
 1	
  

INTRODUCTION 
 

The media holds a position in society, where the interests of political actors, elites, and 

the public are intertwined. The idea that an informed citizenry is essential to the functioning of 

democracy is reiterated since the time of Plato, and then Mill, and in modern society the news 

media have been imbued with the duty of keeping the public informed and thereby serving a 

crucial democratic function. Yet, democratic ideals do not always serve elite interests, and this 

particular role of the news media can at times be seen as at odds, or even detrimental, to those 

interests. The consequence, naturally, is a perpetual conflict over the content and framing of 

news. However, the presence of a conflict in and of itself does not determine the outcome. The 

variation in the levels of freedom of speech across democracies is testament to this. Therefore, in 

order to understand this variation, our analysis must go beyond observing the fact of conflict, and 

rather engage with the mechanisms through which elites can succeed or fail in their attempt to 

control news content.  

A commonly espoused view of mass media portrays it as considerably independent and 

powerful, capable of bringing down governments, a potential threat to national security and 

welfare because of its insatiable appetite for sensationalism, perhaps even scandal. Although this 

approach has not been embraced by academics, it is frequently referred to by politicians when 

attacking publications and journalists with the charges of not being sufficiently patriotic or 

endangering the security and the stability of the country. Recently, the same logic and arguments 

have been used generously by government officials against the British daily The Guardian in the 

Snowden affair, and against sources that published the WikiLeaks documents. Similarly, mass 

media faced considerable backlash from political elites over the Watergate scandal, when those 

who chose to publish and follow up on the story were held responsible for the resignation of the 



 2	
  

Nixon administration. Any news contradicting an ongoing war effort or simply exposing the 

crimes committed during one, such as in Vietnam or Iraq, may be followed by denunciations of 

the media as unpatriotic. This view, as expressed overwhelmingly by political figures, assumes a 

great deal of independence on the part of the editors and writers, not only from state interference 

but also from corporate control. However, the mechanisms through which such autonomy is 

rendered possible are rarely explained, despite the confidence with which its adherents assert 

their claims.  

 On the flip side of the matter, the competing view more generally advanced by a 

considerable proportion of civil society organizations, holds that the government can exert 

considerable control over the media and censor unfavorable content. While the mechanisms 

through which authoritarian governments, military regimes, or dictatorships can impose 

censorship are evident, they remain less obvious for democracies. In those cases, the sources of 

the government’s power over media are explained in large measure by the government’s strength 

and capacity, made up of a multitude of factors ranging from electoral support to control over the 

judiciary, from the relative weakness of institutions to government ideology. The legal dispute 

over the publication of the Pentagon Papers is a good example, as it took a bitter legal struggle 

between The New York Times and the government before the papers could be printed (Sheehan et 

al. 1971). Accounts embracing this orientation tend to conclude that illiberal, personalistic, 

patronage-based, or otherwise poorly institutionalized democracies are more likely to 

successfully suppress the news media. Annual reports from organizations such as Freedom 

House exemplify this kind of reasoning when explaining why/when a country’s ranking declines 

or its freedom of speech is threatened. The unfavorable conditions for freedom of expression in 

countries such as Russia, Turkey or Venezuela are understood through this prism. Although this 



 3	
  

approach can better identify mechanisms for censorship than the previous approach can justify 

conceptualizing the media as fully independent, there are nonetheless considerable gaps in this 

reasoning. It remains unclear in this approach how it is that governments are able to exert control 

on a corporate-dominated media, given the absence of a strong understanding of state-capital 

relations in these explanations. A better theory would be able to take into account the 

considerable literature on the limitations of a state’s powers, when confronting large and 

influential business groups. Without demonstrating how a state can mobilize such capacity when 

faced with a corporate dominated media, the analysis fails to provide a satisfactory explanation.  

 In this paper, I ask why some governments are able to successfully co-opt the media, 

while others are not. Under what conditions will media executives consent to a government’s 

application of its institutional and judicial powers, and when do they resist? I will argue that 

successful suppression occurs when the domestic elites support the regime’s broader economic 

and political project. In what follows, I will first present an overview of the literatures that this 

paper engages in. While the question itself is about the relationship between media-suppressive 

governments and media groups, the answer lies on an understanding of state-business relations, 

which will form the main theoretical basis of this study. The ongoing debates in this realm are 

presented under the broad heading of the “state autonomy debate.” Additionally, the answer to 

the question at hand contributes to the scholarship on the political economy of media, 

particularly on the implications of corporate domination of media. Therefore the literature review 

will also summarize key findings of the political economy of media scholarship. Following the 

literature review, I will present my argument and hypothesis and my research design. The 

argument here is based on a comparative case analysis of Turkey and Venezuela under Erdogan 

and Chavez, respectively. The cases show variation in both the dependent and the independent 



 4	
  

variable, and therefore provide adequate grounds for fruitful process tracing. In Turkey we 

observe successful suppression of the media, where the economic elites support the government 

in its economic achievements and wish to sustain the regime, whereas in Venezuela the 

government and elites have had a very uneasy relationship and the oppositional media has not 

relented for it has continued elite support. I present the cases and the lead-up to the suppression 

in Turkey first, then lay out the periods of intensified conflict between the government and the 

press in Venezuela, and show that despite its best efforts, the government could not succeed in 

suppressing the media. In concluding the empirical results section, I analyze the cases together 

with more attention devoted to government-business relations. Finally, I discuss my findings and 

what to make of them, and offer suggestions for further research. 

 
 

  



 5	
  

LITERATURE REVIEW 
 

In this section, I will present, and critically engage with, some of the possible answers to 

the question of media-elite relations. I will also suggest that a basic political economy of media 

approach is not adequate for understanding the mechanisms, unless it engages with the issue of 

state autonomy. When elites conflict with publishers and editors over content, they cannot be 

conceived of as a single entity acting in a consistent manner. The interests and demands of 

political and economic elites need to be identified and their influence observed as such. Thus, I 

will present some of the prevalent and contending understandings of state autonomy, on which 

basis I will then advance my argument for this study.   

 For a deeper political-economic theorization of state-media relations, we can benefit from 

the insights offered by the state-autonomy debate. Broadly conceived, the debate around the state 

can be said to take place between three pillars: those who attribute no autonomy to the state, 

relative autonomy theorists, and those who assert the potentially broad autonomy of the state.1  

The first camp, the ‘instrumentalist theory of the state,’ maintains that the state is merely an 

expression of class interests, a tool at the hands of the economic elites (deriving ultimately from 

Marx and Engels 1848). However, developments such as the welfare state, taxes, trade controls, 

which are at face contrary to the immediate interests of capitalists, have led scholars to move 

away from the instrumentalist perspective and towards a conceptualization that allows for a 

relative autonomous position for the state. Relative autonomy theorists agree that the state is in 

fact susceptible to domination by elite interests, however disagree over a) the extent of the 

autonomy, and b) the mechanisms and sources of that autonomy. According to this branch of 

theory, relative autonomy implies that the state will be able to act contrary to elite interests in the 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1 The broad characterization of the state autonomy debate as explained in this paragraph draws on 
Poulantzas (1969), Miliband (1970), Offe (1984), and Block (1987). The individual arguments put forth 
by these authors will be presented at greater length later on in this section.  



 6	
  

short run, while aiming to preserve the hegemony of one class over all others. It will be able to 

act against particular interests of one fraction of capital in order to maintain the stability and 

welfare of the entire system. This implies that state managers will have a coherent and rational 

understanding of what is good for the system as a whole, as well as what is necessary for the 

governability of a society. It is in light of these considerations that relative autonomy recognizes 

that states grant concessions to lower classes in the form of welfare state benefits, and also 

protect and foster economic growth and development by interfering in markets even if it is at the 

expense of short-term profits. A second implication that follows concerns the different time 

horizons of politicians and economic elites: by this token, politicians have a considerably 

lengthier time horizon than capitalists, whereas business interests for the most part tend to be 

myopic.  

 State managers recognize and act according to these considerations by way of three 

factors, resulting in different levels of autonomy. Some have emphasized the biographical 

specificity of politicians. Those who are able to rise in the ladders of political office often come 

from elite backgrounds, thus are biased towards elite interests. A corollary of this line of 

reasoning concludes that even when the state managers are themselves not of elite background, 

they still move in the same social circles with elites. This social affinity and personal ties results 

in the state being biased towards elite interests (Mills 1956). While acknowledging the existence 

of a bias is certainly a step towards granting more autonomy to the state than instrumentalist 

theory allows for, these two filters still lack the explanatory mechanism of a structural 

understanding of the state’s position vis-à-vis the elites (Poulantzas 1969; Miliband 1970; Block 

1987). As Poulantzas (1969) notes in his critique of the emphasis on state managers and their 

personal relationships, “the direct participation of the members of the ruling class in the State 



 7	
  

apparatus is not the cause but the effect, and moreover a chance and contingent one, of the 

objective coincidence [of the interests of the ruling classes and the State’s functions]” (73). The 

last, and arguably the most important factor, for the state’s dependence on and responsiveness to 

elite interests stems from the need of every state to preside over some acceptable level of 

economic activity, in terms of employment, profitability and growth. This explanation for a bias 

towards elite interests can both account for the structural mechanisms for such a relationship, and 

take into account the leeway with which states can act contrary to those interests at times. 

According to its proponents, the need for every state to keep economic activity above a certain 

minimum is due to the needs of the state to finance itself through tax revenue and maintain 

credibility in international borrowing markets, as well as the politicians’ desire for reelection, 

which depends considerably on avoiding a backlash from the electorate due to languishing 

economic performance (Offe 1984; Block 1987). By virtue of their control over investment, 

capitalists have a de facto veto power over policies and also governments. Hence, the state 

managers’ structurally determined responsiveness to capitalists’ interests. The private investment 

decisions of capitalists arm them with a de facto veto power over any government that is 

perceived as threatening business confidence (Block 1987). However, even though the 

mechanisms of the relationship between economic elites and state managers are preordained, 

they cannot be exposed as such, for the political system in a democracy at least needs to preserve 

the appearance of actually being democratic, neutral, and accountable to everyone and not 

merely a handful of business interests. Therefore, the state’s incentive for reproducing itself 

while maintaining its legitimacy also contributes to its autonomy from direct and immediate 

control by capitalists (Offe 1984).  



 8	
  

 Another school of thought, which examines state-society relations, maintains that the 

state can be potentially autonomous from surrounding interests – that is, when the legal, 

administrative and coercive apparatus is strong enough to detach its activities from pressure 

groups (Skocpol 1979). By the same token, a previously strong state can be rendered weak, and 

thereby more susceptible to losing its autonomy altogether. Administrative capacity, prior public 

planning, and practical knowledge on the part of the governmental all mediate and co-determine 

the state’s capacity and potential for autonomy. Therefore, on a scale of strong to weak, a 

government can be fully autonomous or completely dependent (Skocpol 1985, Skocpol and 

Finegold 1982). Furthermore, the weakness or the strength of state is not only structurally 

determined, but also historically specific. Due to changing societal relations, external crises to 

the system, or any other political factor for that matter, a branch of government might gain 

strength in an otherwise weak state, a strong state can crumble, and so on. In the introduction to 

the book Bringing the State Back In, intended as a critique of Marxist and neo-Marxist theories 

of the state and a defense of the strong state argument, Skocpol explains as follows: “State 

autonomy is not a fixed structural feature of any governmental system. It can come and go. (…) 

Structural potentials change over time, as the organizations of coercion and administration 

undergo transformations, both internally and in their relations to societal groups and 

governmental representatives” (Skocpol 1985, 14).  

 In a similar vein, C. Wright Mills (1956) maintains that power is exercised by those with 

resources, meaning those who control the firms, especially the media as it pertains to the 

reproduction of ideology. However, distinguishing him from the variants of state theory 

discussed earlier and aligning him more closely with the potential autonomy of the state school, 

Mills argues that those with direct access to state power, primarily bureaucrats and military 



 9	
  

officers, also command considerable power over state affairs. He suggests that those with 

political power pursue wealth, as those with wealth strive for political power. Based on a 

tripartite division of power comprised of corporate, governmental, and military elites, Mills 

concludes that just as the state will reflect the interests of economic elites, so it will exert 

pressure upon those elites where political priorities are at stake (Mills 1956). While this project 

primarily aims at determining to what extent we can understand the relationship between 

government apparatuses aiming to suppress an overwhelmingly corporate dominated media 

through the insights provided by the relative autonomy of the state approach, contending 

arguments as advanced by Skocpol and Mills need to be critically evaluated in order to reach a 

conclusion with greater confidence. Both the strong state argument and the tripartite poles of 

power are referenced frequently with respect to state-media-military relations in Turkey and 

Venezuela, and will therefore be relevant to the analysis undertaken in this project. 

  Regardless of which variant of state theory one adheres to, one thing remains clear: 

corporate interests/elites have considerable influence over the political system. Having 

established this, we can move to the media more specifically and a leading theorization of the 

topic, the “propaganda model,” which seeks to explain how the political system, under elite 

influence, generates consent, and in attempting to do so shapes the content of information 

available to the public. Developed by Herman and Chomsky (1988), the propaganda model 

focuses on five filters through which news content is mediated: corporate ownership over media, 

thereby a profit motive taking precedence over emphasis on news quality; advertising as the 

main source of revenue; dependence on appropriate and reliable sources for information drawn 

primarily from government and business communities’ experts; ‘flak’ as a means of discipline; 

and the strict adherence to the dominant ideologies of the period, which at the time of their 



 10	
  

writing was anticommunism (Herman and Chomsky 1988). What the model shows is not how 

propaganda is created and disseminated, but rather how general stories of interest will be sorted 

through in line with powerful governmental and/or corporate interests. A famous example, 

referenced by state theorists and media scholars alike, is the Watergate scandal. When the media 

broke the news of the wiretapping and break-in plans, the argument from the “autonomous 

media” camp was that the press had acted against the administration due to a liberal bias on the 

part of the journalists, and a lack of consideration for stability, etc.  

The fact that the scandal could be exposed by media organs was cited as evidence to the 

media’s independence from state interference. However, many point out that the fact that the 

media had exposed the scandal is not a function of their independence from pressure, but rather 

of the fact that the attacked Democratic Party offices “represents powerful domestic interests, 

solidly based in the business community (…) [and these] powerful groups are capable of 

defending themselves, not surprisingly; and by media standards, it is a scandal when their 

position and rights are threatened” (Herman and Chomsky 1988, 299-300). Furthermore, the 

events surrounding Watergate have been of interest to debates over the state, with arguments 

over whether it was expression of a feud between fractions of the business community, or 

whether the falling out was along the business-administration lines, and scholars have called for 

a reevaluation of the theories based more concretely in empirical work (Block 1987; Miliband 

1970). Irrespective of the mechanisms that enabled the exposure of the attack on the Democratic 

Party, Chomsky and Herman argue that the propaganda model still played out as expected. As 

the Watergate events came to light, concurrently it was revealed that the FBI had been 

vandalizing the offices and disrupting the activities of the Socialist Workers Party, a legal 

political party. However, news of this breach was not publicized as with Watergate, and there 



 11	
  

were no political repercussions comparable to that of the Senate hearings surrounding Watergate 

(Herman and Chomsky 1988, 299).  

While the propaganda model can accurately predict the direction of the media bias and 

explain the reflection of the symbiotic relationship between the interests of economic elites and 

the state in news media, there is still considerable room for extending its application. Firstly, the 

propaganda model does not take into account instances where the media contributes to the 

fabrication of stories specifically intended to destabilize regimes, by initiatives from domestic 

elites. Such an angle on business-media-government relationship would be particularly 

instructive for the purposes of this project, for it has been experienced repeatedly by the Turkish 

and Venezuelan regimes over the past two decades. Furthermore, the propaganda model does not 

consider whether or when the media’s selective practices would or could be directed against the 

state in the case of elite conflict with the state. The mechanisms of that conflict and the 

determinants of its outcome are what I intend to study by this comparison. This study will 

therefore enable me not only to contribute to the empirical work around the state autonomy 

debate, but also expand on previous work on the media and widen the theory’s application.  

An important conclusion that emerges from media studies, crucial for the underlying 

assumptions of this paper, is elite domination over media and its undemocratic implications. The 

main mechanism through which elite interests have come to dominate media and the resulting 

attenuation of the quality of journalism is through the concentration of media ownership. This 

concentration has been the result of deregulation of ownership in media, the increasing embrace 

of liberal market principles in state’s approaches to the question of regulation, and the concerns 

emerging from having to operate in a capitalist economy, that is concerns over costs and bottom-

lines, and more importantly having to secure income from advertisements (Baker 2006; Herman 



 12	
  

and Chomsky 1988). However, for the purposes of this paper the structural mechanisms and 

policy debates around ownership concentration are not as relevant as is the fact of ownership, 

and more importantly its consequences. McChesney (2008) analyzes the historical trajectory of 

this phenomenon at great length, arguing that the professional journalism and values such as 

objectivity and neutrality can also be traced back to the process of ownership concentration. 

According to McChesney, until the Gilded Age “the logic of newspaper publishing [was] 

primarily political [rather than] primarily commercial” (Ibid, 27). However, as market pressures 

intensified and ownership came to be concentrated in the hands of a wealthy few and the plethora 

of newspapers associated with different political parties and movements began dying down, the 

class interests of the elites as expressed crudely in the newspapers became obvious. Whereas 

such a bias would normally be expected, and even accepted, when a myriad of newspapers 

representing different opinions existed, it created a legitimacy crisis for the press by the 

twentieth century (Ibid, 27-28). It was from this crisis that standards of objective and neutral 

reporting arose, as an attempt to cover the elite bias of which mainstream media was under the 

control of. According to McChesney (2008) by opting to tackle the crisis this was, the elites 

effectively chose to “sacrifice their explicit political power to lock in their economic position” 

(29). The supremacy of economic concerns over political ones for elites means that when 

confronted with a choice between the two they will opt to preserve and advance their economic 

interests over others. Therefore it is perfectly reasonable to assume, as I do in this paper, that 

elites do not have any immediate and intrinsic interest in freedom of speech and expression and 

will concede them for their economic interests. It is this conclusion that is of fundamental 

importance for the argument put forth in the following sections.  

 
  



 13	
  

THEORY AND HYPOTHESIS 
 

In this project I seek to examine under what conditions media executives consent to the 

government’s application of its institutional and judicial powers and when they resist the 

government’s efforts to do so. I argue that the potential success of repression attempts by the 

government depends on whether domestic elites support the government’s broader political and 

economic project. I should note that the argument here concerns a relatively specific type of 

government - if democratic norms are firmly consolidated, or if the government has autocratic 

control over the media, then the independent influence of media owners on news content is less 

relevant. Therefore, the argument is limited to governments where there is some level of 

democratic governance whether it be limited to only the presence of free and fair elections, and 

can be more adequately described as illiberal democracy based on strong, personalistic rule. In 

those instances, it is when the government enjoys support from domestic capitalists, even 

implicitly, that it will have the necessary relative autonomy, as explained in the debate over the 

state in the previous section, to go against and suppress important corporate interests in the 

media sector. In these instances, the remaining members of the ruling classes will refrain from 

engaging the government in a conflict, forfeit the freedom of the press, thereby both appeasing 

the government in its wishes for convenience and compliance, while at the same time ensuring 

the stability and continuation of the broader political and/or economic project with which they 

are in agreement. On the other hand, when domestic elites do not support the government in its 

political and economic ambitions, they will not sacrifice oppositional media outlets that easily, 

and will actively organize, abet, and fund the incipient political opposition, in an attempt to 

destabilize the regime. As has been explained in the previous section, capitalists have effective 

veto power over governments or policies that they see as inimical to their interests by virtue of 



 14	
  

their control of investment. However, more often than not an investment strike is likely to be a 

last resort, as it can mean significant financial costs for the capitalists as well.2 If the end goal is 

to destabilize a government and bring about its overturn, that might be accomplished primarily 

and without much trouble, by shattering its electoral support, to influence public opinion in an 

unfavorable direction for the government. Control over the media, news content, and framing can 

be essential tools in such an endeavor. Therefore, I argue that when domestic business does not 

support the government, the latter’s attempts at repressing the media will fail, as dissenting 

voices will continuously resurface because elite backing makes this financially and politically 

possible. A corollary of this argument is the assumption that elites have no intrinsic and 

immediate interest in freedom of thought and expression. This claim will be evaluated more 

theoretically than empirically, since it is not the main causal mechanism, as will be seen, 

required to answer the present research question. For the purposes of this argument, I am 

concerned more with the effectiveness of government’s suppression attempts rather than the 

repressive measures employed by governments as such. The most commonly accepted definition 

of government suppression of media maintains that the threat of repression is an infringement on 

freedom of speech and expression.3 However since the cases that this paper deals with both use 

the threat of repression extensively, I judge a successful media suppression by the results the 

threat of repression yields, and that is a compliance for the government’s wishes in the long term.  

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
2 In fact, in Venezuela capitalists did try and organize an investment strike in the oil industry, which was 
one of the most crucial episodes between the struggle between the government and its opponents in 
privately owned media.   
3 One of the most famous cases to this effect is a European Court of Human Rights verdict on the case of 
Lingens v. Austria (1986), where ECHR found Austria to be encroaching on the journalist Peter Michael 
Lingens’ freedom of expression, when he was sentenced to pay monetary fines to the then Austrian 
Chancellor Bruno Kreisky for an editorial in which Lingens characterizes Kreisky as “undignified, 
immoral and opportunist.”  



 15	
  

Based on the argument above, the regime’s ability to suppress the media is my dependent 

variable and the domestic capitalists’ support for the regime is the independent variable. In cases 

where the elites oppose the regime only in words, while implicitly supporting the regime’s 

greater political and economic project, the state will succeed in its attempts to control the media 

and suppress any unfavorable content. In those cases, I expect to find that elites will not be 

engaged in any meaningful oppositional activity in deeds. A corresponding hypothesis maintains 

that when the regime does not have elite backing, elite oppositional activity will not be merely 

nominal; rather they will be an active part of the incipient opposition through organizing and 

funding efforts. Such efforts can include continuing financial support for oppositional media in 

the face of government sanctions, to organize as a class and employ whatever leverage they have 

by virtue of their class position, and so on. Again, the reasoning here follows the explanations 

given above: the structurally advantaged position of businesses in capitalists economy entitles 

them to a veto power over a government or policies, which in turn makes it very difficult, if not 

impossible, for governments to sustain themselves in the face of animosity from business elites. 

So if elites are truly in opposition to the government, we should see material evidence of it, not 

merely expressions of dissent remaining only in words. In those cases, repression of the media 

will be unsuccessful, oppositional media will remain active and not yield. In those cases, we will 

observe elites not relinquishing freedom of speech publicly, for they are not interested in 

preserving the stability or the sustenance of the government. However, in cases where they do 

support the government, they will have an interest in preserving it and therefore will choose to 

accede to its demands for silence in the public sphere, thereby making a successful media 

repression possible. We can expect to observe the elite’s decision on the matter by their 



 16	
  

employment preferences (whether, and if so which, journalists are hired and fired with an 

observable trend) and the content of coverage.  

  



 17	
  

RESEARCH DESIGN 
 

In order to evaluate my hypotheses that successful media repression is a function of elite 

support for the regime, I will use a comparative case study approach focused on process tracing. 

For the purposes of a more informative analysis, the cases in question should be democracies, at 

least nominally. The means by with truly authoritarian regimes can repress media is more 

immediately apparent, since the means of repression, monitoring, and control at an authoritarian 

regime’s disposal are significantly different from those at work in a democracy. It is less clear, 

and therefore more intriguing, how democracies can successfully co-opt the supposedly 

institutionalized right to freedom of speech and expression in an effective manner. There is a 

considerable body of scholarship that analyzes the nature of state-media relations and the 

processes through which the media’s critical mission has been subjugated to state and elite 

preferences (Herman and Chomsky 1988; McChesney 1993; McChesney 2008). These accounts 

focus overwhelmingly on the past confrontations between oppositional media and states in 

Western liberal democracies. However, there is a significant lack of scholarship examining the 

same relation in the developing world, where these battles are arguably more overt and taking 

place currently. Therefore, I have chosen to focus on those cases where there is a democratically 

elected government and a conflict around the domestic media. In terms of democracy, I have 

confined myself to cases reflecting the presence of free and fair elections, as is the accepted 

norm for studies of regime types.  

I have chosen the cases of Turkey and Venezuela under Erdogan and Chavez, 

respectively. The two countries provide an adequate ground for comparison for they are both 

similar in crucial ways yet still show variation in both the dependent and independent variable. 

First, contrary to a common conception, the Turkish state under Erdogan has won a decisive 



 18	
  

victory over oppositional news publishing in the country. Aside from imprisoning the largest 

number of journalists worldwide, even exceeding Iran and China on this score, the Turkish state 

has also ensured that news media does not challenge Erdogan and his government to the extent 

of its abilities, as will be shown below (“Turkey’s Press Freedom Crisis” 2012). In contrast, in 

Venezuela, despite the Chavez administration’s best efforts, the oppositional media not only 

remained in existence, but also maintained a high level of activity and prominence. Despite being 

under pressure from the government, the media continued to participate as a force of the 

opposition, at times even fostering and organizing it, at important political turns. This variation 

in the success of suppression of the press, I believe, is due to the different attitudes the two 

country’s elites have towards their respective governments. Even though the economic elite in 

Turkey may be of a different and likely even contradictory background to the base of Erdogan’s 

political movement culturally and socially, they are confident and fully supportive of the 

economically liberal policies of Erdogan. Therefore, since the elites support the broader 

economic project of the AKP government, they have opted to concede to Erdogan’s moves for 

the suppression of oppositional opinions. However, in Venezuela the elite of the country were in 

no way allied with, or even supportive of, the broader political and economic agenda of the 

Chavez administration. Thus, they have not relinquished their capacity for opposition as 

embodied by the privately owned media, and have fueled oppositional journalism even in the 

face of severe costs imposed on them by the government. 

Additionally, the two cases show significant similarities that can serve as control 

variables in my study. Both regimes are electorally and politically stable; that is the government 

enjoys popular support and operates without legislative or administrative constraints that would 

be imposed from the regular checks-and-balances mechanisms in a democracy, since in both 



 19	
  

countries the ruling party has coopted the judiciary and rendered the political opposition 

uncompetitive. In both regimes, the executive branch has secured the compliance of the 

remaining branches. While their opponents may question the legitimacy of the two leaders’ 

actions and of the uses of their power, their electoral legitimacy is not disputed. Reports by 

international NGOs consistently point to the fact that while the electoral systems may be flawed 

and occasional problems arise with the elections themselves, neither Chavez’s nor Erdogan’s 

electoral victories have been plausibly challenged (“Freedom in the World: Venezuela” 2001-

2013; “Freedom in the World: Turkey,” 2003-2012). Both leaders have their base of support in a 

working to lower middle class mass constituency, with strong populist tendencies, and a 

corresponding skepticism of the elite establishment. Yet, the political opposition in both 

countries is still electorally viable, with real political and ideological differences from the ruling 

party. Both countries have similar levels of GDP per capita, and both regimes have presided over 

respectable though unevenly distributed economic growth. Furthermore, both leaders have 

legitimate means of repression at their disposal; both countries’ constitutions grant them 

considerable room for maneuver in repressing dissenting voices.  

In order to compare and contrast I will be focusing on the following events from 

Turkey’s and Venezuela’s recent past. For demonstrating the breaking points of government-

media relations in Turkey, I will closely analyze the events surrounding 1) the constitutional 

court case against the ruling party AKP, asking for its shut down and banning, 2) a fraud scandal 

that originated in Germany around a international charity organization “Deniz Feneri e.V.” 

(Lighthouse Registered Association) and was eventually handed over to Turkish courts, 

implicating some of AKP’s high-ranking officials. The lead-up to these two events, the media 

coverage during them, and the government’s backlash against one of the largest media 



 20	
  

corporations constituted the decisive moments where the government and elites had to make 

choices and sacrifices. Similarly, in Venezuela, I will focus my analysis on 1) the lead-up to the 

attempted coup against Chavez in 2002 and 2) the recall referendum of 2004 organized by the 

opposition. The analysis will focus on the media’s role in precipitating these events, the 

subsequent responses from the government, and the differing ways the oppositional media bore 

the blows.  

In order to evaluate these above-explained hypotheses I plan on approaching each case 

with a set of questions, the answers to which will be my measures for the degree of government 

repression of media as well as whether the media groups and elites resisted or accepted the 

repression. The questions are as follows: 

1. What actions did the media take that the government wished to suppress? 

2. What action did the government take in response? 

3. Did the media publicly object to the government’s actions? Did they resist complying 

with the government’s wishes by anything except legal channels? 

4. Did other media groups come to their aid? Did other capitalists support the repressed 

media?  

5. Did the repressed media group continue to publish oppositional stories? Did it 

participate in other efforts to destabilize the regime? 

Once I establish the sequence of events (Questions 1 & 2), I will be able to trace what 

happens with my variables through the remaining questions. If, for example, the media groups do 

not object publicly to the government’s repression attempts, it will be a strong indicator of 

successful cooptation by the government. Recourse to legal channels, in and of themselves, 

cannot be taken as evidence of a significant resistance to repression, as they are the primary 



 21	
  

means through which corporations protect their financial interests. More often than not, there 

will be monetary fines involved with the government’s repression attempts, and perhaps also the 

possibility of imprisonment for some of the journalists involved, and in those cases it is only 

natural that the media groups will seek legal action and try to protect themselves. However, this 

is more of an act of rational self-preservation than a political resistance to the government, and is 

compatible with full compliance with any intended censorship; hence, by setting court cases 

aside I avoid the possible pitfall of inflating my observations for resistance. In this way, Question 

3 will enable me to more specifically measure my dependent variable of success of government 

repression. The answers to Question 4 will be the operationalization of my independent variable, 

for they will show whether the remaining elites support the oppositional media group(s) or the 

government in the case of a confrontation. If it is the case that they do not come to the aid of 

their fellow businessmen being repressed by the government, then it is an indicator that they opt 

to preserve the regime’s stability and projects. I will further corroborate the domestic elite’s 

attitudes towards the regime by looking at disclosed funding sources for opposition parties, 

whether protest was organized, and if so funded by whom. For the Turkish case, I will also 

document the preemptive firings of journalists by other media groups following the 

government’s confrontation with one group. Because I lack Spanish language skills, finding the 

same data for Venezuela was not possible given the time constraints on this work. Lastly, the 

answer to Question 5 will demonstrate whether the government’s repression attempts were 

successful. Absent a continuation of publishing oppositional stories, we can conclude that the 

repression was in fact effective. In what follows, I will rely mainly on newspaper articles, public 

statements by the higher echelons of the governments, and reports by NGOs focusing on the 



 22	
  

media, primarily Freedom House, Reporters Without Borders, and Committee to Protect 

Journalists.  

 
  



 23	
  

EMPIRICAL FINDINGS 
 
The countries’ similarities are crucial for the purposes of this study, for some of those 

characteristics have been identified as the cause of the government’s ability to suppress the 

media in Turkey, such as Erdoğan’s and his government’s strength, a lack of strong democratic 

institutions, etc (Egin 2011). These explanations can also be traced back to a dominant view on 

the history of state-capitalist relations in Turkey. According to this view, the capitalist class was 

essentially “state-created” and therefore the relationship in the following years continued to 

reproduce this initial dynamic of the capitalist classes being dependent on the state (Bugra 1994; 

Keyder 1987). Thus, when it came to relations with media capitalists, the state could continue to 

exert its dominant role without significant resistance from the capitalist class as a whole. If, 

however, it was the strength and centralization of Erdoğan’s rule that enabled his government to 

suppress the media effectively, we would expect the same outcome in Chavez’s Venezuela, that 

is privately owned media’s concession to the government’s wishes for compliance. If anything, 

Chavez held a tighter grip on power than Erdoğan by virtue of the fact constitutional 

amendments allowed him to extend term limits and dismiss some administrative bodies, so his 

government’s repression of media would be expected be even more successful if it were only a 

function of state powers.4 Yet, the Venezuelan government’s clashes with the media are on-

going, with the latter still able to resurface in oppositional forms, whereas in Turkey mass media 

bosses have given in to Erdoğan’s wishes for quiescence to the point that during anti-government 

protests across the country in the summer of 2013, none of the major news channels reported the 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
4 It should be noted here that the countries had similar levels of press freedom at beginning of the 
respective governments. Freedom House ranks both countries as “partly free” for the years of 1999 and 
2001 in its “Freedom in the World” index, and Reporters Without Borders places both countries in the 
third quartile in its “Press Freedom Index” for 2002, with Venezuela ranking 77th out of 139 countries, 
and Turkey ranking 99th (Freedom House 1999; 2001; Reporters Without Borders 2002). Furthermore, in 
both countries the media is highly concentrated (Sozeri 2013; Lupien 2013).  



 24	
  

events for two days. It should be reiterated that this analysis does not argue that the Venezuelan 

government is not suppressing it media, rather the point is that it cannot do so effectively in a 

way that opposition does not resurface as its Turkish counterpart has succeeded in achieving.  

 
Turkey 

 
Following a decade of severe political and economic instability, rampant corruption and 

political violence, the Justice and Development Party (Adalet ve Kalkinma Partisi; hereafter 

AKP) assumed office in November 2002.The elections marked not only the first time an Islamist 

party won enough votes to form a single party government but also they crushed all but one of 

the major center right and left parties that had been in office and participants in coalition 

governments throughout the 1990s (Toprak 2012). The turbulent state of affairs that 

characterized the 1990s has been a benchmark against which the AKP’s relative success has 

commonly been measured, both for the public and the business community. However, the 

significance of the 1990s for the purposes of this paper is twofold: on the one hand, the stability 

that the AKP has been able achieve following a decade of political and economic crises has 

rendered the party practically indispensable for the domestic elites. On the other hand, it was 

during the 1990s that the seeds of resentment and hostility towards the Kemalist establishment 

and its embodiment in the media were planted in the ruling cadres of AKP.  

Over the ten years of its rule, AKP has increased its votes steadily, now commanding half 

of the electorate’s support. Furthermore, the party has presided over significant economic 

growth, extensive privatizations, a stabilization of the previously volatile exchange rates and 

improvement of the country’s reputation in international financial markets. Accomplishing these 

positive economic developments alongside a rapid neoliberalization program, without triggering 

much popular unrest contributed to the AKP’s popularity with the economic elites of the country. 



 25	
  

However, relations between the media conglomerates and the government were uneasy due to 

the historical relations between the media and AKP’s predecessor Welfare Party (Refah Partisi, 

RP). The media capitalists mattered not only because the owners of those conglomerates were 

among the largest holdings in the country, but also because investment in the media sector had 

been considered an important political investment rather than an economically-driven profit-

oriented one (Ozturk 2010; Sozeri 2013; Sozeri and Guney 2011). AKP is the last in a long line 

of political parties originating out of the Islamist movement. During the fifteen years it was 

active, RP managed to add to its track record important electoral victories, partnership in a 

coalition government, and eventually being ousted by what went down in Turkish history as the 

“post-modern coup d’état.” This coup, the forced resignation of Prime Minister Necmettin 

Erbakan of RP in February 1997, marked not only a breaking point in current Prime Minister 

Recep Tayyip Erdoğan’s relations with media groups, but also the explicit recognition by the 

Islamist political movement of a need for their own media force. Although RP did not command 

an electoral base as wide as that of AKP, it still represented a popular and powerful movement. 

The most notable sources of RP’s power rested in its popularity in local politics, a fact made 

evident by its winning of the municipalities of Istanbul and Ankara (Akinci 1999). Erdogan 

himself rose from those ranks, serving as the mayor of Istanbul from 1994 to 1998, until he was 

arrested under the pretext of “incitement to religious and racial hatred” based on a poem recital 

and was consequently forced out of his mayoral post (Birand and Yildiz 2012).  

The RP and its political cadres’ fall from power in 1997 was not an expression of 

electoral dissent, but the Kemalist military’s belief that they were leading the country down an 

anti-secularist path (Birand and Yildiz 2012). The military, together with the skeptical elements 

in the bureaucracy, issued a statement listing its ‘concerns’ for the stability of the regime and 



 26	
  

what it saw as the dubious prospects for secularism as a principle at a National Security Council 

meeting (Milli Güvenlik Kurulu, MGK).5 The situation was made worse when following the 

military’s statement the Head Prosecutor of the Supreme Court filed a Constitutional Court case 

against the RP, charging it with having become the focal point of anti-secularist activity. In the 

end, PM Necmettin Erbakan acquiesced to resigning under pressure from the military and his 

coalition partners, the RP was disbanded with its high-ranking politicians banned from politics, 

one of them being the current PM Erdogan (Birand and Yildiz 2012). The process, spanning 

intensified demonstrations by Islamists, which were trumped up by provocative headlines 

leading to the military’s warning statement, and eventually culminating in Erbakan’s resignation, 

is referred to as the February 28th Process, popularly also known as the ‘post-modern coup 

d’état’. 

Besides being the military’s fourth intervention in civilian politics in four decades, the 

February 28th Process was infamous for the media’s involvement in the events leading up to the 

government’s resignation. The military collaborated with newspapers and TV channels in 

exposing the fundamentalist elements in RP, allegedly sometimes even fabricating news or 

dictating headlines, in order to evoke a sense of distrust and fear in the public and, by extension, 

support for the coup. According to former media boss Cem Uzan, for example, during the period 

leading up to February 1997, the editor-in-chief at his newspaper Star would publish headlines 

with directives from the military’s chief of general staff, allegedly as did others at several other 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
5 MGK is a body headed by the Head of the State, in his/her absence the Prime Minister. It is composed 
of the Army Commander General, other Army Generals and key ministries. It meets bimonthly, barring 
any extraordinary circumstances (“About Us: The Secretariat General of the National Security Council”). 
The Council was established by the military regime of 1960 in December 1962, and remains the key 
institution through which the army exerts its control and influence over civilian governments. The 
Council’s main purpose is identified as coordinating the institutions concerned with national security, 
however, the definition is broad enough for the army to identify any issue of its choosing as a matter of 
national security. In the case of the events described in this paper, the involvement of Islamists in politics 
was considered an example of a ‘national security threat.’ 



 27	
  

media groups (Ozay 2013). Nowadays, accounts of former media bosses, politicians, and 

journalists placing the blame on one another are bountiful, since the parliament has taken to 

investigate the coup attempt of February 28th, however the historical record only confirms that all 

main press outlets had a part to play in the alleged crimes. One of the most egregious example of 

the headlines read “With Guns If Necessary,” an excerpt from a military briefing that has 

commonly been referred to by the period’s politicians as contributing to the preparation of public 

opinion for the upcoming coup (Birand and Yildiz 2012, 233). The way that media groups 

aligned behind the military against the Islamist government resulted in the latter’s resentment 

towards mainstream media, and a need for a press that would be loyal to their cause.6  

As the successor of RP, and having witnessed its fate, AKP began its political career 

from a more moderate position, its cadres claiming it to be a “socially conservative and 

moderately Islamist” political party that had abandoned the “national vision” (Milli Görüş), the 

term used for the previous movement’s religious ideology (Toprak 2012; Yuksek 2003). Being 

able to transcend the conventional Islamist-secularist divide during its campaign, AKP was 

elected into office in November 2002 with 34% of the votes, significantly higher than its 

predecessors received at the peak of their popularity (Champion 2012; Toprak 2012). However, 

statements by other members of AKP that contradicted the party’s claims for moving to a more 

moderate position continued to fuel the Kemalists’ fears and suspicions (Milliyet, 22 May 2003). 

Furthermore, in addition to the polarization that was building up in the society, Erdogan and 

AKP had inherited a country barely coming out of an economic crisis, with overwhelming debt, 

and a decade of political turmoil. However, that turmoil seemed to have worked to AKP’s 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
6 At this point the Islamists owned a small newspaper, Milli Gazete, with negligible circulation. With 
investment from Islamist businesses and their remaining strength and control in the municipalities, the 
Islamist movement was able to establish Kanal7 and Yeni Safak, a TV station and a newspaper 
respectively. The establishment and funding of Kanal7 relates to the Deniz Feneri e.V. corruption scandal 
that will be discussed later in the paper.  



 28	
  

benefit in a sense, for mistrust in the political system was so widespread in the public, all but two 

of eighteen competing parties could not pass the 10% electoral threshold. Therefore the 34% of 

the national vote that AKP won in the elections translated in to half of the seats in the parliament. 

With that majority and the absence of a significant opposition, AKP could effectively push 

through the structural adjustment plans prescribed by the IMF. The government’s ability to 

implement neoliberal reforms and structural adjustment appeased the business community 

greatly. Already during AKP’s first term in office, the Turkish economy grew by an average of 

6.9% annually between 2003-2007 (“Data: World Development Indicators”).  

Amidst wide praise for his government’s economic success, Erdogan and AKP won their 

second election in July 2007 with a landslide victory of 46%. Yet, the tension between the 

Islamist and secularist camps was escalating, and it culminated in March 2008 in a lawsuit filed 

by the Head Prosecutor of the Supreme Court with the Constitutional Court asking for the AKP 

to be disbanded and the banning of 71 of its politicians from politics for five years, including PM 

Erdogan and Head of State Abdullah Gul (Bianet, 17 March 2008). The prosecution claimed that 

AKP had become the focal point of anti-secularist activity in Turkey, which is an offense against 

the secularism clause in the constitution. Erdogan and his comrades, having witnessed the 

disbanding of a long line of political parties in the movement they were a part of, chose to keep 

as much of a low-profile as possible, since they knew full-well that the Kemalist establishment in 

the state was not only inimical to them, but also capable of mobilizing powerful groups such as 

the military (Toprak 2012). Consequently, at this stage there was no overt intervention by the 

government towards the media, even though the circumstances intensified the government’s 

distrust of the media. In particular, the prosecutor’s case was made up almost completely of news 

articles, editorials, and scattered pieces of news published mainly in two newspapers, Hurriyet 



 29	
  

and Milliyet, belonging to Dogan Media Group. The evidence file was overwhelmingly 

comprised of news pieces; the case came to be called the “Google File” initially by the AKP’s 

official reply to the indictment, as was also later embraced by the public, implying that the 

prosecutor had googled “AKP” and printed out everything that came up (T24, 17 September 

2008). This contributed significantly to Erdogan’s wishes to censor the mainstream media, which 

he viewed as inherently opposed to him and his political party.  

The Constitutional Court, in the end, ruled against disbanding the party by six to five 

votes but issued a fine to AKP; in effect, it meant that the Court did indeed find the party guilty 

of the said activity but the evidence was not enough for disbanding it (Milliyet, 30 July 2008). 

Alongside these developments, the bankruptcy of the owner of one of the three main newspapers 

in the country, Sabah, presented the pro-Erdogan camp with a window of opportunity to create a 

solidly supportive wing of the press. In a bidding process, capitalist linked to Islamist politics, 

Ahmet Calik, purchased Sabah Media Group and began establishing the pro-government media.7 

While at this point the Erdogan government’s uneasy relationship with the media was evolving, 

he did yet not engage the media groups in an overt conflict. I believe this is due to Erdogan’s 

more pragmatic nature, for after having seen a series of political parties being shut down by 

Constitutional Court pleas, Erdogan and his fellow reformist cadres who founded the AKP did 

not want to engage the secularist bureaucracy and the forces that aligned with it only a decade 

earlier during the post modern coup d’état openly and aggressively. Admittedly, until first-hand 

accounts of the AKP years become available to the public, my reading of Erdogan’s behavior is 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
7 The sale of Sabah to Calik holding aroused significant controversy, for through Erdogan’s and Head of 
State Abdullah Gul’s personal involvement Calik was provided with credit from the Qatar Investment 
Authority, with the Emir of which Erdogan and Gul have a close and personal relationship. Additionally, 
the fact that the new press would be completely pro-government was further made evident with Calik’s 
personal ties to Erdogan, whose son-in-law is Calik Holding’s CEO (Berat Albayrak, Erdogan’s son-in 
law has recently announced that he will be leaving his duties at Calik Holding by the end of December 
2013, (Radikal, 21 November 2013)). 



 30	
  

more speculation than anything else, however I believe that previous accounts of Erdogan and 

the former RP cadres during both the disbanding of RP and Erdogan’s imprisonment provide 

ample ground for one to read pragmatism into Erdogan’s behavior during the 2007-2008 AKP’s 

disbanding trials (Birand and Yildiz 2012). 

The last straw for the Erdogan-mainstream media relations came when the Dogan Media 

Group publicized a corruption case being tried in Germany in September 2008. The corruption 

scandal erupted when the German branch of Deniz Feneri e.V., an NGO working in 

humanitarian aid, food, and shelter assistance both in Turkey and also internationally, was found 

to be scamming the donors. According to the German court’s findings, 41 million Euros gathered 

by the association were being used for purposes other than the organization had declared to 

donors. While the association’s managers were sentenced to prison in Germany, the chief 

prosecutor of the high court in Frankfurt said that the main perpetrators of the scheme were in 

Turkey, where the lost money also traced back to, and handed the file over to Turkish courts for 

further prosecutions. The German court’s findings implicated those very close to the Erdogan 

government (Hurriyet, 16 September 2008). DMG, who publicized the corruption case and these 

connections, became target of Erdogan’s war on media, where he called on his supporters 

publicly at a rally to “boycott these media groups” (CNNTurk, 14 February 2009). 

Much more determined to establish a silence in the public sphere about anything that 

could threaten the government, Erdogan’s actions were significantly more decisive than mere 

calls for a boycott. A couple of weeks after the stories appeared in the press, tax inspectors 

flooded the Dogan Media Group head quarters, issuing a fine to Aydin Dogan for underpaid 

taxes in a recent merger with the Springer Group. DMG was obliged to pay 826 million Turkish 

Liras in February 2009, and in September of the same year a second fine of 2.5 billion USD was 



 31	
  

handed out to the company. In order to demonstrate the exorbitance of the tax fines, Egin (2011) 

points to the following comparison: according to Forbes Magazine’s annual “Richest 100” list, 

the wealthiest man in Turkey, Husnu Ozyegin has $2.9 billion. Aydin Dogan, owner of Dogan 

Media Group, has a personal wealth of $750 million, ranking 23rd in Turkey. Dogan had to sell 

off two of his newspapers (Milliyet and Vatan), one TV channel (Star TV), and his business in 

the energy sector, Petrol Ofisi A.Ş (Egin 2011). Aydin Dogan’s fate set the example for the 

remaining bosses in the media sector. Despite his best efforts, Dogan was unable to garner the 

support of his fellow business owners. Dogus Media Group, the owner of the respected news 

channel NTV, preemptively terminated the contracts of six of its dissident journalists rather than 

supporting Dogan in its opposition to the government (Radikal, 29 July 2011). While it is not 

surprising that the other media groups did not take the risk of openly backing Dogan at the time, 

they had a record of cooperating to achieve political ends, such as they did during the February 

28th Process only fifteen years earlier (Birand and Yildiz 2012; Hakan 2012). Because the groups 

reined in their own journalists, they adopted the intention not to challenge the government singly 

or collectively.  

This trend of firing journalists and suppressing important news stories has become the 

rule in the Turkish media following Erdogan’s confrontation with Dogan Media. In December 

2011, when the Turkish military, acting on intelligence it received from the National Intelligence 

Organization (Milli İstihbarat Teşkilatı, MİT), fired on 34 civilian smugglers moving between 

the Turkish-Iraqi border based on information that the Kurdish guerilla organization PKK’s 

second in command was among them, the media did not report the incident until an official 

statement was made by the government. In the eighteen or so hours that elapsed between the 

killing and the media reports, the incident was only reported by the independent Kurdish media 



 32	
  

through two websites. Although both the privately owned mainstream media and the state owned 

television network have the necessary manpower on the ground to corroborate such a story and 

begin reporting, they delayed reporting, seemingly in order not to anger the government. The 

news of the massacre only appeared on these television networks and news websites after an 

official statement had been made and the government could therefore control the tone and the 

pace of the crisis. Similarly, when in 2013 the country was shaken with widespread protests in 

the city center of Istanbul, where the protestors and the police were clashing intensively, none of 

the newspapers of the television networks reported the protests for two days. The non-reporting 

in the Turkish media became such an obvious travesty at one point that CNN Turkey was 

broadcasting a documentary on penguins for two evenings following the news hour; while CNN 

International was reporting live from Istanbul. Only once it was clear that the protests were not 

dying down and the government was addressing the protestors, did the mainstream media began 

reporting on the goings-on in the country. The ensuing coverage was lengthy and at the center of 

attention, for the protests did not die down for weeks and spread to other cities. However, once 

the government got back in control of the situation, it again reminded the media of its wishes for 

silence. Receptive bosses consequently fired oppositional voices in their companies, and 

according to one account 80 journalists ended up unemployed in the aftermath of Gezi protests 

(Ocak 2013). These two instances of self-censorship by the media are crucial in demonstrating 

the silence that Erdogan has succeeded in obtaining from media bosses. Since Erdogan has the 

capacity to retaliate against individual media groups, and often does so through personalizing his 

verbal attacks, the business owners in the media sector do not organize as a class, but rather react 

to the threat of repression as individual groups. If the Turkish media were to organize itself as a 

sector, it would have to oppose Erdogan politically and economically, which they have not yet 



 33	
  

showed the willingness for. The result has been the curtailment not only of a politically 

oppositional media, in the sense of criticizing the government wherever possible, but media as a 

forum and provider of news and information with which the public understands and reacts to the 

government. The most crucial function of any journalism, let alone oppositional writing, is 

informing the public, and the Turkish media has failed to do so in a reliable and timely manner in 

a massacre and a popular uprising. 

Recently, in the aftermath of a graft probe that involved three ministers’ sons while also 

implicating Erdogan’s own son, the news media in Turkey has not reported on tape recordings of 

Erdogan’s conversations with media bosses, businessmen, and many more. While these incidents 

were reported on extensively in the international press, by respected media outlets such as CNN, 

New York Times, Guardian, BBC, they were only able to make it to the pages of marginal 

papers.8 So, it emerges from these three major political events, which would keep any European 

democracy and press occupied for months, the Turkish media has failed to perform its most basic 

duty, that of informing the public. In all three cases, the media has consciously chosen to avoid 

content that would be upsetting to Erdogan’s government. That newspapers have let go off their 

most basic function at crucial times of political crises is testament to the effectiveness of the 

Erdogan government’s suppression. Such compliance by the media has not been obtained in the 

other case, that of Venezuela. 

 

 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
8 The newspapers in question are Sözcü, Cumhuriyet, Aydınlık, Zaman and T24. While Zaman enjoys a 
relatively higher circulation compared to the rest, because of its ideological affiliation with the Islamist 
Gulen sect, it is still marginal in its readership. Similarly, Cumhuriyet is one of the longest lasting 
publications of the Turkish media, however due to its Kemalist ideology, it can only reach a limited 
audience who share its ideological commitments. Of the remaining ones, T24 is more widely accessed, 
however it is an online paper, and is therefore again limited in its readership or the effect it has on public 
opinion.  



 34	
  

Venezuela 
 

One-time Lieutenant Colonel Hugo Chavez, who launched an unsuccessful coup in 1992 

and was briefly imprisoned, ultimately returned to be elected president with overwhelming 

popular support in 1998, winning 57% of the votes. As with the elections that put Erdogan in 

power in Turkey, this electoral conjuncture in Venezuela was one that immediately followed a 

decade of a political regime turbulence, wracked with corruption and a deep economic crisis, 

ultimately resulting in widespread disillusionment with the existing political parties. However, in 

a country with severe inequality and a political system that catered to the interests of the elites, 

Chavez’s social and economic justice platform backed with the support of the lower classes, was 

not welcome by the elites fearing redistribution and potential expropriation because of Chavez’s 

leftist politics. In fact, following Chavez’s election, capital flight from Venezuela for 1999 was 

estimated to be around $8 billion, while the economy shrank by 7.2% (Freedom House 2001). 

The uneasy relationship between Chavez and the privately owned media, which has served as the 

primary means of organizing the opposition, can be traced back to the campaigning period before 

the 1998 elections. In Chavez’s own characterization related in various interviews, the media 

groups owned by anti-Chavez businesses did not offer him a chance to make a public appeal and 

did not include him as part of the candidate debates in the lead-up to the election, in effect trying 

to censor his political message from the coverage available to voters (Guevara 2005; Harnecker 

2005). According to Chavez, the privately owned media suppressed his message in order to 

target the middle-class and the intelligentsia, who by virtue of their social and economic interests 

would have been the swing voters in a contest between Chavez’s Fifth Republic Movement 

(Movimiento V Republica, MVR) and the oppositional right-wing candidates (Harnecker 2005, 

138). According to Dinneen (2012), the media assumed the role of the political opposition 



 35	
  

against Chavez once the traditional center-right parties in the country, Accion Democratic and 

COPEI, had lost their legitimacy and electoral viability. The media as a consequence became the 

personification of that opposition to such an extent that, “by 2000, nine out of the ten major daily 

newspapers and all five big commercial television companies effectively formed an anti-Chávez 

bloc, collaborating between them in order to coordinate their campaign” (Dinneen 2012, 34). 

 
Coup Attempt of 2002 

Within two years in office, Chavez strengthened his rule in the country considerably. In 

July of 2000, he was reelected to the presidency with almost 60% of the vote. Following the 

elections, the Chavez administration proposed a series of constitutional reforms in a referendum, 

which the opposition claimed were stepping stones for Chavez to stay in power for the next 

decade and further curb democratic rights (Freedom House 2002). Following the referendum, the 

congress and the national assembly were dismissed in line with the amendments proposed by the 

Chavez administration and measures were taken instituting effective censorship of the press. 

Conceivably in order to curb the privately owned media’s fierce criticisms of its actions, the 

government passed an article in the Constituent Assembly requiring “journalists to publish or 

broadcast truthful information” (Freedom House 2001). The elite opposition perceived that the 

Chavez government was increasing both its institutional strength as well as its popular support 

and moved to destabilize the regime more fundamentally. In particular, Chavez’s Empowerment 

Law enabled the government to halt the privatizations of national industries such as oil and 

aluminum, begun by previous administrations, and thereby greatly threatened the interests of the 

economic elites (Guevara 2005). Following a national strike against Chavez organized by the 

political opposition and big business in December 2001, the opposition moved to organize a 

coup d’état against the government in April 2002.  



 36	
  

Reminiscent of the protests against the Allende government in Chile in the early 1970s, 

the opposition in April 2002 organized a “pots and pans march” in Caracas. This coincided with 

a shutdown of the state oil company and a general strike among sympathizers. The media’s role 

in precipitating these events was crucial, at least as far as the government was concerned. Adding 

to the tensions already existing between private media and the Chavez administration, the 

government took the private media’s coverage of the events as further evidence of their 

animosity. In the words of the then Minister of Defense Jorge Garcia Carneiro, at the time of the 

coup attempt the mainstream media was as acting as if they were a political party, and exceeding 

the limits of their informing the public function (Guevara 2005, 127). When the anti-Chavez 

forces of the military initiated the coup, Chavez reports that false accounts of him having 

resigned were circulating the news. Although he tried to make a broadcast alerting the public that 

he had not in fact resigned, privately owned television stations that were oriented against the 

government would not air the news, and the public television could not relay his message 

because it had been taken over by pro-coup forces. According to Chavez, it took almost two days 

before news that he was still fighting to stay in office reached the people, who then took to the 

streets to clash with the anti-government civilian and military forces.  

A provisional government convened for 19 days, while Chavez was held by the forces in 

the military behind the coup. Chavez regained control toward the end of April 2002. The coup 

attempt was a decisive turning point in government-media relations, for it not only reminded the 

regime that big business and its representatives in the media could not only withhold support, but 

also were willing to actively seek out alternative forces and extreme measures, such as a coup, to 

destabilize and hopefully rid themselves of the government. Chavez later reflected in an 



 37	
  

interview that the coup attempt had changed him and his ruling style dramatically (Guevara 

2005, 57):  

“It is clear that my willingness prior to April 11 to be flexible over and again gave rise to 
or allowed a number of events to unfold. (…) Now, for example, I could try to close 
down the TV channels [that backed the coup], even though I might fail in the attempt. 
But I have promised myself that if this opposition, this counterrevolution, this fascism, 
were to be unleashed again, I would not allow my country, our country, to be driven to 
the edge of the abyss, as it was on April 11.” 

 
As can be inferred from this passage, Chavez’s government following the coup clearly placed 

most of the blame for the coup on the media networks, and intended to confront them, but was 

clearly aware of the possibility that he might not succeed. One way that Chavez sought to level 

the balance of power in the media was by exerting greater control over the government owned 

TV station, by interrupting programs, soap operas, even sports games for the broadcast of his 

speeches and other pro-regime materials (Freedom House 2003).  

 
General Strike and Recall Referendum of 2003-2004 

After having failed in the attempted coup, the opposition directed their energies toward a 

general strike in February 2003, which ultimately lasted 62 days but still failed to secure 

Chavez’s resignation. Although it failed to force the government out of office, it had the effect of 

crippling the oil industry. Once it was clear that the strike was coming to an end without having 

achieved the opposition’s goals, the opposition began organizing for a recall referendum. The 

referendum took place in August 2004, and Chavez won 58% of the vote. In the meantime, the 

Chavez administration instituted new restrictive legislation, concerning journalism and the work 

of journalists in July 2004, which imposed bureaucratic duties on journalists regulating their 

educational backgrounds and requiring them to register formally with the state (Freedom House 

2005). Furthermore, in line with his previous statements on having ‘radicalized’ his attitude 



 38	
  

towards the mainstream media, the Chavez government promulgated another law in December 

2004, entitled “The Law on the Social Responsibility of Radio and Television,” which 

maintained that as part of their social responsibility to the public, radio and TV stations should 

not air violent content during prime time. According to the critics, this clause would be 

effectively censor important political news and the shortcomings of the government, as news 

programs would have to be scheduled after 10 p.m. to cover the stories of violent crime that 

dominate news coverage in Venezuela. The allegation of irresponsible coverage of violence 

would emerge not long after, as will be seen, in Globovision’s coverage of prison rioting. 

It is important to note, that after six years in office with his electoral support at a steady 

60%, the Chavez government was still trying to pressure the media through its legal and coercive 

capacities. Erdogan’s government in Turkey, on the other hand, in six years had received no 

more than 48% of the vote and was facing comparable hostility from the military, yet it had gone 

so far as to impose crippling fines that economically forced the media groups into submission. 

Since methods of economic coercion are not a state secret available only to the Turkish 

government, it is interesting to consider why Chavez refrained from such action and instead 

sought to suppress the media through legislative means only. In fact, Chavez did resort to more 

decisive actions shortly thereafter, in 2007 and subsequently. Turning now to the contestations 

between Chavez and the mainstream media in Venezuela, it will be seen that even when Chavez 

took powerful economic measures to suppress the media, he could not do so as effectively as 

Erdogan’s government. The reason for this lies mainly with the lack of support that Chavez 

enjoyed with the country’s economic elite, who therefore continued to support oppositional 

media, and made it possible for the media to keep its oppositional activities going by paying the 



 39	
  

fines, and repeatedly reopening TV channels when they were closed by finding small 

technicalities and/or changing the station’s name.  

In December 2006, Chavez was once again reelected to office with 61% of the vote. 

Shortly after the reelection, on December 27, Chavez announced that the oppositional TV station 

RCTV’s license would not be renewed because of the role it played in the coup attempt in 2002. 

According to this administrative move, the channel’s broadcasting would end in early 2008. In 

May 2007, RCTV was ordered to shut down, which consequently gave rise to massive student 

protests throughout the country for the rest of the year. The student protests were widely 

publicized in the mainstream media, and soon after RCTV resumed its operations as a cable 

channel. A second attempt by the government to curb the privately owned media came in 2009, 

when Globovision, another leading voice of the opposition, suffered investigations and attacks 

on its headquarters. Furthermore, in July 2009 the government’s National Telecommunications 

Commission, CONATEL, revoked the licensed of 32 radio stations. CONATEL also issued a 

$2.16 million fine to Globovision, amounting to 7.5% of the company’s gross income for 2010, 

for “excessive coverage of a prison riot ‘that promoted hatred and intolerance for political 

reasons’” (Freedom House 2013). The fine was approved by the Supreme Court in June 2012, 

and was consequently paid by Globovision, yet it was not on the expropriatory level seen in 

Turkey. Another pillar of the Chavez government’s efforts to suppress the media was through 

pro-Chavez forces’ own attempts at gaining a foothold in the media industry. Over the course of 

this conflict, recognizing that they would not be able to sway the privately-owned media’s 

oppositional stance towards the political and economic project underway by 2007, the Chavez 

government came to own six television stations, 400 community radios and 100 newspapers, 

among other ventures (Gibens 2009, 84). This division of the media into distinct pro- and anti- 



 40	
  

government camps has been highlighted in reports of international press NGOs, drawing 

attention to the lack of impartiality in news in Venezuelan media (“Freedom of the Press: 

Venezuela” 2013; “Freedom in the World: Venezuela” 2013).  

However, despite their best efforts, the Chavez administration has not succeeded in 

securing the degree of suppression it desires in the media. This lack of effective censorship can 

be illustrated by the combination of a few facts. Firstly, even though the privately owned media’s 

share in broadcasting might have declined over the years as some would emphasize, the 

government media still does not have a significant, let alone comparable, share in viewership. 

Research has shown that the state owned television networks command only 5.4% of the 

audience share, whereas 61.4% of the remaining 94.6% of the audience was watching privately 

owned television channels, with 33.1% watching paid TV. By this calculation, it emerges that 

almost 95% of Venezuelans still watch TV that is at least not-pro government if not anti-Chavez 

(Weisbrot and Ruttenberg 2010). In fact, according to the analysts, “much of the private media is 

stridently anti- government, in ways that go beyond the boundaries of what is permitted in the 

United States, for example” (Ibid, 1). Furthermore, as has been mentioned earlier, the 

government’s fines and license revoking seems to have yielded very little results since both 

Globovision and RCTV continued to operate, albeit with difficulty. To take the example of 

RCTV, although the channel’s license was revoked, it continued to broadcast the same content 

through cable and satellite, under the name of RCTV International, which even enabled the 

company to claim at one point that it was exempt from the government’s jurisdiction. Based on 

such technicalities the channel would not broadcast Chavez’s speeches, something that is 

mandated by law in Venezuela (Weisbrot and Ruttenberg 2010, 5).  

  
 



 41	
  

Comparing the Cases: Analysis 
 

In the previous sections, I have highlighted the nature of media-government relations, by 

emphasizing the political side of events through focusing on the acts of oppositional journalism 

by the media and the governments’ attempts at suppression. As I have shown, for what might be 

characterized as equally sour relations between the respective governments and domestic media, 

the Turkish state under Erdogan has succeed in its attempts at suppression, while the Chavez 

administration could not secure a comparable outcome. In what follows, I will focus on the 

economic side of the story, namely the domestic elite’s support for the regime in explaining these 

divergent outcomes. As I have hypothesized, I expected to find media censorship to be 

successfully imposed by the government where the domestic capitalists find the regime 

beneficial to their interests and therefore wish to see its stability ensured. In those cases where 

governments challenge select media capitalists with repression, the capitalist class as a whole 

will not challenge the government on its objectives, and forgo freedom of speech by putting 

pressure on the journalists under their control. On the other hand, where elites consider the 

regime to be inimical to their interests, they will not relinquish their oppositional capacity in the 

media so freely, and will continue to back the opposition not only by funding their political 

activities, but also through representing its standpoint in the media, and thereby more broadly 

fight the government’s political and economic project. The trajectory of media-government 

relations, as demonstrated by the Turkish and Venezuelan cases confirms this expectation.  

As exemplified by the Turkish case, when the Erdogan government went after Dogan 

Media Group, whom it blamed for the Constitutional Court case and later for exposing the 

corruption scandal, Dogus Media Group chose not to expose the suppressive character of the 

government’s actions, but rather preemptively rid its own network of oppositional journalists. It 



 42	
  

should be noted here that while I refer only to the Dogus Media group’s response to what 

happened to Dogan, given the concentrated nature of the media in Turkey, only Dogus among 

the largest companies would be important. No important competitors existed that could plausibly 

follow in Dogus’ footsteps. The largest three media companies in Turkey are Dogan, Dogus, and 

Calik, listed in order (Sozeri 2013), with Calik being the chief pro-government group (whose 

entrance into the media sector and its relationship with the government was discussed above). 

The fact that media resistance to Erdogan ended with Dogan’s and Dogus’ decision to concede to 

the government’s demands for silence in the public sphere reflects the elite’s greater support for 

the government; both are among the largest 25 companies (with Dogus’s businesses 

encompassing banking, energy, and construction among others), and no other concerted 

opposition ever emerged from the private media (Ozturk 2010). However, we need the 

Venezuelan case to show the significance of a media sector that opposed the government in 

actions as well as words. Even though the government attempted to employ the same means of 

coercion while enjoying greater legal capacity for coercion as well as an executive significantly 

less accountable, more centralized and powerful, the PSUV government has not been able to 

secure similar censorship in the oppositional media. In fact, private media throughout Chavez’ 

time in office continued to be anti-government and survived the suppression attempts. This was 

made possible by the elite’s continued support of investment in private media, paying the fines, 

continuing broadcasting under different names and through different channels.  

All in all, although oppositional media operates under difficult circumstances, it has 

managed to exist under the fourteen years of Chavez governments analyzed here, completely 

unlike its Turkish counterpart. Within six years, Erdogan’s administration has managed to secure 

concessions from the once oppositional press. Relating this to the propaganda model / political 



 43	
  

economy of the media account, if major capitalists oppose government, they will try to find the 

ways to use their media capital to hurt it.  In Venezuela, they sought out ways, while in Turkey 

they did not try.  Therefore, it was not the repression that stopped the Turkish media groups from 

acting in opposition, but the media bosses’ calculation of relinquishing oppositional journalism 

for the benefits they stood to gain from it seemed relatively low. Whereas for Venezuelan 

capitalists faced with a socialist government, retaining their ability to influence public opinion 

against that government was a matter of life and death, in Turkey the price for business to 

destabilize the government would be to also destabilize the government that has been delivering 

sound economic growth and a booming economy. As the financial costs imposed on the media 

by the respective regimes were roughly equivalent, the much higher desire to oppose the 

government in Venezuela led them to experiment with various expedients that allowed them, in 

fact, to continue to support the opposition with information, coordination, and massively 

disseminated opinions. 

 
 
  



 44	
  

CONCLUSIONS 
 
 

In this paper, I have argued that when economic elites and the government of a country 

are in agreement over the important political and economic direction of the administration, they 

will accede to the government’s wishes for a quiescent media. The main motive underlying an 

elite’s choice in political confrontations is ultimately ensuring the stability and continuing of an 

investment-friendly environment (Block 1987; Offe and Wiesenthal 1985), where freedom of 

press and expression are nuisances to be discarded upon the government’s wishes. On the other 

hand, where elites and the government are fundamentally opposed in their interests and projects, 

elites will not concede press freedom as easily and will continue to support oppositional 

journalism despite government’s active efforts to suppress the media. All in all, the conclusion I 

have reached is that successful media suppression occurs when the government has elite backing. 

It also emerges from this conclusion, that freedom of the press, in and of itself, does not carry 

significance for economic elites, rather it is a convenient clause of democracy that can either be 

instrumentalized for the advancement of their own political agenda or be brushed aside when it 

does not serve their best interests.  

I have tried to substantiate my argument by looking closely at the government-media 

relations in Turkey and Venezuela, two cases that share overwhelming similarities in regime type 

and economic indicators however vary greatly in terms of both the government’s ability to 

suppress the oppositional press as well as elite support for the respective regimes. The analysis 

has confirmed my expectations. Both the Erdogan and Chavez governments have sought to limit 

the dissenting voices available to the public, which for them has inevitably included clashes with 

big businesses in the media sector. Each government has employed powerful coercive tools 

against the media, yet only in Venezuela has the media continued to publicize and coordinate the 



 45	
  

political opposition. Whereas a preliminary and rather isolated confrontation with one of the 

country’s large media enterprises has resulted in concessions by the remaining groups for 

Erdogan’s wishes for a compliant media, the Chavez administration had to repeatedly impose 

coercive legal and economic measures on the opposition groups but was not able to secure 

acquiescence from any one of the groups. This divergence is due to the fact that the Chavez 

government and the political movement it comes from are inimical to business confidence, and 

the country’s elites have been the anti-government opposition force in the country ever since 

Chavez assumed office. In Turkey, on the other hand, Erdogan’s regime has been very business-

friendly, and the business community in return has supported the government from the very 

beginning. The opposition in Turkey, as far as elite involvement goes, has been limited to words, 

emphasizing stylistic and ideological differences between the Islamist and conservative tradition 

that Erdogan represents and the elites’ mostly Kemalist and secularist convictions, as opposed to 

a rejection of the regime’s policies overall and an effort to back this up with actions to 

destabilize the government.  

I have relied on process tracing for the empirical part of this paper, and have confined 

this to presenting a chronology of events from which one can observe the pattern of elite 

decisions. Furthermore, my main data sources for the analysis were newspaper articles and 

reports by NGOs who work solely on press freedom. While I believe that the pattern of 

concessions in the Turkish media and the ebb and flow nature of oppositional journalism in 

Venezuela do confirm my expectations, further research is needed to more confidently establish 

the causality argued here. I hope to expand on this research in the future, in particular by tackling 

and engaging with the motives I ascribe to the business community. I could not collect such data 

in the form of first-hand accounts by the economic elites because of time and resource 



 46	
  

constraints, but further research is needed in this area in order for me to argue for causality more 

comprehensively. In a similar vein, the analysis can be expanded to assess the “strong state” 

argument as explained earlier in this paper in different contexts. One possible comparison would 

be to the Putin regime in Russia, which has also used economic coercion to successfully suppress 

the oppositional media in the country. On an initial consideration, the Russian case can be raised 

as an example for the “strong state” argument; however looking at the economic dynamics 

underlying this media suppression can shed light on the extent to which the argument presented 

here is limited or generalizable.  

On a concluding note, I would like to point out that besides the theoretical implications of 

this paper that can contribute to academic arguments pertaining to state autonomy and state-

capital relations, the significance of this research also lies in its underscoring of the hazards 

posed by a corporate-dominated media to the freedom of press and maintenance of journalism as 

a crucial political activity. As the occasional manipulation of media by powerful interests both in 

Turkey and Venezuela show, for the elites journalistic integrity is to be dispensed with quickly 

when it serves their best interest. Furthermore, the elites who at times use the media to expose 

news that can potentially destabilize a government will sacrifice that press freedom when they 

prefer stability of another government. Another significant implication of this research lies with 

what should be considered as a valuable press activity. I believe what emerges from the 

Venezuelan case is that an engaged press, even if it is fervently divided into partisan camps, can 

be more useful politically to keep regimes in check and the populace informed. While the 

partisan nature of journalism in Venezuela has undoubtedly harmed the country’s democratic 

foundations at times, in particular during the coup attempt of 2002, its politically engaged nature 

ensures that government’s actions cannot be brushed off under the carpet. In Turkey, 



 47	
  

unfortunately, the concessions to the government on press freedom have meant an auto-

censorship before all else that editors and journalists impose on themselves due to the pressures 

from the government and their employers.  

  



 48	
  

Bibliography 

“About Us” Republic of Turkey: The Secretariat-General of the National Security Council. 
http://www.mgk.gov.tr/en/index.php/secretariat-general/about-us (accessed 13 November 
2013). 

 
Akinci, Ugur (1999) “The Welfare Party’s Municipal Track Record: Evaluating Islamist 

Municipal Activism in Turkey.” Middle East Journal, 53(1): 75-94. 
 
“’AK Parti Kapatilmasin’ karari cikti” (2008) [Verdict was ‘AKP not be disbanded] Milliyet, 30 

July 2008. 
http://www.milliyet.com.tr/default.aspx?aType=SonDakika&ArticleID=972729 
(accessed 20 November 2013). 

 
“AKP’nin Kapatma Davasi Icin Verdigi Savunma Metni” (2008) [AKP’s Written Defense for 

the Disbanding Trial] T24, 17 September 2008. http://t24.com.tr/haber/akpnin-kapatma-
davasi-icin-verdigi-savunma-metni/7383 (accessed 20 November 2013). 

 
“AKP’ye Kapatma Iddianamesinin Tam Metni” (2008) [The Full Text of the Indictment for 

AKP’s Disbanding] Bianet, 17 March 2008. 
http://www.bianet.org/bianet/siyaset/105636-akp-ye-kapatma-iddianamesinin-tam-metni 
(accessed 20 November 2013). 

 
“Alman Savci:Asıl Failler Turkiye’de” (2008) [German Prosecutor: Main Perpetrators Are in 

Turkey] Hurriyet, 16 September 2008. http://www.hurriyet.com.tr/gundem/9911508.asp 
(accessed 20 November 2013). 

 
Baker, Edwin (2006) Media Concentration and Democracy: Why Ownership Matters. New 

York: Cambridge University Press.  
 
“Berat Albayrak, Calik Holding’den Ayriliyor” (2013) [Berat Albayrak to Leave Calik Holding]. 

Radikal, 21 November 2013. 
http://www.radikal.com.tr/ekonomi/berat_albayrak_caliktan_ayriliyor-1162130  

 
Birand, Mehmet Ali and Reyhan Yildiz (2012) Son Darbe: 28 Subat [The last coup d’état: 

February 28th]. Istanbul: Dogan Kitap. 
 
Block, Fred (1987) Revising State Theory: Essays in Politics and Postindustrialism. 

Philadelphia: Temple University Press. 
 
Bugra, Ayse (1994) State and Business in Modern Turkey. Albany: State University of New 

York Press. 
 
“Can Dundar’in NTV ile yollari ayrildi” [Can Dundar breaks with NTV] (2011) Radikal. 29 

July, 2011. http://www.radikal.com.tr/turkiye/can_dundarin_ntv_ile_yollari_ayrildi-
1058109 (accessed 14 November 2013). 



 49	
  

 
Champion, Marc (2012) “Turkey’s Cleavage Crackdown Goes to College” BloombergView 12 

November, 2013. http://www.bloomberg.com/news/2013-11-12/turkey-s-cleavage-
crackdown-goes-to-college.html (accessed 13 November 2013). 

 
Dinneen, Mark (2012) “The Chavez Government and the Battle Over the Media in Venezuela.” 

Asian Journal of Latin American Studies, 25(2): 27-53. 
 
Egin, Oray (2011) Imha Plani: Medya Nasil Cokertildi [Destruction Plan: How 

the Media Was Crushed]. Istanbul: Destek Yayinevi.  
 
“Erdogan’dan Yine Medya Boykotu Cagrisi” (2009) [Another Call From Erdogan for a Media 

Boycott] CNNTurk, 14 February 2009. 
https://www.cnnturk.com/2009/turkiye/02/14/erdogandan.yine.medya.boykotu.cagrisi/51
3672.0/index.html (accessed 20 November 2013). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (1999) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/1999/turkey#.U2EtOv3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2001) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2001/turkey#.U2EthP3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2003) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2003/turkey#.U2EuGv3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2004) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2004/turkey#.U2EutP3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2005) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2005/turkey#.U2Eu0P3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2006) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2006/turkey#.U2Eu6_3AYdI (accessed 30 April 2014).  

 
“Freedom in the World: Turkey” (2007) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2007/turkey#.U2EvD_3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2008) Freedom in the World, Annual Report, New York: 



 50	
  

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2008/turkey#.U2EvJP3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2009) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2009/turkey#.U2EvQf3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2010) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2010/turkey#.U2EvS_3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2011) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2011/turkey#.U2EvVP3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Turkey” (2012) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2012/turkey#.U2EvXv3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (1999) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/1999/venezuela#.U2Ev_v3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2001) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://www.freedomhouse.org/report/freedom-world/2001/venezuela 
(accessed 17 November 2013). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2002) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2002/venezuela#.U2Ewbf3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2003) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2003/venezuela#.U2Ewef3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2004) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2004/venezuela#.U2EwiP3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2005) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2005/venezuela#.U2Ewkv3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2006) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2006/venezuela#.U2EwsP3AYdI (accessed 30 April 2014). 



 51	
  

“Freedom in the World: Venezuela” (2007) Freedom in the World, Annual Report, New York: 
Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2007/venezuela#.U2Ewuv3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2008) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2008/venezuela#.U2ExD_3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2009) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2009/venezuela#.U2ExGP3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2010) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2010/venezuela#.U2ExIv3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2011) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2011/venezuela#.U2ExMP3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2012) Freedom in the World, Annual Report, New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-world/2012/venezuela-
0#.U2ExOf3AYdI (accessed 30 April 2014). 

 
“Freedom in the World: Venezuela” (2013) Freedom of the Press, Annual Report. New York: 

Freedom House. http://freedomhouse.org/report/freedom-
world/2013/venezuela#.U2ExqP3AYdI (accessed 30 November 2013). 

 
“Freedom of the Press: Venezuela” (2013) Freedom of the Press, Annual Report. New York: 

Freedom House. http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/venezuela 
(accessed 17 November 2013). 

 
Gibens, Guillermo (2009) “The Mass Media in Venezuela: History, Politics, and Freedom” in 

Alan B. Albarran, eds. The Handbook of Spanish Language Media. New York: 
Routledge. 

 
“Gomlek Kavgasi” [Shirt Fight] (2003) Milliyet, 22 May 2003. 

http://www.milliyet.com.tr/gomlek-
kavgasi/siyaset/haberdetayarsiv/22.05.2003/11426/default.htm (accessed 13 November 
2013). 

 
Guevara, Aleida (2005). Chavez: Venezuela and the New Latin America. Melbourne: Ocean 

Press.  
 
Hakan, Ahmet (2012) Tarafsiz Bolge, [Impartial Zone, roundtable discussion program] CNN 



 52	
  

Turk, March 1st, 2012. http://tv.cnnturk.com/video/2012/03/01/programlar/tarafsiz-
bolge/can-atakli-nazli-ilicak-prof-dr-mehmet-bekaroglu-mehmet-ali-birand-murat-
sungar-tarafsiz-bolgeye-konuk-oldu/index.html  

 
Harnecker, Marta (2005). Understanding the Venezuelan Revolution: Hugo Chavez Talks to 

Marta Harnecker. New York: Monthly Review Press. 
 
Herman, Edward S. and Noam Chomsky (1988) Manufacturing Consent: The Political Economy 

of Mass Media. New York: Pantheon Books. 
 
Keyder, Caglar (1987) State and Class in Turkey: A Study in Capitalist Development. London: 

Verso.  
 
Lingens v. Austria. (1986) European Court of Humans Rights. (Application No. 9815/82). 

Strasbourg. 8 July. http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-57523  
 
Lupien, Pascal (2013) “The Media in Venezuela and Bolivia: Attacking the “Bad Left” from 

Below,” Latin American Perspectives, Vol. 40, No. 3, 226-246. 
 
Marx, Karl and Frederick Engels (1967) The Communist Manifesto. London: Penguin Books. 
 
McChesney, Robert W. (1993) Telecommunications, Mass Media, and Democracy: The Battle 

for the Control of U.S. Broadcasting, 1928-1935. New York: Oxford University Press. 
 
McChesney, Robert W (2008) The Political Economy of Media: Enduring Issues, Emerging 

Dilemmas. New York: Monthly Review Press.  
 
Miliband, Ralph (1970) “The Capitalist State: A Reply to Nicos Poulantzas” New Left Review, 

January-February 1970, pp. 53-60. 
 
Mills, C. Wright (1956) The Power Elite. New York: Oxford University Press. 
 
Ocak, Serkan (2013) “Ve Can Dundar da gitti” [And Can Dundar is gone as well]. Radikal, 2 

August, 2013 http://www.radikal.com.tr/turkiye/ve_can_dundar_da_gitti-1144521 
(accessed 14 November 2013). 

 
Offe, Claus (1984) Contradictions of the Welfare State. Massachusetts: MIT Press.  
 
Offe, Claus and Helmut Wiesenthal (1985) “The Two Logics of Collective Action” in Claus 

Offe, Disorganized Capitalism. Cambridge, MA: MIT Press.  
 
Ozay, Huseyin (2013) “Darbeci Gazeteciler Icin Ifade Veririm” [I will testify against the 

putschist journalists]. Taraf, 7 October, 2013. http://www.taraf.com.tr/haber/darbeci-
gazeteciler-icin-ifade-veririm.htm (accessed 13 November 2013). 

 
Ozturk, Ozgur (2010) Turkiye’de Buyuk Sermaye Gruplari: Finans Kapitalin Olusumu ve 



 53	
  

Gelisimi [Large Capital Groups in Turkey: The Creation and Development of Finance 
Capital]. Istanbul: Sosyal Arastirmalar Vakfi 

 
Poulantzas, Nicos (1969) “The Problem of the Capitalist State” New Left Review, November- 

December 1969, pp. 67-78. 
 
“Press Freedom Index” (2002) Annual Worldwide Press Freedom Index, Reporters Without 

Borders.  https://en.rsf.org/press-freedom-index-2002,297.html (accessed 30 April 2014). 
 
Sheehan, Neil, Hendrick Smith, E.W. Kenworthy, and Fox Butterfield (1971) The Pentagon 

Papers: as published by The New York Times. New York: Quadrangle Books. 
 
Skocpol, Theda (1979) States and Social Revolutions: A Comparative Analysis of France, Russia 

and China. New York: Cambridge University Press.  
 
Skocpol, Theda (1985)  “Bringing the State Back In: Strategies of Analysis in Current Research” 

in Peter B. Evans, Dietrich Rueschemeyer and Theda Skocpol, ed., Bringing the State 
Back In. Cambridge: Cambridge University Press, 3-37. 

 
Skocpol, Theda and Kenneth Finegold (1982) “State Capacity and Economic Intervention in the 

Early New Deal” Political Science Quarterly 97(2): 255-278. 
 
Sozeri, Ceren (2013) “Turkiye’de Medya Sahipligi ve Getirileri” [Media Ownership and Its 

Benefits in Turkey]. T24, 18 November 2013. http://t24.com.tr/haber/turkiyede-medya-
sahipligi-ve-getirileri/244181 (accessed 19 November 2013). 

 
Sozeri, Ceren and Zeynep Guney (2011) “The Political Economy of the Media in Turkey: A 

Sectoral Analysis” TESEV Democratization Program, Media Studies Series 2. September 
2011. http://www.tesev.org.tr/Upload/Publication/67e244dd-5c21-4d34-8361-
4c7f3d003140/11461ENGmedya2WEB21_09_11.pdf (accessed 20 November 2013). 

 
Toprak, Binnaz (2012) “Religion and Politics,” in Metin Heper and Sabri Sayari, eds., The 

Routledge Handbook of Modern Turkey. New York: Routledge, 217-226. 
 
“Turkey’s Press Freedom Crisis: The Dark Days of Jailing Journalists and Criminalizing 

Dissent” (2012) Committee to Protect Journalists, Special Report, October 2012. 
http://cpj.org/reports/Turkey2012.English.pdf (accessed 20 November 2013). 

 
Weisbrot, Mark and Tara Ruttenberg (2010) Television in Venezuela: Who Dominates the 

Media? Issue Brief, December 2010. Washington, DC: Center for Economic and Policy 
Research. 

 
“Data: World Development Indicators” World Bank. 

http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG (accessed 13 November 
2013). 

 



 54	
  

Yuksek, Fatma Sibel (2003) “AKP’nin Yeni Zarfi” [JDP’s New Envelope]. Radikal, 26 
December, 2003. http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=100157 (accessed 13 
November 2013). 


