
Türk basınından Türk medyasına:  

Hakim Medya Gruplarının Kısa Tarihi 
Gülseren Adaklı1 

 

 

Günümüz Türk medyası esas itibarıyla 1940’lı yılların sonlarında temelleri atılmış olan Türk 

basınının bir ölçüde devamı niteliğindedir. Hakim Türk basınının öncüleri (Hürriyet, 

Milliyet), 2. Dünya Savaşı sonrasında Türkiye kapitalizminin içine girdiği yeni evrede, 

Demokrat Parti iktidarı ile pekişen bir stratejik ittifak zemininde yeni bir dinamik kazanmıştır. 

Genel olarak Türkiye Cumhuriyetinin inşa sürecinde Yunus Nadi Abalıoğlu’nun kurduğu 

Cumhuriyet Gazetesince temsil edilen “resmi” basını bu alandaki ilksel kurucu yapı olarak 

belirtmek gerekirse de kapitalist girişim olarak günümüz basınının temsilcisi olarak en başta 

Sedat Simavi’nin Hürriyet’ini ve daha sonra Ali Naci Karacan’ın Milliyet’ini göstermek 

uygun olur. Her ikisi de devlet ve hükümet kadrolarıyla yakın ilişki içerisinde olan burjuva 

aileleri olarak Simavi ve Karacan’lar gerek kamu kaynaklarından yararlanmak, gerekse resmi 

-kapitalist- söylemin taşıyıcısı olmaları bakımından bugünkü medyanın kökenine 

yerleştirilebilir.  

Bu iki gazete günümüzde Türk medya sektörünün belki de en gelişkin holdingi olan Doğan 

Grubu bünyesinde bulunmaktadır. Milliyet 1979’da, Hürriyet ise 1994 yılında işadamı Aydın 

Doğan tarafından satın alınmıştır.  

Bugün sektörde birkaç medya grubunun hakimiyet mücadelesi verdikleri söylenebilir. Bunlar; 

Aydın Doğan ve ailesi tarafından kontrol edilen Doğan Medya Grubu, Mehmet Emin 

Karamehmet ve ailesinin kontrolündeki Çukurova Medya Grubu, Turgay Ciner’in Dinç 

Bilgin’den devraldığı Sabah (Merkez) Grubu, Enver Ören ve ailesi tarafından kontrol edilen 

İhlas Grubu, Şahenk ailesi tarafından kurulan Doğuş Medya Grubu ve aslında tasfiye halinde 

olduğu söylenebilecek Uzan ailesinin Star Grubu olarak sıralanabilir.  

Görüldüğü gibi hemen bütün medya grupları birer aile şirketi olarak örgütlenmiş 

durumdadırlar. Bütün gruplar temel olarak küresel medya şirketlerini model almalarına ve bu 

bağlamda profesyonelleşme yönünde kararlar almalarına rağmen bunların, küresel rekabete 

girmek bir yana, yerel düzeyde dahi henüz yeterli bir sermaye yapısına; istikrarlı ve süreklilik 

kazanmış bir üretim, dağıtım, organizasyon şemasına kavuştukları söylenemez.  

24 Ocak 1980 tarihli ekonomik istikrar kararları ile birlikte ekonomi politikalarında esaslı bir 

değişikliğe giden Türkiye egemen sınıfları, ithal ikameci iktisat politikaları yerine ihracata 

dayalı bir iktisat politikasını hayata geçirmeye başlamışlardır. Bunu takip eden dönemde 

gerçekleştirilen 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi ise, başta 60’ların sonlarından itibaren 

gelişmeye başlayan işçi sınıfının ve diğer toplumsal kesimlerin 24 Ocak Kararlarına karşı 

olağan sayılabilecek direnişini engellemek üzere kurgulanmıştır. 12 Eylül’le yeniden 

yapılandırılan zor aygıtı, egemen sınıfların elinde toplumun yeniden yapılandırılmasının temel 

aracı olmuştur. Siyasi partiler, sendikalar, dernekler kapatılmış ya da tasfiye edilmiş; sivil 

yaşamın bütün cephelerinde gündeme getirilen yasaklar, eşitlik ve özgürlük idealleri 

açısından toplumsal yaşamı felce uğratmıştır.  

1983 yılında yapılan seçimle iktidarı cuntadan devralan ANAP Hükümetinin “icraatları” her 

ne kadar askeri hükümetin bir devamının ötesine geçmese de, liderinin özgün kişiliğinin de 

katkısıyla Türk toplumunda farklı bir yaşam biçiminin egemenlik kazanmasında etkili 

olmuştur. Yeni hegemonya projesinde basına özgün bir rol atfedilmiştir. Basının eleştiri 

özgürlüğü çeşitli yollarla sınırlandırılmaya çalışılırken, diğer yandan siyasi iktidarın elini 

                                                           
1 Dr, Araştırma Görevlisi, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi – Radyo Televizyon Sinema Bölümü 



 2 

kuvvetlendirecek biçimde basın sermayelerine çeşitli imtiyazlar tanınmıştır. Bunlardan en 

önemlisi, bugünkü medya manzarasında yer alan büyük grupların hepsinin, yeni liberal 

programın gözdesi olan özelleştirme ihalelerinden büyük parsalar koparmış olmasıdır. İki 

GSM operatörlüğü bu gruplara tahsis edilmiştir (Turkcell-Çukurova, Telsim-Uzan). Büyük 

medya gruplarına verilen diğer teşvik ve imtiyazlar da Türk medya sektörünün bugünkü 

oligopolistik yapıya evrilmesinde etkili olmuştur.  

B a s ı n  S e k t ö r ü n ü n  G a z e t e c i  Ai l e l e r d e n  K o p u ş u  v e  D o ğ a n  G r u b u n u n  
Y ü k s e l i ş  Sü r e c i  

1980 öncesinde gazetecilik kökenli ailelerin kontrol ettikleri büyük basın gruplarının hakim 

olduğu üretim ve dağıtım piyasası, 80 sonrasında gazetecilikle hiçbir ilgisi bulunmayan ticaret 

ve sanayi burjuvazisinin kontrolüne girmeye başlamıştır. Piyasanın en eskisi, 1979 yılında 

Milliyet gazetesini ve bağlı kuruluşları Ercüment Karacan’dan satın alan ve 50’li yıllarda 

ticaret hayatına atılmış bulunan Aydın Doğan’dır. Gümüşhane/Kelkit’te bir dönem CHP’den 

Belediye Başkanlığı yapmış ve partinin ilçe başkanlığını yürütmüş İrfani Bey ile Yaşar 

Hanım’ın oğlu olarak dünyaya gelen ve üniversite öğrenciliği sırasında İstanbul’da ticarete 

atılan Aydın Doğan 90’ların başında Doğuş Grubu ile ortak kurduğu D TV (daha sonra Kanal 

D) ile televizyon yayıncılığına da girmiştir2.  

Medya piyasasında yabancı yatırımcılarla içli dışlı olan Doğan Grubu bünyesinde 8 gazete 

(Hürriyet, Milliyet, Posta, Radikal, Gözcü, Fanatik, Finansal Forum, Turkish Daily News) 

Alman-İtalyan ortaklığı ile çıkarılan ve dağıtımı yapılan onlarca dergi (Doğan-Burda-Rizzoli, 

DBR), 4 TV kanalı (Kanal D, CNN Türk, Euro D, Dream), 4 radyo istasyonu, gazete-dergi 

dağıtım şirketi (Yay-Sat), internet portalları (e-kolay), müzik yapım şirketi (DMC), görsel-

işitsel ürünlerle ilgili mağaza zinciri (Doğan-Raks, D&R), vb. bulunmaktadır. Doğan 

Grubunun medya dışında da enerji, petrol dağıtım, ticaret (kağıt ve diğer medya üretim 

girdileri dahil),  pek çok yatırımı bulunmaktadır. 

Doğan ailesinin fertleri, özellikle medya grubuna bağlı şirketlerin üst düzey 

yönetimindedirler. Aydın Doğan’ın üç kızı (Arzuhan Yalçındağ, Vuslat Doğan Sabancı, 

Hanzade Doğan) DMG bünyesinde çalışmakta, küçük kızı Begümhan Doğan ise henüz 

ABD’de yüksek öğrenimini sürdürmektedir. Damatlarından Mehmet Ali Yalçındağ, medya 

grubunun Yönetim Kurulu Başkanıdır (CEO). 

T ü r k  M e d y a  S e k t ö r ü n d e  Y a p ı s a l  D ö n ü ş ü m ü n  B i r  An a h t a r ı :  D a ğ ı t ı m  
P i y a s a s ı  

Büyük sermaye dışındaki küçük gruplar için piyasa engellerinin yüksek düzeyde seyrettiği 

Türk medya piyasasında mücadele son dönemde iyice şiddetlenmiştir. Piyasanın güçlü 

gruplarından Doğan Grubuna karşı 2002’nin sonlarında Çukurova ve Bilgin gruplarının 

dağıtım ağlarını ayırmalarıyla birlikte mücadele iyice kızışmıştır3. 2002 yılında Sabah 

                                                           
2 Öteden beri Doğan Grubunun büyüme dinamiğini esas olarak Türkiye’nin en büyük sermaye gruplarından biri 

olan Koç Grubu ile yakınlığının oluşturduğu, hatta Doğan Holding’in doğrudan Koç’a bağlı olduğu iddia 

edilmektedir. Bu iddialar bizzat Aydın Doğan tarafından pek çok kez yalanlanmıştır. 
3 1959 Yılında Tercüman, Milliyet, Cumhuriyet, Yeni Sabah ve Dünya gazeteleriyle Tifdruk Matbaacılık’ın 

birleşerek kurdukları GAMEDA (Gazete ve Mecmua Dağıtım Limited Şirketi) ile Simavi ailesinin 1961’de 

kurduğu Hür Dağıtım, 1960’lı ve 70’li yıllar boyunca piyasada hakim bir konum elde etmişlerdir. Hür Dağıtım, 

1978 yılında ücret anlaşmazlığı nedeniyle tasfiye edilmiş ve 1979’da “Hürriyet Holding Pazarlama ve Dağıtım 

Koordinatörlüğü” adıyla yeni bir oluşuma gidilmiştir. 1979 Yılında hakim dağıtım şebekelerinden kaynaklanan 

sorunları gidermek üzere hükümetin desteğiyle kurulan Anadolu Dağıtım AŞ ise mevcut yapıyı kıramayarak 

pazara girememiş ve tasfiye edilmiştir. İki büyük dağıtım şebekesinin hakimiyeti 1990’lı yılların başına kadar 

sürmüş, bu tarihten sonra dağıtım alanında yeni örgütlenmelere gidilmiştir. 



 3 

Grubunun Bilgin Ailesinden resmen ayrılarak Turgay Ciner’in kontrolüne girmesiyle birlikte 

hem bu grubun, hem de Çukurova Medya Grubunun yayınları Birleşik Basın Dağıtım (BBD) 

tarafından dağıtılmaya başlanmıştır. 4 Eylül 2002 günü ise bu grupların yayınlarına ek olarak 

Ciner ve Karamehmet’in hakim ortak oldukları Cumhuriyet gazetesinin de Yaysat’tan 

ayrılarak BBD'nin dağıtım şebekesine girdiği açıklık kazanmıştır4. Bu gelişmeyle birlikte 

piyasada üç ayrı dağıtım şirketi hasıl olmuştur: Yaysat (Doğan Grubu), BBD (Sabah Grubu) 

ve Medya Pazarlama (Uzan Grubu). 

Türk medya sektöründe tekelleşme arttıkça dağıtım gibi merkezi organizasyonlara olan 

bağlılık, piyasaya girmeye çalışan küçük grupları da tekellerin etrafında kümelenmeye, 

onların koyduğu kurallara uymaya itmektedir. Kullandığı dağıtım ağına bakarak kimi 

gazetelerin "rengini" anlamak mümkün hale gelmiştir. Doğan Grubunun süreli yayınlarıyla 

birlikte Dinç Bilgin’le yollarını ayıran Zafer Mutlu ve ekibinin çıkardığı Vatan Gazetesi ve  

Ilıcak ailesi tarafından yayınlanan Dünden Bugüne Tercüman Yaysat’ın dağıtım şebekesine 

dahilken, Sabah ve Çukurova Gruplarının süreli yayınları ile Cumhuriyet ve Yeni Şafak 

gazeteleri BBD tarafından dağıtılmaktadır. Bu örneklerden de anlaşılabileceği gibi dağıtım, 

son dönemde Türk medya sektöründe meydana gelen yeni dizilişlerin de kilit sektörü 

olmaktadır. 

B i l g i n  Ai l e s i n i n  M ed y a  S e r ü v e n i  v e  T u r g a y  C i n e r  

Bilgin Ailesi tarafından kurulan medya grubu, 2000’lerin başına kadar Türk basınının 

gazetecilik kökenli patrona sahip tek üyesidir ve son dönemde bu özelliğini bir prestij unsuru 

olarak kullanmaya çaba göstermiştir. 2000 yılında, özelleştirme ihalesiyle satın aldığı 

Etibank’ın içinin boşaltılması nedeniyle cezaevine giren ve sahibi olduğu basın 

imparatorluğunun kontrolünü Mehmet Emin Karamehmet ile Turgay Ciner’e terk etmek 

durumunda kalan Dinç Bilgin, gazeteci bir ailenin çocuğudur. Babası Şevket Bilgin (1894-

1978), Türk-Yunan mübadelesi sırasında Selanik’ten İzmir'e annesi ve beş kızkardeşi ile 

birlikte göç ederek 6 Eylül 1924'ten itibaren, Yeni Asır Gazetesini Türkiye'de yayınlamaya 

başlamıştır. 60’lı yıllarda gazetenin yönetimini üstlenen Dinç Bilgin, Türkiye’nin en çok satan 

gazetelerinden birine dönüşecek olan Sabah Gazetesini 22 Nisan 1985'te yayınlamaya 

başlamış ve Ercan Arıklı ile kurduğu 1 Numara Yayıncılık’la kısa zamanda piyasanın en 

büyük oyuncularından biri haline gelmiştir.  

                                                                                                                                                                                     

Sabah Grubu, Pazar payının yüksekliği ile Gameda içindeki ortaklık payının düşüklüğü arasındaki asimetriyi 

ortadan kaldırmak ve daha seri bir dağıtım ağı kurmak üzere 1990’ların başında yeni ortaklık denemelerine 

girişmiştir. Önce Milliyet’in sahibi Aydın Doğan ve Cumhuriyet’le Gadepa adında bir şirket kurulmuş, ancak bir 

süre sonra Doğan’ın bu girişimi kendi çıkarlarına uygun bulmaması nedeniyle ortaklık sona ermiştir. Dinç 

Bilgin, Doğan’la anlaşamayınca, en güçlü rakibi Hürriyet’le masaya oturmak durumunda kalmıştır. Hürriyet ve 

Sabah Grupları 21 Ekim 1991’de Birleşik Basın Dağıtım AŞ’yi (BBD), 24 Eylül 1992’de de Milliyet ve Türkiye 

gazeteleri Gameda’nın yerine Yayın Satış Pazarlama ve Dağıtım AŞ’yi (Yaysat) kurarak mevcut durumu 

değiştirmişlerdir. Hürriyet gazetesinin, 1994’te Aydın Doğan tarafından satın alınmasıyla birlikte Doğan 

Grubundaki gazetelerin ve bağlı yayınların dağıtımı da Yaysat üzerinden yapılmaya başlanmıştır. Doğan ve 

Sabah gruplarının 1990’ların ortasında dağıtım alanında ortaklık kurmaları, yine radikal bir değişimi gündeme 

getirmiştir. Bir anda piyasanın tamamına yakınını kontrolleri altına alan gruplar, diğer yayınlar için önemli bir 

tehdit unsuru olmaya başlamışlardır. 1996’da kurulan Birleşik Yayın Dağıtım AŞ'nin (Biryay) o dönemdeki 

hisseleri Doğan ve Bilgin grupları arasında eşit olarak paylaştırılmıştır. Ancak 2002 sonlarında Bir-Yay ortaklığı 

sona ermiştir. 
4 Doğan Grubuna ait olmayıp Yaysat’ın dağıtım şebekesinde kalan ulusal gazeteler şunlardır: Anadoluda Vakit, 

Dünden Bugüne Tercüman, Dünya, Günlük Evrensel, Hür Ses, Milli Gazete, Ortadoğu, Önce Vatan, Türkiye, 

Vatan, Yeni Asya, Yeni Mesaj, Yeniden Özgür Gündem, Zaman. Ayrıca Resmi Gazete de Yaysat tarafından 

dağıtılmaktadır. 



 4 

1990 yılında ileri teknoloji ürünü donanımıyla, gösterişli biçimde İkitelli’ye taşınan Bilgin 

Grubu (Medigrup), Sabah dışında kapasite kullanımını artıran Bugün, Yeni Yüzyıl, Fotomaç, 

Sabah Yıldızı gibi başka gazetelerle birlikte bir yığın derginin de basıldığı mekan olmuştur. 

Dergiciliğin yanısıra dönemin yükselen piyasası olan televizyon yayıncılığı işine de giren 

Sabah Grubu, 12 Temmuz 1993 tarihinde ATV’yle önce deneme, Eylül ayında da tam gün 

yayına başlamıştır.  

2000 yılı Sabah Grubunun sahibi Dinç Bilgin ve ailesi için büyük bir sarsıntı ve yıkım dönemi 

olmuştur. Grubun finans motoru olan Etibank’a devlet tarafından el konulmuş, hatta 

Etibank’la ilgili olarak hakkında açılan dava nedeniyle Dinç Bilgin cezaevine girmiştir. Sabah 

Grubunun çoğunluk hisseleri, 20 Ekim 2000 tarihinde Park Holding'in sahibi Turgay Ciner'e 

devredilmiş ve böylece Ciner; Sabah Yayıncılık, Birleşik Basın Dağıtım (BBD), ATV, 1 

Numara Yayıncılık ve Sabah Pazarlama'yı bünyesinde barındıran Medya Holding Yönetim 

Kurulu'na girmiştir. Mallarına ihtiyati tedbir konan Bilgin'in süper yatı ve uçağı da leasing’le 

alındığı için bunlardan da bir gelir elde etmesi söz konusu olmamıştır. Gruba ait Etibank’a ise 

Ciner’e devir işleminden bir hafta sonra, 27 Ekim 2000 tarihinde Bankacılık Düzenleme ve 

Denetleme Kurulu (BDDK) tarafından el konulmuştur.  

Dinç Bilgin, 2 Nisan 2001 tarihinde DGM tarafından “nitelikli dolandırıcılık, zimmet ve 

cürüm işlemek için teşekkül oluşturmak” suçlarından tutuklanmış ve 7 Şubat 2002 tarihine 

kadar kalacağı Kartal Cezaevi'ne gönderilmiştir. Mehmet Emin Karamehmet, Turgay Ciner ve 

Turkcell’in kurucularından Murat Vargı’nın birlikte kurdukları MTM adlı şirketin Sabah 

Grubu üzerindeki kontrol işlemleri, BDDK’nın Bilgin’e ait şirketlerde herhangi bir sahiplik 

değişikliğine gidilemeyeceği yönündeki uyarısı üzerine durdurulmuştur. 

Sabah Grubunun kontrolünü ele geçiren Turgay Ciner, 1970’li yıllarda başladığı ticari 

hayatına tekstil, enerji, madencilik, turizm, otelcilik gibi pek çok sektörde yürüttüğü 

faaliyetleriyle devam etmiş, 1988 yılında Anadolu Endüstri Holding'in ortaklarından Osman 

Yazıcı ile birlikte Yazeks'i kurmuş ve asıl ününü 1990’larda girdiği büyük çaplı özelleştirme 

ihaleleriyle sağlamıştır. 1995’te % 60’ını, 1998’de ise kalan % 40’ını satın aldığı HAVAŞ’ın 

sahibi ve Beşiktaş Futbol Kulübünün yöneticisi olarak 1990’larda adından sıkça söz ettiren 

Ciner, ticari faaliyetlerini Park Holding şemsiyesi altında sürdürmektedir. Turgay Ciner, 

Sabah Grubunun yanısıra % 40 oranında hisse sahibi olduğu Cumhuriyet Gazetesi ile de 

sektörün sivrilen bir bileşeni haline gelmektedir5. Ciner, Sabah Grubunu devraldıktan sonra 

yeni şirketler kurmak suretiyle grubu yeniden yapılandırmaya başlamıştır. 

U z a n  G r u b u  

Sahip oldukları 4 uçak (biri Boeing 737), 2 helikopter, 6 yatla lüks içinde yaşayan, Prens 

Charles’ın ultra zengin işadamları çevresine dahil olabilmek için 100 bin sterlin harcayan 

Uzan Ailesinin, -diğer sermaye gruplarından belki biraz daha fazla- hem geçmişi hem de 

bugünü şaibeli girişimlerle doludur. Kara para aklamaktan, silah kaçakçılığına kadar uzanan 

yasadışı işlere bulaştıkları ileri sürülen Uzanlar, 1950’li yıllarda Yugoslavya’dan Türkiye’ye 

                                                           
5 1990’lı yıllarda mali krizlerle mücadele eden Cumhuriyet Gazetesinin ortaklık yapısında 1998’den itibaren 

önemli değişiklikler olmuştur. 1998 yılında Gürbüz ve Gündaz Çapan, Cumhuriyet’in bağlı bulunduğu Yeni Gün 

Holding ile Yeni Gün Haber Ajansı'na % 40 oranında ortak olmuştur. 2002 yılında ise belki de bundan daha 

radikal değişimler yaşanmıştır. 2002 yılı ortalarında ajansın % 20 hissesinin 2 milyon dolara Turgay Ciner'e 

satıldığı ve böylece Ciner’in 250 ortaktan biri olduğu anlaşılmıştır (Milliyet, 3 Eylül 2002). 2002 Kasım’ında ise 

Çapan kardeşler, hisselerini Mehmet Emin Karamehmet’e bırakmışlardır. Bugün Cumhuriyet’in ortaklık yapısı 

şöyledir: Turgay Ciner, % 40; Mehmet Emin Karamehmet % 40; Cumhuriyet Vakfı, % 10; diğer küçük ortaklar 

% 10. 



 5 

göçen bir ailedir6. Türkiye’ye geldikten sonra ilkin Adapazarı’na, 1960’lı yıllarda ise 

İstanbul’a yerleşen aile; “Yapı ve Ticaret” adında bir şirket kurarak inşaat işine girmiştir. 

Ailenin reisi Kemal Uzan’ın adı ilk kez, kamu ihalelerinde yaptığı yolsuzluklar nedeniyle 

gazete sütunlarına yansımıştır. Baba Uzan, devletten aldığı İzmir-Halkapınar Spor Tesisleri 

ihalesi örneğinde olduğu gibi Türkiye’nin yanısıra, Suudi Arabistan ve Libya gibi ülkelerde 

yaptığı müteahhitlik işlerinde de yolsuzluk iddialarıyla anılmıştır.  

Uzan ailesinin basın sektöründeki ilk girişimleri, 1964 yılında satın aldıkları Yeni İstanbul 

Gazetesi’dir7. Yeni İstanbul gazetesi için Türk basın sektöründeki ilk yüksek ücretli 

transferleri gerçekleştiren Kemal Uzan, tirajı hileli bir promosyon kampanyasıyla yükseltmeyi 

başarmış, ancak bir süre sonra başarı grafiği düşen gazeteyi elden çıkarmak durumunda 

kalmıştır. Uzanlar; Yeni İstanbul’un ardından o dönemin en güçlü bayii örgütü olan Bateş’e, 

daha sonra da Cumhuriyet, Milliyet, Günaydın ve Sabah’ın eşit hisseleri bulunan Gameda’ya 

ortak olmuşlardır.  

Uzan Ailesinin medya sektöründeki bir başka girişimi, Şevket Rado’nun sahibi olduğu Ses ve 

Hayat dergilerini 1978’de tifdruk matbaasıyla birlikte satın almalarıdır. Uzanlar, Ağustos 

1992’de Asil Nadir’den aldıkları İkitelli’deki 12 bin metrekarelik arazide kurulu Medya 

Print’le basım alanındaki girişimlerini sürdürmüştür.  

Kuşkusuz Uzan ailesinin “medya” alanındaki en dikkate değer girişimi, Özal ailesinin 

desteğiyle 1989 Ağustos’unda kurdukları Magic Box Şirketi ve onun bir uzantısı olarak 

Türkiye’nin ilk özel televizyon kanalı Star 1’in 1990 Ekim’inde yayına başlamasıdır. 

Türkiye’de bir medya endüstrisinin kurulmasında Star 1’in yayına başlaması, simgesel 

anlamda bir dönüm noktası olarak da değerlendirilebilir.  

Uzan Grubunun lisans sahibi olduğu toplam 6 televizyon kanalı (Star, Star 2, Star 4, Star 5, 

Star 6, Star 7) bulunmaktadır. Bu kanalların her biri için RTÜK’e ayrı bir şirket adıyla kayıt 

yaptırılmıştır, ancak adreslerin tamamı aynıdır. Uzan Grubu, Türkiye’de son dönemde özel 

olarak sermaye gruplarının ilgi alanına giren ve mafya tipi ilişkilerin hakim olduğu futbol 

sektörüyle de ilgilenmiştir. Uzun süre İstanbulspor ve Adanaspor’un yönetimini üstlenen 

Uzanlar, Mayıs 1999’da, Türkiye 1. Futbol Ligi maçlarının yayın hakkını 120 milyon 500 bin 

dolar karşılığında iki yıl için satın almıştır. Ocak 2001’e kadar şifreli kanal Teleon üzerinden 

maç yayını yapan grubun sözleşmesi, ödemeleri geciktirdiği için feshedilmiştir.  

Uzanların sözleşmelere uymak konusundaki gevşek tutumu, futbol yayınlarıyla sınırlı 

değildir. 2002 yılının başında uluslararası cep telefonu üreticisi iki firmayla -Motorola ve 

Nokia- anlaşmazlığa düşen Uzan Grubu, yerli rakiplerinin yanısıra yabancı basının 

gündemine de yerleşmiştir. Motorola ve Nokia tarafından Telsim aleyhine açılan davada her 

iki şirket de, Uzanların kendilerinden üç milyar dolar kadar kredi aldığını –2 milyar 

Motorola'dan, 719 milyon dolar Nokia'dan- ancak geri ödemediğini iddia etmişlerdir. Telsim 

ile söz konusu şirketler arasında yapılan  anlaşmaya göre Motorola'ya yüzde 66, Nokia'ya da 

                                                           
6 Forbes Dergisi, 2002 yılında 1,3 milyar dolarlık servetiyle dünyanın en zenginleri listesinin 351. sırasına 

yerleşen Uzan Ailesinin 1910’larda Yugoslavya’dan göç ettiğini ileri sürmektedir. 

7 Habib Edip Törehan’ın 1949 yılında kurduğu gazete, 1962 yılından itibaren sıklıkla sahip değiştirmiştir. 1962 

yılından sonra künyede yer alan sahipler sırasıyla şöyledir: Temmuz 1962: Gökhan Evliyaoğlu; Mayıs 1964: 

Taha Akburak; 1 Nisan 1965: Dr. Yavuz Uzan; 1966 Temmuz: Kemal Uzan. 1 Nisan 1973’te gazetenin adı 

İstanbul olarak değiştirilmişse de 24 Aralık 1981’de yeniden eski adına kavuşmuştur. 1981’de Kemal Uzan 

yerine künyede sahip olarak Alaaddin Koçak’ın adı yer almaktadır. 30 Nisan 1984 tarihinde gazetenin yayınına 

son verilmiştir. Yeni İstanbul’un Kemal Uzan tarafından satın alındığı tarih konusunda bir belirsizlik vardır. Her 

ne kadar Kemal Uzan’ın kardeşi Yavuz Uzan’ın adı 1965 yılında künyeye girdiyse de EP Dergisinin haberinde 

gazetenin 1964’te Uzan Ailesinin kontrolüne geçtiği bildirilmektedir. 



 6 

yüzde 22 hisse verileceği belirtilmiştir. Ancak Nisan 2001’de şirketlerden habersiz olarak 

Motorola’nın hissesini % 7,5, Nokia’nınkini ise % 2,5 oranında küçülten Telsim yönetimi, 

geri kalan % 73.5 hisseyi Uzanlara ait Standart Telekom şirketine vermiştir. Motorola ve 

Nokia’ın avukatları Uzanlara açtıkları 13 davanın 4'ünün yolsuzluk ve dolandırıcılık gibi 

organize suçları kapsayan ve “kanıtlanması güç” RICO Yasası'na göre (Racketeer Influenced 

and Corrupt Organization Act) ele alınmasını talep etmişlerdir. Forbes Dergisinin aktardığına 

göre, görece küçük bir Türk firmasına bu kadar büyük miktarda kredi açtıkları için iki şirket 

de sonradan çok pişman olduklarını belirtmişlerdir. Nitekim dava, 8 Mart 2003 tarihinde 

Uzanlar lehine sonuçlanmıştır  

Uzanlar, kablolu televizyon hizmetlerinin özelleştirilmesinde de piyasada söz sahibi olmuştur. 

Rumeli Holding AŞ bünyesinde yapılandırılmış olan Aktif Kablo TV Teknik Hizmetleri 

Sanayii ve Ticaret AŞ 1997’de kurulmuştur8. Aktif Kablo ile Uzanlar, İstanbul 2.Bölge 

(Avrupa yakası, Haliç’in batısında kalan tüm alan), Ankara 3.Bölge (Ankara-İstanbul 

Demiryolunun kuzeyinde kalan tüm alan), Adana ve Konya’nın tamamında kablolu TV 

şebekesini işletme hakkını devralmışlardır. Grup son dönemde yeni ekonominin motoru 

olarak görülen internet yayıncılığında da söz sahibi olmaya çalışmaktadır.  

Uzan ailesinin Türk siyasi tarihine ilginç vakalardan biri olarak kaydedilen girişimleri, 6 

Kasım 2002 seçimlerine katılma hakkı kazanmak amacıyla Yeniden Doğuş Partisi’nin hukuki 

altyapısını kullanarak kurdukları Genç Parti'dir. Genç Parti, IMF karşıtı söylemi ve ünlü 

reklamcı Ali Taran tarafından hazırlanan büyük reklam kampanyasıyla katıldığı seçimlerde % 

7 gibi önemli bir oy yüzdesine ulaşmıştır. The Economist dergisi, Uzanların siyaset 

sahnesinde yer almalarıyla birlikte “Türkiye’nin Berlusconi’si” adını taktığı Cem Uzan’a 

sayfalarında yer vermiştir (6 Mart 2003) 

Ancak Uzanların “önlenemez” yükselişi, AKP Hükümeti’nin 2003 ortalarında gerçekleştirdiği 

ciddi bir müdahaleyle engellenmiştir. ÇEAŞ ve Kepez'le ilgili imtiyaz sözleşmelerinin iptalini 

gündeme getiren çeşitli ceza davaları sürerken 12 Haziran 2003 tarihinde Enerji ve Tabi 

Kaynaklar Bakanlığı tarafından Çukurova Elektrik ve Kepez Elektrik’in imtiyaz 

sözleşmelerinin “şirketlerin sözleşme hükümlerini sürekli ihlal etmeleri neticesinde oluşan 

‘şirket kusuru’ nedeniyle” iptal edildiğini açıklamıştır. AKP Genel Başkanı ve Başbakan 

Recep Tayyip Erdoğan’ın bir süre önce partisinin en yakın rakibinin Genç Parti olduğunu 

belirtmesi, Cem Uzan tarafından şirketlerine el konulma gerekçesi olarak yorumlanmıştır. 

Çukurova ve Kepez’e el konulmasının ardından Uzan Grubuyla ilgili bir dizi devlet 

müdahalesi gerçekleştirilmiştir. En karlı yatırım alanları olan elektrik şirketlerinden sonra 

grubun finans ayağına da müdahale edilerek İmar Bankası’nın mevduat kabul etme ve 

bankacılık işlemleri yapma izni BDDK tarafından kaldırılmış, bankanın yönetim ve denetimi 

TMSF’ye intikal etmiştir. Bu operasyonla eş zamanlı olarak RTÜK, Uzan Grubu'na ait olan 

Star TV, Kanal 6, Star 6, Star 8 (Futgol) ve Star Max'a (Kral TV) birer ay süreyle yayın 

durdurma cezası vermiştir. Öte yandan Türk Telekom, grubun en güçlü kuruluşu olan 

                                                           
8 Türkiye'de Kablo TV yayınları 1991 yılında PTT tarafından dokuz büyük ilde 22 televizyon kanalı, 4 radyo 

istasyonu ile başlatılmıştır (İstanbul, Ankara, İzmir, Adana, Bursa, Konya, Antalya, Gaziantep, Kayseri). Bu gün 

45 televizyon kanalı Kablo TV sistemi üzerinden yayınlanmaktadır. 1997 yılında mevcut 9 bölgeye ek olarak 21 

yeni yayın bölgesinde Kablo TV Hizmetlerinin verilebilmesi için Türk Telekom gelir paylaşımı esasına göre 

ihale açmış, kablo iletişim firmaları da bu bölgelerde Kablo TV hizmeti vermeye başlamışlardır. 1998 yılında ise 

Türk Telekom, ilk kurulan 9 büyük ildeki Kablo TV altyapısının modernizasyonu, kapasite arttırımı ve arıza 

bakım yükümlülüklerini yine Gelir Paylaşımlı “TV-Radyo Dağıtım Sistemleri ve İnteraktif Hizmetler Proje 

Uygulamaları” sözleşmeleri ile 6 kablo operatörüne devretmiştir. Uzanlara ait Aktif Kablo, bu operatörlerden 

biridir. Doğan Grubu, Koç Holding’le ortak olduğu Ultra Kablo ile Çukurova Grubu ise Topaz’la bu pazarda 

varlık göstermektedirler. Diğer üç operatör ise Kablo-Net, İnteraktif ve Tekfen Holding’e bağlı KabloTek’tir. 



 7 

Telsim’e 1.8 katrilyon TL alacağına mahsuben, “arabağlantı gelir paylaşımı” hükmü 

gereğince 1998’den bu yana gerçekleştirmekte olduğu nakit akışını durdurmuştur. 

Ç u k u r o v a  G r u b u  

Cumhuriyetin kuruluşundan bu yana devletle içli dışlı olmuş Güneyli büyük toprak 

sahiplerinden Karamehmet Ailesi, Doğan Grubu ile birlikte piyasayı paylaşmaya çalışan 

Çukurova Medya Grubu ile varlık göstermeye çalışmaktadır. 1888 tarihinden itibaren Tarsus 

ve Adana'da çiftçilikle başlayıp girişimlerini tekstille sürdüren (Hafız Mehmet ve Hasan) 

Karamehmet ailesinin, (Sadık) Eliyeşil ailesi ile birlikte gerçekleştirdiği ortaklık, 1942 yılında 

2 milyon sermaye ile kurulan Çukurova Sanayi İşletmeleri AŞ’ye dönüşmüştür. Cumhuriyetin 

kuruluş yıllarından itibaren devletle sıkı ilişkiler geliştiren grup, 1940’lı yıllarda Caterpillar iş 

makinelerinin Türkiye dağıtılıcılığını almış olan Çukurova Grubu, bölgede karayolu ve baraj 

gibi büyük altyapı yatırımlarının gerçekleştirilmesinde tekel konumuna ulaşmıştır. 1972 

yılında holdingleşen grup, Adana’dan İstanbul’a yerleştikten sonra asıl atılımını 1980’lerde 

finans sektöründeki girişimleriyle gerçekleştirmiştir. 1980’lerde Hafız Mehmet Emin Bey’in 

torunu Mehmet Emin Karamehmet’in hakimiyetine geçmiş olan Çukurova Holding9, 

Türkiye’nin en büyük bankalarından biri olan Yapı Kredi ile birlikte yurtiçinde ve yurtdışında 

150’yi aşkın şirketle sanayi, ticaret, turizm, inşaat, ulaşım, gemicilik, medya, bankacılık, 

sermaye piyasaları, sigortacılık, diğer finansal hizmetler, iletişim ve bilgi teknolojilerinde 

faaliyet göstermektedir10. 2000 yılı itibarıyla Çukurova Grubu, toplam gelirlerinin % 45’ini 

bankacılık ve finansal hizmetlerden sağlamıştır. Gelirlerin % 32’sini iletişim ve bilgi 

teknolojileri, % 12’sini sanayi ve ticaret, % 4’ünü ise sigortacılık faaliyetleri oluşturmuştur. 

Grubun en büyük iletişim yatırımlarından biri GSM alanında hizmet veren Turkcell11 ile pazar 

payı % 40 civarını bulan internet servis sağlayıcısı Superonline’dır. 

Doğan Medya Grubundan transfer edilen Gazeteci Tuncay Özkan tarafından yönetilen 

Çukurova Medya Grubu12 bünyesinde Akşam, Güneş ve  Tercüman gazeteleri ile Alem, Platin 

gibi dergiler; Show TV, SkyTürk televizyonları, Alem FM adıyla bir radyo istasyonu 

bulunmaktadır.  

                                                           
9 Babasının ölümünün ardından, ailenin 3. kuşak fertlerinin en büyüğü olarak grubun başına geçen Mehmet Emin 

Karamehmet’le amcazadeleri arasında çıkan anlaşmazlık, amcazadelerden Hasan ve Mehmet Reşat Karamehmet 

ortaklıktan çekilmesiyle sonuçlanmıştır. 

10 Karamehmet ailesi, Forbes dergisinin 2000 yılındaki değerlendirmesine göre 8 milyar dolarlık servetiyle 

Türkiye'nin en zengini, dünyanın da 27. zengini olarak ilan edilmiş, ancak 2001 yılı listesinde 3.7 milyar dolarla 

109. sıraya düşmüştür. Aynı listede 3.5 milyarlık servetiyle Sabancı ailesi 116.; 2.5 milyarla da Koç’lar 182. 

sıradadır. 

11 Türkiye'de mobil iletişim, Şubat 1994'te Turkcell'in hizmete girmesiyle başlamıştır. 27 Nisan 1998'de T.C. 

Ulaştırma Bakanlığı ile 25 yıllık GSM lisans anlaşması imzalayan Turkcell’in hisseleri 11 Temmuz 2000'de 

İstanbul Menkul Kıymetler Borsasında ve New York Borsasında eşzamanlı olarak işlem görmeye başlayan 

Turkcell, New York Borsasına kote olan ilk Türk şirketidir. Hisselerinin %13.9'u halka açık olan Turkcell'in 

ortaklık yapısını, Çukurova Grup Şirketleri (%42.3), Sonera Holding B.V. (%37.1), MV Group (%6,3) ve diğer 

ortaklar (%0.4) oluşturmaktadır. Turkcell’in  2002 yılı sonu itibarıyla 15.7 milyon abonesi bulunmaktadır. 

Turkcell, 2003 yılının ilk üç ayında açıkladığı 299 trilyon TL ile borsada en yüksek kar oranına ulaşan şirket 

olmuştur. 
12 Türk medya sektöründe sahiplik ve kontrol yapısı sürekli olarak değiştiği için bugün tesbit ettiğiniz bir bilgi, 

bir saat sonra geçerliğini yitirebiliyor. Tıpkı Tuncay Özkan örneğinde olduğu gibi. Özkan, geçtiğimiz günlerde 

Çukurova Grubundan sürpriz biçimde ayrılmış ve daha önce olduğu gibi kendisiyle çalışan bir grup elemanı da 

peşinden sürüklemiştir. Şimdi medya piyasasında Özkan’ın hangi gruba ve nasıl geçeceği konuşulmaktadır... 



 8 

Çukurova Grubunun medya alanındaki önemli yatırımlarından birisi, Digiturk markasıyla 

hizmet veren dijital platformdur. 2000 Nisan’ında kurulan dijital platformun % 66’sı Fintur 

Technology BV, % 25’i Yapı Kredi ve % 9’u Çukurova Holding’e aittir.13  

Çukurova Holding’e bağlı Yapı Kredi Bankasının bir parçası olarak 18 Kasım 1996'da 

kurulan Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, yayınladığı eserlerle ve düzenlediği kültür-sanat 

etkinlikleri ile holdingin dışa dönük yüzüne “entelektüel” bir renk vermektedir.  

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu tarafından 2002 yazında el konulan Pamukbank 

yüzünden grup, bir süre sıkıntıya girdiyse de hükümetle yaptıkları anlaşma neticesinde 

borçlarını yeniden yapılandırmıştır. 

D o ğ u ş  G r u b u  

Ayhan Şahenk’in kurucusu olduğu Doğuş Grubu; inşaat, finans, perakende, otomotiv, medya, 

turizm, gıda gibi 7 ana sektörde ve bünyesinde bulunan 60'tan fazla şirketle günümüzün etkin 

sermaye gruplarından biridir. Ayhan Şahenk, Niğde eşrafından Faik Bey’in oğlu olarak 1929 

yılında bu ilde doğmuş, 1950’lerde Ankara Hukuk Fakültesinde okurken çalışma hayatına 

inşaat sektöründe başlamıştır. DP döneminde doğrudan Adnan Menderes’in teşviki ile baraj 

ve otoyol gibi kamu projelerini yüklenerek inşaat sektöründe ilerleyen Şahenk, 17 Haziran 

1966’da Doğuş İnşaat ve Ticaret Limited Şirketi’ni kurmuştur.  

İnşaat, bankacılık, sigortacılık, turizm, otomotiv, gıda, perakende gibi pek çok sektörde 

yatırımlar yapmış olan Doğuş Grubunun büyümesinde kuşkusuz 1980’lerin ekonomi-politik 

iklimi etkilidir. İletişim ve medya sektörünün gelecek vaadettiği 1990’ların iklimi ise grubun 

bu alana yönelmesinde etkili olmuştur. Grup, 16 Eylül 1993'te Milliyet’in sahibi Aydın 

Doğan’la birlikte DTV Haber ve Görsel Yayıncılık A.Ş. adı altında Kanal D'ye iştirak 

etmiştir. Kanal D hisselerinin tamamını 1995'te Doğan grubuna devreden Doğuş Grubu, 

televizyon alanındaki en güçlü çıkışını 1999 yılında Cavit Çağlar’dan satın aldığı NTV ile 

yapmıştır. Çağlar’ın sahibi olduğu Nergis Holding’e bağlı olan “A Yapım Televizyon 

Programcılık A.Ş.” ile Nergis (NTV) Haber Ajansı Reklam ve Tic. A.Ş. 1999 yılında Doğuş 

Grubuna geçmiştir  

Aynı yıl içinde E Haber Ajansı Reklam ve Ticaret A.Ş. adı altında Kanal E -daha sonra 

CNBC-E-; internet hizmetleri vermek üzere İxir Uluslararası Elektronik Ticaret Bilgisayar ve 

Haberleşme A.Ş. ile Doğuş Grubu İletişim ve Yayıncılık A.Ş. kurulmuş; Sebit Eğitim ve Bilgi 

Teknolojileri A.Ş. satın alınmıştır. 2001’de bir başka medya girişimi olarak Doğuş İletişim 

tarafından National Geographic dergisinin ilk sayısı yayınlanmıştır.  

Doğuş Grubu, 5 Aralık 2001 tarihinde internet erişim pazarından çekileceğini açıklamıştır. 

Çukurova Grubuna bağlı Superonline’la imzalanan anlaşma; İxir abonelerinin bundan böyle 

Superonline altyapısından hizmet almalarını öngörmektedir. 

Ayhan Şahenk’in 2 Nisan 2001 tarihinde ölümünden sonra holdingin İcra Kurulu Başkanı 

olarak seçilen Ferit Faik Şahenk'in yönetiminde grup14, başlangıçta medya bölümünün başına 

Nuri Çolakoğlu’nu getirmiştir. Çolakoğlu'nun öncülüğünde Microsoft, NBC ve CNBC gibi 

Amerikalı medya devleriyle ortaklığa giden grup; MAG, Popüler Tarih, F1 Reacıng, NStyle 

ve Car isimli dergileri yayınlamaktadır. Ekonomi ve sinema kanalı olarak yayın yapan 

CNBC-E ve Bursa Olay Medya Grubu ile Radyo POP ve Radyo 2019'un da sahibi olan 

                                                           
13 Eutelsat W3 uydusunu kullanan Digiturk’ün -2002 yılı sonu itibarıyla- ödenmiş sermayesi 221.5 milyon 

dolardır ve 600.000 civarında aboneye sahiptir. 
14 Doğuş Holding, Family Business Dergisi tarafından ABD dışındaki en büyük 60. “aile şirketi” seçilmiştir. 



 9 

Doğuş Medya Grubunda, 2003 yılı itibarıyla üç televizyon kanalı bulunmaktadır. Ulusal çapta 

yayın yapan haber kanalı NTV, bölgesel yayın yapan ve kabloda olan CNBC-E15 ile Discovery 

Channel16.  

İ h l a s  G r u b u  

İhlas Grubunun kurucusu Enver Ören, 10 Şubat 1939 tarihinde Denizli'ye bağlı Honaz’da 

doğmuştur. Demiryolcu bir babanın 5 çocuğundan biri olan Ören, ilk öğrenimini Denizli'de 

tamamladıktan sonra önce Kuleli Askeri Lisesine, daha sonra da İstanbul Üniversitesi Fen 

Fakültesi Botanik Bölümüne girmiştir. 1961 yılında kazandığı NATO bursuyla Napoli'ye 

giden Ören, öğretim elemanı olarak üniversitede çalıştığı yıllarda, Kuleli Askeri Lisesinde 

iken öğrencisi olduğu Hüseyin Hilmi Işık’ın kızı Dilvin’le evlenmiş; 28 Nisan 1972 yılında, 

ileride holding yönetimine katılacak olan tek çocukları Ahmet Mücahid doğmuştur. 

1970 yılında Ören, üniversitedeki görevini bırakarak birkaç arkadaşıyla birlikte 500 lira 

sermaye koyarak 22 Nisan 1970 tarihinde -ileride Türkiye Gazetesine kaynaklık edecek olan- 

Hakikat gazetesini kurmuş ve bu tarihten itibaren yayıncılık piyasasında yükselmeye 

başlamıştır.  

1 Ocak 1993 tarihinde, Türkiye Gazetesi büroları üzerinden yapılandırılan ve Türkiye 

Gazetesi ile TGRT'nin yanısıra pek çok kanala servis yapacak olan İhlas Haber Ajansı (İHA) 

kurulmuştur. İsmail Kapan'ın yönetiminde bugünkü konumuna ulaşan İHA, kritik olaylarda 

en hızlı haber servisini yapan ajanslardan birisidir. Grubun önemli medya bileşenlerinden biri 

olan TGRT televizyonu ise 1993 yılından itibaren İhlas Holding'in resmi iştiraki olmadan, 

farklı bir ortaklık yapısı ile yayın hayatına devam etmektedir. Muhafazakar bir izleyici 

kitlesine hitap eden TGRT, 1998 yılında yabancı danışmanlar ve teknik elemanlar 

öncülüğünde gerçekleştirdiği kurumsal kimlik çalışmasıyla içerik ve sunum bakımından 

görece daha liberal bir eğilim kazanmıştır17. 

Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en büyük krizi olarak anılan 2001 kriziyle birlikte İhlas 

Finans’ın faaliyet izni, Bankalar Kanunu’nun 20/6’ncı maddesindeki şartların gerçekleşmesi 

nedeniyle BDDK’nın 10 Şubat 2001 tarihli ve 171 sayılı kararı ile kaldırılmış ve yaklaşık 500 

bin kişi, tasfiye halindeki kuruluştan alacaklarını kurtarmak üzere beklemeye başlamıştır. 

                                                           
15 Bir süre kimlik sorunları yaşayan kanal, 2000 yılının Güz yayın döneminden itibaren işbirliği anlaşması 

yaptığı Amerikan kanalı CNBC’yi ismine ekleyerek CNBC-E adını almış; gündüz kuşağında ekonomi ve borsa 

ağırlıklı haberler, akşam kuşağında ise yabancı diziler ve kaliteli filmlerle belirgin bir kimlik kazanmıştır. 

16 Discovery Communications Inc. Tarafından kurulan ve 1985 yılında yayın hayatına başlayan Discovery 

Channel (DC), 155 ülke ve bölgede 700 milyondan fazla abone tarafından izlenmektedir. Lisans anlaşmalarıyla 

farklı ülkelerde yerli versiyonları üretilen kanalın Türkiye ayağı, Karacan Grubuna bağlı Klas Radyo ve 

Televizyon Yayınları A.Ş. tarafından kurulmuştur. DC ile yeni lisans anlaşmasını ise 2002 sonlarında Doğuş 

Grubu yapmıştır. Karacan ile DC’nin yeni temsilcisi, Doğuş Grubuna bağlı Yonca Radyo ve Televizyon 

Yayıncılık A.Ş. (eski unvanıyla Bursa Olay Radyo ve Televizyon Yayıncılık A.Ş.) ve Türk Telekom arasında 

kanalın yayın frekansı üzerinden hukuki bir ihtilaf yaşanmıştır. Türk Telekom A.Ş. Kablo TV/S-35 bandını 

Yonca Radyo ve Televizyon Yayıncılık A.Ş’ye ait DC’ye tahsis etmek istemiş, fakat uygulama İstanbul ve 

Ankara mahkemelerinde Türk Telekom aleyhine alınan tedbir kararları ile durdurulmuştur. Aynı mahkemeler S-

35 bandında Klas Radyo ve Televizyon Yayınları A.Ş.’ye ait History Channel’ın belgesel yayınına devam 

etmesine karar vermiştir. 

17 Son dönemde medya sektörüne yönelik olarak yeni bir yapılanmaya giden İhlas Holding, “İhlas Yayın 

Holding AŞ”yi kurarak bu alandaki faaliyetlerini bu şirket üzerinden yürütmeye karar vermiştir. Holdingin, 17 

Haziran 2003 tarihinde İMKB’ye gönderdiği yazıda, 100 trilyon lira sermayeyle kurulacak şirkete % 51 oranında 

ortak olunacağı bildirilmiştir. 



 10 

G e n e l  D e ğ e r l e n d i r m e  

1980'lerden itibaren uygulanan yeni liberal iktisat politikalarıyla birlikte medya yatırımı, 

büyük sermayeyi gereksinmeye başlamıştır. Basın sektöründeki temel girdi maliyetlerinin 

(gazete kağıdı, matbaa mürekkebi, vb.) yüksek oranlı artışına 12 Eylül rejiminin ve takip eden 

dönemde Özal'ın uyguladığı baskı politikaları eşlik etmiş; bununla birlikte irili ufaklı pek çok 

yayın grubu piyasadan çekilerek yerlerini büyük sermaye gruplarının kontrolündeki çok 

kanallı dev yapılara bırakmıştır.  

Türk basınının devletten ve sermayeden göreli bağımsızlığını yitirmesinde, 24 Ocak 1980 

tarihinde alınan ekonomik istikrar tedbirlerinin simgesel önemi büyüktür. Bu tarihi izleyen 

askeri darbe ile birlikte, “neoliberal dönüş” denilen bir dizi ekonomik ve politik yeniden 

yapılanma programının sonuçları, genel olarak Türkiye toplumunda eşit ve özgür bireyler 

olarak bir arada yaşama imkanını ortadan kaldırmaktadır. Programın uygulanmasında ve 

toplumsal rızanın sağlanmasında, basına önemli bir rol ve işlev yüklenmiştir. Ancak burada 

sorun olarak görülen şey medyanın; bağımsız bir aktör olarak kitlelere ideoloji şırınga etmesi 

değil, 80’lerden itibaren tercih edilen yeni toplumsal modelin giderek artan oranda esaslı bir 

bileşeni haline gelmesidir. Yeni ekonomi politikalarının, belirli bir yaşam tarzı ve ideoloji ile 

birlikte kitlelere empoze edilmesinde, bugün konglomeraların içine gömülen medyanın özgül 

bir rolü ve işlevi söz konusudur. Bu rol ve işlev, geleneksel sahiplik ilişkilerinden özsel olarak 

farklı bir yapıyı gündeme getirmese bile mülkiyet ve kontrol kalıplarında önemli bir değişimi 

işaret etmektedir.  

Dev medya komplekslerinin bünyelerinde 1980’lerin ortalarından itibaren yoğunluğu artan 

biçimde artık, pahalı ithal basım teknolojilerini atıl kapasite kullanımına sürükleyen çalışma 

tarzı terk edilmiş, ölçek ekonomileri sayesinde tam kapasite çalışan makinalar, ortalığın çok 

çeşitli türden gazete, dergi, kitap gibi yayınlarla kaplanmasına neden olmuştur. Bu bağlamda 

1950’li yıllardan itibaren endüstrileşmeye başlayan Türk basınının 1980’li yıllara kadar, 

metaforik anlamda, zanaat benzeri üretim ilişkilerini yansıttığı, 1990’lı yıllarda olgunlaşmaya 

başlayan yeni yapıda ise fabrika benzeri üretim sürecinin hakim olduğu söylenebilir. Zanaat 

benzeri üretim ilişkisinden kasıt, üretim sürecinin pek çok aşamasında uzman ya da yetenek 

sahibi olan, az sayıda elemanla küçük ölçekli bir üretimin söz konusu olduğu, 

makineleşmenin düşük düzeyde seyrettiği bir basit işbölümü şemasıdır. Türkiye 

kapitalizminin farklı bir faza girdiği 2. Dünya Savaşını takip eden dönemde teknolojik 

yeniliklere önem vermeye başlayan, hükümetin doğrudan mali desteğini alan ve yurt dışıyla 

teması artan basın sahipleri üretim ve dağıtımda yeni ilişki biçimleri tesis etmeye 

başlamışlardır. Nitekim bu dönemden itibaren Türk basın sektörü yavaş yavaş dışarıyla hem 

teknolojik hem de ekonomik ve politik bağlarını güçlendirmeye, standart ve daha profesyonel 

bir üretim sürecini örgütlemeye başlamıştır. Ancak bu sürecin olgunlaşmaya başlaması için 

1980’li yıllarda devreye sokulan neoliberal ekonomi politikalarının öncülüğünü beklemek 

gerekmiştir.  

1980’li yıllarda Türkiye toplumu ile birlikte basının girdiği yeni evrenin ayırt edici özelliği, 

kitle iletişim araçlarının işlevlerinin eskisine göre genişlemesi ve farklılaşmasıdır. Süreç 

içerisinde “basın” döneminin başat işlevi olan topluma haber ve bilgi aktarımı kitle iletişim 

araçları bağlamında gerçekleşen diğer sembolik üretimler yanında ikincil bir duruma 

itilmiştir. Yani medyanın toplumsal işlevi geri plana atılmış ve medya, kamusal işlevleri 

yerine dev bir sanayi kompleksi olarak şirket stratejilerini ön plana çıkarmıştır. Bu süreçte 

medya, kamuculuğu da devre dışı bırakan bir retoriğin ve anlam dünyasının hakim konuma 

geçmesine aracılık etmiştir.  

Medyanın mülkiyet örüntülerinde özellikle 1990'lardan itibaren belirgin biçimde bir değişim 

yaşanmış ve zamanla, yalnızca yayıncılık işini kapsayan geleneksel medya sahipliği yerini, 



 11 

medya dışı sektörlerdeki yatırımların medya sektörü ile bütünleştiği bir mülkiyet yapısına 

bırakmıştır. 1980'lerin ekonomi politik ikliminde geleneksel medya sahipleri medya dışı 

alanlardaki yatırımlarını genişletmiş, medya dışında bulunan büyük sermaye grupları ise 

medya sektörüne yatırımlarını hızlandırmışlardır. Örneğin geleneksel medya sahipliğinin tipik 

örneği olan Hürriyet Grubu, yeni trendin bir sonucu olarak 1994 yılında Hürriyet Gazetesinin 

satışıyla birlikte Doğan Grubunun kontrolüne girmiştir. Yeni dönemin çarpıcı özelliklerinden 

birisi, basının ihtiyaç duyduğu yeni kredi ve desteklerin hükümet üyeleriyle yüzyüze 

ilişkilerle sağlanmasıdır. 

Yeni dönemde yayın kuruluşlarının organizasyonları ve işbölümü şemaları da köklü bir 

biçimde dönüşüme uğramıştır. Yeni dönemin ihtiyaçlarına uygun yönetim modelleri 

oluşturulmuş, yayın yönetimi ile işletme yönetimi arasındaki geleneksel ayrım, işletme 

yönetimi ilkeleri lehine tasfiye edilmiştir. Eski örgüt yapısının temel bileşenleri; ticari, teknik 

ve yazı işleri birimleriydi ve bunlar arasında göreli bir ayrılık, hatta yer yer rekabet söz 

konusuydu. Bu birimler arasındaki geleneksel rekabet unsuru, 1980'li yıllardan itibaren tedrici 

olarak neredeyse ortadan kalkmış görünmektedir. Artık haber değeri taşıyan bir olay, yazı 

işlerinin olduğu kadar işletme biriminin de "doğrudan" ilgi alanına girmektedir. Bu durum ilk 

bakışta basının kurumsallaşmasından itibaren varolan yapısal bir sorun olarak görülebilir, 

ancak 1980'lerde başlayan medya sektörünün yeniden yapılanma sürecinde sahiplik ile içerik 

arasındaki göreli mesafenin giderek daraldığı da bir gerçektir. Bu dönüşümün bir halkası da, 

yazılı ve görsel medyanın bütünleşmesi ki burada en göze çarpan olgulardan biri, bağlı 

bulunulan gruba ait şirketlerin reklamlarının kendi medium’larında yer almasıdır (Tablo 1) 

Televizyonda en çok reklam harcamasıyla ilk 10'da yer alan firmalar (Nisan 2002) 
Reklam Veren Firma İlgili Medya Grubu Süre Harcama 

UNILEVER  530,498 82,975,174,904,989 

TURKCELL İLETİŞİM HİZ. AŞ ÇUKUROVA 201,267 37,290,157,344,715 

P&G18  289,371 31,733,763,603,799 

TELSIM MOBİL TELEKOM. HİZ. AŞ UZAN 116,236 22,420,633,609,059 

COCA COLA CORP.  119,757 17,486,070,376,919 

ULKER  92,165 14,423,136,596,330 

BILGIN YAYINCILIK SABAH 78,232 10,056,571,901,309 

DISBANK DOĞAN 48,576 9,379,867,836,479 

BENCKISER A.S.  62,884 9,290,628,899,286 

DIGITURK ÇUKUROVA 79,879 8,640,118,655,816 

kaynak:: http://www.bilesim-int.com/tr/ sitesinden elde edilen verilerle düzenlenmiştir. 

Derin bir “kontrol” sorununu da açığa çıkaran yeni medya ortamında medyada yönetici 

konumda olanlar yıldızlaşmaya başlamıştır. Özgül bir metanın üreticisi olarak medyanın 

önünde bir yandan kapitalist bir yapının zorunlu büyüme hedefi, buna bağlı olarak diğer 

yandan basın döneminden kalma geleneksel etik kodların zaafa uğraması neticesinde ortaya 

çıkan bir meşruiyet  krizi, yöneticilerin kontrol işlevlerini artırmıştır. Kolektif kapitalist 

şebekeye dahil olan medya yöneticileri, bir yandan karı maksimize etmek, diğer yandan 

toplumsal meşruiyeti sağlamak gibi ikili bir işlev yüklenmişlerdir. Çoğunluğu geleneksel 

basın kuruluşlarında yetişmiş bulunan medya yöneticilerinin yanısıra bu özel işlevleri 

kapitalist rasyonellere daha uygun biçimde yürütecek genç ve teknisist kadrolar da sektörde 

önemli roller üstlenmeye başlamışlardır.  

                                                           
18 “Soap opera” teriminin üretilmesine kaynaklık eden ünlü deterjan üreticisi Procter&Gamble yakın dönemde 

dünya medya devlerinden Viacom’a bağlı Paramount şirketi ilee stratejik ortaklık kurmuştur. 

http://www.bilesim-int.com/tr/


 12 

Bu eğilime paralel olarak, tamamı aile şirketi olarak örgütlenmiş medya holdinglerinin üst 

düzey yönetiminde, yabancı üniversitelerin işletme fakültelerinde eğitim gören 2. kuşak 

veliahtların sorumluluğu artmaktadır (Tablo 2 ve 3) 

 

Tablo 2: Basın Sektöründeki “Veliaht”ların Profilleri 
Adı Grup Doğum Aile Eğitim Kariyer 

HALDUN 
SİMAVİ 

GÜNAYDIN İstanbul 
1925 

Fatma Melek ve Sedat Simavi,’nin 
oğlu; Çiğdem Meserretçioğlu19 ile 
evlendi. Çocukları Süleyman, 
Aliye20 

Galatasaray 
Lisesi (1948) 

Yenigün dergisi, 
Günaydın Gazetesi 
sahibi 
 

EROL SİMAVİ HÜRRİYET İstanbul 
1930 

Fatma Melek ve Sedat Simavi,’nin 
oğlu; Belma Başer’le evlendi. 
Çocukları: Sedat ve Saffet. 

İstanbul Işık 
Lisesi (1953)  
 

 Hürriyet 

ERCÜMENT 
KARACAN 

MİLLİYET İstanbul 
1921 
Los 
Angeles 
1986 

Ali Naci ile Hidayet Karacan’ın 
oğulları. 5 kez evlendi21. 3. eşi 
Cemile Garan'dan22 olan çocukları 
Ali ve Ömer Karacan’dır23.  

Robert Koleji 
(1942) Illinois 
Üniversitesi, 
Makine 
Mühendisliği 

Milliyet’in sahibi 
(1955-1979) 
Daha sonra ABD’ye 
yerleşti ve Karacan 
Holding’i kurdu. 
Almanya’da basımevi 
çalıştırdı ve ticaret 
yaptı. 

 

Tablo 3: Medya Sektöründeki “Veliaht”ların Profilleri 
Adı Grup Doğum Aile  Eğitim Kariyer 

ARZUHAN 
YALÇINDAĞ 

DOĞAN  Aydın - Sema Doğan’ın kızı. DMG 
İcra Kurulu Başkanı Mehmet Ali 
Yalçındağ’la evli. İki oğlu var. 

Londra 
Amerikan Koleji, 
İstanbul Boğaziçi 
Üniversitesi 

Kariyerine DMG’de 
başladı. Şu anda 
Kanal D İcra Kurulu 
Bşk Yrd. 

BEGÜMHAN 
DOĞAN 

DOĞAN  Aydın - Sema Doğan’ın kızı. Bekar ABD’de okuyor. Doğan Holding 
Stratejik İletişim 
Direktörü  

ESRA BİLGİN 
POLLEY 

SABAH  Dinç-Güler Bilgin’in kızı. Amerikalı 
Clifford Holmes Polley’le evli. 

 Bilgin Yayıncılık AŞ 
Başkan Yrd. 

FERİT 
ŞAHENK 

DOĞUŞ 1965 Ayhan Şahenk’in oğlu. Diana 
Şahenk ile evli. Çocuk: Defne. 

 Doğuş Holding İcra 
Kurulu Bşk. 

FİLİZ 
ŞAHENK 

DOĞUŞ  Ayhan Şahenk’in kızı.  Doğuş Holding İcra 
Krl. Üyesi. Turizm 
Grup Başkanı 

HANZADE 
DOĞAN 

DOĞAN 1972 Aydın - Sema Doğan’ın kızı. Bekar London School 
of Economics 
(1992-95), 
Columbia U. 
(İşletme, Yüksek 
Lisans) 

United Newspaper 
(1993, medya 
yönetici asistanı), 
Goldman Sachs 
(1995-97, finans 
analisti), Doğan On-
line; ((1999, Kurucu 
üye ve Yön. Krl. 
Bşk.), Milliyet İcra 
Kurulu Bşk. Yrd. 
(2002), Doğan Grubu 
Stratejik Planlama ve 
Projelerden Sorumlu 

                                                           
19 Çiğdem Meserretçioğlu, İzmir’in zengin ailelerinden sanayici ve armatör Avni Meserretçioğlu ile yine armatör 

bir aile olan Sadıkoğulları’na mensup Suat Hanım’ın kızıdır; Simavi’den önce Rahmi Koç’la evli kalmış ve bu 

evlilikten Mustafa, Ömer ve Ali adında üç cocuğu olmuştur. Mustafa Koç şu anda Koç Topluluğunun yönetimini 

üstlenmektedir. 

20 1954’te İstanbul’da doğan Aliye Simavi, 1976’da Paris Gazetecilik Okulundan mezun oldu. 1983-90 arasında 

Vizon Dergisinin Genel Yayın Yönetmeni oldu. 

21 Ercüment Karacan’ın diğer eşlerinden ikisi, Leyla Sarı ile Semiramis Pekkan’dır. Son eşi -Güneş Gazetesinin 

eski sahiplerinden Ahmet Kozanoğlu’nun eşi Ahu Tuğbay’ın kızkardeşi- Afet Tuğbay’dır. 

22 Cemile Garan’ın önceki evliliğinden olan kızı Cemre Garan, Mehmet Ali Birand’la evlidir. 

23 1957 yılında doğan Ali Karacan, Galatasaray Lisesi’nden sonra Londra’da işletme eğitimi görmüş, 1978 

yılında Milliyet’te bir süre çalışmıştır. Halen Karacan Grubunun başkanıdır. Ömer Karacan ise 1960’ta doğmuş, 

Robert Kolej’i bitirdikten sonra Los Angeles’taki Pepperdine Üniversitesi’nde reklam ve pazarlama dalında 

eğitim görmüştür. 1987 yılında Karacan Yayınları Sorumlu Yayın Müdürü olmuş, daha sonra da gruba ait 

Number One TV’de programlar yapmıştır. 



 13 

Başkan Yard. (2002) 

MUAMMER 
MEHMET ALİ 
ILICAK 

DÜNDEN 
BUGÜNE 
TERCÜMAN 

1970 
istanbul 

Babası Kemal Ilıcak, annesi Nazlı 
Çavuşoğlu. 

İstanbul Ü. 
İşletme F. 

DB Tercüman’ın 
sahibi, Ilıcak Holding 
Yönetim Kurulu 
Başkanı 

MÜCAHİT 
AHMET 
ÖREN 

İHLAS 1972 
İstanbul 

Enver ve Dilvin Ören’in tek çocuğu. 
1999’da Meryem İmamoviç’le 
evlendi.  

 İhlas Holding 
Yönetim Kurulu 
Başkanı?? 

ÖNAY 
ŞEVKET 
BİLGİN 

SABAH 1964  
İzmir 

Dinç-Güler Bilgin’in oğlu.  Boston Ü., 
Bachelory of 
Science in 
Business 
Administration24 

Bilgin Yayıncılık AŞ 
Başkan Yrd. 

VUSLAT 
DOĞAN 
SABANCI 

DOĞAN  Aydın Doğan ve Sema Doğan’ın 
kızı. Sabancı Ailesine mensup Ali 
Sabancı ile evli.  İki oğlu var. 

 Hürriyet İcra Kurulu 
Bşk. Yrd. 

ZEYNEP 
GÖNENÇ 
KARAMEHME
T 

ÇUKUROVA  Mehmet Emin Karamehmet’in 
kardeşi Ali Samsa Karamehmet’in 
kızı. Annesi Zuhal Karamehmet.. 
Fırat Gönenç’le evlidir 

 Show TV İcra Kurulu 
Üyesi 

Medya sektöründe ortaya çıkan yeni modelde alt kademedeki medya çalışanlarının özel bir 

personel rejimine tabii tutulması elzemdir. Bu bağlamda, yeni dönem, medya yöneticilerinin 

yıldızlaşmalarına karşıt olarak sıradan muhabirlerin ve diğer basın çalışanlarının 

durumlarında negatif gelişmelere sahne olmuştur. Artık medya sektöründe iş güvencesi ve 

diğer sosyal haklar söz konusu değildir.  1990'ların ilk yarısında ivme kazanan tasfiye 

sürecinin ardından bugün artık Türkiye Gazeteciler Sendikası'nın toplu sözleşme yapabildiği 

iki kuruluş kalmıştır. Medya şirketleri bünyesinden taşeronlaştırma yoluyla çıkarılan işçilerin 

başta sendikalaşma olmak üzere hiçbir sosyal hakları bulunmamakta; öte yandan medya 

grupları arasında varılan centilmenlik anlaşmaları yoluyla personel disiplin altına 

alınmaktadır.  

Türk sermayesi 1980’li yıllara kadar sermayenin küresel yasalarına bağlı olduğu kadar, kendi 

yerel yasalarına da yaslanmıştır. 1980’li yıllardaki kırılma, Türk sermayesinin yerel ölçeği 

aşma zorunluluğu ile bütünleşmiş ve 1990’larda Türk medya sektörünü ortaya çıkarmıştır. Bu 

bağlamda örneğin Cem Uzan’ın şahsında AKP Hükümetinin müdahalesi, diğer büyük 

sermaye gruplarının uhdesindeki küreselleşme vizyonunun taşıyamayacağı yüklerden 

kurtulma operasyonu olarak anlam taşımaktadır. Türk medya sektöründe gelişkin bir model 

ortaya koyan Doğan Medya Grubu gibi yapılar bile Türkiye’de sistemin kırılgan yapısından 

etkilenmekte, küresel pazarlara açılma hedefiyle emek gücünün profesyonelleşmesi ve 

üretimin standardizasyonu konusundaki bütün çabalarına rağmen istikrara kavuşamamaktadır. 

Sektörün belkemiğini oluşturan finans ayağı tehlikeye girdiğinde, bundan doğal olarak bütün 

bir yapı etkilenmekte, bu kırılgan iskeleti birarada tutmanın bedeli ise mesela AB normları 

olarak benimsenen ideal çerçeveleri sürekli olarak esnetmekten geçmektedir.  

Bu bağlamda, Türk medya sektörünün küresel vizyona uygun ölçülerde standart bir üretim 

ilişkisi modeli kurmasının önünde olası krizler ve başka “engeller” olduğu söylenebilir. 

Ancak belki de toplumsal özgürleşimin kapıları, söz konusu krizler ya da söz konusu 

“engeller” sayesinde aralanabilecektir. 

 

                                                           
24 Bir kaynakta Önay Şevket Bilgin’in ABD’de fizik eğitimi aldığı belirtilmektedir (bkz. www.biglook.com). 

Yeri gelmişken belirtmekte yarar var, bu tür bilgiler bir nevi “şirket sırrı” sayılabildiğinden derlenmesinde pek 

çok güçlüklerle karşılaşılabiliyor. Dolayısıyla doktora tez çalışmam sırasında gerçekleştirdiğim yoğun taramalara 

rağmen sınırlı düzeyde kalan buradaki verilerin de gerçeklikle uyuşmayan kısımları olabileceğini kaydetmekte 

yarar görüyorum. Ancak bu tür “kişisel” bilgileri derleme uğraşının gerek alandaki bilimsel çalışmalar, gerekse 

politik mücadele pratikleri açısından oldukça ufuk açıcı olabildiğini de belirtmem gerekir. 

http://www.biglook.com)/

