedom House, Reporters Without Borders, Amnesty International. Consensus of these reports was that 

Turkey still did not provide the conditions necessary for freedom of expression and called the situation 

‘’alarming’’. The number of journalists detained, disrupted access to court files which infringes on their 

right to defend themselves, quality of indictments, inadequacy of arrest warrants before prosecution, 

inefficiency of appeal procedures within national law system, the minimum duration of arrest before 

prosecution, inadequate application of alternatives and no fair standard applied to finalization, duration of 

court cases are criticized in these reports.  Proliferation of autocensorship was observed in media through 



lawsuits opened by state authorities, judges and prosecutors against journalists and with layoff facing those 

journalists criticizing the government.  

Turkey continued to get low marks in 2012 reports regarding freedom of press. In a report by 

Committee to Protect Journalists, Turkey was labeled as ‘worst country to detain journalists’. It was clarified 

that most cases that were not counted in previous countings were related to news-making and research related 

to journalism. Reporters Without Borders 2013 Report included World Press Freedom Index, which evaluated 

179 countries. Turkey fell to 154
th
 place from 148

th
. It was stated that Turkey ‘’is one of the biggest prisons 

for journalists, specially those expressing their criticisms of authorities on Kurdish issue’’, and that due to 

government’s security paranoia any criticism could be considered arguments for illegal organizations. In 

Freedom House World Press Freedom Report, Turkey shared 120
th place

 with Congo, Fiji, Liberia, Macedonia 

and Seychelles. Within its regions Turkey was considered exceptional while it continued to be categorized 

with ‘’partially free’’ countries.  

These reports mentioned 3
rd

 and 4
th
 Judiciary Reform Packages in a positive way but in no means were 

they deemed adequate measures to ensure freedom of thought and expression in Turkey. They proposed that 

the constitution, TCK and TMK be revisited and those laws that serve as a leeway to considering expression 

of oppositional views and journalism actions as terrorist crimes or constituting elements of terrorist action be 

redefined in order to constrict interpretations.  They also stated that process of prosecution need to be 

shortened and a differentiation between expression of provoking to violence and of nonviolent ideas should be 

made clear as a part of more radical constitutional and legal amendments concerning legal framework of 

terrorism.  

Turkey is reminded in these international reports that it is a signing body to International Covenant on 

Civil and Political Rights and EHRC and constitution ensures freedom of expression. They point at the 

number of cases filed against Turkey in ECHR, call for constitutional and legal reforms to be made in order to 

make the legal system more fitting to international conventions and encourage continuation of human rights 

education for other government agencies.  

These reports also drew attention to rising number of lawsuits filed against content shared on Internet and 

continuation of banning Internet sites. They called for clarification of Law 5651 and amendments to be made 

according to international legal framework so that it does not restrict freedom of expression or suppress 

publishers.  

Amnesty International ‘’Time to Deliver on the Right to Freedom of Expression in Turkey’’ report was 

released in March 2013, and stated that the biggest problem for human rights in Turkey is the hundreds of 

exploitative lawsuits filed against political activists, human rights defenders, journalists, lawyers and 

others. This report identified the following laws as threatening freedom of expression: Articles TCK 301, 

318, 125, 215, 216, 314, 220/6, 220/7 and TMK’s terror defining 1, 7/2, 6/2. They advised cancellation of 

articles TCK 301, 318, 215, 125, 220/6 and TMK 6/2 and amendments to be made to articles TCK 216, 

220/2, TMK 7/2 and Article 26 of the constitution. AI has started a campaign in April to get rid of obstacles 

regarding freedom of expression called ‘’Not With This Law’’.  


