
MEDYA RAPORU 
2019 EKİM- KASIM- ARALIK 

 
 
 
SANSÜR 
 
-Mansur Yavaş’ın flaş açıklamaları haber olmadı 
  Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş, Habertürk’teki Teke Tek 
programında ilk kez ayrıntılı ve çarpıcı bazı bilgiler verdi. Örneğin, 2015’ten bu yana 
sulanan ve çimi biçiliyor gösterilen 145 bin metrekare olarak belirtilen alanın uydu ile 
ölçüldüğünde 14 bin 500 metrekare çıktığını, 170 bin ağaç yerine 17 bin ağaç dikildiğini 
anlattı. Ankapark’ın maliyeti, belediyenin 6 aylık bilançosu gibi çok tartışmalı başlıklara 
ilişkin bu açıklamalar başka yayın organlarında haber olmadı. (2 Ekim 2019) 
 
-Milletvekilinin evinde çalışan Kadirova’nın ölümüne perde 
  AKP Milletvekili emekli general Şirin Ünal’ın evinde çalışan Özbekistanlı 23 
yaşındaki Nadira Kadirova’nın 23 Eylül’deki ölümü yaygın medyadaki otosansürü bir 
kez daha gösterdi. Genç kadının ölümü birkaç internet sitesi ve gazete dışında günlerce 
hiç haber olmadı. Emniyet iki gün sonra intihar açıklaması yaptı. İktidarın yıllar yılı 
basın üzerinde kurduğu ağır denetim ve baskı, bir siyasetçinin evinde bir şüpheli 
ölümün, basın ve kamuoyu takibinden uzak tuttu. (2 Ekim 2019) 
 
-Yandaş Sabah gazetesi yandaş yazarı Uluç’u sansürledi 
  Sabah Gazetesi yazarı Hıncal Uluç’un, Cumhurbaşkanlığı Sarayı’nda 
Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası konserini anlattığı yazısı sansürlendi. Saray 
kelimeleri külliye olarak değiştirildi. Uluç ertesi gün şöyle yazdı: “Ben 'Saray' 
sözcüğünün nasıl başkanı ve iktidarı karalamak için yıpratıldığını iyi biliyorum. Bildiğim 
için de bu karalamalara yenilmek değil, inadına üstüne gitmek için 'Saray' sözcüğünü 
kullanıyorum.” (3 Ekim 20019) 
 
-Gerici fikirlere telif ve hakaret davalarıyla koruma 
  Sosyal Doku Derneği Başkanı Nurettin Yıldız’ın “6 yaşındaki çocuk evlenebilir” 
türünden gerici sözleri pek çok çevre tarafından eleştirildi. Yıldız ise kendisine yönelik 
eleştirileri önlemek adına pek çok muhalif gazeteci hakaret ve telif davaları açma 
yöntemi izledi. Gazeteci Mustafa Hoş da o davalardan etkilenen isimler arasındaydı. 
Youtube’daki haber kanalında Yıldız’ın telif davalarının önüne geçmek için onun yüzünü 
göstermeden ve ismini anmadan, “yüzsüz kişi” hakkında yayın yaptı. Hoş şöyle dedi 
“Meslek hayatımın en zor anlarından biri oldu. Adını anmam bile yasak. Kendi 
cümlelerini söylemem de yasak. Erdoğan, Bahçeli ve Binali Yıldırım’ın onun hakkında 
söylediklerini de adını vererek kullanamıyorum. Sansürü ancak böyle aşabildim.” (16 
Ekim 2019) 
  Cumhuriyet gazetesi yazarı Zafer Arapkirli de Yıldız’ın “6 yaşındaki çocuk 
evlenebilir” sözlerini sosyal medya hesabında eleştirmiş “Kepazeliği ahlaksızlığı nasıl 
savunuyorsun. Bu aşağılık pisliklere kimse dur demeyecek mi?” diye yazmıştı. Bu 
paylaşım nedeniyle yargılandığı hakaret davasından beraat etti. İstanbul 32. Asliye Ceza 
Mahkemesi’nde görülen duruşmada çıkan karar sonrası Nurettin Yıldız’ın avukatı, “Bunu 
bırakmayız” dedi. (26 Aralık 2019) 
 



-Sendika başkanına saldırı haberine erişim engeli  
  Eğitim-İş Bursa Şube Başkanı Özkan Rona’nın uğradığı tekme yumruklu saldırıya 
ilişkin haberlere Ülkü Ocakları Eğitim ve Kültür Vakfı’nın başvurusu üzerine Ankara 1. 
Sulh Ceza Hakimliği tarafından erişim engeli kararı verildi. Erişim engeli 11 haber 
sitesini kapsıyor. Özkan Rona, 25 Ekim’de sendikanın Fomara’daki binasından çıkışında 
aracına bindiği sırada ülkücü olduklarını ileri süren 3 kişinin tekme yumruklu saldırısına 
uğramıştı. Saldırganlardan biri o sırada orada bulunan sivil polisler tarafından 
yakalanmıştı. (28 Ekim 2019) 
 
-İktidarın hedefi haline gelen gazeteci Faruk Bildirici’nin RTÜK üyeliği düşürüldü 
  Gazeteci ve RTÜK’ün muhalif üyesi Faruk Bildirici, kurum içindeki etik 
ihlallerinin üzerine gitmesi ve RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin’in yasaya aykırı olarak 
başka kurumlardan da maaş aldığını ortaya çıkarıp istifaya çağırmasının ardından 
karalama kampanyasıyla karşılaştı. Sabah gazetesi, RTÜK binası güvenlik kamerası 
görüntülerini, “makam aracını sevgilisi ve köpeği kullanıyor” başlıklarıyla servis etti. (27 
Ekim 2019) 
  Bildirici, “hiçbir hukuk ve etik dışı boyutu bulunmayan bu görüntüleri 
çarpıtmaktan başka çare bulamamışlar. Keşke bu haberi yaptırıp itibar suikastine 
girişenler de kamu yararı konusunda benim kadar hassas olsa” açıklaması yaptı. 
Sabah’ın Bildirici’yi hedef gösteren bu haberinin bir kampanyanın parçası olduğu daha 
sonraki gelişmelerle ortaya çıktı. Üç gün sonra Sabah gazetesi yazarı Dilek Güngör 
“Faruk Bildirici için tehlike çanları çalıyor” başlıklı bir yazı kaleme aldı ve Bildirici karşıtı 
kampanyanın nasıl ilerleyeceğini de işaret etti. Güngör şöyle yazdı: 
“RTÜK, Barış Pınarı Harekâtı'nda terörün amacına hizmet edecek taraflı yayınlara 
müsamaha gösterilmeyeceğini söyledi. Hemen sosyal medya hesabından terör 
destekçiliği yapanlara sahip çıktığını ilan etti. FETÖ'nün MİT TIR'ları ihanetinde aktif 
rol alan ve kara propaganda yapan CHP'li Özgür Özel ile kol kola girdi. TBMM'de basın 
toplantısı yaparak, üyesi olduğu kurumun başkanına çattı. Sanırım hepiniz kimden 
bahsettiğimi anladınız. Tabii ki, CHP kontenjanından RTÜK'e giren Faruk 
Bildirici'den... Her seferinde hukuktan dem vurur ya... Bakalım kendisi hukuka ne 
kadar uyuyor? Açın, 6112 Sayılı Kanunu... 38 ve 40'ıncı maddelerde üst kurul 
üyelerine getirilen yasaklamaları inceleyin... Ne diyor kanun? RTÜK üyeleri bir siyasi 
parti temsilcisi gibi hareket edemez, tarafsızlık ilkesine gölge düşüremez. Özel ve 
kamu medya hizmet sağlayıcılarının görev ve yetki alanına giren konularda doğrudan 
veya dolaylı taraf olamaz. Kurumla ilgili gizlilik taşıyan bilgileri, yayıncılarla ilgili 
sırları görevden ayrılsalar dahi açıklayamaz. Bu fiilleri işleyenler görevden çekilmiş 
sayılır.” (30 Ekim 2019) 

  Güngör’ün işaret ettiği süreç için harekete geçildi. RTÜK, Bildirici’nin üyeliğini 
düşürmek için toplandı. RTÜK Başkanının yasa ve etik dışı şekilde TÜRKSAT ve Basın 
İlan Kurumu yönetiminde bulunduğunu ortaya çıkarıp eleştiren, bu nedenle Meclis’e 
dilekçe veren ve RTÜK Başkanının istifasını isteyen Bildirici’nin tarafsızlığını kaybettiği 
gerekçesiyle üyelik görevinden çekilmiş sayıldığı kararı 2'ye karşı 6 oyla alındı. Faruk 
Bildirici şunları söyledi: "Ben Şahin'in çekilmiş sayılması gerektiğini, müstafi duruma 
düştüğünü ve yönettiği toplantılardaki kararların kanunsuz olduğunu savundum, 
kararlara muhalefet şerhleri düştüm. Onunla da kalmayıp İdare Mahkemesi'nde dava 
açtım. Şahin, hukuk mücadeleme dayanamadı ve benden kurtulmak için maalesef 
kuruldaki sayısal çoğunluğa dayanarak üyeliğimi düşürme yolunu seçti. Kendi 
hukuksuzluğunun üzerini örtmek için yine hukuk dışı bir yöntem uyguladı. Hiçbir somut 
gerekçe, hiçbir somut suçlama olmadan üyeliğimin düşürülmesi beni mücadelemden 



alıkoyamaz”. Bildirici, kararı yargıya taşıyacağını da ekledi. (31 Ekim 2019) 
 
-Cumhurbaşkanlığından Basın Kartı çelişkisi  
  Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı, yeni basın kartı yönetmeliği hakkında 
Çağdaş Gazeteciler Derneği’nin Danıştay’da açtığı davaya savunma verdi. İletişim 
Başkanlığı savunmasında gazetecilik yapabilmek için kurumdan basın kartı almanın 
zorunlu olmadığını yazdı. Konuyu Meclis’e taşıyan CHP Eskişehir Milletvekili Utku 
Çakırözer, soru önergesinde Cumhurbaşkanlığı’nın metnindeki “Gazetecilik faaliyetinde 
bulunmak için basın kartı sahibi olma zorunluğu bulunmamaktadır. Kişiler basın kartı 
sahibi olmaksızın da gazetecilik yapabilir, fikirlerini ifade edebilirler. Nitekim basın kartı 
sahibi olmayan pek çok basın mensubu bulunmaktadır” ifadelerini eleştirdi. Çakırözer, 
“Gazeteciliğin tek koşulu basın kartı taşımak değilse Cumhurbaşkanlığı’na göre 
gazeteciliğin koşulları nelerdir? Cezaevindekiler söz konusu olduğunda gazetecilik için 
geçerli bir kıstas olarak kabul edilen basın kartı, nasıl oluyor da konu mahkemeye beyan 
vermek olunca şart olmaktan çıkarılıyor?” diye sordu. (2 Kasım 2019) 
 
-Basın İlan Kurumu’ndan BirGün, Evrensel ve Cumhuriyet’e keyfi cezalar 
  Basın İlan Kurumu, BirGün gazetesinin resmi ilan payını keyfi olarak daralttı. 
Gazete 3 ay içinde toplam 49 gün ilan kesme cezasıyla karşılaştı. Gazete, Basın İlan 
Kurumu’nun keyfi uygulamasını şöyle duyurdu:  
“BİK’in ilanları durdurmasının ilk gerekçesi, elektronik ortamda tutulması zorunlu 
olan ‘Baskı ve Bayi-İade Defterleri’nin gecikmeli olarak tutulduğu iddiasıydı. BİK 
tarafından gazetemize ulaştırılan 2/12/2019 tarihli tebligatta da belirtildiği gibi, 
sorun 1 Eylül 2019 tarihi itibariyle giderildi ve gerekçe ortadan kalktı. BİK bu kez de 
ilan durdurmak için, ‘Bazı haberlerde yayın kaynağının kullanılmaması’ şeklinde ikinci 
bir gerekçe ortaya koydu. BİK bu gerekçeye dayanarak, üç ayı aşkın bir süredir 
uygulamakta olduğu yasağa ‘devam’ kararı verdi… BİK’in sorunlu gördüğü, bu nedenle 
önce savunma isteyip sonra ceza kestiği haberlerle ilgili, bırakın dava açılmasını, 
herhangi bir düzeltme dahi gelmediğinin de altını çizmek isteriz. BirGün gazetesi 
olarak sadece hakkımız olanı istiyoruz. BİK yönetiminin gazetemize yönelik tutunduğu 
tavra karşı tüm yasal yolları kullanacağımızı da kamuoyuna bildiririz.” (11 Aralık 
2019) 

  Evrensel gazetesi genel yayın yönetmeni Fatih Polat da keyfi ilan kesme 
cezalarıyla karşılaştıklarını söyledi. Gazeteduvar’a süreci anlatan Polat, Basın İlan 
Kurumu’nun iktidara yönelik eleştirel haberlere yer veren gazetelere karşı sistematik 
bir kuşatmaya başladığını, kurumdaki son yönetim değişikliğiyle birlikte cezaların en üst 
sınırdan verilir olduğunu söyledi. Polat, “Şu an ilan hakkımız düşmedi ama durdurulmuş 
durumda. Sürecin, istikrarlı bir biçimde ilan hakkımızın iptalini sağlamaya yönelik 
olarak zorlandığını hissediyoruz. 25 yıllık yayın hayatımız içinde böylesi ilk kez 
yaşanıyor” dedi. (11 Aralık 2019) 
  Avrupa Gazeteciler Birliği (AEJ) Basın Yayın İletişim ve Posta Emekçileri 
Sendikası (HABER-SEN), Çağdaş Gazeteciler Derneği (ÇGD), Parlamento Muhabirleri 
Derneği (PMD), Türkiye Basın Yayın Matbaa Çalışanları Sendikası (DİSK BASIN-İŞ ), 
Türkiye Gazeteciler Sendikası (TGS), Turizm ve Çevre Gazetecileri Derneği (TURÇEV) 
Basın İlan Kurumu’nun uygulamalarını protesto etti. Meslek örgütlerinin ortak 
açıklamasında şöyle denildi:  
“Sadece ulusal yayınlar değil, Basın İlan Kurumu aracılığı ile desteklenmesi öngörülen 
yerel basın da cendere altında. Çok sayıda yayın yaşam mücadelesi veriyor, 
çalışanlarının ücretini ödeyemiyor. Basın İlan Kurumu, beğenmediği haberler 



nedeniyle gazetelere ceza veriyor, ilan kesiyor. Gazeteciler haberlerini ‘beğendirme’, 
‘yaranma’ amacıyla değil, kamuoyunu aydınlatmak amacıyla yazarlar. Basın İlan 
Kurumu, iktidarların basın üzerindeki denetim aracıdır, iktidarın sopasıdır. 
Özerklikten uzak, tamamen politikleşmiş bu kurum ilanların dağıtımında adaleti değil, 
adaletsizliği temsil etmektedir. Gazetelerin ve gazetecilerin hangi nedenle ve hangi 
araçla olursa olsun, engellenmesinin, baskı altına alınmasının karşısında olduk, 
olmaya devam edeceğiz. Basın İlan Kurumu’nu uyguladığı cezaları kaldırmaya ve şeffaf 
olmaya çağırıyoruz.” (12 Aralık 2019) 

  Basın İlan Kurumu Cumhuriyet gazetesinde bir köşe yazısı ve bir haber nedeniyle 
19 gün ilan akışını durdurma kararı verdi. Işıl Özgentürk’ün bir yazısını gerekçe 
gösteren Basın İlan Kurumu, “Köşe yazısında Türk Silahlı Kuvvetlerinin Barış Pınarı 
Operasyonuna karşı çıkılmıştır. Köşe yazısında yer alan ‘sözüm ona bir savaş pardon 
operasyon’ ifadeleri de bu operasyona karşı çıkıldığının hatta küçümsendiğinin kanıtı 
olmuştur” dedi. Diğer ceza ise “TV5’te Etyen Mahçupyan’ın Pelikan çıkışına RTÜK cezası” 
başlıklı haber nedeniyle RTÜK’ün başvurusu üzerine verildi. Haberin basın ahlak 
ilkeleriyle bağdaşmadığı savunuldu. Toplam 19 gün ilan kesme cezası verildi.  
(21 Aralık 2019) 
 
-İmamoğlu’nun Kanal İstanbul basın toplantısı haber olmadı 
  İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, Kanal İstanbul projesiyle 
ilgili tüm görüş ve eleştirilerini dile getirdiği bir basın toplantısı düzenledi. Toplantıyı 
yerli ve yabancı çok sayıda gazeteci takip etti. İmamoğlu, son dönemin en tartışmalı 
konusunda neden muhalefet ettiklerini tek tek anlattı, “sadece bugün hayatta olan 82 
milyon için değil, çocuklarımız, torunlarımız ve bu ülkenin tüm geleceğini tehlikeye atan 
büyük bir risk ile karşı karşıyayız” dedi. Buna karşın İmamoğlu’nun açıklamaları 
televizyonlarda canlı yayınlanmadığı gibi ertesi gün ana akım gazetelerde de yer 
bulmadı.  
(25 Aralık 2019) 
 
-Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı’nın Basın Kartı engeli sürüyor 
  2018 Aralık ayında yayımlanan ve Çağdaş Gazeteciler Derneği olarak Danıştay’a 
iptal davası açtığımız yeni Basın Kartı Yönetmeliği’nin yarattığı sorunlar devam ediyor. 
İletişim Başkanlığı, Sarı Basın Kartı’nı turkuaza çevirip, yenileyeceği gerekçesiyle tüm 
kart sahiplerinin bilgilerini yeniden toplamış ve keyfi olarak değerlendirmeye almıştı. 
İletişim Başkanlığı aradan geçen bir yılın ardından pek çok kart sahibinin yeni kartını 
vermemekte ısrar ediyor. Kart sahibi olmaya hukuki engeli olmayan ancak muhalif 
kimliğiyle bilinen pek çok gazeteciye basın kartları verilmiyor. Bu konuda herhangi bir 
gerekçe dahi öne süremeyen İletişim Başkanlığı, 1 yılı aşkın süredir basın kartlarını 
teslim etmeyerek gazetecilerin çalışmasını engelliyor. (31 Aralık 2019) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



İŞTEN ÇIKARMALAR 
 
-Spor kulübü yöneticisi şikâyet etti gazeteci işten atıldı 
  Türkiye Gazetesi muhabiri Burhan Can Terzi Galatasaray yöneticisi Yusuf 
Günay’ın şikâyetiyle işten atıldı. Sosyal medyada süreci anlatan Terzi, “bu kovulma 
benim için onur nişanesidir. Bab-ı Ali tarihinde herkes hak ettiğini bulacaktır” diye 
yazdı. (6 Ekim 2019) 
 
-Yurt Gazetesi’nde haklar ödenmiyor 
  Yurt Gazetesi çalışanları ödenmeyen maaşları ve alacakları nedeniyle gazeteden 
ayrıldı. 6 muhabir ve editör, bir bildiri yayınlayarak gazetede yaşanan sorunları anlattı 
ve yol parası bile alamadıkları için işten ayrılmak zorunda kaldıklarını yazdı. (11 Ekim 
2019) 
  İşten ayrılan gazetecilerden Tolga Kaan, Yurt gazetesinin bir magazin haberini 
“Emek düşmanı, porno sitesi” yorumuyla paylaştı. Bunun üzerine gazetenin Twitter 
hesabından “Bunu savcıya da aynen bu cesaretle söyleyebilecek misin” yanıtı verildi. (30 
Aralık 2019) 
 
-OLAY TV ve OLAY FM kapandı, 80 gazeteci işsiz kaldı 
  Bursa’da 30 yıldır yayın yapan Olay televizyonu ve radyosu kapatıldı. 
Televizyonun sahibi Cavit Çağlar, “geliri giderini karşılamadığı için” kapatma kararı 
verdiklerini duyurdu. Bir süredir bu gelişmeyi bekleyen televizyon ve radyonun 35 
çalışanı işsiz kaldı. (1 Kasım 2019) 
  ÇGD Bursa Şubesi, Olay TV’nin kapanma haberinin ardından yaptığı açıklamada 
şu vurguyu yaptı: “Büyük özveri ve heyecanla gecesini gündüzüne katarak çalışan basın 
emekçilerinin emeklerinin üzerinde büyüyen Olay TV, Bursalıların beklediği 
sorumluluğu hiçe sayarken, yaşanılan dönüşüm güvencesiz istihdam biçimiyle taçlandı 
ve fatura emekçilere kesildi ve sonlandı. Oysa ki gazetecilik, hakikat arayışıdır. 
İnandırıcılığını ve itibarını kaybetmiş bir medyanın ne topluma ne de insanlığa hiçbir 
faydası yoktur. Kriz bahane edilerek basın emekçilerinin işten çıkarıldığı bir dönemde 
söyleyecek başka söz kalmış mıdır? Hepiniz oradaydınız… Hepimiz oradaydık…” (1 
Kasım 2019) 
  Cavit Çağlar daha sonra yaptığı açıklamada küçülme sürecinde olan Olay 
gazetesinin de kapanabileceğini ifade etti, “geleceğini görmüyorum” dedi. (2 Aralık 
2019) 
 
-Hürriyet gazetesinde gazeteci kıyımı ve sendika düşmanlığı 
  Demirören ailesinin yönetimindeki Hürriyet gazetesinde Türk basın tarihinde 
bugüne kadar eşine rastlanmamış düzeyde gazeteci kıyımı yaşandı. Hürriyet çalışanı 46 
gazeteci, evlerine gönderilen tebligatla gerekçesiz olarak işten çıkarıldı. Tebligatta 
“Yönetim kurulunun işletmesel kararı uyarınca iş akdiniz 25.10.2019 itibariyle 
feshedilmiştir" denildi. Bazı gazeteciler de işten çıkarıldıklarını kurumsal e-posta 
kutularının kapatılmasıyla öğrendi. İşten çıkarılanların 45’i Türkiye Gazeteciler 
Sendikası üyesi ve yöneticisi gazetecilerdi. Türkiye Gazeteciler Sendikası, işten 
çıkarmaların işyerinde yetki almak üzereyken gerçekleştiğini açıkladı. (1 Kasım 2019) 
  DİSK Basın-İş, Çağdaş Gazeteciler Derneği, Türkiye Gazeteciler Cemiyeti, Basın 
Konseyi, gazetecilik meslek örgütleri ve sendikalar işten çıkarmaları protesto etti, 
işverenin tavrını teşhir eden kınama açıklamaları yayımladı. Sendika üyesi çalışanların 
listesinin Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından Hürriyet işverenine 



ulaştırıldığı, işten çıkarmaların bu listeler üzerinden yapıldığı belirtildi. Doğan 
grubundan kamu bankası kredisiyle satın alınan medya organlarının mali yönetiminde 
Ziraat Bankası’ndan görevlendirilen üst düzey isimlerin yer aldığı, bu kişilerin banka 
alacaklarını bahane ederek diğer devlet kurumlarıyla ilişkili biçimde işten çıkarma ve 
sendikasızlaştırma operasyonlarına karar verdiği öne sürüldü. Zira işten çıkarmalardan 
ne birim yöneticilerinin ne idari sorumluların ne de genel yayın yönetmeninin haberi 
vardı. İddiaları doğrular biçimde, işten çıkarılan 46 gazeteciye tek kuruş hak ödemesi 
yapılmadı. Gazetecilere arabulucu masasında cüzi ödemeler teklif edildi. Tazminatlarını 
alamayan gazeteciler TGS aracılığıyla Hürriyet işverenine dava açtı. (1 Kasım- 31 Aralık) 
 
-Hürriyet’te tepki istifaları 
  Gazete yönetiminin haberi olmadan yapılan işten çıkarmalara tepki istifaları 
geldi. Genel yayın yönetmeni Vahap Munyar istifa eden ilk isim oldu. Yazarlar Gülse 
Birsel, Naim Dilmener, Jale Özgentürk, Ayşe Arman gazeteden ayrıldı. Hürriyet’in genel 
yayın yönetmenliğine Ahmet Hakan Coşkun getirildi. (1-5 Kasım 2019) 
 
-TYT Türk televizyonu faaliyetini durdurdu, 80 gazeteci işsiz kaldı 
  Ağustos ayında kurulan TYT Türk televizyonu ekonomik gerekçelerle faaliyetini 
durdurdu. Kanalın 80 çalışanı işten çıkarıldı. Kanal yöneticileri, RTÜK ve Türksat 
tarafından sebep belirtilmeden bekletildiklerini, platform ve uydu yayınları için yapılan 
başvurulara uzun süre yazılı onay gelmemesi nedeniyle yayına giremediklerini ve gelir 
elde edemedikleri için kapanma kararı verdiklerini açıkladı. (27 Kasım 2019) 
 
-İşverenden Hürriyet emektarlarına karşı TOMA 
  Gazeteciler, işten çıkarmaları ve hak gaspını protesto etmek amacıyla Hürriyet’in 
Bağcılar’daki binası önünde eylem yaptı. Eylem öncesi bina çevresine çevik kuvvet ve 
TOMA araçları yerleştirildi. (3 Aralık 2019) 
 
-Hürriyet’teki işten çıkarmalar Meclis’e taşındı 
  CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, Hürriyet gazetesinde işten çıkarmalara ve 
gazetecilerin haklarının verilmemesine tepki gösterdi. Kılıçdaroğlu, grup konuşmasında 
“Karda kışta gazetecilik yaptılar, gazete yaptılar, neden işten attın? Sendikalaştıkları için. 
Peki kıdem tazminatları? Yok! Nasıl yok?” dedi. (3 Aralık 2019) 
 
-TGS: Hürriyet’te işveren ve Çalışma Bakanlığı’nın yürüttüğü oyun bozulacaktır 
  Türkiye Gazeteciler Sendikası (TGS), Hürriyet gazetesinde yetki almak üzereyken 
sendika yönetici ve üyesi 45 kişinin işten çıkarılmasına karşın bakanlığa yetki 
başvurusunda bulunduğunu açıkladı. Ancak işyeri üye listelerini bakanlığın uzun süre 
güncellememesi ve bu süre içinde 100 yeni çalışanın Hürriyet’te işe başladığının ortaya 
çıkması gibi gelişmeler yaşandı. TGS şu açıklamayı yaptı:  
“Bakanlık, çalışan sayısındaki bu olağandışı değişimi sendikalaşmanın engellenmesine 
dönük bir hamle olarak görmüyor mu? İşveren, çalışan sayısındaki bu izaha muhtaç 
artışla birlikte, işten attığı 46 kişiyi sendikal nedenle attığını ikrar etmiş olmuyor mu? 
Bu hamlenin sendikalaşmanın önüne geçmek olduğu ve yasadışı olarak 
değerlendirilmesi gerektiği herhalde Bakanlık tarafından görülecektir. Bakanlığın 
açıkladığı Kasım ayı “İşkolu İşyeri Listesi”ne göre Hürriyet’e alınan 100 kişinin 
dağılımı şu şekildedir: Ankara matbaası 7; İstanbul matbaası 24; Antalya matbaası 7; 
Adana matbaasına 7; Gazetenin Bağcılar bürosu 55. Sendika olarak yaptığımız 
araştırmada Hürriyet’e ait yukarıdaki hiçbir işyerine bir kişinin dahi işe başlamadığı 



tespit edilmiştir. Hürriyet işe aldığını iddia ettiği bu 100 çalışan gerçekten var mıdır? 
Yoksa kâğıt üzerinde işçi alımı yapılarak TGS’nin hukuken hak ettiği yetki belgesi gayri 
hukuki olarak gasp mı edilmiştir?” (4 Aralık 2019) 

 
-Habertürk etik dışı yayını kabul etmeyen çalışanı işten çıkardı 
  Habertürk yazarı Sinem Kaymakçı istifa etti. Nedenini sosyal medyada şu sözlerle 
anlattı: “29 Mart Habertürk internet sitesinde yazmaya başladım. Geçirdiğim bir trafik 
kazası sonucu engelli kaldım. Engelliler konusunda da yazılarım oldu. Habertürk 
yönetimi benden Yeni Havalimanı ve Marmaray'ın ne kadar engelli dostu inşa edildiği 
konusunda figüran olmamı istedi. Tekerlekli sandalye ile dolaştırıp reklam amaçlı video 
çekimi. Ben de sokaklarda engelli sorunları had safhada iken siyasi getiri amaçlı bu 
filmin çekilmesini uygun bulmadım ve yönetime ifade ettim. Bunun üzerine dün 
yazılarıma son verildiği bilgisi ulaştı. Bugün sayfadan yazılarıma bakmak istediğimde 
yazılarımın kaldırıldığını görmem en büyük hayal kırıklığı oldu.” (29 Aralık 2019) 
 
-Star ve Güneş gazeteleri kapandı 
  İktidara yakın TürkMedya grubu gazeteleri Star ve Güneş’in kapatılmasına karar 
verildi. Her iki kurumda çoğu gazeteci 40 kişi işsiz kaldı. İstanbul Büyükşehir 
Belediyesi’nin CHP’ye geçmesinin ardından grubun belediye kaynaklı gelirleri kesilmişti. 
Grubun gelirleri, yandaş medyaya dağıtılan reklamlarda Hazine ve Maliye Bakanı Berat 
Albayrak’ın kardeşi Serhat Albayrak’ın yönetimindeki Turkuvaz grubunun öncelikli 
olması ve aslan payını alması nedeniyle de giderek azaldı. Star gazetesi internette 
yayınlanacak, Güneş gazetesi ise Akşam gazetesinin ilavesi olarak çıkacak. (29 Aralık 
2019) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



GÖZALTI, TUTUKLAMA, DAVA VE YARGI KARARLARI 
 
-Bakan Akar’dan gazeteci Yıldırım’a dava 
  Dönemin Genelkurmay Başkanı Hulusi Akar hakkında “Genelkurmay başkanı için 
çok üzülüyorum” başlıklı yazısı nedeniyle gazeteci ve aynı zamanda Türkiye Gazeteciler 
Sendikası Disiplin Kurulu Başkanı Rahmi Yıldırım’a hakaret suçlamasıyla dava açıldı. 
Yıldırım’ın 2 yıl 4 aya kadar hapisle cezalandırılması istendi. Gölbaşı 3. Asliye Ceza 
Mahkemesi’nde yaklaşık 3 ay süren davada Yıldırım beraat etti.  
(1 Ekim- 25 Aralık 2019) 
 
-Gazeteci Osman Akın’ın yargılaması başladı 
  Yeni Yaşam gazetesi eski sorumlu yazı işleri müdürü Osman Akın’a “devletin 
askerî veya emniyet teşkilatını alenen aşağılama” suçlamasıyla açılan davanın ilk 
duruşması, İstanbul 2. Asliye Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Akın, suçlama konusu 
haberin haber ajanslarından alındığını ve haber değeri taşıdığı için suç teşkil etmediğini 
ifade etti. Duruşma 9 Ocak 2020’ye erteledi. (1 Ekim 2019) 
 
-Gazeteci Pelin Ünker’in davası sürüyor 
  Gazeteci Pelin Ünker’in Cumhuriyet gazetesinde yayımlanan ve Berat ve Serhat 
Albayrak’ın yönetici olduğu dönemde Malta’daki off-shore hesaplarına da değinen 
“Paradise Papers” yazı dizisi hakkında Çalık Holding’in açtığı tazminat davasının üçüncü 
duruşması İstanbul 21. Asliye Hukuk Mahkemesi’nde görüldü. Mahkeme, tarafların 
sosyoekonomik durum araştırması için yazılan müzekkerelerin tekrarlanmasına ve 
Ünker’in İstanbul 2. Asliye Ceza Mahkemesi’nde karara bağlanan dosyasının mahkemeye 
gönderilmesi için yazı yazılmasına karar verdi. Duruşma, 30 Ocak 2020 tarihine 
ertelendi. (1 Ekim 2019) 
 
-Cumhuriyet davasında tutuklu kalmadı 
  Yargıtay 16. Ceza Dairesi'nin Cumhuriyet davasında verilen mahkûmiyet 
kararlarını bozmasının ardından dosyanın gönderildiği İstanbul 27. Ağır Ceza 
Mahkemesi yeniden yargılama için gün verdi. Duruşma, 21 Kasım 2019’a ertelendi. 
  Yargı Reformu Paketi’nin Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmesinin 
ardından, istinaf mahkemelerinde 5 yılın altında aldıkları cezası kesinleşenlere temyiz 
başvurusu, halen cezaevinde cezaları infaz edilenlere de tahliye yolu açıldı. Paketin 
yürürlüğe girmesinin ardından Cumhuriyet davası kapsamında cezaevinde bulunan 
Emre İper hakkında tahliye ve temyiz başvurusu yapıldı. Başvurunun ardından İper 
hakkında tahliye kararı verildi. (3- 25 Ekim 2019) 
 
-Gazeteci Mustafa Hoş’a Çorlu için dava 
  Çorlu’da 25 kişinin hayatını kaybettiği tren kazasını ve yargı sürecini yakından 
takip eden gazeteci Mustafa Hoş’a dava açıldı. Davanın savcısı tarafından yargı 
otoritesini bilinçli bir şekilde hedef alma suçlamasıyla mahkemeye verilen Hoş, “25 
insanın hayatına mal olan ihmaller için TCDD yönetimine dava açamayan savcı 110 bin 
lira istiyor” diye tepki gösterdi. (3 Ekim 2019) 
 
-Nazlı Ilıcak ve Ahmet Altan tahliye edildi 
  Yargıtay 16. Ceza Dairesi’nin Ahmet Altan ve Nazlı Ilıcak hakkında verilen 
ağırlaştırılmış müebbet cezalarını bozma ve Mehmet Altan hakkında beraat verilmesi 
yönündeki kararının ardından altı sanıklı dosya, İstanbul 26. Ağır Ceza Mahkemesi’nde 



görüldü. Altan, “Bu davanın başından beri bir imkânsızı gerçekleştirmeye, fikirleri 
yargılamaya uğraşıyorsunuz" dedi. Savunmalar karşısında mahkeme başkanı, “Mahkeme 
heyetine kimse tavsiyede bulunamaz” diye yanıt verdi. Yargıtay 16. Ceza Dairesi'nin 
bozma kararına uyulmasına hükmedildi. Dava, 4 Kasım'a ertelendi.  
  4 Kasım’da görülmeye devam eden davada, mütalaasını veren savcı, Ahmet Altan 
ve Nazlı Ilıcak için üst sınırdan ceza istedi. Mahkeme, Ahmet Altan ve Nazlı Ilıcak'a 
“örgüte üye olmamakla birlikte bilerek yardım” suçlamasından ceza verdi, tutuklulukta 
geçirdikleri süre gözetilerek tahliyelerine hükmetti. Mehmet Altan ise beraat etti.  
(8 Ekim-4 Kasım 2019) 
 
-Gazeteci Ender İmrek’e soruşturma 
  Ender İmrek hakkında Evrensel gazetesinde yayımlanan “Parıl parıl parlıyordu 
hermes çanta” başlıklı yazısı nedeniyle soruşturma başlatıldı. İmrek yazısında, Emine 
Erdoğan’ın Türkiye’yi tüm dünyaya çantasıyla tanıttığını, tarihe gardıroplarıyla 
geçenlerin, halklar nezdinde hiç de iyi intiba sahibi olmadıklarını, tarihten ders çıkarmak 
gerektiğini ifade etmişti. (8 Ekim 2019) 
 
-Haberin paylaşılma şekli gözaltı gerekçesi oldu 
  BirGün gazetesi internet sorumlusu Hakan Demir ve haber sitesi Diken’in yazı 
işleri müdürü Fatih Gökhan Diler gözaltına alındı. Diler’in, başsavcılıkça başlatılan 
soruşturma kapsamında “halkı kin ve düşmanlığa tahrik etme” iddiasıyla, Demir’in ise 
“internet sitesinde yer alan bir haberin Twitter’da paylaşılma şekli” sebebiyle gözaltına 
alındığı belirtildi. (10 Ekim 2019) 
 
-Gazeteciler Alican Uludağ ve Duygu Güvenç’in yargılanması sürüyor 
  Cumhuriyet Gazetesi muhabiri Alican Uludağ ve eski muhabiri Duygu Güvenç’in 
Pastor Brunson haberleri nedeniyle yargılandıkları davanın duruşması, İstanbul 2. 
Asliye Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Avukatların aynı haber üzerine açılan bir başka 
davayla ilgili dosyanın gönderilmesi için ek süre istemesi üzerine dava, 9 Ocak 2020’ye 
ertelendi. (10 Ekim 2019) 
 
-Gazeteci Beritan Canözer beraat etti 
  JinNews muhabiri Beritan Canözer’in evi, “sosyal medya paylaşımları” gerekçe 
gösterilerek, evde olmadığı bir sırada basıldı, bazı dergi ve fotoğraflara el konuldu. 
Canözer’e, çeşitli tanık ifadeleri delil gösterilerek "örgüt üyeliği" suçlamasıyla dava 
açılmıştı. Canözer, Diyarbakır 9. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görülen duruşmada beraat 
etti. (10-16 Ekim 2019) 
 
-Gazeteci Necla Demir beraat etti 
  Gazete Karınca eski imtiyaz sahibi Necla Demir, Afrin haberleri nedeniyle 
“zincirleme örgüt propagandası yapmak” suçlamasıyla yargılandığı dava, İstanbul 33. 
Ağır Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Demir, hakkındaki suçlamadan beraat etti.  
(11 Ekim 2019) 
 
-Gazeteci Çiğdem Toker’e açılan tazminat davası düştü 
  Gazeteci Çiğdem Toker’e 2017 yılında yayımlanan bir yazısı nedeniyle Şenbay 
Madencilik tarafından bir buçuk milyon TL manevi tazminat talebiyle açılan davanın 
duruşmasında mahkeme heyeti, taraflarca takip edilmeyen dosyanın işlemden 
kaldırılmasına karar verdi. (17 Ekim 2019) 



-Gazeteci İdris Yılmaz’a 6 yıl 3 ay ceza 
  Gazete Yaşam kurucusu İdris Yılmaz’ın “örgüt üyeliği” suçlamasıyla tutuklu 
yargılandığı davanın üçüncü duruşması Van 5. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Ocak 
2018'den beri tutuklu olan Yılmaz, daha önce örgüt üyeliği suçlamasıyla 6 yıl 3 ay ceza 
almış, bu karar Mart ayında istinaf mahkemesi tarafından bozulmuştu. Bozmanın 
ardından dava, Yılmaz'ın başka bir dosyasıyla birleşerek yeniden görülmeye başlandı. 
Yılmaz’a “propaganda”dan beraat, “örgüt üyeliği”nden 6 yıl 3 ay ceza verildi.  
(18 Ekim 2019) 
 
-Gazeteci Hayri Demir’in röportaj fotoğrafı davada suç delili oldu  
  Suriye’nin kuzeyinde yaptığı gazetecilik faaliyetleri nedeniyle hakkında “terör 
örgütü üyeliği” ve “örgüt propagandası yapmak” iddiasıyla dava açılan gazeteci Hayri 
Demir’in yargılandığı davanın ikinci duruşması, Ankara 15. Ağır Ceza Mahkemesi’nde 
görüldü. Davada, araştırma tutanağındaki deliller arasında Demir’in, Demirtaş ile 1 Ekim 
2015’te röportaj yaptığı sırada çekilen fotoğrafı ve bu röportajı içeren sosyal medya 
paylaşımı suçlamaya dayanak olarak gösterildi. Demir, evinden çalınan hafıza kartlarının 
emniyete teslim edilmesiyle bu davanın açıldığını, gazetecilik yaptığını vurguladı. 
Duruşma 23 Ocak 2020’ye bırakıldı. (23 Ekim 2019) 
 
-Gazeteci Emre Orman tutuklandı 
  Net Haber Ajansı muhabiri Emre Orman, sosyal medya paylaşımları gerekçe 
gösterilerek gözaltına alınan alındı. Savcılık ifadesinin ardından "örgüt propagandası" 
suçlamasıyla tutuklandı. Sosyal medya paylaşımları gerekçe gösterilerek “terör örgütü 
propagandası yaptığı” iddiasıyla 24 Ekim’de tutuklanan Net Haber Ajansı muhabir Emre 
Orman, tahliye edildi. (24-25-31 Ekim)  
 
-Gazeteci Aykol tahliye edildi 
  Özgür Gündem gazetesinin eş genel yayın yönetmeni Hüseyin Aykol, kesinleşen 3 
yıl 9 aylık hapis cezası nedeniyle 12 Temmuz'da tutuklanmıştı. Yeni yargı reformu 
paketinin yürürlüğe girmesi üzerine Aykol'un infazının durdurulması için avukatı 
tarafından yapılan başvuru sonucu tahliyesine karar verildi. (25 Ekim 2019)  
 
-Gazeteci Akgül ve Oktay tahliye edildi 
  Sokağa çıkma yasakları döneminde yaptığı haberler gerekçe gösterilerek 2 yıl 6 
ay hapis cezası verilen KHK ile kapatılan DİHA’nın muhabiri Uğur Akgül, 8 Ağustos 
2018’den bu yana tutuklu bulunduğu Mardin E Tipi Kapalı Cezaevi’nden tahliye oldu. 
Mardin’in Nusaybin ilçesinde sokağa çıkma yasağının devam ettiği süreçte “örgüt 
propagandası” yaptığı iddiası ile verilen 2 yıl 4 aylık cezasının Yargıtay tarafından 
onaylanmasının ardından 2017 yılında ikinci kez tutuklanan DİHA muhabiri Meltem 
Oktay da tutuklu bulunduğu Gebze Kadın Kapalı Cezaevi’nden tahliye oldu.  
(25 Ekim 2019) 
 
-“İstanbul sandıklarını soruşturan savcının eşi TMSF’ye atandı” haberine dava 
  İstanbul Anadolu Cumhuriyet Başsavcısı İsmail Uçar’ın eşi Çiğdem Uçar, 
Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) üyeliğine 
atandı. Milli Gazete siyasi haberler editörü Muhammet Altındal hakkında, “Erdoğan, 
İstanbul sandıklarını soruşturan savcının eşini TMSF’ye atadı” başlığıyla yaptığı haber ve 
haberle birlikte Başsavcı İsmail Uçar’ın da bulunduğu bir fotoğraf kullanması nedeniyle 
“Terörle mücadelede görev almış kişileri hedef göstermek” suçlamasıyla iddianame 



düzenlendi. (26 Ekim 2019) 
 
-Gazeteci Nurcan Kaya gözaltına alındı 
  Gazeteci Nurcan Kaya yurt dışı seyahati için gittiği İstanbul Havalimanı’nda 
gözaltına alındı. Sosyal medya paylaşımları nedeniyle hakkında halkı kin ve düşmanlığa 
alenen tahrik suçlamasıyla yakalama kararı bulunan Kaya, savcıya verdiği ifadenin 
ardından serbest bırakıldı. (27 Ekim 2019) 
 
-Sözcü davası ertelendi 
  Sözcü Gazetesi yöneticileri, çalışanları ve yazarlarının “örgüt adına suç işlemek” 
ve “örgüte yardım” suçlamalarıyla yargılandığı davanın görülmesine İstanbul 37. Ağır 
Ceza Mahkemesi’nde devam edildi. Sözcü Gazetesi eski imtiyaz sahibi Burak Akbay’ın 
avukatı Ceren Yakışır, yürürlüğe giren kanun değişikliklerine ilişkin savunmalarını 
genişletmek istediklerini belirterek süre talebinde bulundu ve müvekkili hakkındaki 
yakalama kararının kaldırılmasını istedi. Diğer sanık avukatları da ayrı ayrı söz alarak, 
kanunda yapılan yeni düzenleme çerçevesinde savcının yeniden mütalaa düzenlemesi, 
mahkemenin delilleri yeniden tartışması ve sanıklara savunma için yeniden süre 
verilmesi gerektiğini ifade etti. Mahkeme heyeti, kanun değişikliği dikkate alınarak 
dosyanın iddia makamına gönderilmesine ve yeni mütalaa sunulacaksa esas hakkındaki 
savunmalar için süre verilmesine karar vererek davayı 27 Aralık 2019 tarihine erteledi. 
(28 Ekim 2019)  
 
-Türköne’ye “Cumhurbaşkanına hakaretten” bin 740 lira ceza 
  Kapatılan Zaman gazetesi yazarı Mümtazer Türköne'nin 2014'te yayımlanan bir 
yazısı nedeniyle "cumhurbaşkanına hakaret" suçlamasıyla yargılandığı davanın 7. 
duruşması, Bakırköy 2. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Türköne, savunmasında, “Bu 
dava basın kanununa göre düşürülmesi gerekiyor” dedi. Mahkeme, Türköne'nin bin 740 
TL para cezası ile cezalandırılmasına karar verdi. (31 Ekim 2019)  
 
-Manisa'da AKP'lilere fuhuş suçlamasına sansür 
  Manisa 1. Sulh Ceza Hâkimliği, AKP’nin Manisa İl Başkanlığı’na, “iş için gelen 
kadınların fuhuş batağına sürüklendiği” iddialarına ilişkin haberlere, erişimin 
engellenmesine karar verdi. (2 Kasım 2019) 
 
-Gazeteci Atakan Sönmez’e 10 ay hapis cezası  
  Cumhuriyet Gazetesi İnternet Sitesi eski Haber Müdürü Atakan Sönmez’in, Afrin'e 
yönelik askeri operasyon sırasında sitede paylaşılan haberler nedeniyle "zincirleme 
terör örgütü propagandası" suçlamasıyla yargılandığı davanın 6. duruşması, İstanbul 13. 
Ağır Ceza Mahkemesi’nde görüldü. İddianamede; 20 Ocak 2018 tarihinde yayınlanan 
“YPG’den Zeytin Dalı Harekâtı’nda verilen kayıp hakkında açıklama” ve “David Harvey ve 
Noam Chomsky dâhil 13 isimden dünyaya Afrin çağrısı” başlıklı haberler suç unsuru 
kabul edilmişti. Mahkeme, Sönmez’e “örgüt propagandası”ndan 10 ay hapis cezası verdi. 
Hükmün açıklanmasının geri bırakılmasına yer olmadığına hükmeden mahkeme, cezayı 
10 ay denetim süresi ile erteledi. (7 Kasım 2019) 
 
-İzmir’de iki gazeteci tutuklandı 
  İzmir’de Jinnews'ten Melike Aydın ve Mezopotamya Ajansı’ndan Ruken Demir 
evlerine yapılan baskınla gözaltına alındı. Kısıtlılık kararı verildi, avukat görüşü 24 saat 
süreyle yasaklandı. Gazetecilerin telefonları dâhil tüm ekipmanlarına el konuldu. Aydın 



ve Demir, tutuklama talebi ile İzmir 1. Sulh Ceza Mahkemesine sevk edildi. Geçen bir 
günün ardından “örgüt adına faaliyette bulunmak” iddiasıyla tutuklandılar.  
(12-15-16 Kasım 2019) 
 
-Gazeteci Kibriye Evren tahliye edildi 
  Tutuklu gazeteci Kibriye Evren’in mesleki faaliyetleri ve sosyal medya 
paylaşımları gerekçe gösterilerek “örgüt üyeliği” ve “propaganda” iddiasıyla yargılandığı 
davanın 8. duruşması Diyarbakır 5. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Ara kararda, 
tahliye kararı çıktı. Mahkeme, Evren’in tutuklulukta geçirdiği süre göz önünde 
bulundurularak adli kontrol tedbiri ve yurt dışı çıkış yasağı ile tahliyesine hükmetti. Bir 
sonraki duruşma 10 Mart 2020 tarihinde görülecek. (12 Kasım 2019) 
 
-Gazeteciler Coşkun ve Kızıl, Giresun’da gözaltına alındı 
  Rabia Naz Vatan’ın şüpheli ölümünü araştırmak için kurulan Meclis 
komisyonunun çalışmalarını takip eden gazeteci Canan Coşkun ve belgeselci Kazım Kızıl 
Giresun’da gözaltına alındı. Emniyetteki sorgusunda, soruşturmada tanık olarak yer alan 
Mürsel Küçükal ile yaptığı görüşmeler sorulan gazeteci Coşkun’a “şantaj, tehdit, kasten 
yaralama, hakaret, kişiyi hürriyetinden yoksun kılma” suçlamaları yöneltildi. İfade veren 
Coşkun, danışmanlık yaparken aynı zamanda haber amaçlı olarak dosyada ifadesini 
değiştiren tanık Mürsel Küçükal ile görüşmek için evine gittiğini aktardı. Çoşkun ve Kızıl, 
çıkarıldıkları mahkeme tarafından adli kontrolle serbest bırakıldı. (13 Kasım 2019) 
 
-Gazeteci Fatih Polat’a “cumhurbaşkanına hakaret” davasından beraat 
  Evrensel Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Fatih Polat’ın, 28 Mayıs 2017 tarihinde 
yayımlanan köşe yazısı gerekçe gösterilerek "cumhurbaşkanına hakaret" suçlamasıyla 
yargılandığı davanın 4. duruşması Bakırköy 31. Asliye Ceza Mahkemesinde görüldü. 
Polat, "Türkiye'de ve dünyada soru sormanın bırakıldığı durumda gazetecilik yerine 
getirilmiş olmaz. Beraatımı talep ediyorum" dedi. Davada beraat kararı verildi. (14 
Kasım 2019)  
 
-Cumhuriyet gazetesine 1 milyonluk tazminat davası 
  Yandaş iş insanı Mehmet Cengiz, 6 Ekim’de yayımlanan “Boğaz manzaralı lüks 
müştemilat” başlıklı haber nedeniyle Cumhuriyet gazetesine 1 milyon liralık tazminat 
davası açtı. Gazetenin Genel Yayın Yönetmeni Aykut Küçükkaya köşesinde şöyle 
duyurdu: “Basın yayın yoluyla yapılan haksız fiil iddiasıyla Alev Coşkun ve Hazal Ocak 
hakkında 1 milyon TL’lik manevi tazminat davası açılması talep ediliyor. Gerekçesi ise 
şu: 'Bu tarz haberler Mehmet Cengiz’in kredibilite ve itibarı açısından telafisi olmayan 
zararlar doğuruyormuş...'” (18 Kasım 2019) 
 
-Anayasa Mahkemesi gazetecilerin fazla mesai haklarını törpüledi 
  Bakırköy 13. İş Mahkemesi, gazetecinin ödenmeyen fazla çalışma ücretinin 
günlük yüzde 5 fazlasıyla ödenmesi hükmünü Anayasa Mahkemesi’ne taşıdı. Yüksek 
mahkeme, gazetecilere fazla çalışma ücretlerinin gününde ödenmemesi durumunda bu 
ücretlerin her geçen gün için yüzde 5 fazlasıyla ödenmesini Anayasa’ya aykırı bularak 
iptaline karar verdi. Mahkeme, gününde ödenmeyen normal ücretlerin günlük yüzde 5 
fazlasıyla ödenmesine ilişkin hükmün iptal istemini ise reddetti. (19 Kasım 2019) 
  Basın meslek örgütleri karara tepki gösterdi. Avrupa Gazeteciler Birliği (AEJ) 
Türkiye Temsilciliği, Basın-Yayın, İletişim ve Posta Emekçileri Sendikası (HABER-SEN), 
Çağdaş Gazeteciler Derneği (ÇGD), Parlamento Muhabirleri Derneği (PMD), Türkiye 



Basın Yayın Matbaa Çalışanları Sendikası (DİSK Basın-İş) ve Türkiye Gazeteciler 
Sendikası (TGS) ortak açıklamalarında Anayasa Mahkemesi’nin aynı konulu 2008 tarihli 
kararında yüzde 5’i Anayasaya aykırı bulmadığını hatırlattı. Açıklamada şöyle denildi: 
“Türkiye Büyük Millet Meclisi, Anayasa Mahkemesi’nin bu yanlış kararından kaynaklı 
oluşan boşluğu bir an önce telafi etmek yolunda yeni bir yasal düzenlemeyi gündemine 
almalıdır. Aksi halde, gazetecileri koruyan uygulamanın iptal edilmesinden güç alacak 
işverenler, gün gün sayıları artan işsiz gazetecilere yenilerini eklemekten bir dakika 
tereddüt etmeyecektir.” (26 Kasım 2019) 
 
-‘FETÖ Borsası’nı yazan gazeteciye dava 
  Para karşılığında FETÖ soruşturmalarının kapatılmasıyla ilgili İstanbul’da 
yürüyen soruşturmada savcılar İsmet Bozkurt ve Lütfi Karabacak açığa alındılar ve 
haklarında rüşvet, görevi kötüye kullanma, nüfuz ticareti suçlarından 28 yıla kadar hapis 
istendi. Bu soruşturmayı duyuran Cumhuriyet gazetesi muhabiri Seyhan Avşar hakkında 
da iddianame düzenlendi. Haberde suçlanan savcıların, “rüşvet karşılığında işlem yapan 
savcılar olarak lanse edildiği” öne sürüldü ve Avşar hakkında kamu görevlisine 
hakaretten 1 yıldan 2 yıla kadar hapis istendi. (20 Kasım 2019) 
 
-Yargıtay’ın mahkûmiyet kararını bozmasından sonraki ilk Cumhuriyet davası  
  Yargıtay’ın Cumhuriyet gazetesi eski çalışanları hakkında verilen mahkûmiyet 
kararını bozmasının ardından yeniden görülecek davanın ilk duruşması İstanbul 27. Ağır 
Ceza Mahkemesi’nde yapıldı. Yargıtay, Akın Atalay, Orhan Erinç, Murat Sabuncu, Aydın 
Engin, Hikmet Çetinkaya ve Ahmet Şık hakkında verilen mahkûmiyet kararlarını 
bozmuş, Şık dışındaki sanıklar için beraat talebinde bulunmuştu. Şık’ın yeniden 
yargılanması istenilmişti. Savcı, Yargıtay kararına direnilmesini ve sanıkların ilk 
davadaki suçlamalar uyarınca cezalandırılmasını talep etti. Mahkeme, Kadri Gürsel 
yönünden beraat kararı verirken diğer sanıklar hakkında bozmaya direnme kararı verdi. 
(21 Kasım 2019) 
  Mahkeme, "Silahlı terör örgütüne üye olmamakla birlikte terör örgütüne yardım 
etmek" suçundan Akın Atalay'a 8 yıl 1 ay 15 gün, Orhan Erinç'e 6 yıl 3 ay, Hikmet 
Çetinkaya'ya 6 yıl 3 ay, Murat Sabuncu’ya 7 yıl 6 ay, Bülent Utku'ya 4 yıl 6 ay, Önder 
Çelik'e 3 yıl 9 ay, Musa Kart'a 3 yıl 9 ay, Hakan Karasinir'e 3 yıl 9 ay, Mustafa Kemal 
Güngör’e 3 yıl 9 ay, Güray Tekinöz’e 3 yıl 9 ay, Aydın Engin'e 7 yıl 6 ay, Ahmet Şık'a 7 yıl 
6 ay cezaya karar vermişti. Atalay, Şık, Engin, Utku, Öz, Karasinir, Kart, Çetinkaya, 
Sabuncu, Erinç, Güngör ve Çelik'in yurt dışına çıkış yasaklarının devamına hükmedildi. 
Mahkemenin kararı Yargıtay’da değerlendirilecek, kabul edilirse cezalar bu şekilde 
onanacak. 
  İstanbul 27. Ağır Ceza Mahkemesi, 13 sanığın yargılandığı davada verdiği kararın 
gerekçesini açıkladı. 12 sanık yönünden Yargıtay'ın bozma kararına karşı direnme 
kararı veren mahkeme gerekçesinde, "Sanıkların suçu bilerek ve isteyerek kasten iştirak 
ettikleri, muhalif görüntüsü ile PKK/KCK, FETÖ/PDY ve DHKP/C silahlı terör 
örgütlerinin lehlerine yıllara yayılır şekilde haberler yaptıkları konusunda tam bir 
vicdani kanaat hasıl olmuştur" denildi. (23 Aralık 2019) 
 
-BirGün’ün Fuat Avni davası sürüyor 
  Gazeteci Barış İnce, Bülent Yılmaz, Cansever Uğur ve İbrahim Aydın hakkında 
BirGün gazetesinde 2014–2016 arasında yayınlanmış Fuat Avni haberlerinden dolayı 
“üye olmamakla birlikte örgüte bilerek ve isteyerek yardım etme” iddiasıyla açılan dava 
İstanbul 32. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Mahkeme, davayı 5 Mart 2020 tarihine 



erteledi. (26 Kasım 2019) 
 
-TRT çalışanlarına Karlov suikastı davası 
  Rus Büyükelçi Andrey Karlov'a yönelik suikast soruşturmasında, cinayetin TRT 
ana haber bülteninde yayınlanmasını sağlayarak FETÖ adına propaganda yaptıkları 
iddiasıyla dönemin TRT Merkez Haber Müdürü, Haber Koordinatörü, Merkez Haberler 
Sorumlusu, iki muhabir ve iki montajcı hakkında dava açıldı. Ankara Cumhuriyet Savcısı 
Adem Akıncı’nın hazırladığı 143 sayfalık iddianame, sanıklar hakkında örgüt üyeliği ve 
örgüte yardım yataklık suçlaması yapıldı. Savcı Akıncı, Karlov'un vurulma anının bir 
resim sergisine gönderilen 3G canlı yayın cihazı ile yurtdışına servis edilmesi ve TRT 1 
Ana Haber Bülteni’nde yayınlanmasının, FETÖ’nün planlı propaganda eylemi olduğu 
iddiasında bulundu. (26 Kasım 2019) 
 
-Hrant Dink davasında 100. duruşma 
  Agos gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Hrant Dink suikastına ilişkin görülen 
davanın 100. duruşmasına İstanbul Adliyesi 14. Ağır Ceza Mahkemesi’nde devam edildi. 
Trabzon’dan SEGBİS’le dönemin Trabzon jandarma görevlisi Hasan Gözalan tanık 
sıfatıyla dinlendi. Gözalan, Dink suikastıyla ilgili ihbar tutanağını cinayet işlendikten 
sonra çözdüklerini anlattı. Gözalan, “Ben çözüm yaparken Samast, Samsun’da 
yakalanmıştı” dedi. Duruşmada dinlenen eski Emniyet Müdürü Yunus Dolar, mahkeme 
başkanının tutuklu sanıklardan gazeteci Ercan Gün’ün “FETÖ ilişkisine dair ne 
biliyorsunuz?” diye sorması üzerine, eski Zaman gazetesi genel yayın yönetmeni Ekrem 
Dumanlı’nın talimatlarını o dönem polis muhbirliği yapan Ercan Gün aracılığıyla 
ilettiğini öne sürdü. (26 Kasım 2019) 
 
-MA muhabiri Altan gözaltına alındı 
  Mezopotamya Ajansı (MA) muhabiri Berivan Altan, Ankara’da evine yapılan 
baskınla gözaltına alındı. Hakkında Mersin 3. Sulh Ceza Hâkimliği tarafından yakalama 
kararı olan ve Mersin’e götürülen Altan’ın dosyasında kısıtlılık kararı olduğu ve 24 saat 
avukat görüşü yasağı alındığı öğrenildi. (26 Kasım 2019) 
 
-Turkuvaz medya grubundan Yurt gazetesine 50 bin lira tazminat davası 
  Giresun’un Eynesil ilçesinde hayatını kaybeden Rabia Naz Vatan cinayetiyle ilgili 
baba Şaban Vatan, Yurt gazetesine röportaj verdi. Vatan röportajda, ATV’de program 
yapan Müge Anlı ve ekibinin kendisine, “biz bu olayı çözdük” dediğini söylemiş, 
görüştüğü kişilerin gelen telefon üzerine apar topar gittiklerini anlatmıştı. Vatan, “Müge 
Anlı bana, biz baskıya maruz kaldık. ATV’nin en üstünden telefon geldi, binlerce kişinin 
tepkisi olduğu halde bir şey yapamıyoruz açıklaması yaptı” demişti. Turkuvaz Medya 
Grubu, böyle bir görüşme olmadığı iddiasıyla Yurt Gazetesi’ne ATV ve Müge Anlı için ayrı 
ayrı 25’er bin liralık, Anlı adına Vatan için 1 liralık manevi tazminat davası açtı.  
(27 Kasım 2019) 
 
-Gazeteci Cemal’in yurt dışı yasağı kaldırıldı 
  Almanya seyahati için İstanbul Havalimanına giden gazeteci Hasan Cemal’in 
pasaportuna el konuldu ve yurt dışı çıkış yasağı tebliğ edildi. Avukatının başvurusu 
üzerine 3 ay 22 gün ertelenmiş cezası bulunan Cemal’in yurt dışı çıkış yasağı kaldırıldı. 
(1-2 Aralık 2019) 
 
 



-MA muhabirleri Topaloğlu ve Eser tutuklandı 
  Mezopotamya Ajansı (MA) İstanbul muhabirleri Sadık Topaloğlu ve Sadiye Eser, 
gece saatlerinde İstanbul’da gözaltına alındı. Emniyet ve savcılıktaki ifadelerinin 
ardından Çağlayan Adliyesi’ne sevk edilen Topaloğlu ve Eser, 3. Sulh Ceza Hâkimliği’nce, 
‘örgüt üyeliği’ iddiasıyla tutuklandı. (1-3 Aralık 2019) 
 
-Aydınlık yazarı Evren Devrim Zelyut gözaltına alındı 
  Aydınlık gazetesi yazarı ve internet sitesi editörü Evren Devrim Zelyut, “Reis'e 
2020'de 3 darbe vurulacak” başlıklı ve özetle “İlk darbe ekonomi, ikinci darbe Babacan, 
üçüncü darbe Trump” iddiasında bulunduğu video nedeniyle Ankara’da evinde gözaltına 
alındı. Karakola götürüp ifadesi alınan Zelyut, serbest bırakıldı. (2 Aralık 2019) 
 
-Gazeteciler Hürtaş ve Demir hakim karşısındaydı 
  Afrin Operasyonu sırasında yaptıkları haberler ve sosyal medyada paylaşımları 
nedeniyle “örgüt propagandası” ve “halkı kin ve düşmanlığa tahrik” suçlarından 10,5 yıla 
kadar hapis cezası istemiyle yargılanan gazeteciler Sibel Hürtaş ile Hayri Demir’in 
Ankara 15. Ağır Ceza Mahkemesi’ndeki yargılamasına devam edildi. Mahkeme heyeti, 
beraat ve adli kontrol hükümlerinin kaldırılması taleplerini reddederek, duruşmayı 26 
Mart 2020 tarihine erteledi. (3 Aralık 2019) 
 
-BirGün çalışanlarına Albayrak davası başladı 
  BirGün gazetesinden Uğur Koç, Mustafa Kömüş ve İbrahim Aydın hakkında “Ekşi 
Sözlük’teki Berat Albayrak-Özge Ulusoy başlığı kaldırıldı” haberinden kaynaklı “kamu 
görevlisine hakaret” suçlamasıyla açılan dava görülmeye başladı. Mahkeme, yazılı 
savunmaların sunulması için duruşmayı 27 Şubat 2020’ye erteledi. (4 Aralık 2019) 
 
-Cumhuriyet davasında reddi hakim talebine ret 
  Cumhuriyet gazetesinin eski yönetici, yazar ve çalışanları hakkında verilen 
mahkûmiyet kararlarının Yargıtay 16. Ceza Dairesi tarafından bozulmasının ardından 
İstanbul 27. Ağır Ceza Mahkemesi'nde yeniden görülen davada, sanık müdafilerinin 
reddi hakim talebini reddedilmişti. Üst mahkeme konumundaki İstanbul 28. Ağır Ceza 
Mahkemesi’ne yapılan itiraz da reddedildi. (4 Aralık 2019) 
 
-Gazeteciler Dündar ve Abbas’ın hakaret davası sürüyor 
  Cumhuriyet gazetesi eski genel yayın yönetmeni Can Dündar ve sorumlu yazı 
işleri müdürü Yalçın Abbas hakkında “cumhurbaşkanına hakaret” suçlamasıyla açılan 
davanın 11’inci duruşması, İstanbul 2. Asliye Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Abbas, 
davanın hak düşümü süresi dolduktan sonra açıldığını ve bu nedenle düşürülmesi 
gerektiğini söyledi. Dündar hakkındaki yakalama kararının infazının beklenmesine 
hükmedilerek, dava 16 Ocak 2020’ye ertelendi. (5 Aralık 2019)  
 
-Mezopotamya muhabirine beraat  
  Mezopotamya Ajansı muhabiri Ergin Çağlar hakkında “örgüt propagandası 
yapmak” iddiasıyla açılan davanın ilk duruşması, Mersin 8’inci Ağır Ceza Mahkemesi’nde 
görüldü. Duruşmaya tutuksuz yargılanan Çağlar, gazetecilik yaptığını söyleyerek beraat 
talebinde bulundu. Mahkeme heyeti, Çağlar hakkında beyanlarda bulunan tanık Halime 
Erden’in dinlenmesini istedi. Erden, Çağlar’ı tanımadığını ve 14 günlük gözaltı sürecinde 
yoğun baskı altında ifade verdiğini söyledi. Mahkeme, Çağlar hakkında beraat kararı 
verdi. (5 Aralık 2019)  



-Gazeteci Özgentürk’e 4 yıl önceki paylaşımı için dava 
  İstanbul 28. Ağır Ceza Mahkemesi, Cumhuriyet gazetesi yazarı Işıl Özgentürk’ü 4 
yıl önceye ait iki sosyal medya paylaşımı nedeniyle “örgüt propagandası” iddiasıyla 
yargılamaya başladı. Savunma yapan Özgentürk, “Bana bu gerekçeyle ceza vermeyin. 
Ancak doğruyu söylediğim; çocuk gelinlere ve kadın cinayetlerine karşı durduğum için 
ceza verecekseniz onur duyarım” dedi. Savcı, sosyal medya paylaşımı nedeniyle gazeteci 
Özgentürk’ün “zincirleme örgüt propagandası”ndan cezalandırılmasını talep etti. Dava 5 
Mart 2020’ye kaldı. (5 Aralık 2019) 
 
-Gazeteciler Şahin ve Gayıp’ın ev hapsi kaldırıldı 
  Etkin Haber Ajansı (ETHA) editörü Semiha Şahin ve muhabiri Pınar Gayıp’ın 
örgüt suçlamalarıyla yargılandığı davanın 7. duruşmasında mahkeme, Şahin ve Gayıp’a 
uygulanan ev hapsi ve imza şartını kaldırdı, yurtdışı çıkış yasaklarının devamına karar 
verdi. Dava 27 Şubat’a ertelendi. (11 Aralık 2019)  
 
-Cumhuriyet’ten, Adalet Bakanlığı’na başvuru 
  Cumhuriyet Gazetesi Vakfı, Cumhurbaşkanlığı Hukuk Politikaları Kurulu üyesi 
Prof. Dr. Burhan Kuzu hakkında, “İsim babası Atatürk olan gazete, günümüzde FETÖ ve 
PKK’nın yayın organı haline dönüştü” açıklamaları nedeniyle yaptığı suç duyurusuna 
ilişkin savcılığın ‘kovuşturmaya yer olmadığı’, itiraz üzerine de İstanbul 9. Sulh Ceza 
Hakimliği’nce reddedilmesi kararı verilmesini Adalet Bakanlığı’na taşıdı. Kanun yararına 
bozulması talebiyle Adalet Bakanlığı’na verilen dilekçede, geçmişte Anadolu Ajansı için 
yaşanan bir dava süreci örnek gösterilerek, avukatların yaptığı itiraz sonucu 
‘kovuşturmaya yer olmadığı’ kararının kaldırıldığı anımsatıldı. (11 Aralık 2019) 
 
-Cumhuriyet gazetesine tazminat cezası 
  Muhabir Mehmet Kızmaz’ın 12 Şubat 2018 tarihli, “3. Havalimanı Mezarlık Gibi” 
başlıklı haberi nedeniyle havalimanının işletmesini alan İGA inşaat tarafından açılan 
davada karar çıktı. Cumhuriyet gazetesinin 15 bin lira tazminat ödemesi ve kararı en 
yüksek tirajlı üç gazetede ilan olarak yayınlaması kararı verildi. Havalimanında 55 
işçinin öldüğünün açıklandığını hatırlatan muhabir Kızmaz, “Bunca işçi ölümü ve kötü 
çalışma koşulları varken, davanın İGA’ya değil de haberime açılmasını doğru 
bulmuyorum” dedi. (12 Aralık 2019) 
 
-Gazeteci Oruç’a terörist suçlaması ve tutuklama 
  Türkiye’de hakkında açılan davalarda aldığı cezalar nedeniyle 3 yıldır Kuzey 
Irak’ta yaşayan gazeteci Aziz Oruç, 11 Aralık’ta Ağrı’nın Doğubeyazıt ilçesinde gözaltına 
alındı. Eski çalışma arkadaşları, Oruç’un Avrupa’ya gitmek için İran üzerinden 
Ermenistan’a geçtiğini ancak zor kullanılarak İran’a iade edildiğini, İran askerlerinin de 
şiddetine uğrayan Oruç’un sınır tellerinden zorla Türkiye’ye bırakıldığı bilgisini paylaştı. 
Oruç’un yardım istediği HDP Doğubeyazıt ilçe başkanı ile birlikte gözaltına alınması 
İçişleri Bakanlığı tarafından “terörist ve yardımcısı HDP’li siyasetçi yakalandı” şeklinde 
servis edildi. Aziz Oruç, örgüt üyeliği suçlamasıyla tutuklandı. (18 Aralık 2019) 
 
-Gazeteci Kurtcebe’ye dava 
  Karikatürist Nuri Kurtcebe’nin “kamu görevlisine görevinden dolayı hakaret” 
suçlamasıyla 1 yıldan 4 yıla kadar hapsi istendi. Fethiye Cumhuriyet Başsavcılığı 
tarafından açılan davada Kurtcebe’nin 2017’deki bir sosyal medya paylaşımı 
iddianameye temel oluşturdu. İddianamede, Kurtcebe’nin "Ha Binali, ha Bahçeli, ha da 



Kemal efendi, var mı birbirlerinden farkları? ABD hepsinin patronu, hepsi Sam Amca'nın 
maymunu, hepsi eli kanlı BOP uşağı" sözlerinin siber suçlarla mücadele polisince tespit 
edildiği ve hakaret suçu kapsamında olduğu yazıldı. (19 Aralık 2019) 
 
-AYM’den site engellemeye karşı karar 
  Yüksekova Güncel Haber internet sitesine, eski Başbakanlık Güvenlik İşleri Genel 
Müdürlüğü’nün talebiyle Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı tarafından 2015 yılında 
erişim engelleme kararı verildi. İtiraz üzerine Anayasa Mahkemesi (AYM), “İnternet 
haber sitesine tümüyle erişimin engellenmesine karar verilmiştir. Söz konusu mahkeme 
kararı ile başvurucunun ifade ve basın özgürlüklerine yönelik bir müdahalede 
bulunulmuştur” kararını verdi. (19 Aralık 2019) 
 
-Haber yasaklanmasının haberini yapmak da yasak 
  T24 internet sitesinin "Cumhuriyet'in 'Haberimize yasak' haberine de yasak 
geldi" başlıklı haberine erişim engeli kararı verildi. "İhale Partisi" başlığı ile Aykut 
Küçükkaya imzalı Cumhuriyet'te yayınlanan habere 'yasak' kararı getirilmiş, söz konusu 
haberin yasaklandığına dair haber 22 Şubat 2018 tarihinde yayınlanmıştı.  
(20 Aralık 2019) 
 
-İngiliz gazetecilerin davası 5’inci yılına girdi 
  Diyarbakır'da 2015 yılında Vicenews için çekim yaparken tutuklanan İngiliz 
gazeteciler Jake Hanrahan, Philip Pendlebury ve Iraklı tercümanları Mohammed Ismael 
Rasool'un terör suçlamalarıyla yargılandıkları davanın 8. duruşması Diyarbakır 8. Ağır 
Ceza Mahkemesi'nde görüldü. Diyarbakır 8. Ağır Ceza Mahkemesi, sanıkların 
savunmalarının istinabe yoluyla alınması talebiyle Adalet Bakanlığı'na yazılan yazının 
cevabının beklenmesi için davayı 5 Mayıs 2020 tarihine erteledi. (24 Aralık 2019)  
 
-Mahkeme yargılanan gazeteci için Cumhurbaşkanlığı’na basın kartını sordu 
  Diyarbakır 9. Ağır Ceza Mahkemesi'nde kapatılan İMC TV'nin program 
koordinatörü Aysegül Doğan ile Evrensel Gazetesi yazarı Yusuf Karataş'ın "silahlı örgüt 
kurmak ve yönetmek" suçlamalarıyla 22,5'ar yıl hapis istemiyle ayrı ayrı yargılandıkları 
davalara devam edildi. Mahkeme, Ayşegül Doğan'ın "basın mensubu olup olmadığının ve 
basın kartı sahibi olup olmadığının" Cumhurbaşkanlığı'na sorulmasına karar verdi ve 
davayı 18 Mart 2020'ye erteledi. (25 Aralık 2019)  
 
-AYM: Wikipedia yasağı ifade özgürlüğü ihlaldir 
  Anayasa Mahkemesi Genel Kurulu, internet ansiklopedisi Wikipedia’nın 
Türkiye’de erişime kapatılması nedeniyle yapılan bireysel başvuruda, oy çokluğuyla 
ifade özgürlüğünün ihlal edildiğine karar verdi. İhlal kararının 6’ya karşı 10 üyenin 
oyuyla alındığı öğrenildi. (26 Aralık 2019) 
 
-Sözcü davasında 7 gazeteciye hapis cezası verildi  
  Sözcü Gazetesi’nin sahibi Burak Akbay ile Fetullah Gülen Cemaati’ne karşı 
yazılarıyla bilinen gazeteciler Emin Çölaşan ve Necati Doğru ile Sözcü Gazetesi Genel 
Yayın Yönetmeni Metin Yılmaz, sozcu.com.tr Yayın Yönetmeni Mustafa Çetin, 
sozcu.com.tr Haber Koordinatörü Yücel Arı, muhabir Gökmen Ulu, muhasebe görevlisi 
Yonca Yücekaleli’nin, FETÖ’ye ‘bilerek ve isteyerek yardım’ suçlamasıyla 5 yıldan 10 yıla 
kadar hapis istemiyle yargılandığı davada karar verildi. Gazete sahibi Burak Akbay’ın 
dosyasını “savunmasının alınmamış olması, hakkında tutuklamaya yönelik yakalama 



kararı bulunması” nedeniyle ayıran Mahkeme, diğer isimlere “FETÖ propagandası”ndan 
hapis cezaları verdi. Buna göre, yıllarca Fethullah Gülen Cemaati’ne karşıt görüş ve 
yazılarıyla bilinen Emin Çölaşan ile Necati Doğru’ya 3 yıl 6 ay 15 gün, Sözcü Gazetesi 
Genel Yayın Yönetmeni Metin Yılmaz’a 3 yıl 4 ay, sozcu.com.tr Yayın Yönetmeni Mustafa 
Çetin’e 3 yıl 4 ay, sozcu.com.tr Haber Koordinatörü Yücel Arı’ya 2 yıl 1 ay, muhabirimiz 
Gökmen Ulu’ya 2 yıl 1 ay ve muhasebe görevlisi Yonca Yücekaleli’ye 2 yıl 1 ay hapis 
cezası veildi. (27 Aralık 2019)  
 
-Yargıtay’a giden Zaman davasında tebligat sunuldu 
  Kapatılan Zaman gazetesi eski yazar ve editörlerinin yargılandığı davada Yargıtay 
Cumhuriyet Başsavcılığı tebliğnamesini sundu. Başsavcılık, Ahmet Turan Alkan, 
Mümtazer Türköne, Mustafa Ünal ve İbrahim Karayeğen hakkında “terör örgütü 
üyeliği”nden verilen cezaların onanmasını talep etti. Şahin Alpay ve Ali Bulaç’ın 
“hiyerarşiye dâhil olmamakla birlikte FETÖ/PDY silahlı terör örgütüne bilerek ve 
isteyerek yardım etmek” suçundan yargılanmaları gerektiğini kaydetti. Lale 
Sarıibrahimoğlu, Nuriye Ural, İhsan Dağı ve Orhan Kemal Cengiz hakkında verilen beraat 
kararlarının onanması, editör Mehmet Özdemir hakkındaki beraatın ise bozulması 
gerektiği yazıldı. (28 Aralık 2019)  
 
-Gazeteci Kalkandelen’e gözaltı 
  Hakkındaki yakalama kararını Sabiha Gökçen Havalimanında öğrenen 
Cumhuriyet gazetesi yazarı Zulal Kalkandelen gözaltına alındı. Kalkandelen, Kartal 
Adliyesi’nde ifadesinin alınmasının ardından serbest bırakıldı. (29 Aralık 2019) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



İLKE İHLALLERİ – MANİPÜLASYONLAR 
 
 
BARIŞ PINARI HAREKÂTI DÖNEMİ 
 

  Türkiye’nin Suriye’de Fırat’ın doğusuna yönelik askeri operasyonu 1 
buçuk yıldır konuşuluyordu. Bölgedeki hazırlık sık sık görüntüleniyor, 
harekâtın başlaması için her seferinde günler sayılıyordu. Öyle ki hükümet 
istemese bile artık medya bu harekâtı istiyordu. Kim bilir belki uzun süredir 
beklendiğinden belki de basındaki genel nitelik kaybının bir sonucu olarak bu 
kez sınır ötesi harekât medyada çok daha büyük bir “coşkuyla” karşılandı. 
Askeri harekâtlar ve seçim dönemlerinde görmeye alışkın olduğumuzun da 
ötesinde bir tarafgirlik, göze sokulan bir milliyetçilik, sakil bir militarizm 
gazete ve televizyonları doldurdu. Ekranda ve gazetelerde bize söz söyleyenler, 
ya gazeteci değillerdi ya da gazeteciliği hiç bilmiyorlardı. Harekât 10 gün sürdü 
ama “vuruyoruz, alıyoruz”, “hainler, korkaklar” türünden haberlerle iki ay 
geçti. Bu dönemde öne çıkan gazetecilik ilke ihlallerini, tehditleri ve hak 
ihlallerini bir araya getirerek aktarmak istedik. Bu bölümde önce ‘Barış Pınarı 
Harekâtı’ döneminde not edilmesi gereken önemli ihlalleri sıraladık ardından 
tarih sıralamasıyla 1 Ekim’den itibaren dönem içinde yaşanan diğer 
olumsuzlukları not ettik. 

 
-Sınır ötesi harekâtı eleştirmek vatan hainliği oldu 
  Diriliş Postası ve Güneş gazetesi, Türkiye'nin Suriye'de operasyon yapmasına 
itiraz eden CHP'yi hedef aldı. Diriliş Postası "Amerika'nın sesi: CHP" manşeti ile çıkarken 
haberinde "Türkiye'nin menfaatlerine aykırı politikaları savunan CHP, Fırat'ın 
doğusundaki teröristlere yönelik bir operasyon yapılmasını istemedi. ABD'nin 
sözcülüğünü yapan CHP, güvenli bölge ile ilgili 'milli tezleri' eleştirdi, sınır ötesi harekât 
için de 'Risk ve hatadır' dedi. Mehmetçik'i 'işgalci', Cumhurbaşkanı'nı da 'eli kanlı' 
göstermişti" ifadelerine yer verdi.  
  Güneş gazetesi ise "Sen kimden yanasın?" başlığını attığı manşet haberinde 
"Başkan Erdoğan, PKK'yı Fırat'ın doğusundan söküp atacak harekâtın işaretini verdi, ses 
yine CHP'den geldi. Harekâta karşı çıkan CHP Genel Başkan Yardımcısı Çeviköz, ABD'nin 
sesi oldu" dedi. (3 Ekim 2019) 
 
-Operasyona alkış haberleri 
  Türkiye'nin Suriye'de Fırat'ın doğusuna operasyon yapacağına yönelik 
mesajlarının yoğunlaşması üzerine Güneş gazetesi, "Gözler Başkomutanda" başlığıyla 
manşetten bir haber yayımladı. Haberde, "PKK/PYD'yi Fırat'ın doğusundan söküp atacak 
harekât için Başkan Erdoğan'ın vereceği talimat bekleniyor. Türkiye'nin kararlılığına 
vurgu yapan Amerikan medyası, ABD askerinin çekilmek zorunda kalacağını yazdı" 
denildi.  
  Diriliş Postası "Suriye'de herkes yıkıyor yine Türkiye yapıyor" manşeti ile çıktı. 
Haberde de "Fırat Kalkanı ve Zeytin Dalı ile Suriye'nin kuzeyinde birçok bölgeyi terör 
örgütlerinden kurtaran Türkiye, Fırat'ın doğusuna düzenleyeceği operasyonla bölgenin 
tamamında güveni tahsis edecek. Suriye'ye herkes yakıp yıkmaya gelirken Türkiye, 
huzuru kalıcı hale getirecek adımlara imza atıyor" ifadeleri kullanıldı. (5 Ekim 2019) 
 
-"ABD geri adım attı, Türkiye operasyona başlıyor" haberleri 



  Türkiye'nin Fırat'ın doğusuna operasyon yapacağına yönelik mesajları 
yoğunlaşırken, ABD Başkanı Donald Trump Amerikan askerlerinin Türkiye-Suriye 
sınırından güneye doğru çekileceğini açıkladı. Trump'ın açıklamasının ardından Yeni 
Şafak gazetesi, "Ve başladı" manşeti ile çıktı. Haberde, "Türkiye'nin Fırat'ın doğusuna 
yönelik operasyonu dün ABD'li askerlerin Tel Abyad ve Rasulayn'daki gözlem 
noktalarından çekilmesiyle resmen başladı. ABD askerleri tamamen çekildikten sonra 
TSK ve Suriye Milli Ordusu, Suriye'nin kuzeyini PKK/PYD'li teröristlerden temizleyecek" 
denildi.  
Türkiye gazetesi, aynı haber için manşetten "Barış için gidiyoruz" başlığını attı. 
Haberde ise "Türkiye, üç milyon Suriyeliyi ülkelerine döndürecek Barış Pınarı Harekâtı 
için düğmeye bastı" ifadeleri kullanıldı.  
Yeni Akit gazetesi de "ABD geri adım attı, Türkiye Fırat'ın doğusuna harekât için tetikte 
/ Kanı Barış Pınarı temizleyecek" manşeti ile çıktı. Haberde ise "Aylardır Türkiye'nin 
güvenli bölge talebini ağırdan alarak Türkiye'yi oyalayan ABD sonunda geri adım atarak, 
Fırat'ın doğusuna operasyona yeşil ışık yaktı” denildi.  
Akşam gazetesi "Erdoğan, 'Bayrağınızı gömmek zorunda kalmayalım' demişti / O 
bayrağı alıp gittiler' manşetini atarken haberinde de "Türkiye, Erdoğan'ın bu 
uyarısından 20 ay sonra harekât için düğmeye bastı. ABD dün sabah itibarıyla 'güvenli 
bölge'deki üslerini boşaltmaya başladı" dedi.  
Milat gazetesinin manşeti ise "Coni kaçar" oldu. Haberde "Türkiye'nin Fırat'ın 
doğusunu terörden temizleme konusundaki kararlılığı sonuç verdi. PKK terör örgütüne 
30 bin TIR silah ve mühimmat veren ABD askerleri gözlem noktalarından kaçtı" 
ifadelerine yer verildi.  
Güneş gazetesi ise "Dualarımız sizinle" manşetini atarken, haberinde "Ankara'nın terör 
koridorunu yok etme kararlılığı Washington'a geri adım attırdı. Trump, Erdoğan ile 
yaptığı görüşmenin ardından askerlerine, 'Suriye'nin kuzeyini terk edin' talimatı verdi. 
Mehmetçik PKK/YPG'yi Fırat'ın doğusundan süpürecek harekât için eli tetikte bekliyor" 
dedi. (8 Ekim 2019) 
 
-"Barış Pınarı Harekâtı" manşetleri 
  Türkiye'nin Suriye'de Fırat'ın doğusuna yönelik başlattığı "Barış Pınarı Harekâtı" 
gazetelerin manşetlerine şu başlıklarla taşındı: (10 Ekim 2019) 
Yeni Şafak: Büyük barış harekâtı - Mehmetçik, Fırat'ın doğusundaki PKK işgalini 
bitirmek için dün saat 16.00'da düğmeye bastı. 'Barış Pınarı' adı verilen harekâtla 
Rasulayn ile Tel Abyad'daki terör mevzileri F-16'lar ve obüslerle imha edildi, ardından 
da kara birlikleri sınırı geçti.  
Akşam: Gazamız mübarek olsun - Cumhuriyet tarihinin en büyük askeri harekâtı dün 
saat 16.00 itibarıyla başladı. Belirlenen hedeflerin jetler ve obüslerle vurulmasının 
ardından kara birlikleri 4 ayrı koldan YPG/PKK işgalindeki bölgelere girdi. 
Türkiye: Mehmetçik terör koridorunu yıkıyor / Vatan için - Barış Pınarı Harekâtı 
resme başladı. Allah ordumuzu korusun. 
Milat: Asrın harekâtı - Mehmetçik, son yüzyılın en büyük kara operasyonuna başladı. 
Erdoğan: Barış Pınarı Harekâtı ile ülkemize yönelik terör tehdidini bertaraf edecek, tüm 
bölge halkını terörün pençesinden kurtaracağız. 
Güneş: Allah yâr ve yardımcımız olsun - Başkomutan beklenen emri verdi, Fırat'ın 
doğusunu terörden arındıracak Barış Pınarı Harekâtı başladı. Önce PKK/YPG mevzileri 
obüs ve uçaklarla ateş altına alındı. Ardından günlerdir eli tetikte bekleyen Mehmetçik 
gece 4 koldan bölgeye girdi. 
Sabah: Mehmetçik bir destan daha yazıyor / Terör yuvaları yerle bir - Başkomutan 



Erdoğan'ın emriyle 'Barış Pınarı' Harekâtı başladı. F-16'lar ve obüsler terör inlerini 
vurdu. Mehmetçik 4 koldan sınırı geçti. 
Takvim: Barış Pınarı Harekâtı başladı / Hainlerin tepesine balyoz gibi indi - Türkiye, 
baskılara boyun eğmedi. Kendi göbeğini kesmek için harekete geçti. Başkan Erdoğan'ın 
emriyle dün terör yuvaları yerle bir edildi. 
Milliyet: Barış Pınarı başladı - Suriye'nin kuzeyinde güvenli bölge için başlatılan 
harekât kapsamında teröristler aralıksız vuruluyor. 
Hürriyet: Jetler vurdu Mehmetçik girdi - TSK'nın Fırat'ın doğusunda PYD/PKK terör 
unsurlarına operasyonu dün saat 16.00'da başladı. Harekâtı Erdoğan twitter mesajıyla 
duyurdu. 
Yeni Akit: Hedefimiz terör örgütleri - Cumhurbaşkanı Erdoğan, Fırat'ın doğusuna 
yönelik Barış Pınarı Harekâtı'nın başladığını açıkladı. TSK, F-16'lar ve İHA'larla Tel 
Abyad'daki terör mevzilerini vurdu. Erdoğan, Türkiye karşıtı odakların başlattığı 
'Kürtler hedef alınıyor' şeklindeki algı operasyonuna da şöyle cevap verdi: 'Hedefimiz 
terör örgütleri.'  
Posta: Barış Pınarı Harekâtı başladı / Dualar sizinle - Suriye'de Fırat'ın doğusunu 
hedef alan Barış Pınarı Harekâtı, F-16'lar ve obüslerin bombardımanıyla dün başladı. 
Terör örgütü PKK/YPG'nin bölgedeki mevzileri yerle bir edildi. Gece kara harekâtı 
yapıldı. 
Karar: En büyük harekât - Türkiye'nin meşru güvenlik gerekçeleriyle uzun zamandır 
hazırlığını yürüttüğü Fırat'ın doğusuna yönelik terör temizliği başladı. Kıbrıs'tan bu yana 
en büyük çapta askeri yığınağın yapıldığı Barış Pınarı Harekâtı kapsamında sınır hattına 
85 bin asker konuşlandığı belirtildi.  
BirGün: Karanlık yolda ilk adım atıldı - Fırat'ın doğusuna yönelik askeri operasyon 
başlatıldı. ABD Başkanı Trump, tutuklu IŞİD'çiler konusunda topu yine Türkiye'ye attı. 
Aydınlık: Barış Pınarı Harekâtı başladı / Kılıcınız keskin olsun yüreğimiz sizinle - 
Fırat Kalkanı ve Zeytin Dalı'ndan sonra sınırımızdaki terör örgütlerine karşı üçüncü 
harekât başladı. Resulayn, Tel Abyad ve Ayn İsa'daki PKK/YPG mevzileri obüsler ve F-
16'larla vuruldu. Mehmetçik, terör koridorunu parçalamakta kararlı, Türk milleti bütün 
yüreğiyle arkasında. 
Star: ... Ve başladı - Başkan Erdoğan'ın talimatıyla Fırat'ın doğusunda Resulayn ve Tel 
Abyad'daki terör mevzileri yerle bir edilirken Mehmetçik bölgeye 4 koldan giriş yaptı.  
Cumhuriyet: Üç koldan harekât - Tüm sınır boyunca YPG hedeflerini vuran TSK, 
'Fırat'ın doğusu'na girdi. Şam ve Avrupa'dan tepki. Astana'da çatlak. 
Sözcü: Barış Pınarı Harekâtı başladı / Hainler duman oldu - Mehmetçik Suriye'de 
Fırat'ın doğusundaki PKK/YPG ve IŞİD'li hainleri imha etmek için dün düğmeye bastı... 
Toplarımız ve uçaklarımız terör inlerini yerle bir etti. Hainlere ölüm yağdı. Askerimiz 
Suriye'ye girdi. 
Diriliş Postası: Barış harekâtı başladı - ABD'nin oyalama taktiklerine rağmen kendi 
sınırını terörden temizlemek için düğmeye basan Türkiye'nin Fırat'ın doğusuna 
tarihinin en büyük terör operasyonunu başlattı.Başkan Recep Tayyip Erdoğan'ın 
talimatıyla başlayan harekâtın ilk bir saatinde terör örgütü PKK/YPG'ye ait mühimmat 
depoları yerle bir edildi. 
Yeni Çağ: Mehmetçik vuruyor - Resul Ayn ve Tel Abyad 6 saat bombalandı ardından 
kara harekâtı başladı. Türk Silahlı Kuvvetleri , Suriye'nin kuzeyinde PKK/YPG ve IŞİD 
tarafından oluşturulmak istenen terör koridorunu dağıtıyor. 
Yeni Söz: Başkomutan talimat verdi, Barış Pınarı Harekâtı başladı / Gazamız 
mübarek olsun - Başkan Erdoğan, TSK'nın Suriye Milli Ordusu ile birlikte Suriye'nin 
kuzeyinde PKK/YPG ve DEAŞ terör örgütlerine karşı Barış Pınarı Harekâtı'nı başlattığını 



belirtti. 
Türk Gün: Türk milleti sizinle - Türkiye, Fırat'ın doğusunda güvenli bölge oluşturmak 
için planlanan harekâta başladı. Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın verdiği emirle başlayan 
harekâtın adı 'Barış Pınarı' oldu. 
Evrensel: Türkiye'nin 3. Suriye harekâtı başladı, tepkiler devam ediyor / Savaşa 
karşı yaşamı savunalım - AKP hükümeti , ABD'nin yeşil ışık yakmasının ardından tüm 
tepki ve uyarıları rağmen Suriye'ye üçüncü askeri operasyonu dün başlattı. 
Korkusuz: Suriye'ye Barış Pınarı kapısı açıldı / Haine balyoz indi - Cumhurbaşkanı 
Erdoğan, askere 'vur' emrini verdi. PKK/PYD'li teröristlere ait hedefler havadan 
bombalandı. Mehmetçik de karadan giriş yaptı. 
Milli Gazete: Harekât başladı - Milli Savunma Bakanlığı, Fırat'ın doğusuna düzenlenen 
Barış pınarı Harekâtı'nın dün saat 16.00'da uygulanmaya başlandığını açıkladı.  
Yurt: Harekât başladı - Önceki gece tezkerenin Meclis'ten geçmesinin ardından Suriye 
operasyonu Erdoğan'ın emriyle başladı. Harekâtın başlamasıyla Ceylanpınar ilçesinin 
karşısındaki Resulayn'ın bazı bölgelerinden dumanların yükseldiği gözlendi. 
 
-Milat, İzmir Barosu'nu "hain" diyerek hedef gösterdi 
  Milat gazetesi, "İzmir Barosu'ndan hainlik" sürmanşetiyle, Suriye'de süren Barış 
Pınarı Harekâtı'na ilişkin "İzmir Barosu tarihi boyunca barışı öncelemiş, savaşlara karşı 
çıkmıştır. Savaşa karşı çıkmanın tarihsel bir sorumluluk olduğu düşüncesiyle, dün 
olduğu gibi bugün de diyoruz ki; ‘Savaş insan onurunun, temel hak ve özgürlüklerin yok 
edilmesi, yıkım, açlık, sefalet demektir. Savaş, insanlığın geçmişten bugüne biriktirdiği 
maddi ve manevi değerlerin tahrip edilmesi demektir" açıklamasını yapan İzmir 
Barosu'nu hedef gösterdi. Haberde, "Teröre kalkan olmaya çalışan İzmir Barosu, 
Türkiye'nin Suriye'de başlattığı harekâtı sonlandırması çağrısında bulundu.Açıklama 
kamuoyunda infiale neden oldu. Hukukçular, baronun skandal açıklamalarına karşı 
savcıları göreve çağırdı" denildi. (13 Ekim 2019) 
 
-Güneş'in hedefi yine Kılıçdaroğlu 
  Güneş gazetesi, "Bir hafta dayanabildi" manşeti ile Barış Pınarı Harekâtı 
üzerinden CHP Lideri Kemal Kılıçdaroğlu'nu hedef aldı. Haberde, "'Suriye tezkeresine 
içimiz yana yana evet diyoruz' diyen Kılıçdaroğlu, harekâtın 7. gününde zoraki desteğini 
de çekip terör örgütü ve Batı'daki destekçilerini memnun eden açıklamalar yaptı" 
ifadeleri kullanıldı. Haberin "Kılıçdaroğlu'ndan bunları duymadık" alt başlıklı 
bölümünde ise "PKK/YPG'nin roketlerle sivilleri katletmesine tek kelime etmedi. Milli 
takıma uygulanan lince hiç değinmedi. Batı medyasındaki iftira kampanyasına gözünü 
yumdu" denildi.  
(16 Ekim 2019) 
 
-"Harekâta 120 saatlik ara" manşetleri 
  ABD Başkan Yardımcısı Mike Pence'in Türkiye'ye gelip Cumhurbaşkanı Tayyip 
Erdoğan ile yaptığı görüşmenin ardından Barış Pınarı Harekâtı'na "YPG'lilerin belirlenen 
bölgeden çıkmaları" için 120 saat süre verildi. Bu gelişme, ertesi gün gazetelerin 
manşetlerine şöyle yansıdı: (18 Ekim 2019)  
Yeni Şafak: Türkiye her istediğini aldı / Büyük zafer - Barış Pınarı Harekâtı'yla 
masadaki elini güçlendiren Türkiye, ABD'ye 'güvenli bölge'yi kabul ettirdi. 
Cumhurbaşkanı Erdoğan ile ABD Başkan Yardımcısı Mike Pence 4 saat 20 dakikalık 
müzakerenin sonunda 13 maddelik bir mutabakat imzaladı. PKK/YPG 120 saat içinde 
silahlarını bırakarak güvenli bölgeyi terk edecek. (Manşet) 



Star: Erdoğan dik durdu Batı diz çöktü / Güvenli bölgede Türkiye zaferi - ABD, 
Ankara'nın güvenli bölge ve terör örgütü YPG/PKK'ya yönelik taleplerini kabul etti. 
Teröristler 120 saat içinde silahlarını bırakarak bölgeyi terk edecek. (Manşet) 
Türkiye: Türkiye hem sahada hem masada kazandı / Güvenli bölge için ABD'ye 120 
saat süre - ABD, YPG'yi çıkarma sözü verdi, Türkiye harekâtı 5 gün askıya aldı. Terör 
örgütünün ağır silahları toplanacak, mevzileri yıkılacak. ABD, terörist PYD'ye yeni silah 
ve askeri yardım yapmayacak. (Manşet) 
Akşam: Teröristlerinizi güvenli bölgeden çekin / ABD'ye 120 saat mühlet - ABD 
Başkan Yardımcısı Pence'in Ankara ziyaretinden uzlaşı çıktı. Türkiye harekâta ara 
verecek, ABD 5 gün içinde YPG/PKK'yı 32 kilometrenin güneyine çekecek. (Manşet) 
Yeni Akit: ABD kabul etti: YPG 5 gün içinde çekilecek - Beştepe'de basına kapalı 
olarak gerçekleşen görüşmelerde Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın önceki 
günkü 'YPG güvenli bölgenin dışına çıksın operasyon biter' teklifi ABD tarafından kabul 
edildi.YPG'nin bütün unsurlarının güvenli bölgenin dışına çekilmesi için 120 saat süre 
verildi. Bu sürede çekilmenin tamamlanması halinde operasyon son bulacak. (Birinci 
sayfa) 
Karar: Barış Pınarı'na 120 saat ara - Beştepe'deki Erdoğan-Pence zirvesinde, 
Suriye'de yeni bir aşamayı ifade eden mutabakata varıldı. Ankara'nın '32 kilometrelik 
güvenli bölge' yaklaşımı geçerli oldu. Pence, 'Ateşkes yapılacak. YPG 120 saat içinde 
güvenli bölgenin dışına çekilecek' dedi. Çavuşoğlu, 'Bu bir ateşkes değil' vurgusu yaptı. 
(Manşet) 
Diriliş Postası: Evanjelistlerden "son umut" turu - Trump'ın küstah mektubuna 
sahada cevap veren Türkiye'nin Barış Pınarı Harekâtı'nı durdurması için gelen derin 
Amerika'yı temsil eden Evanjelist heyet, Cumhurbaşkanı Erdoğan'ı ikna etmeye çalıştı. 
ABD Başkan Yardımcısı Mike Pence tam 1 saat 40 dakika boyunca Erdoğan'a dil döktü. 
(Manşet) 
Sabah: Hem sahada hem masada kazandık - Barış Pınarı Harekâtı ile PKK/YPG 
terörünün belini kıran Türkiye, ABD ile yaptığı müzakerelerde de istediğini aldı: 
Teröristler 5 gün içinde güvenli bölgeden çekilecek. (Manşet) 
Takvim: Masada zafer pınarı - Türkiye hem sahada hem masada kazandı. ABD ile 
YPG'nin ağır silahlarını bırakarak bölgeden çekilmesi için anlaştı. Yaptırımların 
durdurulmasını da sağladı. (Birinci sayfa) 
Milliyet: Terör örgütü PKK/YPG 120 saat içinde çekilecek / Güvenli bölge anlaşması 
- Türkiye, istediğini aldı; PKK-YPG güvenli bölgeden 5 gün içinde çekilecek, ağır silahları 
toplanacak, tüm mevzileri imha edilecek. (Manşet) 
Hürriyet: 120 saatte temizlenecek - Barış Pınarı Harekâtı sürerken Ankara, dün yoğun 
diplomasi trafiğine sahne oldu. ABD ile yapılan görüşmeler sonrasında PKK/YPG'li 
teröristlerin güvenli bölgeyi boşaltması için harekâta 5 günlüğüne ara verilecek. 
(Manşet) 
Milat: Barış Pınarı Harekâtı'na 5 günlük ara / ABD teröristini çekecek - Türkiye, 
sınırlarını terörden arındırmak için büyük bir mücadele veriyor. ABD heyetiyle yapılan 5 
saatlik zirveden sonra ABD, desteklediği YPG'li teröristlerin bölgeden çıkarılacağını 
taahhüt etti. Münbiç'in durumu ise Soçi'deki Erdoğan-Putin zirvesine kaldı. (Manşet) 
Korkusuz: Ulu Önder Mustafa Kemal Atatürk her yerde / Atatürk'ün ışığında - Suriye 
sınırında Atatürk'lü Türk bayrağı, harekâtın karesi oldu. Erdoğan ile Pence'in 
Ankara'daki kritik zirvesi ise Atatürk portresi altında gerçekleşti. (Manşet) 
Milli Gazete: Geldiler - Ankara, dün yoğun bir görüşme trafiğine ev sahipliği yaptı. 
Amerika'dan kalkan farklı uçaklarla yola çıkan ABD Başkan Yardımcısı Mike Pence ve 
ondan yaklaşık 45 dakika sonra Dışişleri Bakanı Mike Pompeo Ankara'ya ayak bastı. 



Amerikan heyeti önceki gün ülkemize gelen Ulusal Güvenlik Danışmanı Robert 
O'Brien'ın da katılımıyla başta Cumhurbaşkanı Erdoğan olmak üzere Ankara'da kritik 
görüşmeler yaptı. (Manşet) 
Cumhuriyet: İki koldan baskı - Ankara'ya gelen ABD heyeti 'ateşkes', Rus temsilci ise 
'harekâtın durdurulmasını' istedi. (Manşet) 
Sözcü: YPG 120 saat içinde çekilecek / Pence: Türkiye harekâtı durduracak - ABD 
Başkan Yardımcısı Mike Pence ile Dışişleri Bakanı Mike Pompeo dün Ankara'da 
Cumhurbaşkanı Erdoğan'la görüştü. Pence, 'Türkiye ile ABD, Suriye'de ateşkese karar 
verdi. 120 saat içinde YPG güvenli bölgeden çekilecek, Türkiye harekâtı durduracak' 
dedi. Trump, Erdoğan'a teşekkür etti. (Birinci sayfa) 
BirGün: Ateşkes sağlandı - Trump'ın küstah mektubu, Türkiye'nin ABD emperyalizmi 
karşısında nasıl aciz bir duruma düşürüldüğünü gözler önüne serdi. Erdoğan ile görüşen 
ABD Başkan Yardımcısı Pence, Suriye'de ateşkes sağlanması konusunda anlaşmaya 
varıldığını açıkladı. (Manşet) 
Güneş: Türkiye'nin dediği oldu / Vurduk aldık - Mehmetçik, Fırat'ın doğusuna girdi, 
Türkiye hem sahada hem masada kazandı. Başkan Erdoğan'ın kararlı duruşu karşısında 
geri adım atan ABD, Ankara'nın şartlarını kabul etti. PKK/YPG silahları bırakıp 5 gün 
içinde güvenli bölgeyi terk edecek. (Manşet) 
Aydınlık: Türkiye'den ABD'ye 120 saat süre - Cumhurbaşkanı Erdoğan, ABD Başkan 
Yardımcısı Mike Pence'i dün kabul etti. Daha sonra iki ülke heyetleri bir toplantı yaptı. 
Görüşme sonrası Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu, anlaşma maddelerini açıkladı. 
(Sürmanşet) 
Posta: İstediğimizi aldık - ABD heyeti ile 4 saat 20 dakika süren görüşme sonrası 
mutabakat sağlandı. Dışişleri Bakanı Çavuşoğlu açıkladı: Terör örgütü 120 saat içinde 
bölgeden çekilecek, ağır silahları toplanacak, mevzileri imha edilecek. İstediğimizi aldık. 
(Manşet) 
Yeni Çağ: Barış Pınarı'na 5 gün temizlik arası! - ABD ve Türk heyetleri arasında 
Ankara'da yapılan müzakerelere göre YPG/PKK 120 saat içerisinde güvenli bölgeden 
çıkacak. TSK harekâtı durduracak. Trump, açıkladığı ekonomik ve siyasi yaptırımları 
askıya alacak. (Manşet) 
 
-Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığından medyaya talimatlar 
  Barış Pınarı Harekatı nedeniyle Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı toplantı 
yapılan medya temsilcilerine uymaları gereken kuralları anlatan bir liste verdi. Buna 
göre, Özgür Suriye Ordusu yerine Suriye Milli Ordusu ifadesinin kullanılmasına dikkat 
edilmesi, bölgedeki muhabirlerin Suriye Milli Ordusu’na mensup kişilerle 
mülakatlarında kontrol dışı söylemlere, canlı yayın kazalarına fırsat vermemeleri, 
PKK’nın olası saldırılarını fazla büyütülmeden vermeleri, olası şehit haberlerine de bu 
minvalde yaklaşılmaları gibi talimatlar yer aldı. (10 Ekim 2019) 
 
-Gazetecilerin bulunduğu otel terasına saldırı 
  Mardin’in Nusaybin ilçesinde Barış Pınarı Harekatı'nı takip eden çoğu televizoyn 
muhabiri olan bir grup gazetecinin bulunduğu otel terasındaki restorana keskin nişancı 
ateşiyle saldırı düzenlendi. Sınırın karşı tarafından gelen ateşlerle gazetecilerin canlı 
yayın yapması önlendi. Saldırı anları canlı yayınlandı. Buna karşın televizyon kanalları 
yayınları sona erdirip gazetecilerin güvenli bölgeye geçmesi için uyarıda bulunmak 
yerine bu tehlike altında yayınların sürmesini tercih etti. Güvenlik güçleri de ancak ikinci 
saldırıdan sonra çatıdaki gazetecileri tahliye etti. (11 Ekim 2019) 
 



 
-Habertürk canlı yayınına keskin nişancı ateşi 
  Habertürk televizyonu sunucusu, konukları ve teknik ekibi Akçakale ilçesinde bir 
damdan yaptıkları yayın sırasında sınırdan gelen ateşle saldırıya uğradı. Saldırı ve silah 
sesleri canlı yayına yansıdı. Tehlikenin artması üzerine yayına son verildi. (11 Ekim 
2019) 
 
-Yandaş medyanın askeri harekat manipülasyonu 
  Sınır ötesi Barış Pınarı Harekatı’nın başlatılmasıyla birlikte medyada görmeye 
artık alışık olduğumuz militarizmin yeni bir boyutuyla karşı karşıya kaldık. 24 saat 
harekat alanından bilgi aktarmaya çalışan gazeteciler sadece Türkiye Cumhuriyeti sivil 
ve askeri yetkililerinin belirlediği alanlarda bulunabildi ve çoğu gerçekte olmayan 
durumları varmış gibi gösterme kaygısıyla hareket etti. Bunlardan biri canlı yayında 
kanıtlandı. TRT Haber televizyonu muhabiri kamera karşısında ayakta sakin biçimde 
canlı yayın yaparken, kamerası yanlışlıkla hemen yanı başında canlı yayın yapan bir 
başka televizyon ekibini görüntüledi. TRT’nin sakin yayınına karşılık aynı dakikalarda 
bir çatışmanın ortasında kalmış gibi yere, sipere çömelmiş, miğferli-çelik yelekli ve 
heyecanlı yayın yapan A Haber muhabirinin yalanı ifşa oldu. (14 Ekim 2019) 
 
-Harekat ve milliyetçilik sömürüsü sosyal medyada 
  Kanal D Anahaber sunucusu ve haber grup başkanı Buket Aydın’ın harekatın 
sürdüğü ilçelere giderek kamuflaj desenli pantolon ve çelik yelekle poz vermesi 
medyada yeni bir tartışmayı başlattı. Harekat alanlarında, sınır bölgelerinde ya da sıcak 
haberin içinde hiç bulunmamış Buket Aydın ve onun gibi ekran yüzlerinin acar 
muhabirmiş gibi poz vermeleri harekatı da kişisel markalarına malzeme yaptıklarını net 
biçimde gösterdi. Aydın’ın verdiği pozlar üzerine İletişim Başkanlığı gazetecilere 
kamuflaj desenli kıyafet giymemeleri uyarısında bulundu. (14 Ekim 2019) 
 
-CNN Türk’ten ırkçı ayrımcılık 
  Barış Pınarı Harekatı’na yönelik her eleştiriyi kara propaganda olarak 
değerlendiren devlet ve medya özellikle Avrupa kaynaklı eleştirilere savaş açtı. 
Doğrulanmamış bir videoyu paylaşan İngiliz parlamenter David Lemmy’yi “İngiliz vekil 
PKK/YPG’nin kara propagandasına alet oldu” başlığıyla haberleştiren CNN Türk, 
internette kullandığı haber görselinde, siyah milletvekilini renkli fotoğraf içinde siyah-
beyaz yaparak yayınladı. Uluslararası tepkiler üzerine fotoğraf değiştirildi. (12 Ekim 
2019) 
 
-Sınırda akreditasyon iptali 
  Barış Pınarı Harekatı’nı sınır ilçelerinde takip etmek isteyen gazetecilere 
Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı tarafından akreditasyon zorunluluğu getirildi. 10 
Ekim’de akredite olan gazeteci AItan Sancar’ın haber takibi için Nusaybin’de olduğu 15 
Ekim’de kartı iptal edildi. Akreditasyon iptali polisler tarafından sözlü olarak iletilen 
Sancar bölgeden ayrılmak zorunda kaldığını söyledi. (15 Ekim 2019) 
 
-Suriye’deki bombalamada 2 gazeteci öldü 
  Sınır Tanımayan Gazeteciler, Barış Pınarı Harekatı kapsamında Kuzeydoğu 
Suriye’ye yönelik bombardımanda 2 gazetecinin öldüğünü, 8’inin de yaralandığını 
duyurdu. Örgüt, karışma ihtimali olan bölgede tarafları, gazeteci güvenliğine dair BM 
kararlarının gereğini yapmaya çağırdı. (15 Ekim 2019) 



 
-RTÜK’ten medyaya Barış Pınarı tehdidi 
  Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Barış Pınarı Harekatı nedeniyle medyaya tehdit 
gibi uyarı mektubu gönderdi. Sorumluluk çağrısı adı altındaki uyarı mektubunda şu 
ifadelere yer verildi: "Radyo ve Televizyon Üst Kurulu olarak medya hizmet sağlayıcı 
kuruluşlarımızı Barış Pınarı Harekatı boyunca yapılan haberler hususunda hassas 
davranmaya davet ediyoruz. Türk milletinin ve şanlı Türk ordusunun moral ve 
motivasyonunu olumsuz etkileyecek, terörün amacına hizmet eden eksik ya da yalan ve 
taraflı bilgilerle vatandaşlarımızı yanlış yönlendirebilecek yayınlar konusunda asla 
müsamahamız olmayacaktır." (10 Ekim 2019) 
  RTÜK üyesi Faruk Bildirici, üst kurulun bu tavrını şu sözlerle eleştirdi: “Bu 
açıklama Üst Kurul’da görüşülmeden RTÜK Başkanı tarafından yapılmıştır. Üst Kurul 
üyesi olarak açıklamadaki basın ve ifade özgürlüğü ile bilgi edinme hakkına aykırı 
ifadelere katılmıyorum. Doğru olan tehdit diliyle susturmaya çalışmak değil nesnel ve 
etik gazeteciliğe davetti.” (17 Ekim 2019) 
 
-İHA muhabirinden kışkırtıcı tavır 
  İhlas Haber Ajansı muhabiri Beril Solmuşgil, Nusaybin’de havan mermisi düşen 
bir sokakta canlı yayın yapmak istedi. İzinsiz çekim yaptığı gerekçesiyle muhabirle 
tartışan bölge sakinlerinden ikisi öğretmen dört kişi, Solmuşgil'in şikâyeti üzerine 
gözaltına alındı. Yurt dışına çıkış yasağı ile serbest bırakılan iki öğretmen İlçe Milli 
Eğitim Müdürlüğü ve Nusaybin Kaymakamlığı kararıyla geçici olarak açığa alındı. Olayın 
ardından MHP Diyarbakır İl Başkanlığı, İHA Muhabiri Solmuşgil'e 'üstün cesaret' plaketi 
verdi. (18 Ekim 2019) 
 
-Gazeteci Burcu Özkaya gözaltına alındı 
  Gazeteci Burcu Özkaya, Hatay’daki evine yapılan polis baskını ile gözaltına alındı. 
Özkaya’nın sosyal medyada Türkiye’nin Suriye’ye yönelik sürdürdüğü operasyona 
gösterdiği tepki nedeniyle gözaltına alındığı belirtildi. Emniyetteki işlemlerinin ardından 
adliyeye sevk edilen Özkaya, adli kontrol şartı ile serbest bırakıldı. (12 Ekim 2019) 
 
-Televizyonlarda ve gazetelerde nefret söylemi 
  Show TV Anahaber sunucusu Ece Üner yaptığı yorumlarla gazetecilik çizgisini 
aşma alışkanlığını Barış Pınarı Harekatı döneminde de sürdürdü. Kamera karşısında 
asker selamı da veren Üner, Avrupa’daki Türk futbolcuların asker selamı vermeleri 
nedeniyle karşılaştıkları çifte standardı eleştirmeye çalışırken şunları söyledi: 
“Unutmayalım ki dünyanın en kısa dört kitabının İngiliz mutfağı, Alman mizahı, 
Amerikan tarihi ve Fransız savaş kahramanlıklarını anlatan kitaplar olduğu söylenir. 
Dolayısıyla Fransızların kahraman asker selamını anlamaması, görmek istememesi 
şaşırtıcı olmadı.” (15 Ekim 2019) 
 
-"Erdoğan'ın başarısı" 
  Barış Pınarı Harekâtı'na 120 saatlik ara kararının ertesinde havuz medyasında 
benzer manşetler ve atılmaya devam etti. Yeni Şafak Gazetesi, "Ankara istediğini aldı"; 
Star Gazetesi , "Dünya 'Erdoğan'ın zaferi' diyor"; Türkiye Gazetesi "Dünya selam durdu"; 
Yeni Akit, "Türkiye dik durdu haçlı diz çöktü"; Akşam "Türkiye kazandı"; Milat "Batı 
medyası çıldırdı"; Güneş Gazetesi "Dünya şaşkın" başlıklarını attı. (19 Ekim 2019) 
 
-Uluslararası Af Örgütü’nden gözaltılara tepki 



  Uluslararası Af Örgütü, Türkiye’nin Suriye’nin kuzeydoğusundaki askeri 
operasyonu hakkında yorum ya da haberlerinden dolayı Türkiye’de yüzlerce kişinin 
gözaltına alındığına ve bu yolla muhalefetin susturulmaya çalışıldığına ilişkin rapor 
yayınladı. Raporda, harekatı eleştirenlere ve eleştirel içerikli haberleri paylaşanlara 
Afrin harekatında yapıldığına benzer ‘terör propagandası’ gibi ağır suçlamalar 
yöneltildiği, muhalifler ve harekata karşı çıkan muhalefet partileri üzerinde baskı 
oluşturulduğu belirtildi. (2 Kasım 2019) 
 
DİĞER İLKE İHLALLERİ VE MANİPÜLASYONLAR 
-TRT’den manipülasyon amaçlı ahlaksız teklif 
  Ankara’da Eylül ayında artan ishal vakaları üzerine muhalif Büyükşehir Belediye 
Başkanı Mansur Yavaş’ı hedef almaya çalışan TRT Haber yönetimi, Gazi Üniversitesi Tıp 
Fakültesi Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji Anabilim Dalı Öğretim Üyesi 
Prof. Dr. Esin Davutoğlu Şenol’dan ishal vakalarının şebeke suyundan kaynaklandığını 
açıklaması teklifinde bulundu. Salgının şebeke suyundan kaynaklanmadığını belirten 
Şenol, sosyal medyada, aksi yönde açıklama yapması için TRT’den teklif aldığını açıkladı. 
(1 Ekim 2019) 
 
-CHP'nin israf belgesi: 11 milyon liralık heykel 
  Yeni Şafak gazetesi, "Heykele 11 milyon lira harcadı" başlıklı birinci sayfa 
haberinde CHP'yi hedef aldı. Haberde, "31 Mart propagandasını israf üzerine kuran 
CHP'li belediyelerin bütçede heykellere önemli yer ayırması tartışma konusu oldu. 
Rekor İzmir Karşıyaka Belediyesi'nde. Karşıyaka'nın 2 yıl içindeki heykel ve anıt 
harcaması 11 milyon lirayı buldu" denildi. (1 Ekim 2019) 
 
-Güneş'in hedefi CHP'li İstanbul ve Ankara Belediyeleri 
  Güneş gazetesi, "Ankara'da cırcır İstanbul'da dırdır" manşeti ile 31 Mart yerel 
seçimlerini 25 sene sonra kazanarak İstanbul ve Ankara belediyelerini AKP'nin elinden 
alan CHP'yi hedef aldı. Haberde, "Başkentteki ishal salgını kitlesel boyutlara ulaştı. 
Sudaki kirlilikten kaynaklandığı belirtilen salgın, Akşener'i de hastanelik etti. Hizmet 
bekleyen İstanbullular ise metrobüs duraklarında perişan oldu" ifadelerine yer verildi. 
(1 Ekim 2019) 
 
-Yeni Şafak Millet İttifakı'nı parçaladı! 
  Yeni Şafak gazetesi, "İYİ Parti yanlıştan dönüyor" manşeti ile çıktı. Haberde, 
"Cumhurbaşkanı Erdoğan düşmanlığında buluşan CHP ve İYİ Parti'nin ittifakı dağılıyor. 
CHP'nin görevden alınan HDP'li başkanlara desteği ve İstanbul'da 'PKK'ya destek' 
konferansı düzenlemesi, İYİ Parti temsilcilerinden 'ayrılık' mesajları gelmesine yol açtı. 
İki partinin vekilleri Meclis resepsiyonunda da ayrı masalarda durdular" denildi. (3 Ekim 
2019) 
 
-TRT kamu yayıncılığını değil belediye karşıtı yayıncılığı seçti 
  İstanbul Büyükşehir Belediyesinin muhalefete geçmesiyle TRT Haber, İstanbul’da 
metrobüslerde yaşanan yoğunluğu fark etti. Metrobüs duraklarındaki yoğunluk konulu 
canlı yayınlarıyla manipülasyon yaptı. İBB Sözcüsü Murat Ongun “Gün boyu üstgeçitten 
yayın yapan TRT’nin, maaşlı sosyal medya trolleriyle aynı seviyesizliğe gelmesi 
üzücüdür” diye tepki gösterdi. (3 Ekim 2019) 
 
-Akit’in derdi fenle bilimle 



  Daha önce de ders kitaplarını eleştiren Yeni Akit yazarı Ali Erkan Kavaklı, fen 
bilimleri, fizik, kimya, biyoloji kitaplarının ateist bakışla yazıldığını savundu Allah’ın 
adının anılmamasını eleştirdi. (3 Ekim 2019) 
 
-RTÜK çalışanı nüfuz kullanarak kişisel yarışmaya katıldı 
  RTÜK çalışanı Fethi Ahmet Fırat, RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin’in izniyle TV8'de 
yayınlanan “O Ses Türkiye” programına yarışmacı olarak katıldı. Skandala RTÜK üyesi 
Faruk Bildirici tepki gösterdi: “RTÜK olarak, denetlemekle yükümlü olunan bir kanalın 
yarışmasına bir RTÜK çalışanının Üst Kurul Başkanının teşviki ile gönderilmesi 
kesinlikle etik değildir. Üstelik RTÜK çalışanının, Acun Ilıcalı’nın RTÜK ziyaretlerini ve 
Üst Kurul’un düzenlediği toplantılarda bulunmasını yarışmaya katılabilmek için fırsat 
olarak kullandığı da kendi ifadelerinden anlaşılmıştır. RTÜK Kurumsal Etik İlkeleri’ne 
göre, tüm amir ve çalışanlar kamu görevlisi olmanın saygınlığına yakışacak şekilde 
hareket etmeli ve kurumsal konumlarını kullanarak, yayın kuruluşlarından kişisel 
taleplerde bulunmamalıdır.” (7Ekim 2019) 
 
 
-Akit'ten "İmamoğlu, İstanbul'u perişan etti" manşeti 
  Yeni Akit gazetesi, "CHP İmamoğlu, İstanbul'u 4 ayda felaketin eşiğine getirdi / 
İBB batıyor Ekrem geziyor" manşeti ile çıktı. Haberde de gazete, "Seçim sürecinde 
'Kaybedecek bir dakikamız dahi yok' diyen ancak koltuğa oturduktan sonra, tatiller, 
düğünler, eş-dost sohbetleri ve gezilerden çalışmaya fırsat bulamayan Ekrem İmamoğlu, 
AK Parti'nin çalışır ve sistemli halde bıraktığı İstanbul'u perişan etti. Sel ve deprem 
konusunda sınıfta kalan İmamoğlu, metrobüs ve ulaşım konusunda yaşanan sıkıntılarla 
da İstanbullu'ya hayatı zehir ediyor" ifadelerini kullandı. (3 Ekim 2019) 
 
-Milat: İmamoğlu garibanları işten attı, CHP medyasına on binlerce lira aktardı 
  Milat Gazetesi, sürmanşetten "Çıkardığı işçilerin maaşı yandaşa gidiyor" başlıklı 
bir haber yayımladı. CHP'li İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun 
hedef alındığı haberde, "CHP'li İBB Başkanı İmamoğlu, 'israf' gerekçesiyle garibanları 
işten atarken, sadece son iki ayda CHP medyasına on binlerce lira aktarıldı" denildi. (3 
Ekim 2019) 
 
-Star'dan CHP'ye "metrobüs" faturası 
  Star gazetesi, "Metrobüse deli dumrul çözümü" manşeti ile yıllardır İstanbul'un 
çözülemeyen trafik sorunu ile ilgili faturayı CHP'ye çıkarmaya çalıştı. Haberde, 
"İstanbulluları çıldırtan metrobüs rezaletine akıllara zarar bir formül geliştirildi. 
Turnikeler Altunizade'de üst geçidin önüne alındı, yolun karşısına geçmek isteyenler de 
artık İstanbulkart basmak zorunda" denildi. (4 Ekim 2019) 
 
-Güneş'ten yalan haber 
  CHP'li İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer'in, "Kıbrıs'ı Kıbrıslılara 
bırakırsak, en doğrusu bu olacak. Herkes Ada'nın bir tarafından çekiştiriyor. Ben bunu 
doğru bulmuyorum. Kıbrıs'ın jeopolitik önemini falan bir kenara koyup, adayı 
Kıbrıslılara bırakmak lazım. Kaderlerini kendileri belirlemeli. Ben iki halkın barış içinde 
yaşamalarından, birlikte karar üretmesinden yanayım" açıklamasını yapmasının 
ardından Güneş Gazetesi, "Haddini bil" manşeti ile çıktı. Haberde, "CHP'li İzmir 
Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer, Yunan ağzıyla konuştu. KKTC'nin 
bağımsızlığını ve Türkiye'nin uluslararası hukuktan doğan haklarını yok sayıp adanın 



Rumlara bırakılmasını istedi" ifadeleri kullanıldı. Güneş ertesi gün de "Peki şimdi ne 
olacak?" manşetini atarak yalan haberini sürdürdü. Haberde, "Yunan ağzıyla konuşup 
Kıbrıs'ın Rumlara bırakılmasını isteyen Soyer, ihanet gibi sözlerine gelen tepkiler 
üzerine inkâr yolunu seçti. Ancak bu kez de yalan söylediği ortaya çıktı" denildi. (22 
Ekim 2019) 
 
-Havuzdan "Yalancı İmamoğlu" haberi 
  Yeni Akit, "Yalanda Kılıçdaroğlu ile yarışıyor" başlıklı birinci sayfa haberinde 
CHP'li İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu ile CHP Lideri Kemal 
Kılıçdaroğlu'nu hedef aldı. Haberde, "İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, lideri Kemal 
Kılıçdaroğlu ile yalan konusunda adeta yarışıyor. İmamoğlu'nun, Kemerburgaz Kent 
Ormanı'nı yeni yapılmış ve daha önce imara açılmış gibi lanse etmesi büyük tepki çekti" 
denildi. Akşam Gazetesi de aynı haberi "Basitlik!" başlığıyla gördü. Gazetenin haberinde 
ise "İmamoğlu, Beşiktaş'taki yeşil alanı, plaza yapılsın diye satışa çıkardı, satamadı. AK 
Parti döneminde yapılan kent ormanı için 'imara değil, halka açtık' diye reklam yaptı" 
ifadeleri kullanıldı. Haberde, "Kemerburgaz Kent Ormanı AK Parti döneminde yapıldı" 
alt başlığı da kullanıldı. Milat Gazetesi ise aynı haber için sürmanşetten "Yıllardır halka 
açık alanı yeniden açıyor - Şaka mısınız?" başlığını uygun buldu. Haberde, "Göreve 
geldiğinden bu yana emekçileri işten atmaktan başka dişe dokunur hiçbir icraat 
yapmayan CHP'li İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu şimdi de yılların piknik alnını halka 
açtı(!)" denildi. (26 Ekim 2019) 
 
-Akit, Sivas Katliamı failini mazlum göstermeye çalıştı; af istedi 
  Yeni Akit, "85 yaşındaki Ahmet Turan 26 yıldır cezaevinde / Zalime müşfik 
Müslüman'a şedit" manşetiyle bir Sivas Katliamı failini mazlum ve mağdur göstermeye 
çalıştı. Haberde, "PKK, DHKP-C, 28 Şubatçısını tahliye ettiren adli tıp ve yargı, Sivas 
mazlumuna kör" ifadeleri kullanıldı. Gazete, Turan için af istedi. (30 Ekim 2019) 
 
-Cumhuriyet Bayramı kutlamasına "25 yıllık kinin dışavurumu" haberi 
  Milat gazetesi, birinci sayfasından "Kin kustular" başlıklı bir haber yayımlayarak 
İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin organize ettiği Cumhuriyet Bayramı kutlamalarını 
hedef aldı. Haberde "CHP'li İBB'nin Cumhuriyet Bayramı kutlamalarında Sultanahmet ve 
Ayasofya'nın gölgesinde Şevval Sam dans ettirildi. Adeta 25 yıldır biriktirdikleri kinin 
dışa vurumuydu" denildi.  
  Yeni Akit ise benzer bir haberi "İstanbul'a ideolojik söğüşleme" başlığıyla verdi. 
Haberde de "Sanatçı kimliğinden ziyade politik provokasyonlarıyla gündeme gelen 
isimlere para yağdıran İmamoğlu, emperyalistlerin defolu tercümanlarını adeta ihya etti. 
Her kuruşunda milletin alın teri olan paraları 'eğlence' uğruna harcayan CHP'li başkan, 
Şevval Sam, Athena, Fettah Can, Fatih Erkoç ve Resul Dindar gibi sol tandanslı sanatçıları 
paraya boğdu. Yandaş medya organlarına da kesenin ağzını açan İmamoğlu, Cumhuriyet, 
Sözcü, OdaTV ve Karar gibi gazetelerin sayfalarını belediye reklamlarıyla doldurdu" 
ifadeleri kullanıldı. Akit Gazetesi bir sonraki gün de "İmamoğlu, yandaşlarını besliyor / 3 
saatlik israfın faturası 518 bin lira" sürmanşetiyle çıktı. Haberde, "AK Parti yönetimine 
'israf' iftirası atıp tasarruf söylemleriyle İBB'yi ele geçiren CHP zihniyetinin 28 Ekim'de 
Sultanahmet Meydanı'nda gerçekleştirdiği konserin korkunç faturası ortaya çıktı" 
denildi. (31 Ekim-1 Kasım 2019) 
 
-Yeni Akit, Bağdadi'nin ölümüne yönelik üzüntüsünü gizlemedi 
  Yeni Akit, birinci sayfasından "Cesedine bile tahammülleri yok" başlıklı haber 



yayımlayarak, öldürülen IŞİD Lideri Bağdadi'nin ölümüne yönelik üzüntüsünü gizlemedi. 
Haberde gazete, "Terör örgütü DEAŞ'ın elebaşı Bağdadi'yi soru işaretleriyle dolu bir 
operasyon sonrası öldürdüğünü açıklayan ABD, cesede ait hiçbir bulguyu paylaşmadı. 
Cesedin denize atıldığını açıklayan ABD, ölü bir bedene dahi tahammülü olmadığını 
gözler önüne serdi" ifadelerini kullandı. (31 Ekim 2019) 
 
-Star: İBB Tiyatroları hırsıza emanet 
  Star gazetesi, "İBB Tiyatroları hırsıza emanet" manşeti ile çıktı. Haberde, "CHP'li 
Ekrem İmamoğlu'nun İstanbul Şehir Tiyatroları'na Genel Sanat Yönetmeni olarak atadığı 
Mehmet Ergen, tescilli fikir ve emek hırsızı çıktı. Mahkemenin çalıntı eserden mahkum 
ettiği Ergen, 30 bin TL tazminat ödedi" denildi. (5 Kasım 2019) 
 
-Güneş'in İmamoğlu karşıtlığı 
  Güneş gazetesi, "Şov uğruna yazık İstanbul'a" manşetiyle CHP'li İstanbul 
Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu'nu hedef aldı. Haberde, "Ekrem 
İmamoğlu, 'temel atmama töreni' yapan ilk belediye başkanı olarak tarihe geçti! Ancak 
tribüne oynamaktan başka bir anlam taşımayan bu adım, İstanbul'un geleceğini 
tehlikeye attı. Proje hayata geçmezse megakenti 'kirli günler bekliyor" denildi. (9 Kasım 
2019) 
 
-"Erdoğan dediğini yaptı" manşeti 
  ABD Başkanı Donald Trump'ın, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'a yazdığı 
diplomatik üsluba aykırı skandal mektup tartışma yaratırken, Erdoğan ABD 
programında mektubu Trump'a iade edeceğini söylemişti.  
Türkiye gazetesi, ABD ziyaretinin ardından "Erdoğan dediğini yaptı / Mektubu masaya 
bıraktı" manşetini attı. Haberde, "Cumhurbaşkanı Erdoğan ile Başkan Trump, Türk-
Amerikan ilişkilerinin en sancılı olduğu bir dönemde Beyaz Saray'da bir araya geldi" 
denildi. Türkiye Gazetesi ertesi gün de aynı haberi sürdürerek "İstediğini alan lider" 
manşetini attı. Haberde, "Erdoğan'ın skandal mektubu iade etmesi, canlı yayında FETÖ 
elebaşını istemesi ve tavizsiz duruşu dünyada geniş yankı buldu" ifadeleri kullanıldı.  
Güneş gazetesi de 15 Kasım'da "Türkiye'nin gücü" manşeti ile çıktı. Haberde, "Erdoğan-
Trump görüşmesinden Türkiye adına hezimet bekleyen iç ve dış mihraklar, bir kez daha 
hayal kırıklığına uğradı. Ankara'nın diplomatik zaferini hazmedemeyen Batı medyası 
çılgına döndü" denildi. (14-15 Kasım 2019) 
 
-"İmamoğlu, İstanbul'u parsel parsel satıyor" haberi 
  Akşam gazetesi, birinci sayfasından verdiği "İstanbul'u parsel parsel satıyor" 
başlıklı haberiyle CHP'li İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu'nu 
hedef aldı. Gazete haberinde, "Beşiktaş'ta satmak istediği arazi yeşil alana çevrilen İBB 
Başkanı İmamoğlu, bu kez 4 ilçede arazi satışı için ihale açtı" ifadelerine yer verdi. Aynı 
başlıklı bir haberi de günler sonra Yeni Akit yaptı. Sürmanşetten verilen haberde, "Seçim 
sürecinde, 'İstanbul'u rant kapısı haline getirmeyeceğiz', 'Yeşili koruyacağız' edebiyatı 
yapan CHP'nin İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun kadim şehri 
parsel parsel satışa sunduğu ortaya çıktı" ifadeleri kullanıldı. (17-21 Kasım 2019) 
 
-Akit, AKP bülteni gibi 
  Yeni Akit, "AK Partili belediyeler tasarrufa giderken CHP'li belediyeler bütçeyi 
yükseltti / İsraf edebiyatıyla ballı bütçe" manşetiyle AKP bülteni gibi çıktı. Haberde, 
"CHP Lideri Kılıçdaroğlu ve İBB Başkanı İmamoğlu, yerel seçimler öncesi AK Partili 



yönetimleri israfla suçlayıp tasarruftan dem vurmuşlardı. Ancak halka hizmet götüren 
AK Partili belediyeler, bütçelerinde tasarrufa giderken, yolsuzluk, usulsüzlük ve 
hizmetten uzak görüntüleriyle gündeme gelen CHP'li belediyelerin, İBB'nin 2020 
bütçesinden aldıkları paylarını yüzde 30'lara varan oranlarda artırması dikkat çekti" 
denildi. (18 Kasım 2019) 
 
-A Haber’e “şatafat videolarını savunma” görevi 
  Sosyal medyada eşi kamu görevlisi türbanlı bir kadının yeni doğmuş bebeği için 
aşırı lüks mevlidi büyük tepkiye neden oldu. Gösteriş ve şatafata yönelik tepkiler iktidar 
eliyle zenginleşen kesime yönelmeye başladığında ATV’nin ana haberinde konuya yer 
verildi. “ATV Diyor Ki” başlığıyla yapılan yorumda şatafatlı mevlid şöyle savunuldu: 
“ATV Haber merkezi olarak, gazeteci, televizyoncu olarak takıldığımız tek yer, 
birilerinin canavarca hislerle o anneyi linç etmek adına yaptığı gibi giyim tarzına söz 
etmek asla değil, olmaz olamaz. Ama o genç annenin başörtülü bir kadın olduğu 
gerçeğinden hareket ettiğimizde en başta toplumsal olarak da ondan şatafat 
konusunda daha duyarlı olmasını beklemeliyiz… Zenginliğini bu tarz şatafatlarda 
harcayabilir. Sadece O değil, parası olan herkes parasını istediği şekilde harcayabilir. 
Bizi bu da asla ilgilendirmez…. O şatafat kültürü toplumun yüzde ellisine mal edilmek 
istendi ama bu haklı değil. İtirazımız aslında tam da buraya. Şu an itibarıyla bildiğimiz 
bir gerçek var ki asıl zengin olan o genç annenin ailesiymiş.” (18 Kasım 2019) 

 
-Güneş'in hedefi Kılıçdaroğlu 
  Güneş Gazetesi, "Bu kadar da olmaz / Alenen ekonomiye saldırı" manşetiyle CHP 
Lideri Kemal Kılıçdaroğlu'nu hedef gösterdi. Haberde, "Türkiye'yi iflasa sürüklemek için 
tetikçilik yapan uluslararası derecelendirme kuruluşları bile ekonomideki hızlı 
dengelenmeyi itiraf etti. Kriz çıksın diye elini ovuşturan Kılıçdaroğlu ise açık açık 
ekonomiyi baltalamaya kalkıştı" denildi. (19 Kasım 2019) 
 
-Akit'e göre intiharlar ekonomik değil inanç probleminden 
  Yeni Akit, son günlerde artan intihar vakaları ile ilgili "ekonomi savunmalı" tuhaf 
bir habere imza attı. "İstatistikler, malum çevrelerin 'ekonomik buhran' iddialarını 
yalanlıyor / İntiharları manevi boşluk tetikliyor" sürmanşetiyle çıkan gazete, "ABD, 
Almanya gibi Batı ülkelerine ait intihar verileri, Türkiye'de son günlerde intihar adı 
altınıda işlenen cinayetleri 'ekonomiye' bağlayarak siyasallaştırmaya çalışan çevreleri 
yalanlıyor. Yaşanan olayların arka planında inanç eksikliği ve manevi boşluk var" dedi. 
Akit, benzer bir haberi daha "İstatistiklere göre intiharın panzehiri iman / Zenginlik 
değil İslam kurtarır" başlığıyla sürmanşetten verdi. Haberde, "Dünyanın en gelişmiş 
ülkelerinden elde edilen veriler, son dönemde yaşanan intihar kılıflı cinayetleri 
toplumsal refah düzeyine bağlamaya çalışan güruhu yalanlıyor. Verilere göre, gelişmiş 
ülkelerde yaşanan intihar vakaları, daha az gelişmiş olan İslam ülkelerinden 9 kat fazla" 
denildi. (20-25 Kasım 2019) 
 
-"Kılıçdaroğlu tezgâhladı" manşetleri 
  Sözcü yazarı Rahmi Turan'ın köşesinden bir CHP'linin, CHP Genel Başkanlığı ile 
ilgili olarak Erdoğan ile görüşmek üzere Saray'a gittiğini iddia etmesinin ardından 
Türkiye gazetesi, sorumluyu manşetten ilan etti. "Böyle siyaset Bizans'ta görülmedi / 
Kemal Bey'in ince hesabı" manşeti ile çıkan gazete, haberinde "CHP'li çok önemli bir 
ismin Küllliye'ye çıktığı, Erdoğan'ın 'Yardım edeyim genel başkan ol' dediği iddia edildi. 
Haberin Kılıçdaroğlu'nun tezgâhı olduğu söyleniyor" denildi. Türkiye Gazetesi ertesi gün 



de birinci sayfasından "Kılıçdaroğlu manşetimizi görünce sus pus oldu / Cevap 
veremedi" başlıklı bir haber yayımladı. Haberde, "Kılıçdaroğlu rakiplerine karşı 
'düzmece haber' yaydığı iddialarını yalanlayamadı" denildi.  
Güneş gazetesi ise aynı haberle ilgili "Aynı taktik başka yalan / Yine maşa kullandı" 
manşetini attı. Haberde ise " Daha önce gazeteciler Eren Erdem, Enis Berberoğlu ve Can 
Dündar'ı devlete kurulan kumpaslarda tetikçi olarak kullanan Kılıçdaroğlu'nun son 
maşası Sözcü yazarı Rahmi Turan oldu. Turan üzerinden bu kez kendi partisine kumpas 
kuran Kılıçdaroğlu'nun algı operasyonunu CHP destekçisi başka bir başka gazeteci ifşa 
etti" ifadelerine yer verildi.  
Türkiye gazetesi 24 Kasım günü ise "CHP Liderinin tezgâhı deşifre oldu / Bizans oyunu 
böyle çöktü" manşeti ile çıktı. Haberde de "Ne yazdıysak o... 'Erdoğan ile görüşen CHP'li' 
söylentisinin Kılıçdaroğlu'nun onayı ile yayıldığı tescillendi" denildi.  
Yeni Akit gazetesi de 25 Kasım günü aynı haberle ilgili "CHP'de Bizans oyunları" 
manşetini attı. Haberde, "Devleti yöneten siyasi iradeye iftira atmak ve CHP'deki parti içi 
muhalefete operasyon çekmek için ortaya atılan 'Külliye'de CHP'li' yalanı elden ele 
dolaşıp Kılıçdaroğlu'nun kucağında kaldı. CHP'deki Bizans oyunlarını Akit'e 
değerlendiren siyasiler ve siyaset bilimciler, kaset kumpasıyla partinin başına geçen 
Kılıçdaroğlu'nun benzer operasyonları muhtemel rakiplerine uyguladığını belirterek 
okyanus ötesini işaret etti" ifadeleri kullanıldı. (21-22-24-25 Kasım 2019) 
 
-"Ayıp Ekrem" manşeti 
  Yeni Akit, "İSKİ örtülü zam ile İstanbulluyu soymaya hazırlanıyor / Ayıp Ekrem 
ayıp! % 80 zam mı olur?" manşeti ile çıktı. Haberde, "'Her şey çok güzel olacak' 
sloganıyla İBB koltuğuna oturan CHP'li Ekrem İmamoğlu'nun zam furyası devam ediyor. 
İBB yönetiminin 'suya yüzde 20 zam' açıklamasının gerçeği yansıtmadığı; İSKİ'nin 
mevcut su tarifelerini dar gelirli aileler aleyhine bozarak yüzde 80'lere varan zam teklifi 
hazırladığı ortaya çıktı" ifadelerine yer verildi. (28 Kasım 2019) 
 
-Termik santralleri savunma görevi CNN Türk’e 
  Baca filtresi gibi çevre için zorunlu yatırımları yerine getirmeyen termik 
santrallere ek çalışma süresi verilmesi kamuoyunda yoğun tepkilere neden oldu. 
Santrallerin kapatılması için başlayan kampanyalara karşı CNN Türk’te santrallerin 
yararları, “filtre takmanın ağır maliyeti” anlatıldı. Santrallerin kapanması halinde ne 
kadar enerji üretilemeyeceği, metroların çalışmayacağı gibi sözde bilgiler verilen 
programa çığ gibi tepki geldi. Kanal tepkiler üzerine bir açıklama yayınlamak zorunda 
kaldı. Programı yapan sunucu Beste Uyanık, özür dilemek yerine bu yayınlarla büyük 
şirketlerin daha hızlı harekete geçmesini sağlamayı amaçladıklarını savundu, bir algı 
operasyonu yapıldığını ileri sürdü. Bir süre sonra editör ve yöneticileri suçlayarak istifa 
etti. (28 Kasım 2019) 
 
-Yeni Şafak, Star ve Türkiye, AYM'nin "güvenlik soruşturması" kararına köpürdü 
  Anayasa Mahkemesi (AYM), devlet memurluğuna girişte güvenlik soruşturması 
ve arşiv araştırması yapılması şartını getiren düzenlemeyi anayasaya aykırı bularak iptal 
etti.  
Yeni Şafak bu haberi ertesi gün "CHP şikâyet etti, AYM güvenlik soruşturmasını kaldırdı. 
Artık kripto PKK ve FETÖ'cüler memur olabilecek / CHP ile AYM PKK ve FETÖ'ye yolu 
açtı" manşeti ile okuyucularına duyurdu. Haberde, "PKK destekçisi akademisyenleri 
aklayan AYM, yine teröristleri sevindiren bir karara imza attı. Adli sicil kaydı olmayan 
PKK'lı teröristler ve FETÖ'cülerin memur olmasını önleyen düzenleme, CHP'nin talebiyle 



AYM tarafından iptal edildi. Kararı 'skandal' olarak yorumlayan hukukçular, Meclis'e 
acilen yasal düzenleme çağrısı yaptı" denildi.  
Star gazetesi de aynı haberi manşetten benzer bir şekilde "CHP ve AYM'den FETÖ'ye 
vize" başlığıyla verdi. Haberde, "Anayasa Mahkemesi, CHP'nin başvurusu üzerine 
memur alımlarında güvenlik soruşturmasını iptal etti. AYM'nin skandal kararı büyük 
tepkiye yol açarken kararla birlikte FETÖ'cülerin devlete yeniden sızma ve 
örgütlenmesinin de önü açılmış oldu" ifadeleri kullanıldı.  
Türkiye gazetesi de birinci sayfasından "Devlet kapısı teröriste açıldı / CHP istedi AYM 
yaptı" başlığıyla gördüğü haberde, "Memuriyete girişte güvenlik soruşturması arama 
şartı kaldırıldı" ifadelerine yer verdi. (30 Kasım 2019) 
 
-Akit: İmamoğlu ve Yavaş, oy verenleri pişman ediyor 
  Yeni Akit, "Ekrem ve Mansur nereye koşuyor?" başlıklı birinci sayfa haberinde 
"İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu ve Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş 
CHP'ye oy verenleri pişman ediyor" dedi. (1 Aralık 2019) 
 
-Akit'ten İmamoğlu'na: Yalanın çöktü 
  Yeni Akit, "CHP'li belediye başkanının 'enkaz devraldık' yalanı çöktü / İştirakler 
kârda Ekrem dileniyor" manşeti ile çıktı. Haberde, "'Enkaz devraldık' edebiyatıyla 
finansal vizyonsuzluğunu gizlemeye çalışan ve AK Parti döneminde belediye 
iştiraklerinin zarar ettiği yönünde algı operasyonu yürüten CHP'nin İBB Başkanı Ekrem 
İmamoğlu'nun bir yalanı daha ortaya çıktı" ifadelerine yer verildi. (2 Aralık 2019) 
 
-Akit'ten "İmamoğlu'nun gerçek yüzü" sürmanşeti 
  Yeni Akit, "Bir seçim iki Ekrem" sürmanşetiyle çıktı. Haberde, "CHP'nin İBB 
Başkanı Ekrem İmamoğlu, gerçek yüzünü göstermeye başladı. Seçimden önce gezmedik 
türbe, gitmedik cami bırakmayan, Yasin-i Şerif okuyan Ekrem İmamoğlu, seçim 
sonrasında soluğu içkili mekânlarda almaya başladı" denildi. (3 Aralık 2019) 
 
-Star: "İstediğimizi aldık" 
  Londra'da gerçekleşen NATO Zirvesi'nin ardından Star Gazetesi, zafer manşetleri 
attı. Star gazetesi, "İstediğimizi aldık" manşeti ile çıktı. Haberde, "Türkiye, NATO'da 'YPG 
kararını' sonuç bildirgesine ekletti. Londra Deklarasyonu'nda YPG'yi terör örgütü kabul 
eden 2015 kararına atıf yapıldı: Terörizm bütün türleri ve tezahürleriyle hepimiz için 
tehdit" denildi. (5 Aralık 2019) 
 
-Türkiye'nin hedefi Kılıçdaroğlu 
  Türkiye gazetesi, "Kılıçdaroğlu FETÖ ile eşzamanlı olarak yerli sanayiyi hedefe 
koydu / Yalanı savunma" manşeti ile çıktı. Haberde, "CHP Lideri, terörün belini kırıp 
ülkeye milyarlarca dolar getiren milli savunma sanayiine FETÖ'cülerin propagandası ile 
saldırıya geçti" ifadelerine yer verildi. (5 Aralık 2019) 
 
-Milat'tan Kanal İstanbul övgüsü 
  Milat gazetesi, 2011 yılında "Çılgın Proje" olarak gündeme gelip daha sonra rafa 
kalkan ve yeniden gündeme getirilen Kanal İstanbul projesine övgüler düzen bir habere 
imza attı. "Kanal İstanbul Türkiye'nin bağımsızlığıdır / Zincirleri kıracak" manşetini atan 
gazete, "Karadeniz ve Marmara arasında 45 kilometre uzunluğunda ve 150 metre 
genişliğinde olacak kanalın iki yakasında 1,5 milyon kişilik iki yeni kent kurulacak. Bu 
kanalla birlikte İstanbul Boğazı tanker trafiğine tümüyle kapanacak, İstanbul'da yeni bir 



ada ve iki yarımada oluşacak" ifadelerini kullandı. (9 Aralık 2019) 
 
-Akit: CHP hayırlı olan her şeye karşı 
  Yeni Akit, "Karaladıkları dev projeler dünyaya parmak ısırtıyor / CHP hayırlı olan 
her şeye karşı" manşeti ile çıktı. Haberde, "Geçmişten bugüne 'istemezükçü' bir tavır 
sergileyerek millet hayrına yapılan her işe karşı çıkan CHP, Türkiye'ye el freni olmaya 
çalışıyor. CHP'ye rağmen hayata geçirilen devasa projeler ise Batı'ya parmak ısırtırken 
Türkiye'nin şahlanışında mihenk taşı olmaya devam ediyor. Bunların son halkası da 
Kanal İstanbul Projesi olacak" denildi. Dev projelere Boğaz Köprüsü, Keban Barajı, 
Marmaray ve Avrasya Tüneli örnek gösterilirken, Kanalistanbul Projesi için 
"Kanalistanbul ile prangalar kırılacak" başlığı kullanıldı. (11 Aralık 2019) 
 
-"İBB'nin projeleri çalgı çengiye" sürmanşeti 
  Yeni Akit, "Tüyü bitmemiş yetimlerin hakkı konserlerle yandaşlara peşkeş 
çekiliyor / İBB'nin kaynakları projeye değil çalgı çengiye" sürmanşetiyle çıktı. Haberde, 
"Seçim sürecinde israf edebiyatı yapan koltuğa oturduktan sonra ise tatilleri, şovları ve 
gezileriyle gündeme gelen CHP'li Ekrem İmamoğlu, şimdi de İstanbullu'nun parasını 
yandaş çalgıcılara yedirmeye hazırlanıyor" ifadeleri kullanıldı. Aynı haberi Güneş 
Gazetesi manşetten verirken "Vur patlasın çal oynasın" başlığını kullanmayı tercih etti. 
Haberde de "Tasarruf adı altında 5 binden fazla çalışanı işten atan, belediyenin zorunlu 
hizmet araçlarını sergileyerek israf şovu yapan İmamoğlu, yandaş sanatçılar için kesenin 
ağzını açtı. Konserler için 50 milyon lira bütçe ayrıldı" denildi. (12 Aralık 2019) 
 
-Kanal İstanbul, Boğaz'ı Montrö esaretinden kurtaracakmış 
  Yeni Şafak gazetesi, yine Kanal İstanbul'u manşetine taşıyarak "Montrö Lobisi 
rahatsız" başlıklı bir haber yaptı. Haberde, "2013'te 10 ağaç üzerinden sivil darbeye 
kalkışan CHP ve Gezi Koalisyonu, bu kez Boğaz'ı Montrö esaretinden kurtaracak Kanal 
İstanbul için devreye girdi. Montrö Lobisi'nin çevre, yeşil alan, ekolojik denge gibi 
söylemlerle engellemek istediği proje, hem İstanbul Boğazı'nı kurtaracak hem büyük 
ekonomik ve siyasi vizyonun önünü açacak" ifadeleri kullanıldı. (14 Aralık 2019) 
 
-Star'ın da gündemi Kanal İstanbul 
  Star Gazetesi'nin de manşeti "Kanal İstanbul gerçekleri" olurken, hazırlanan 
haberde, "Türkiye'yi geleceğe taşıyacak tüm projelere karşı çıkan CHP'nin başını çektiği 
muhalif çevreler, şimdi de asılsız iddialarla Kanal İstanbul'u hedef aldı" ifadelerine yer 
verildi. (14 Aralık 2019) 
 
-Akit'in gündemi yine Kanal İstanbul ve İmamoğlu 
  Yeni Akit, "Ekrem'in Kanal İstanbul karşıtlığı Avrupa seyahati sonrası depreşti / 
Başını okşayanlardan talimat mı aldı!" manşeti ile çıktı. Haberde ise "2011'de gündeme 
gelen Kanal İstanbul ile ilgili hiçbir vaadi bulunmayan, seçim sürecinde proje ile ilgili tek 
kelime bile sarf etmeyen CHP'li İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, geçtiğimiz ay Avrupa'ya 
gerçekleştirdiği seyahat sonrası 'Kanal İstanbul'u yaptırmam' naraları atmaya başladı. 
İmamoğlu'nun birden Kanal İstanbul düşmanı kesilmesi, 'Bay Ekrem, başını okşayıp 
kendisine kredi verenlerden talimat mı aldı?" sorusunu akıllara getirdi" ifadeleri 
kullanıldı. (15 Aralık 2019) 
 
-Talat Atilla ve Rahmi Turan olayı 
  Sözcü gazetesi yazarı Rahmi Turan, bir CHP’linin sarayda Cumhurbaşkanı 



Erdoğan ile görüştüğünü ve genel başkanlık için destek sözü aldığını yazdı. Turan, 
"Kaynağımın bana söylediğine göre, Saray'da Erdoğan'la görüşen CHP'li isim Muharrem 
İnce'ymiş" diyerek haftalarca sürecek bir tartışmayı da alevlendirdi. CHP’yi karıştıran 
haber Erdoğan tarafından da yalanlandı. Bunun üzerine Turan haberin kaynağının kendi 
kaynağı değil, Talat Atilla’nın kaynağı olduğunu söyledi. Atilla’dan duyduğu gibi 
yazmıştı. Atilla ve Turan Basın Konseyi tarafından kınandı. (15 Aralık 2019) 
 
-Davutoğlu parti kurdu; Güneş manşetten hedef aldı 
  Güneş gazetesi, bu kez AKP içinden çıkan eski Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun 
yeni kurduğu Gelecek Partisi'ni hedef aldı. Partinin kuruluşunun hemen ardından 
"Gelecek'in sol kolu" manşetiyle çıkan gazete, "Davutoğlu'nun parti tanıtım toplantısında 
sol tarafına oturttuğu İsmail Günaçar'la ilgili yeni skandallar gündeme geldi. Başkan 
Erdoğan'a küstah sözlerle saldırıp toplantıda İstiklal Marşı'nı okumayan Günaçar ve 
ABD'de yaşayan babasının FETÖ'ye olan yakınlığı gözler önüne serildi" dedi. (15 Aralık 
2019) 
 
-Yeni Akit'in Kanal İstanbul ısrarı 
  Yeni Akit Gazetesi, yine sürmanşetten Kanal İstanbul'u anlattı. "Kanal İstanbul'a 
karşı ülkeler yeni kanallar inşa ediyor / Ya seyirci kalacağız ya biz de yapacağız!" 
başlığını atan gazetenin haberinde, "Montrö muhiplerinin 'ekolojik dengeyi bozar', 
'biyolojik bir felâkete kapı aralar' gibi asılsız iddialarla itibarsızlaştırmaya çalıştığı Kanal 
İstanbul projesinin emsalleri dünyanın birçok ülkesinde ya kullanımda ya da inşa 
aşamasında..." denildi. (18 Aralık 2019) 
 
-Türkiye ve Star'dan "Erdoğan'ın damadına dil uzattı" haberi 
  Türkiye gazetesi, "CHP'li Özel'in İHA hazımsızlığı" başlıklı birinci sayfa haberiyle 
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ın damadı Selçuk Bayraktar'ı savunuculuğuna geçti. 
Haberde, "Özgür Özel Türkiye'ye terörle mücadelede çağ atlatan Bayraktar'a dil uzattı" 
ifadelerine yer verildi. Star Gazetesi de aynı haberi yine birinci sayfasından "CHP'li 
Özel'in SİHA rahatsızlığı" başlığıyla duyurdu. Haberde, "BAYKAR Teknik Müdürü Selçuk 
Bayraktar, milli savunma hamlelerini hedef alan CHP'li Özgür Özel'e tepki gösterdi" 
denildi. (19 Aralık 2019) 
 
-Yeni Şafak'ın hedefi Libya üzerinden CHP 
  Yeni Şafak gazetesi, Libya üzerinden yine CHP'ye saldırdı. "CHP'nin makul 
teröristi" manşeti ile çıkan gazete, "Türkiye'nin Akdeniz'deki egemenliğini artıran 
stratejik hamlelerine itiraz eden CHP, Libya'da hükümeti devirmeye çalışan Hafter Terör 
Örgütü'ne destek verdi.CHP Grup Başkanvekili Engin Altay, skandal açıklamasında 
'Trablus yönetimi cihatçı eğilimli bir yönetim. Tobruk Yönetimi (Hafter) daha makul , 
seküler bir yönetim' dedi" ifadelerini kullandı. (20 Aralık 2019) 
 
-Akit'ten "CHP FETÖ'ye teslim" haberi 
  Yeni Akit gazetesi, "CHP FETÖ'ye teslim" sürmanşeti ile çıktı. Haberde, "Daha 
önce avukatı, danışmanı, başdanışmanı, akıl hocası, milletvekili ve genel başkan 
yardımcısı FETÖ'den alınan Kılıçdaroğlu'nun ekibinde yer alan Urla Belediye Başkanı 
İbrahim Burak Oğuz'un da FETÖ'den tutuklanması, CHP'nin örgüt ile olan kirli ilişkisini 
bir defa daha gözler önüne serdi" denildi. Haberde, Fatih Gürsul, Murat Aksoy, Enis 
Berberoğlu, Eren Erdem, Ahmet Caner Yenidünya, Koray Çalışkan ve Burak Oğuz'un 
fotoğrafları kullanıldı. (20 Aralık 2019) 



 
-Yeni Şafak'tan "Rüşvetin kayıtları var" haberi 
  Yeni Şafak gazetesi, eski CHP Milletvekili Sinan Aygün'ün, CHP'li Ankara 
Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş'ın kendisinden 25 milyon lira rüşvet istediği 
yönündeki iddiasını "Rüşvetin kayıtları var" başlıklı birinci sayfa haberiyle duyurdu. 
Haberde, "Eski CHP'li vekil Sinan Aygün'ün Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur 
Yavaş ile bazı CHP'li Meclis üyelerinin inşaat için kendisinden 25 milyon lira rüşvet 
istediği iddiası, ortalığı karıştırdı. Tartışmaya konu olan TOGO ikiz kulelerindeki rüşvet 
görüşmesinin görüntüleri olduğu belirtiliyor" denildi. Yeni Şafak benzer kesin yargılı 
haberlere ertesi günlerde de devam etti. Gazete, "Mansur Yavaş rüşveti böyle istedi / Bu 
işi halledin", "Yavaş Ankara'yı yönetemez / Okul değil rüşvet istedi" başlıklı haberler 
yaptı. (21-23-24 Aralık 2019) 
 
-"CHP'yi FETÖ yönetiyor" 
  Yeni Şafak, bu kez "CHP'yi FETÖ yönetiyor" manşeti ile çıktı. Haberde, "Mansur 
Yavaş ile CHP eski milletvekili Sinan Aygün arasındaki rüşvet kavgası,CHP'nin FETÖ ile 
derin bağlantılarını tescilledi. Aygün, isim vererek Yavaş'ı CHP'den aday olmaya 
FETÖ'nün ikna ettiğini söyledi. Partinin FETÖ bağlantısından rahatsızlığını dile getiren 
milletvekillerinin tamamı CHP'den ihraç edildi" ifadeleri kullanıldı. (22 Aralık 2019) 
 
-Akit: Çıkıyor kokusu Yavaş Yavaş 
  Yeni Akit, "Önce sahte senet sonra vergi kaçakçılığı şimdi de rüşvet skandalı / 
Kokusu çıkıyor Yavaş Yavaş" manşeti ile çıktı. Haberde, "CHP'nin Ankara Büyükşehir 
Belediye Başkanı Mansur Yavaş ve ekibinin CHP'li eski vekil Sinan Aygün'e ait TOGO ikiz 
kulelerinin imar değişikliği karşılığında 25 milyon lira rüşvet istediği iddiaları gündeme 
bomba gibi düştü. yerel seçimler öncesinde hak hukuk şeffaflık naraları atan Yavaş, 
sahte senet ve vergi kaçırma skandallarının ardından şimdi de rüşvet iddialarıyla 
gündemde..." denildi. (22 Aralık 2019) 
 
-Akit nefret kustu 
  Yeni Akit, "Rüşvet... Şantaj... Yolsuzluk! / İşte CHP bu" manşeti ile çıktı. Haberde, 
"Kul hakkı, adalet, şeffaflık gibi söylemlerle halkı kandırıp oy devşiren CHP, ele geçirdiği 
belediyelerde her türü melaneti sergiliyor. Geçmişte İSKİgate ve Sirmen rezaletleri ile 
hafızalara kazınan CHP'nin kirli siyaseti, yakın dönemde Ataşehir, Şişli, Beşiktaş ve 
Kadıköy'de patlak veren yolsuzluk skandalları ile ayyuka çıktı. Son olarak CHP'li Mansur 
Yavaş'ın bir başka CHP'li Sinan Aygün'den 25 milyon liralık rüşvet istediği iddiası ise 
yolsuzluk usulsüzlük ve rüşvet ağına eklenen son halka oldu" denildi. (24 Aralık 2019) 
 
-Yeni Şafak, “Kanal İstanbul” üzerinden tam sayfa CHP’yi anlattı! 
  Kanal İstanbul Projesi’nin 8 yıl aradan sonra yeniden gündeme gelmesi sonrası 
havuz medyası projeyle ilgili bir yandan “destek” haberleri yaparken, diğer taraftan 
projeye karşı çıkan siyasi partileri topa tutmaya başladı. Yeni Şafak gazetesi, “CHP 
milletin ve ülkenin yararına ne yapılsa karşı çıkıyor! / Türkiye’ye muhalefet partisi” 
manşetini atarken, haberde “Kanal İstanbul’a ‘yaptırmayız’ diye karşı çıkan CHP, 
Menderes ve Özal döneminde yollara, barajlara ve köprülere muhalefet geleneğini 
devam ettiriyor. 80 yıldır değişmeyen CHP, AK Parti döneminde de İstanbul Havalimanı, 
3. Köprü ile otoyolları engellemeye çalıştı ve Gezi kalkışmasını bunun için tahrik etti” 
ifadelerine yer verildi. Birinci sayfasının tamamını CHP eleştirisine ayıran gazete, 
manşet altında ayrıca “İşte CHP’nin karşı çıktığı projeler” başlıklı bir kutu habere de yer 



verdi. Birinci sayfada “Bari bir tek projeye destek olun”, “Gezi isyanı çıkardılar”, “Millet 
sizden davacı olacak”, “Huyları hiçbir zaman değişmez” başlıklı haberler de yapıldı. (25 
Aralık 2019) 
 
-Akit’ten “İşte CHP bu” manşeti 
  Yeni Akit, "FETÖ ve PKK ile ilişkileri deşifre eden kapı önüne konuluyor / İşte 
CHP bu 2" manşeti ile çıktı. Haberde, “Rüşvet, yolsuzluk ve usulsüzlük çarkının dönmeye 
devam ettiği CHP’de partinin terör örgütleriyle olan bağlantılarını ifşa eden ve tek adam 
düzenine tepki gösteren isimler bir bir tasfiye ediliyor. Koltuk sevdalısı Kemal 
Kılıçdaroğlu, aralarında kardeşinin de bulunduğu onlarca muhalif ismi kirli tezgâhlarla 
siyasetin dışına itti” denildi. (25 Aralık 2019) 
 
-Milat’ın “Kanal İstanbul” manşeti 
  Milat gazetesi, “CHP Batı’dan akıl alıp Kanal İstanbul’a karşı çıkıyor / Dünya 
projesi” manşeti ile çıktı. Haberde, “Memleketin hayrına olan her hizmete karşı çıkan 
CHP, küreselci emperyalistler gibi Kanal İstanbul’a da karşı. Uzmanlar: 33 dalda 200 
bilim insanından görüş alındı. Bu bir dünya projesidir” denildi. (26 Aralık 2019) 
 
-Havuz’da “yerli oto” heyecanı 
Sanayi Bakanı Mustafa Varank’ın açıklamasına göre yüzde 70’i yerli, Türkiye’nin yerli 
otomobili, Gebze’de tanıtıldı. Ertesi gün havuz medyası haberi şu başlık ve spotlarla 
gördü: (28 Aralık 2019) 
Yeni Şafak: Türkiye’nin devrimi – Türkiye’nin heyecan ve merakla beklediği yerli 
otomobilin üstündeki örtü kalktı. Böylece 58 yıl önce ‘Devrim’ ile yarım kalmış hayalimiz 
gerçekleşti. Kırmızı ve beyaz renkli 2 modeli, herkes çok beğendi, siparişler ardı ardına 
geldi.  
Star: Devrin otomobilini durduramayacaklar – Milli gururumuz ‘Türkiye’nin 
otomobili’ görkemli bir törenle sahneye çıktı. TOGG imzalı SUV ve sedan iki modelin 
tanıtımını, tüm dünya nefesini tutup izledi.  
Türkiye: Türkiye’nin otomobili bir araçtan daha fazlası / Yolun açık olsun –
Tasarımıyla göz kamaştıran yerli oto, süper akıllı donanımıyla ‘Türkiye yapamaz’ 
diyenlerin ağzını açık bıraktı. 
Akşam: 59 yıl önce Devrim otomobilini yapanlara saygı ve minnetle / Devrim 2.0 – 
Tasarımından donanımına , bataryasından yazılımına tüm detayları Türk mühendislerce 
geliştirilen Türkiye’nin Otomobili 8 yıllık emeğin sonunda sahneye çıktı. SUV ve sedan 
modelleriyle göz kamaştıran araçlar, sektörde ezberleri bozacak. 
Milat: 60 yıl önce boğdular ama şimdi efsanesini yaptık / İnandık başardık – 
Türkiye’nin 60 yıllık rüyası gerçeğe dönüştü. 
Güneş: Devrin otomobili – 60 yıllık rüya gerçek oldu, Türkiye’nin otomobili görücüye 
çıktı. 
Yeni Akit: Türkiye ‘Yapılamaz’ denilen yeni nesil yerli otomobili de yaptı / Bir 
ezberi daha bozduk!-Türkiye’nin yarım asırlık rüyası gerçekleşti ve 80 milyonun 
heyecanla beklediği yerli otomobil, Başkan Erdoğan’ın Gebze Bilişim Vadisi’nde katıldığı 
görkemli törenle görücüye çıktı. Bütün engellemelere ve ‘yapamazsınız’ söylemlerine 
rağmen yılmayan mühendislerimiz siyasi iradenin de desteğiyle yerli otomobilimizi 
yapmayı başardı. Yerli oto, görünümü, dizaynı ve teknik donanımı ile tam not aldı. 
 
- “Yerli oto coşkusu” yine manşetlerde 
  Havuz medyası, ertesi gün de “yerli oto” manşetlerini sürdürdü. İşte o başlıklar: 



(29 Aralık 2019) 
Yeni Şafak: Dünya gördü onlar görmedi – Türkiye’yi otomotiv sektöründe küresel 
aktöre dönüştürecek milli otomobil projesi dünyada büyük yankı uyandırdı. Ama 
içerideki muhalefeti rahatsız etti. 
Star: Bizi coşturdu rakipleri korkuttu - Türkiye tek yürek oldu 58 yıllık hayalin ürünü 
olan yerli otomobilin gururunu yaşadı. Gözleri kamaştıran iki model yurt genelinden 
yoğun sipariş alırken dünya devi firmaların ise ayarları bozuldu. 
Türkiye: Dünya da TOGG’a hayran kaldı / Nazar etme ne olur! – Türkler başardı. 
Türkiye’nin otomobili, küresel arenada geniş yankı buldu; Tesla’ya rakip gösterildi. Dev 
markalara korku saldı. 
Yeni Akit: Türkiye’nin otomobili Batı’yı ürküttü – Türkiye’nin yerli mühendis ve 
tasarımcılarla hazırlayıp 2022 yılında piyasaya sunmaya hazırlandığı ‘elektrikli yerli 
otomobil’, Avrupa’yı hem kıskandırdı hem panikletti. 
Milat: Yerli otomobil dünya gündemine oturdu / Tesla’ya rakip – Gerek tasarımı 
gerekse teknik özellikleriyle tam not alan Türkiye’nin ilk yerli otomobili dünya 
basınında da büyük ilgi gördü. TOGG’un ABD’li elektrikli araç üreticisi Tesla’ya rakip 
olacağı vurgulandı. 
Güneş: Türkiye meydan okuyor - Başkan Erdoğan’ın tanıtımını yaptığı Türkiye’nin ilk 
yerli otomobili dünya basınında büyük ilgi gördü. 
 
-Türkiye, yerli arabayı methetti: Jaguar, Mercedes ve Audi’den daha kaliteli  
  Türkiye gazetesi, yerli otomobil haberlerini yeni bir manşetle sürdürdü. “TOGG’u 
muadilleriyle kıyasladık / Daha kaliteli daha ucuz” başlığını kullanan gazete haberinde, 
“Türkiye’nin otomobili TOGG, Tesla ile Jaguar, Mercedes ve Audi gibi asırlık markaların 
modelleriyle boy ölçüşüyor” ifadeleri kullanıldı. (30 Aralık 2019) 
 
-“Piyango haramdır” 
  Yeni Akit, yeni yıla 1 kala “Piyango haramdır; haramla sevap olmaz” 
sürmanşetiyle çıktı. Haberde, “Ocaklara ateş düşüren, yuvaları dağıtan, umutları istismar 
eden Milli Piyango illetinin haram olduğu Diyanet tarafından bir kere daha hatırlatıldı” 
denildi. (30 Aralık 2019) 
 
-Türkiye ve Akşam, yeni yıla hazır 
  Türkiye gazetesi, 2019 yılının son günü “2020 hamle yılı” sürmanşetiyle çıktı. 
“Ekonomi coşacak”, “Projelere devam”, “Turist rekoru yolda” alt başlıklarının kullanıldığı 
haberde, “Enflasyon ve faizdeki düşüş trendi sürecek. İşadamları umutlu, finans sektörü 
de ‘Ekonominin gelişimine katkı sunacak gücümüz var’ diyor. Atak 2 helikopteri 
havalanıyor. Muharip uçağımız Gökbey’in motoru bu sene hazır olacak. Turizm 81 şehre 
ve 12 aya yayılacak. Hedef 58 milyon turist, 41 milyar dolar gelir” ifadeleri kullanıldı. 
  Akşam gazetesi de benzer bir manşetle çıktı. “2020’ye güvenle giriyoruz” 
başlığını atan gazete, “Türkiye ekonomisi toparlanma sürecinden büyümeye geçti. 
Uluslararası kuruluşların büyüme beklentilerinden sonra sanayi ve ticarette güven 
endekslerinin yükselişi de hızlandı” dedi. (31 Aralık 2019) 
 
 
 
 
 
 



TEHDİT, HAKARET, HEDEF GÖSTERME, ŞİDDET 
 
-Akit'ten tehlikeli manşet 
  Yeni Akit gazetesi, "CHP'li İzmir Belediyesi, içkiye 4 yılda 250 bin TL yatırmış / 
Şaraba var şehide yok" manşeti ile tehlikeli bir kışkırtmaya imza attı. Haberde, "PKK'nın 
lanetlenmesi talebini reddeden, terör örgütünün şehit ettiği polis ve asker ailelerine 
yardım önergesini de 'tasarruf' bahanesiyle geri çeviren CHP'li İzmir Büyükşehir 
Belediyesi'nin 2015 yılından bu yana 248 bin liralık şarap alımı gerçekleştirdiği ortaya 
çıktı. Milletin parasının şehit aileleri yerine içkiye harcanması, CHP belediyeciliğindeki 
çarpık zihniyeti bir kez daha gözler önüne serdi" denildi. Haberde Antalya'da 
düzenlenen OctoberFest'ten bir fotoğraf kullanan gazete, fotoğrafın altına "Şehit 
yakınlarının ve tüyü bitmemiş yetimlerin hakkını şaraba yatıran CHP'li İzmir Büyükşehir 
Belediyesi, OctoberFest adlı bira festivaline de ev sahipliği yapacak" yazdı. (1 Ekim 
2019) 
 
-Akit, Sinan Meydan'ı hedef gösterdi 
  Yeni Akit, "Bakın meydan kimlere kaldı / İstanbul'a Osmanlı düşmanı danışman" 
sürmanşetiyle yazar Sinan Meydan'ı hedef gösterdi. Haberde, "Seçim öncesi Yasin-i Şerif 
okuyup türbe türbe gezen CHP'li Ekrem İmamoğlu, İBB koltuğunu ele geçirince Sözcü 
Yazarı ecdad düşmanı sözde tarihçi Sinan Meydan'ı Kültür AŞ'de danışman olarak 
göreve getirdi. (18 Ekim 2019) 
 
-Akit'ten "Vatan haini CHP" manşeti 
  Yeni Akit, "Muhalifliği vatan hainliği sınırına taşıdılar / İhanet nerede CHP orada" 
manşetiyle çıktı. Haberde ise, "Kirli bir kaset operasyonuyla CHP'nin başına geçen Kemal 
Kılıçdaroğlu ve 'A Takımı', beka mücadelesi veren Türkiye'ye yönelik her türlü kirli 
operasyonun içerisinde yer alıyor" ifadelerine yer verildi. Haberde ayrıca "Teröristlerin 
sözcüsü gibi", "HDP ağzıyla konuşuyorlar", "Terör destekçileri baş tacı" alt başlıkları da 
kullanıldı. (27 Ekim 2019) 
 
-Akit'ten "Proje Ekrem Türkiye'yi sattı" manşeti 
  Yeni Akit, "Proje Ekrem Türkiye'yi sattı" manşeti ile CHP'li İstanbul Büyükşehir 
Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu'nu hedef gösterdi. Haberde, "Proje üretmekten 
ziyade kendisi bir proje olan CHP'li İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, Fransa'da düzenlenen 
'Yerel Yönetimler Kongresi'nde haddini aşarak Türkiye'nin adalet sistemi için 
hakaretlerde bulunarak kayyım atanan HDP'li belediyelere sahip çıktı. Ülkemizi Haçlı'ya 
şikâyet eden CHP'li başkana tepki gösteren siyaset bilimciler, 'İmamoğlu, Türkiye'yi 
sattı' dediler" ifadelerine yer verildi. (3 Kasım 2019) 
 
-Meclis’te gazeteciye tehdit 
  TBMM Plan ve Bütçe komisyonunda Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay’ı 
takip eden gazetecilerden bir kameraman, Oktay’ın protokol müdürü olduğunu söyleyen 
bir kişi tarafından tehdit edildi. Çekim yapmaya çalışan kameramanı engelleyen, 
ardından sözlü olarak müdahale etmeye çalışan cumhurbaşkanlığı personeli, diğer 
gazetecilerin araya girmesiyle engellendi. Oktay’ın basın danışmanı gazetecilerden özür 
diledi. (7 Kasım 2019) 
 
-Akit: CHP güvenlik sorunu haline geldi 
  Yeni Akit, "PKK ve DHKP-C'nin hamiliğine soyunan Kılıçdaroğlu'nun CHP'si 



güvenlik sorunu haline geldi / Terörün cesaret hapı CHP" manşeti ile yine terörle CHP'yi 
ilişkilendiren bir haber yaptı. Haberde, "Seçimlerde PKK'nın siyasi kolu HDP ile iş tutan, 
YPG/PKK'lı teröristleri Meclis'te ağırlayan, DHKP-C'li militanları 'mağdur' gibi gösterip 
sahiplenen, bunlar da yetmezmiş gibi askerimize kurşun sıkan PKK'lıların cenaze 
törenine katılıp gözyaşı döken CHP'liler eli kanlı teröristlere cesaret veriyor" ifadeleri 
kullanıldı. (8 Kasım 2019) 
 
-Gazeteci Hakkı sağlam saldırıya uğradı 
  Eskişehir Sakarya Gazetesi yazı işleri mu du ru  Hakkı Sag lam, sabah işe giderken 
saldırıya ug radı. Gazete yakınında saklanıp Hakkı Sag lam’ı bekleyen bir kişi dirsek ve 
yumruk darbeleriyle Sag lam’ı yaraladı. Saldırgan kaçtı. ÇGD Eskişehir Şubesi, Spor 
Yazarları Derneg i Eskişehir Şubesi ve Eskişehir Gazeteciler Cemiyeti saldırıyı kanadı. 
Elinden ve yu zu nden yaralanan Sag lam “Anlaşılan tekerine çomak soktug umuz birileri 
go zdag ı vermek istemiş. Bu saldırı şahsıma deg il, basın o zgu rlu g u ne ve gazetecilig e 
yapılmıştır” dedi. (16 Kasım 2019)  
 
-Gazeteci Takan saldırıya uğradı 
  Korkusuz gazetesi yazarı Ahmet Takan, Ankara’da evinin önünde saldırıya 
uğradı. Beyzbol sopası ile Takan’ı yaralayan saldırgan kaçtı. Takan bir süre önce köşe 
yazısında “Devlet Bahçeli, Aralık ayı sonunda Genel Başkanlığı bırakacak, aktif siyaseti 
terk edecek. MHP’nin başına yeni bir isim gelecek” iddiasında bulunmuş, MHP 
yöneticileri Takan’ı sert dille suçlamıştı. (20 Kasım 2019) 
 
-Iğdır’da gazeteci Işık’a saldırı 
  Iğdır Haber gazetesi sahibi Metin Işık, MHP Iğdır Milletvekili Yaşar Karadağ 
hakkında yazılarının ardından, eli sopalı bir grubun saldırısına uğradı. Işık, “Kafamda, 
sırtımda ve ayağımda yaralar vardı. Hastaneye gidip tedavi oldum, rapor aldım. Sonra 
karakola gidip, şikâyetçi oldum. Yazdığım haberler birilerini rahatsız ettiği için saldırıya 
uğradım. Saldırganların kimliği belli. Adalet önünde hesap vermelerini istiyorum" dedi. 
(29 Kasım 2019) 
 
-Akit, Cemiyet Başkanı Bilgin'i hedef gösterdi 
  Yeni Akit, sürmanşetten Ankara Gazeteciler Cemiyeti Başkanı Nazmi Bilgin'i 
hedef gösterdi. "27 yılda 17 başbakan 5 cumhurbaşkanı değişti / Diktatör Nazmi koltuğa 
yapıştı" başlıklı haberde, "Sürekli demokrasiden dem vurmasına rağmen 1992'den beri 
Ankara Gazeteciler Cemiyeti'nde diktatörlük kuran Nazmi Bilgin, o tarihten bu yana 
Türkiye'de 17 başbakan 5 cumhurbaşkanı değişmesine rağmen koltuğa yapışarak adeta 
saltanat kurdu. Gazetecilik mesleğini rant kapısı olarak gören istismarcılar, tuttukları 
musluk başlarından ayrılmıyor. AGC'de 27 yıldır diktatörlük kuran Nazmi Bilgin, bayide 
satılmayan gazete ile BİK'ten milyonları cebe indirirken lüks makam araçlarıyla geziyor" 
denildi. (2 Aralık 2019) 
 
-Konya’da gazeteci Dönmez canlı yayında saldırıya uğradı 
  Konya’nın Karatay ilçesinde çöken bir binayla ilgili televizyon kanallarına 
bağlanarak canlı yayında gelişmeleri aktaran DHA Muhabiri Hasan Dönmez saldırıya 
uğradı. Canlı yayın sırasında bir grup Dönmez’i itip kaktı, yumruk ve tekmeler attı. 
Çevredekilerin araya girmesiyle saldırganlar uzaklaştırıldı. (10 Aralık 2019) 
 
-Bir tarafta keyfi cezalar diğer tarafta kin ve düşmanlık söylemi 



  Akit TV’de yayınlanan bir programda sunucu Fatin Dağıstanlı, Cumhuriyet 
gazetesinin manşetini gösterip, "Hadi gidelim, hep beraber toplanıp Cumhuriyet gazetesi 
önüne bir el bombası atalım" dedi. Haberin yazarı Işık Kansu’yu ve Cumhuriyet 
gazetesini hedef gösteren Dağıstanlı “Şeriat Çalıştayı” manşetiyle Cumhuriyetin bu 
eyleme davette bulunduğunu ileri sürdü. (20 Aralık 2019) 
  Dağıstanlı hakkında, "halkı kin ve düşmanlığa alenen tahrik etme" ve "tehdit" 
suçlarından başlatılan soruşturmada İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı Basın Bürosu 
yetkisizlik kararı vererek dosyayı Küçükçekmece Cumhuriyet Başsavcılığı’na gönderdi. 
(24 Aralık 2019) 
 
-Bursa’da ÇGD, yöneticileri ve Şube Başkanı Rabia Deniz hedef gösterildi 
  Gazeteciliği, haberler yoluyla birilerine saldırıp, onları korkutup, sindirip kendi 
çıkarları için kullanmak zanneden bezirgân özentileri bu kez Bursa’da ortaya çıktı. Bursa 
Şehir Gazetesi sahibinin, sözde “ülke geleceği için umut” olan “doğal tarım eğitim 
merkezi” projesini gazeteci gözüyle ele alan Rabia Deniz, gazetenin hedefi haline geldi. 
Şehir gazetesi, uzun uzun ÇGD üyeleri ve Bursa Şubesinin karalamasının yanı sıra Şube 
Başkanı Rabia Deniz’i hedef gösterdi. Gazetede şöyle yazıldı: “Solculuk kılıfıyla küresel 
güçlerin borazanlığını yapan ve ülkedeki tüm yatırımları hedef alan karalık Oda TV’nin 
Bursa’daki tetikçisi ÇGD Başkanı Rabia Deniz, bu kez ülkenin geleceği için önemli bir 
umut olan doğal tarım eğitim merkezini hedef aldı.” (26 Aralık 2019) 
  ÇGD Bursa Şubesi, kınama açıklamasında şu vurguları yaptı: “AKP’ye dönük her 
türlü eleştirel(!) yayını hainlikle, devlet veya İslam düşmanlığıyla yaftalayan bu besleme 
zihniyet, kendi medyasında gazeteleri ve gazetecileri açık açık tehdit etmekte ve hedef 
göstermektedir... Nezir Asaroğlu, gazetesinden, gazetesinin internet sitesinden, sosyal 
paylaşım platformlarından gerek ÇGD Bursa Şubesi’ni gerekse de ÇGD Bursa Şube 
Başkanı Rabia Deniz’i iftiralarıyla hedef göstermiştir. Tamamını paylaşmaya dahi gerek 
duymadığımız haberlerde yine dernek yönetim kurulu üyelerini ve derneği hedef alan 
bir dil kullanmıştır. Bu şahısla ilgili yasal süreci başlatmakla beraber, nefret söylemiyle 
başlayan ve giderek suça dönüşen eylemleri nedeniyle savcıları göreve çağırıyoruz.” (31 
Aralık 2019) 
  Çag daş Gazeteciler Derneg i Genel Merkezi de şu açıklamayla Şehir Gazetesi 
yo neticilerini uyardı: “U lkemizde son yıllarda kanıksatılmaya çalışılan, ‘belli siyasi 
odaklara’ ya da ‘sermaye grupları’na yakın durmanın sag ladıg ı bir koruma mı so z 
konusudur! Hakaretler ve tehditler bu kadar rahat nasıl yapılabilmektedir! Bu ve benzeri 
soruların vakit geçirmeksizin yanıtlanması için ‘Şehir Gazetesi’ adıyla Bursa’da faaliyet 
go steren yapının, Derneg imizi hedef go steren yayınlarına ilişkin yargı makamlarının 
vakit geçirmeksizin harekete geçmesini beklemekteyiz. Derneg imizin Bursa Şubesi’ne ve 
yo neticilerine yo nelik olası herhangi bir olumsuz gelişmede, Şehir Gazetesinin 
yayınlarını sorumlu tutacag ımızı buradan duyuruyoruz.” (2 Ocak 2020) 
 
-Milat yılbaşı kutlamalarını hedef gösterdi 
  Milat gazetesi, “Noel’e yılbaşı kılıfı giydiremezsiniz / İslam’da yeri yok” manşeti 
ile yine yılbaşı kutlamalarını hedef gösterdi. Haberde, “2020’ye sayılı günler kala 
AVM’ler ve eğlence mekânları, inanç ve örfümüze uygun olmayan süsleme ve 
reklamlarla ‘sabaha dek içkili kampanyalar’ düzenliyor. Hristiyan geleneği Noel’in, 
Müslümanlarca ‘yılbaşı’ adı altında gayri ahlâki eğlencelerle kutlanmasına tepki gösteren 
ilahiyatçılar: Yılbaşı kutlamalarının İslam dininde yeri yoktur ” ifadeleri kullanıldı. (27 
Aralık 2019) 
 



-Saldırganlar bu kez gazeteci İde’yi hedef aldı 
  Gazetecilere yönelik önlenmeyen fiziksel saldırı ve siyasetçi tehditleri bir kez 
daha yeni saldırıyı doğurdu. KRT TV programcısı, Yenicağ Gazetesi yazarı ve İYİ Parti 
Genel Başkanı Meral Akşener’in basın danışmanı Murat İde İstanbul’da evinin önünde 
bir grubun saldırısına uğradı. İde son olarak "Devlet Bey, ben yoruldum" başlıklı yazısı 
nedeniyle MHP yöneticileri tarafından hedef gösterilmişti. Gözaltına alınan 6 şüpheliden 
biri savcılıkça diğerleri adli kontrolle mahkeme tarafından serbest bırakıldı. (28-29 
Aralık 2019) 
 
-Akit, AYM’nin Wikipedia kararını beğenmedi; hedef gösterdi 
  Anayasa Mahkemesi (AYM), Wikipedia'nın erişime engellenmesini hak ihlali 
saydı. Yeni Akit ertesi gün “Millet aleyhine kararları millet adına alıyor / AYM kimler için 
çalışıyor!” manşetiyle hem 29 Nisan 2017’den beri Türkiye’de erişimi engellenen 
Wikipedia’yı hem de AYM’yi hedef gösterdi. Haberde, “Anayasa Mahkemesi, kamu 
vicdanını yaralayan bir karara daha imza atarak teröristleri aklayan Wikipedia’ya 
yönelik erişim engelini kaldırdı. AYM’nin, kimi zaman polis ve askerimizi şehit eden 
teröristleri savunanları sevindiren kararlar alıp, kimi zaman vatana ihanetten 
yargılananlar için ‘hak ihlali’ yönünde tazminatlara hükmetmesi, ‘AYM, millet aleyhine 
kararlar vererek kime hizmet ediyor’ sorularına yol açtı” denildi. (29 Aralık 2019) 
 
-“CHP, terör örgütü liderine sahip çıkıyor” haberi 
  Yeni Şafak gazetesi, “CHP Hafter Turu’nda” manşeti ile çıktı. Haberde, “Libya’da 
terör örgütü lideri Hafter’e ‘seküler ve makul’ diyerek sahip çıkan CHP, Türkiye’nin 
meşru hükümete destek vermesini engellemeye çalışıyor. Kılıçdaroğlu, dün İYİ Parti ve 
Saadet Partisi’ne sürpriz bir ziyarette bulunarak 2 Ocak’ta Meclis’te görüşülecek 
tezkereye ‘hayır’ demelerini istedi” denildi. (31 Aralık 2019) 
 
-Milat’tan “yılbaşı kutlamak haramdır” manşeti 
  Milat gazetesi, yılbaşı öncesi yine tehlikeli bir habere imza attı. Bir dini sohbette 
babalara seslenerek, "Kızın okula pantolonla giderken yüreğin parçalanıyor mu senin? 
Parçalanmıyorsa vallahi kıyamet günü cehennem seni parçalayacak. Yavrunu 
cehenneme attın cehenneme”, “Genç kayınvalide olan kadınlar şehvet uyandırır, 
erkeklere haramdır” gibi skandal açıklamalar yapan İlahiyatçı İhsan Şenocak’ı 
konuşturan gazete, “İkisi de haram” manşeti ile hem insanların yılbaşı kutlamamasını 
hem de Milli Piyango bileti almamasını istedi. Şenocak’ın açıklamalarının kullanıldığı 
haberde, “Müslüman bir adam piyango kumar deseler uzak duracak. Başına ‘milli’ 
koyarak İslam ile irtibatını kuruyor. Piyango dünyada da ahirette de perişan eder. 
Eskiden yılbaşı geceleri dansöz çıkardı, şimdi yılın her akşamı öyle oldu. Müslümanlar 
kötü kokulara alıştı. Yılbaşı kutlamak kesinlikle haramdır” ifadelerine yer verildi. (31 
Aralık 2019) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTSİZLİĞİNİ, KADIN DÜŞMANLIĞINI VE İSTİSMARI 
MEŞRULAŞTIRMAYA YÖNELİK HABERLER  
 
-Akit’in cinsiyetçi gericiliği sürüyor 
  Yeni Akit yazarı Abdurrahman Dilipak, İstanbul’da meydana gelen deprem 
üzerinden cinsiyetçi ve gerici, toplumu ayrıştıran bir yazı kaleme aldı. Dipilak, "Eğer 
insan bu hakikat yolculuğundan saparsa, işte asıl o zaman ve o noktada fay kırığı oluşur, 
Lut gölü kırığı, aslında bir gay ve lezbiyen kırığıdır" ifadelerini kullandı. (2 Ekim 2019) 
 
-Akit: Kadının, boşandıktan 4 ay sonra nafaka alması haram  
  Yeni Akit, "Nafakanın çözümü İslam'da" manşeti ile kadın karşıtı haberlerine bir 
yenisini ekledi. Haberde, "Aileleri uçuruma, aile fertlerini cinnete sürükleyen müebbet 
nafaka uygulamasına hâlâ adil bir çözüm getirilemezken, din adamları bu konudaki 
kesin ve net çözümün İslam hukukunda olduğu görüşünde birleşiyor. İslam'ın nafaka 
hususundaki ölçüsünü 'iddet süresi' olarak vurgulayan ilahiyatçılar, boşanma 
sonrasındaki 3 aylık zaman diliminin ardından kadının nafaka almasının helal 
olmadığına dikkat çekiyor" ifadeleri kullanıldı. (4 Ekim 2019) 
 
-Akit'ten kadın düşmanı bir haber daha 
  Yeni Akit, "Mor çete kürtaj cinayetini savunuyor" başlıklı birinci sayfa haberinde 
"Mor Çete kadınlığa ihanet ediyor. Anne adaylarını kürtaj cinayetine yönlendiren Mor 
Çete, 'Ücretsiz, güvenli, erişilebilir kürtaj hakkının takipçisiyiz', 'Cinsel hakların ayrılmaz 
parçası kürtaj hakkı' eylemleriyle bebeklerin anne karnında katledilmesine destek 
veriyor" denildi. (21 Ekim 2019) 
 
-Akit'ten LGBTİ derneklerine: Ahlâk teröristleri 
  Yeni Akit, "Eşcinsellerin Türkiye'de 22 derneği var / ABD ve Rusya'da bile 
homoluk yasak" başlıklı birinci sayfa haberinde "Türkiye'deki özgürlük ortamından 
faydalanarak bir ur gibi çoğalan LGBTİ derneklerine Hristiyan ülkelerinin bile geçit 
vermediği ortaya çıktı. Ahlâk teröristlerinin kurduğu derneklerin Rusya, Güney Kore ve 
ABD'nin 6 eyaletinde kapısına kilit vurulduğu bildirildi" ifadelerine yer verildi. (23 Ekim 
2019) 
 
-"Türk halkının yüzde 78'i eşcinsellerden nefret ediyor" haberi 
  Yeni Akit Gazetesi, "Türk toplumu eşcinsel dayatmayı reddediyor" sürmanşetiyle 
çıktı. Haberde, "Müslüman Türk milletine dayatılmak istenen eşcinsel sapkınlığın 
toplumsal tabanda hiçbir karşılığının olmadığını belgeleyen rapora Akit ulaştı. AB 
fonları, Soros'un kirli paraları, dijital platformların gayriahlaki yayınları ve medyadaki 
LGBTİ propagandasına rağmen halkımızın yüzde 78'inin eşcinsel sapkınlardan nefret 
ettiğini ortaya çıkardı" denildi. (27 Ekim 2019) 
 
-Akit, karma çocuk havuzuna sürmanşetten nefret kustu 
  Yeni Akit, sürmanşetten "Ekrem bir sözünü daha yedi / İBB'nin çocuk havuzunu 
karma yaptı" başlıklı bir haber yayımladı. Haberde, "Seçim öncesi Yasin-i Şerif okuyup 
türbe türbe gezen Ekrem İmamoğlu, karma havuz sistemi getireceği iddialarına karşı 
'Neymiş efendim kadını erkeği aynı yerde havuza girecek. Ben 2 ayrı havuz açtım' 
diyerek iddiaları reddetmişti. İBB'nin 4-12 yaş havuzlarını kız erkek karma hale getiren 
İmamoğlu'nun, sözünü tutmayarak 'Çocuk gelişim uzmanları karşı cinsle bir olmanın 
kritik bir öneme sahip olduğunu söylüyor' mazeretine sığınması büyük tepki çekti" 



denildi. (28 Ekim 2019) 
 
-Akit, kadın düşmanlığında tam gaz ileri 
  Yeni Akit, "6284'ün sadece 2,5 yıllık bilançosu bile korkunç! / 746 bin baba evden 
uzaklaştırıldı" manşetiyle yine kadın düşmanı bir habere imza attı. Haberde, "Sözde 
aileyi korumak için getirilen ancak çiftleri birbirine düşman eden Haçlı menşeli 6284 
sayılı yasa, yuva yıkmaya devam ediyor.Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu'nun 
verilerine göre son iki buçuk yılda tam 746 bin 336 baba, kadının beyanı esas alınarak 
evinden ve çocuklarından uzaklaştırıldı" ifadelerine yer verildi. (5 Kasım 2019) 
 
-"Erken evlilik hapsine çare" manşeti 
  Türkiye Gazetesi "Binlerce aile kavuşmayı bekliyor / Erken evlilik hapsine çare" 
manşetiyle çocuk yaşta evlilikleri cezalandıran yasaya yeni "infaz düzenlemesi" 
üzerinden muhalefet etti. Haberde, "Kadın ile erkeğin yaş farkı 10 yılın altındaysa 
hapisteki kocaya ceza indirimi uygulanacak. Zorla evlilik, şiddet ve tecavüz kapsam dışı 
tutulacak" denildi. (7 Kasım 2019) 
 
-Akit'in bu kez hedefi çalışan anneler! 
  Yeni Akit'in manşeti bu kez kadınları eve hapsetme düşüncesinin dışavurumu 
olarak "Uzmanlar uyardı: AB'nin oyununa gelinmesin evler annesiz bırakılmasın / Ev 
hanımları desteklenmeli" şeklinde oldu. Haberde, "Aile Bakanlığı'nın AB'nin desteğiyle 
hayata geçirmeyi planladığı proje büyük tepki çekti. Çalışan annelerin, kendilerine 
verilecek bin 300 liralık destekle 0-2 yaş arasındaki bebeklerini bakıcılara teslim 
etmesini öngören uygulamaya tepki gösteren uzmanlar, 'Asıl desteklenmesi gerekenler, 
ihtiyaç sahibi mağdur anneler ve ev hanımlarıdır. Bu proje, 'annesiz evlere, sevgisiz 
çocukların büyütülmesine yol açar' dedi" ifadelerine yer verildi. (13 Kasım 2019) 
 
-Akit, kadını şiddetten koruyan 6284 sayılı yasaya karşı 
  Yeni Akit, "6284 milyonlarca babayı yuvasından kopardı / 5 yılda 2 milyon 
uzaklaştırma" sürmanşetiyle çıktı. Haberde de "Türkiye'de aile yapısını uçuruma 
sürükleyen ve yürürlükteki 8. yılını dolduracak olan 6284 sayılı kanunun yuvalarda 
oluşturduğu tahribatın faturası her geçen gün artıyor" ifadeleri kullanıldı. (19 Kasım 
2019) 
 
-"6284 yuva yıkmaya devam ediyor" manşeti 
  Yeni Akit, intiharları manevi boşluğa bağladığı haberi sürmanşetten yayımladığı 
gün, manşetten de kadın düşmanlığını sürdürdü. Yine 6284 sayılı kadına şiddetle 
mücadele yasasını hedef alan Akit, "Son 5 yılda boşanmalar arttı, evlilikler azaldı, çocuk 
sayısı düştü / 6284 yuva yıkmaya devam ediyor" manşetini attı. Haberde ise "Son 5 yılın 
verileri, 8 yıldır yürürlükte olan 6284 sayılı kanunun kadına şiddetle ilgili sorunları 
çözmediği gibi evlilikleri bitirdiğini, boşanmaları teşvik ettiğini, bunlara bağlı olarak da 
annelik oranları ile çocuk sayısının düşmesine sebep olduğunu gözler önüne seriyor" 
ifadelerini kullandı. (20 Kasım 2019) 
 
-Akit, "5 Aralık'ı sapkın seviciler kutluyor dedi "gerçek mağdur kadınları" yazdı 
  Yeni Akit, "Dünya Kadın Hakları Günü"nde birinci sayfasından "Dünya Kadın 
Hakları Günü ama... / Gerçek mağdurları duyan yok" başlıklı bir haber yayımladı. 
Haberde, "5 Aralık Mor Çeteciler ve sapkın seviciler tarafından 'Dünya Kadın Hakları 
Günü' olarak kutlanmaya devam edilirken, 28 Şubat mağduru başörtülü kadınların, evlat 



nöbetindeki anaların, 18 yaş altı evlilik mağdurlarının ve kocası nafaka mağduru olan 
ikinci eşlerin sıkıntılarını gören, feryatlarına kulak veren yok. Gerçek mağdur kadınlar, 
yaşadıkları çileli günleri Akit'e anlattı" denildi. (5 Aralık 2019) 
 
-Akit: Kürtaj cinayettir 
  Yeni Akit, yeniden kürtaj tartışması başlattı. "Kürtaj cinayettir" sürmanşetiyle 
çıkan ve Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu üyelerinden birinin 
açıklamalarına yer veren gazete, haberinde "Mor Çatı altında buluşan sapkınların sosyal 
medya üzerinden yaptıkları 'Kadınlar gebeliğin ilk 10 haftası boyunca kürtaj yaptırma 
hakkına sahiptir' şeklindeki paylaşımla cinayeti meşrulaştırma çabasına din 
adamlarından tepki geldi" ifadelerini kullandı. (6 Aralık 2019) 
 
-Akit'in "Mor Çatı" ısrarı 
  Yeni Akit, "Saylan'ın Kandilli'si Mor Çete'nin destekçisi" sürmanşetiyle çıktı. 
Haberde, "ÇYDD'ci Türkân Saylan'ın Kandilli Kız Lisesi Kültür ve Eğitim Vakfı üzerinden 
hegemonya kurduğu devlet okulu Kandilli Kız Anadolu Lisesi'nin 13 yaşındaki çocuklara 
'flört' taktikleri veren, Haçlı Batı'dan aldığı paralarla Türkiye'deki feminist oluşumlara 
öncülük eden Mor Çatı'nın faaliyetlerine destek verdiği ortaya çıktı" denildi. (7 Aralık 
2019) 
 
-Türkiye gazetesi'nden "kadına şiddette durumumuza şükredin" manşeti 
  Türkiye gazetesi, "Türkiye'deki kadına şiddet verileri" ile ilgili tuhaf bir habere 
imza attı. "Kadına şiddette 153. sıradayız" manşetini atan gazete, "Türkiye'de 11 ayda 
318 kadın katledildi. Geçen yıla göre cinayet sayısı yüzde 7,2 azaldı. Dünya ise daha 
korkunç tabloyla karşı karşıya. ABD, İngiltere, Kanada gibi ülkeler Türkiye'nin çok 
önünde" dedi. (12 Aralık 2019) 
 
-Akit'in kadın düşmanlığı tam gaz 
  Yeni Akit, "Evden uzaklaştırılan erkek ama sığınma evleri kadınlar için... / Bu 
adamın katili 6284" sürmanşetiyle kadın düşmanı haberlerini sürdürdü. Haberde, 
"Başını Mor Çatı'nın çektiği feminist oluşumlar 6284'ü savunurken, evden uzaklaştırma 
cezası alan ve otomobilinde barınmaya çalışan Haydar Ali Durkun adlı vatandaşın piknik 
tüpü ile ısınmaya çalışırken hayatını kaybetmesi, yuva yıkan yasayı tekrar gündeme 
getirdi" denildi. (14 Aralık 2019) 
 
-Akit, şimdi de "kadına şiddetle mücadele" genelgesine saldırdı 
  Yeni Akit, sürmanşetten verdiği "Adalet Bakanlığı'nın 'Aile içi ve kadına şiddetle 
mücadele genelgesi' tepki çekti / Şiddetin çözümü Kur'an'da" başlıklı haberle kadın 
karşıtlığını yeniden gözler önüne serdi. Haberde, "Kadının beyanını esas alarak babaları 
evden koparan 6284 sayılı yasayı bile aratacak nitelikteki son genelgeye büyük tepki 
var. Yeni genelge ile kadının beyanı olmadan da evden uzaklaştırma kararı 
alınabileceğini belirten uzmanlar, 'Aileyi öncelemeyen hiçbir düzenleme şiddeti 
önleyemez' dedi. Diyanet'in Aile ve Dini Rehberlik Daire Başkanı Sedide Akbulut ise 
'Şiddet ile ancak Kur'an ilkeleriyle baş edebiliriz' açıklamasında bulundu" ifadeleri 
kullanıldı. (22 Aralık 2019) 
 
 
 
 



BASININ GÜNDEMİ - GÜNDEME BAKIŞ 
 
-TGS 22. Olağan Genel Kurulu toplandı 
  Türkiye Gazeteciler Sendikası 22. Olağan Genel Kurulu toplandı. Genel kurulların 
3 yıl yerine 4 yılda bir toplanması tüzük değişikliğiyle karara bağlandı, yeni basın kartı 
yönetmeliğine karşı basın meslek örgütlerinin bir araya gelmesi kararı alındı. Genel 
Başkanlığa Gökhan Durmuş, Genel Sekreterliğe İlkay Akkaya, Genel Başkan 
Yardımcılığına Ozan Alper Yurtoğlu, Genel Mali Sekreterliğe Demet Çulha, Genel 
Örgütlenme Sekreterliğine Mustafa Kuleli, Genel Eğitim Sekreterliğine İpek Yezdani 
seçildi. (5-6 Ekim 2019) 
 
-TRT, dış yapımlara bağımlı 
  Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay bir soru önergesine verdiği yanıtta, TRT 
kanallarında, 2018 yılında 2 milyon 648 bin 259 dakika kurum içi, 1 milyon 677 bin 939 
dakika kurum dışı program yayımlandığını belirtti. Oktay, "Buna göre kurum içi 
yapımların yayın oranı yüzde 61, kurum dışı programların yayın oranı ise yüzde 39'dur" 
dedi. (26 Ekim 2019) 
 
-Bursa gazetecilerinin örgütü ÇGD Bursa 30 yaşında 
  Çağdaş Gazeteciler Derneği Bursa Şubesi, 30’uncu yaşını coşkuyla kutladı. Basın 
Kültür Sarayı Nilüfer Sahnesi’nde gerçekleştirilen 30. Kuruluş Yıldönümü etkinliğinde 
ÇGD Bursa, geleneksel “Çağdaş Ödüllerini” de sahipleriyle buluşturdu. (3 Aralık 2019) 
 
-AYM’den frekans bedeli kararı 
  Anayasa Mahkemesi, kanal ve frekans kullanım bedelini ödemeyen yayın 
kuruluşlarının karasal yayınlarının bir ay içinde durdurulacağını öngören hükmün 
Anayasa’ya aykırı olduğuna karar verdi. Kararda ödeme yapılamadığında karşı karşıya 
kalınan yayın durdurma tedbirinin, gelirlerin kesilmesiyle kalıcı hale gelebildiği 
belirtildi, “yayın durdurma tedbirinin, ilgili radyo ve televizyon kanallarının ifade ve 
basın özgürlüğünü sınırlandırdığı açıktır” denildi. (5 Aralık 2019) 
 
-KONDA, medya araştırması yaptı 
  Kamuoyu araştırma şirketi KONDA, medya izleme alışkanlıklarıyla ilgili araştırma 
raporunu yayımladı. Raporda, Türkiye'nin yüzde 16'sının haberleri televizyondan takip 
etmediği sonucu yer aldı, dizi izlemeyen kesimin yüzde 17 olduğu belirtildi. İnternete ve 
sosyal medyaya yönelik güvenin arttığı tespit edilen raporda, Türkiye’de yüzde 74’lük 
bir kesimin gazete okumadığı tespiti yer aldı. (6 Aralık 2019) 
 
-TRT’nin 2018 zararı 92 milyon lira 
  CHP İzmir Milletvekili KİT Komisyonu üyesi Atilla Sertel’in paylaştığı Hazine ve 
Maliye Bakanlığı raporuna göre TRT’nin 2018 yılı zararı 92.1 milyon lira olarak 
gerçekleşti. Gelirleri ise elektrik katkı payından 689,8 milyon lira, bandrol gelirinden 1 
milyar 703 milyon lira, reklam gelirinden 264,7 milyon lira oldu. Toplam 2 milyar 657 
milyon 5 bin lira gelire karşılık 92.1 milyonluk zarar kurumdan emekli edilen bin 786 
kişiye ödenen kıdem tazminatlarına bağlandı. Sertel “2015 yılında da 147 milyon zarar 
etmişti. Önce insanları bir anda emekliye zorlayacaksın sonra da bu nedenle zarar ettik 
diyeceksin. Soruyorum; bu nasıl bir yönetim anlayışı? TRT, kamu ve halkımız için adeta 
bir kara delik. Bu kara delik; belli sayıda kişi ve yapımcıyı zengin etmek uğruna ne 
verirsek yutuyor” dedi. (14 Aralık 2019)  


