
1 
 

MEDYA RAPORU 
MAYIS 2020 

 
 
SANSÜR 
 
-Independent Türkçe’ye bir kez daha erişim engeli konuldu 
  Nisan ayında iki kez erişime engellenen Independent Türkçe internet sitesi, Bilgi 
Teknolojileri Kurumu tarafından bir kez daha erişime engellendi. Independent Türkçe'nin 
engellenmesine ilgili itirazlar da Ankara 8. Sulh Ceza Hakimliği’nce reddedildi. (3, 13 
Mayıs 2020) 
 
-RTÜK, medyaya ağır ceza yağdırmaya devam etti 
  Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) tarafından Nisan ayı içinde KKTC merkezli 
Diyalog TV’nin yayını durduruldu, Halk TV’ye biri üst sınırdan üç idari para cezası ve 5 
kez program durdurma cezası, FOX TV’ye üst limitten 3 para cezası ve ana habere 3 kez 
program durdurma cezası, Tele 1 televizyonuna biri üst limitten iki para cezası ve 3 kez 
program durdurma cezası, Kafa Radyo’ya biri üst limitten iki para cezası,  Nihat’la 
Sivrisinek programına 3 kez durdurma cezası ve Radyo Spor’a idari para cezası verildi. 
“RTÜK’ün yasadan kaynaklanan diğer yetkilerini de kullanmakta tereddüt etmeyeceğini 
bir kez daha ifade etmek isteriz” diyerek yayıncı kuruluşları yasayla tehdit eden RTÜK 
Başkanı Ebubekir Şahin, artacak cezaların sinyalini bu sözlerle vermişti. RTÜK geçen ay 
görülmemiş düzeye yükselttiği ceza saldırganlığını Mayıs ayında da sürdürdü.  
  Halk TV’ye 5 kez program durdurma cezası verildi. RTÜK, Halk TV’de CHP 
İstanbul İl Başkanı Canan Kaftancıoğlu’nun sözlerini darbe iması olarak değerlendirildi. 
Kaftancıoğlu, “Şöyle bir gerçeklik var ki… önümüzdeki seçimde bir erken seçimle veya 
başka bir şekilde bu ülkenin, gerçekten halkın artık gözü açıldı…” demişti. RTÜK’ten 
yapılan açıklamada, “Yayınlardaki demokrasi dışı ima ve çağrışımların kamu düzenini 
bozacak, sosyal ve siyasi bir krizin başlamasına neden olacak nitelikte olduğu 
değerlendirilerek, kamuoyu üzerinde korku ve endişe kaynağı olabileceği ve aynı 
zamanda toplumda kin, düşmanlık ve nefret duygularını artırabileceği gerçeğini ortaya 
koyan 6112 sayılı Yasanın ihlal edildiği” savunuldu. Bu gerekçelerle Halk TV hakkında en 
üst sınırdan idari para cezası ve 5 kez program durdurma cezasına karar verildi.  
(7 Mayıs 2020) 
  Habertürk TV’ye üst sınırdan para cezası verildi. Habertürk televizyonunda 
Fatih Altaylı “Teke Tek” programında İyi Parti Genel Başkanı Meral Akşener’i konuk etti. 
Akşener’le MHP’li kesimlerden aldığı tehditleri konuşan Altaylı ve Akşener “it ürür, 
kervan yürür”, “itlerle uğraşmıyoruz” ifadelerini kullandı. RTÜK, bu sözlerle Fatih 
Altaylı’nın “ülkücü camiayı hedef aldığını” savundu ve “dilin düzeysiz ve kaba kullanılarak 
olay sırasında orada bulunan kişilerin manevi haklarını zedeleyici düzeyde olduğu 
kanaatine” vardı. Bu gerekçelerle Habertürk’e üst sınırdan idari para cezası 
uygulanmasına karar verdi. (7 Mayıs 2020) 
Kararı köşesine taşıyan Altaylı şu sözlerle tepki gösterdi: "Bu cezanın Meral Akşener’i 
televizyona çıkarma cezası olduğunu RTÜK de biliyor, herkes de. Başkalarına gözdağı 
olduğunu RTÜK de biliyor, herkes de… Ama yemin ederim kızmıyorum artık. Gülüyorum. 
Gülüyorum sevgili Ebubekir Şahin. Kendinizi düşürdüğünüz konuma üzülüyorum 
sadece." (8 Mayıs 2020) 
  RTÜK ayrıca, sahte ürün pazarlayarak haksız kazanç elde edildiği gerekçesiyle 1 
An TV, Ber TV, Doruk TV, Kanal Çay, Nisa TV, Süper TV, Vadim TV ve Yalova TV kanalları 



2 
 

hakkında yayın durdurma ve en üst sınırdan idari para cezası verdi. (7 Mayıs 2020) 
  RTÜK artan cezalara tepkiler üzerine kendini savundu. RTÜK’ten yapılan 
açıklamada özetle şunlar kaydedildi: “Son dönemde bazı medya kuruluşlarına RTÜK 
tarafından verilen cezalara ilişkin taraflı ve maksatlı olarak algı oluşturma çabalarına 
yönelik tarafımızdan doğruları söyleme ve kamuoyunu doğru bilgilendirme adına bahse 
konu açıklama zarureti doğmuştur… Yönetimimiz, cezalandırmayı değil evrensel kabuller 
çerçevesinde yol göstermeyi ve gerekli düzenlemeleri yaparak radyo ve 
televizyonlarımızın haklarını korumayı hedeflemektedir… RTÜK’ü yanlı, kendinden 
görmediği medyayı da yandaş diye yaftalayan kimi kesimlerin medya özgürlüğünden 
bahsetmesi ise gülünç bir tavrın ötesine geçmemektedir.” (8 Mayıs 2020) 
 
-Turkuvaz Medya Grubu’nda “Berna Laçin” sansürü 
  İktidar olanaklarıyla beslenen ve büyüyen Turkuvaz Medya Grubu, iktidara 
yönelik eleştirel tutumuyla öne çıkan sanatçı Berna Laçin’in yer aldığı yayınlara yer 
vermeyeceğini ilan etti. Gruptan yapılan açıklamada kararın gerekçesi anlatıldı ve Berna 
Laçin hedef gösterildi. Açıklamada şöyle denildi: “İslam’ın kutsal şehirlerinden Medine'ye 
dil uzatan, Elazığ depremi gibi tüm Türkiye'nin kenetlendiği bir doğal afette bile 
provokasyon yapmaktan çekinmeyen, 30 bin askerimizi şehit eden teröristlere gerilla 
diyen, Türkiye'de bir dönem bir çok acıların yaşanmasına neden olan başörtüsü yasağını 
savunan sunucu Berna Laçin'in hala TV ekranlarında boy göstermesini şaşkınlıkla 
karşılıyoruz. Dahası, toplumun geniş bir kesiminin tepkisini çeken Berna Laçin ismi 
üzerinde ünlü markaların bu kadar ısrarcı olmasına da bir anlam veremiyoruz. Türk 
toplumunun değer yargılarına saygı gösteren bir kurum olarak bundan sonra Berna 
Laçin'in yer aldığı hiçbir reklamı yayınlamayacağımızı bir kez daha açıklamakta fayda 
görüyoruz.” (14 Mayıs 2020) 
  Ankara’nın görevden el çektirilen eski Belediye Başkanı Melih Gökçek'in oğlu 
Osman Gökçek'in yönettiği Beyaz TV de Turkuvaz’ın peşinden gitti, "Berna Laçin’in yer 
aldığı hiçbir reklam filmine yayınlarımızda yer vermeyeceğimizi kamuoyuna bildiririz" 
açıklaması yaptı. (16 Mayıs 2020) 
 
-RTÜK üyesi Taşçı’dan, çifte standart raporu 

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK) üyesi İlhan Taşçı’nın, Kurul’un basın-
yayın organlarına ilişkin kararlarına ilişkin hazırladığı rapora göre, 1 Ocak -15 Mayıs 2020 
tarihleri arasında eleştirel yayın yapan kanallara toplam 36 kez ceza verilirken, iktidara 
yakın televizyon kanalları iki kez uyarıldı, bir kere de para cezasına çarptırıldı. Halk TV’ye 
söz konusu tarihler arasında idari para ve yayın durdurma olmak üzere toplam 13 kez, 
Tele-1’e 11 kez, Fox TV’ye 8 kez, KRT’ye de 4 kez ceza verildi. Buna karşın iktidarın 
kontrolündeki kanallardan sadece ATV, Ülke TV ve TGRT Haber’e 1’er kez ceza verildi; 
gazetecilik etik kuralları ile ilgili hukuki düzenlemeleri birçok yayınında ihlal ettiği için 
tepki çeken A Haber, Kanal 7 ve TV Net’e herhangi bir cezai işlem yapılmadığı bildirildi. 
(17 Mayıs 2020) 
 
 
SANSÜR DIŞI MÜDAHALELER 
  
-BİK’ten Evrensel’e bir ceza daha 

Basın İlan Kurumu (BİK), Evrensel gazetesine, İhsan Çaralan’ın 24 Şubat 2020 
tarihli “Hükümet vatandaşına şehit olmayı vadeder mi?” başlıkla yazısı nedeniyle 5 günlük 
ilan kesme cezası verdi. Karar, ‘Bir kamu hizmeti olan gazetecilik… kamu yararına aykırı 



3 
 

şekilde kullanılamaz.” ve ‘Kişi, kurum ve toplum katmanlarına yönelik yayınlarında, 
eleştiri sınırlarını aşan… haksız isnat yapamaz’ şeklindeki basın ahlak esaslarının ihlal 
edilmesi gerekçesine dayandırıldı. 
BİK; Evrensel gazetesinden, 2 Mart 2020 tarihli “Kimin için canını verdi bu gençler” 
başlıklı ve 16 Nisan 2020 tarihli “CHP’li Özel’den Altun’a izinsiz inşaat tepkisi” başlıklı 
haberler nedeniyle savunma istedi. (12, 13 Mayıs 2020) 
 
-Zonguldak Belediye Başkanı Alan’dan yerel basına, zabıtalı baskı 

AKP’li Kozlu Belediye Başkanı Ali Bektaş’ın, yeğenlerini belediyeye işe almasının 
yerel kanal Elmas TV’de haberleştirilmesi üzerine Elmas TV’ye zabıtalar tarafından 
yapılan ruhsat denetimi genişlemeye başladı. Yine AKP’li olan Zonguldak Belediye 
Başkanı Selim Alan, aleyhinde haber yapan yerel basın kuruluşlarına baskı amaçlı 
zabıtalar eliyle ruhsat denetimi yaptırdı. (13 Mayıs 2020) 
 
-Ülke TV’de şiddet çağrısına karşılık RTÜK’ün tavrı eleştirileri doğruladı 
  Ülke TV televizyonunda Arafta Sorular adlı canlı yayına katılan Sevda Noyan’ın 
şiddet ve toplu öldürme ve silahlanma çağrısı olarak eleştirilen sözlerine karşılık RTÜK 
harekete geçmekte ayak diredi.  RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin’in, üst kurul toplantısına 
mazeret bildirerek katılmaması nedeniyle Ülke TV şikayetleri kurul gündemine 
alınamadı. Üst kurul üyesi İlhan Taşçı’nın açıklamaları üzerine RTÜK muhalif yayıncılara 
kısa sürede cezalar kesip iktidara yakın yayıncıların ihlallerini gündeme almakta ayak 
dirediği gerekçesiyle eleştirildi. (14 Mayıs 2020) 
  RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin eleştirilere karşılık “3 ay önce belirlenen başka bir 
toplantım sebebi ile şehir dışındaydım. Mazeretli değildim, raporlu hiç değildim sadece 
görevliydim. Halkımıza bile bile yalan söyleyerek kin ve nefrete sevk etmeyin. Yaptığınız 
suçtur" açıklaması yaptı. (15 Mayıs 2020) 
RTÜK Başkanı’na göre “talihsiz sözler, darbecileri sevindiren ceza olmaz” 
  Ülke TV şikayetlerinin gündeme alınmamasında kasıt olmadığını savunulsa da 
RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, “Çok büyütülecek bir konu değil” diyerek kanala ceza 
vermeye gerek olmadığı yönünde görüş bildirdi. İnternette katıldığı bir canlı yayında 
RTÜK Başkanı şunları söyledi: “Ülke TV'de talihsiz diyebileceğimiz bir açıklama yapıldı. 
Komşularıyla ilgili bir söylemde bulunuldu. Burada bizi sevindiren olay şu, ilgili TV 
kuruluşu hemen açıklama yaptı. Darbeyi kınamanın ötesindeki söylemlerin asla yanında 
olmadıklarını söylediler. Bu bizim için sevindirici… Ülke TV'yle ilgili olarak bu özürler 
ışığında RTÜK'e bir rapor gelecek ama bu rapor sonundaki verilecek müeyyide varsa bu 
müeyyide, darbe sevicilerini sevindiren, onları gülümseten bir ceza olmamalı. Bunları 
ayırmamız lazım. Darbeyi övenlerin karşısında söylenenleri biz cezalandırmak gibi bir 
pozisyonda değiliz. Bizim görevimiz milli ve manevi değerler, komşularla ilgili 
söylenenler veya yayın ilkeleriyle ilgili bir aykırılık varsa bunu Üst Kurul'a getireceğiz. 
Daha önce yaptığımız gibi vicdanlarımızda, oturup bunu değerlendireceğiz, karar 
vereceğiz ve kamuoyuna duyuracağız. Çok büyütülecek, RTÜK'ü töhmet altında 
bırakılacak bir konu değil. Bundan önce verdiğimiz kararlar ne kadar önemlisi bu TV 
kanalıyla ilgili karar da o kadar önemli." (15 Mayıs 2020) 
Tepkiler üzerine RTÜK Başkanı yeni açıklama yapmak zorunda kaldı 
  RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin, tarafgir tutumumun tepkilere neden olması üzerine 
yeni bir açıklama yaptı. Şahin, “Sevda Noyan'ın söylemleri, RTÜK ilkeleri bakımından asla 
kabul edilemez. Hukuk dışı çağrılar ve şiddeti teşvik, taviz vermeyeceğimiz, 
kırmızıçizgilerimizdendir. İlgili uzman raporu Üst Kurul gündemine geldiğinde, RTÜK 
olarak söz konusu söylemlerin bir televizyonda yayınlanmasının karşılığı neyse gereği 



4 
 

yapılacaktır. Olayın olduğu ilk günden itibaren bakış açımız budur. RTÜK sanki bunları 
mazur görüyormuş gibi ön yargıyla propaganda yapanlara karşı 'Kimsenin büyütmesine 
gerek yok gereği yapılır, alacağımız kararlarla darbe sevicileri sevindirmeyelim' mealinde 
konuşsam da halen bu süreci farklı noktalara çekmeye çalışanlar olduğunu üzülerek ve 
ibretle görüyorum. Açıkçası art niyetli propagandaları yürütenler, konuları konuşmayı 
değil kurumları ve kişileri hedef almayı amaçlamaktadır." (18 Mayıs 2020) 
RTÜK Ülke TV’ye 3 kez program durdurma cezası verdi 
  Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, tartışmalara neden olan programı 19 gün sonra 
gündemine aldı ve kanalı cezalandırdı. İfadelerin “amacını aştığını” belirten RTÜK, 
yasanın "Yayın hizmetleri…. toplumu kin ve düşmanlığa tahrik edemez veya toplumda 
nefret duyguları oluşturamaz" hükmünün ihlal edildiğini belirterek Ülke TV hakkında 3 
kez program durdurma cezası verdi. (22 Mayıs 2020) 
 
-RTÜK Başkanı’ndan özerkliği inkâr ve televizyonlara tehdit 
  Mayıs ayı boyunca sansür ve tarafgirlik tartışmalarının odağında yer alan Radyo 
Televizyon Üst Kurulu Başkanı Ebubekir Şahin, “Salgınla Mücadele Sürecinde RTÜK” 
başlıklı konferansta bugüne kadar talimatla karar vermediklerini savundu ancak 
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın talimatlarını emir sayacaklarını söyledi. Şahin şöyle 
konuştu: “Sayın Cumhurbaşkanımız tarafından talimat ve telkin olmadı ama olursa 
devletimizin başıdır, onun talimatları ve telkinleri devletin bütün organlarını ilgilendirir. 
Talimat ve telkinlerini emir telakki eder, başımızın üstüne deriz.” 
Ana haber sunucuları yorum yasağı ile tehdit edildi 
  Şahin ayrıca şunları söyledi: “Buradan uyarıyorum, normalde kanuna göre yorum 
yapması mümkün değildi. Gerçekten bu işi iyi yapan arkadaşlarımızın yorumlarını 
engellemeyelim diye biz de diğerlerininkini engelleme adına karar almıyoruz. Eğer böyle 
devam ederse, kanunda yeri var, bu konuda yeni bir karara alırız. Haber bültenleri yorum 
yapmadan, haber bülteni şeklinde sunabilirler.” (15 Mayıs 2020) 
RTÜK Başkanı’na Anayasa hatırlatıldı: Sarayın memuru değilsin, seni TBMM seçti 
  RTÜK Üyesi İlhan Taşçı, RTÜK Başkanı Şahin’in bu sözleri üzerine, Cumhurbaşkanı 
Erdoğan’ın medyayı “virüs” olarak tanımladığı konuşmayı hatırlattı. Bu konuşmanın 
ardından Üst Kurul’da “aks değişikliği” yaşandığı yorumunu yaptı. Taşçı, “Ebubekir Şahin, 
TBMM tarafından seçilmiş bir üye olduğunu unutmuş. Saray tarafından atanan bir memur 
olduğunu zannediyor. Oysa Yasa’ya ve Anayasa’ya göre RTÜK üyelerinin tamamı 
tarafsızdır, bağımsızdır. Herhangi bir kişinin ya da kuruluşun emir ve talimatlarıyla görev 
yapmaz” dedi. Taşçı, muhalif televizyonlara lisans iptali kararlarının gündeme 
gelebileceği uyarısında bulundu.  
  RTÜK üyeliği düşürülen gazeteci Faruk Bildirici ise Şahin’in sözlerini şöyle 
yorumladı: “Açıkça ihsas-ı rey yapıyor. Ondan sonra kurul toplanıyor. Onun görüşleri 
doğrultusunda ceza veriyor ya da vermiyor. Benim RTÜK’te çatıştığım kafa buydu işte. Bu 
yüzden anlaşamamıştık onlarla ve bu çizgide devam ediyorlar.” (16 Mayıs 2020) 
Lisans iptali işareti ve Bildirici’ye suçlama 
  RTÜK Başkanı Şahin, Taşçı’nın uyarısını da doğrular biçimde son zamanlarda 
yandaş basında da sıkça dile getirilen “muhalif kanallara lisans iptali” konusuna değindi.  
Milliyet yazarı Ali Eyüboğlu’na yaptığı açıklamada artan eleştirilerle ilgili kendini savunan 
Şahin, gazeteci Faruk Bildirici’yi suçladı. Şahin şunları söyledi: "Özellikle şahsıma ve 
kurumumuza yönelik acımasız eleştirilerin asıl sebebinin bir siyasi parti kontenjanından 
seçilen bir üyenin (F. B.) kanun tanımaz, hukuk dışı bozguncu tavırları davranışları 
sebebiyle RTÜK üyeliğinin düşürülmesi. Ondan sonra belli bir kesimin adeta kan davası 
güder gibi şahsımı ve RTÜK’ü hedef aldığı aşikâr. Son olarak şunu söyleyebilirim ki asla 



5 
 

cezayı öncelemedik. Fakat kanunumuz gereği ihlalde bulunanlara ve ihlalde ısrar 
edenlere müeyyide uygulamaktan da, lisans iptalleri vermekten de geri durmayız." (17 
Mayıs 2020) 
 
-Demirören Medya, İYİ Parti’nin 19 Mayıs reklamını yayınlamadı 

İYİ Parti Genel Başkan Yardımcısı Ümit Dikbayır, partilerinin 19 Mayıs reklam 
filminin NTV, Star, Fox TV, Show TV, Habertürk, Beyaz TV, Ülke TV, KRT, Halk TV, Tele-1, 
Cem TV ve TV 100'de yayınlandığını ancak, CNN Türk ve Kanal D’de yayınlanmadığını 
açıkladı. İYİ Parti sözcülerinin sert eleştirilerine neden olan ambargoya Demirören 
grubunun “Reklam filmi için hukuk servisinden onay alınamadığı” gerekçesini ileri 
sürdüğü belirtildi. (20 Mayıs 2020) 

 
-Cumhuriyet’e rekor ilan kesme cezası 

Basın İlan Kurumu (BİK), 14 Nisan 2020 tarihli sayısında “Boğaz’da kaçak var” 
başlığıyla yayınlanan ve Cumhurbaşkanı İletişim Başkanı Fahrettin Altun’un 
Kuzguncuk’ta vakıflardan kiraladığı araziye yaptırdığı şömine ve çardağın İstanbul 
Büyükşehir Belediyesi (İBB) ekiplerince yıkılmasına ilişkin haber nedeniyle Cumhuriyet 
Gazetesi'ne rekor ceza verdi. Cumhuriyet gazetesine 35 gün süreyle resmi ilan kesme 
cezası veren BİK, kararının gerekçesinde, “haberin gerçeği yansıtmadığı”nı ve “kamu 
yararı olmadığı”nı savundu. (21 Mayıs 2020) 

Cumhuriyete verilen rekor cezanın ardından Türkiye Gazeteciler Cemiyeti RTÜK 
ve BİK’i tarafsızlığa çağıran bir açıklama yayınladı. TGC açıklamasında şunlar vurgulandı: 

 “RTÜK ve BİK’in kararları demokratik toplum düzeninin gereklerine ve ölçülülük 
ilkelerine aykırı olamaz. Demokratik toplum ölçütü, çağdaş ve özgürlükçü bir anlayışla 
yorumlanmalıdır. Tarafsızlık bunu gerektirmektedir. Yayın durdurma, para ve resmi ilan 
kesme cezalarıyla eleştirel yayın yapan kuruluşlar ekonomik olarak zayıflatılıp 
kapanmalarına neden olacak bir yaklaşım sürdürülmektedir. Eleştirel medyaya bedel 
ödetilmekte, iktidara yakın medyanın şiddeti öven ve destekleyen açıklamaları 
görmezden gelinmekte ve cezasızlık yaklaşımı uygulanmaktadır. RTÜK ve BİK’in görevi 
halkın haber alma, gerçekleri öğrenme ve bilgilenme hakkını engellemek olmamalıdır.” 
(22 Mayıs 2020) 
 
-Kızılay haberleri nedeniyle BirGün’e 7 gün ilan kesme cezası 

Basın İlan Kurumu (BİK), BirGün gazetesine, Kızılay ile ilgili iki haberi nedeniyle 
biri iki diğeri beş gün olmak üzere toplam 7 gün ilan kesme cezası verdi.  
(22 Mayıs 2020) 
 
-RTÜK Tanal’ın A Haber başvurusuna yanıt vermiyor 
  CHP İstanbul Milletvekili Mahmut Tanal, A Haber hakkında RTÜK’e yaptığı 
şikayetin 3 buçuk aydır sonuçlandırılmadığını açıkladı. Tanal 13 Şubat’ta Meclis’te 12 
AKP’li milletvekilinin Pensilvanya’da Fetullah Gülen’le çektikleri hatıra fotoğrafını 
göstererek, başı açık kadın vekillerin Gülen’in karşısında başlarını örtmelerini 
eleştirmişti. Bu açıklamalar A Haber’de “CHP’li Tanal başörtüsünü hedef aldı” başlığıyla 
yayınlanınca Tanal RTÜK’e başvuruda bulunmuştu. Tanal 17 Şubat tarihli başvurusuna 
“prosedür çerçevesinde incelenmektedir” yanıtı verildiğini duyurdu. (27 Mayıs 2020) 
 
-Muharrem İnce, ekranda Erdoğan hegemonyasına karşı canlı yayını terk etti 

CHP’li siyasetçi Muharrem İnce, tek konuk olarak davet edildiği Haber Global 
televizyonu canlı yayınını, kanalın Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın konuşmasına 



6 
 

bağlanması üzerine terk etti. İnce ayrılırken şunları söyledi: “Erdoğan'ın babasının malı 
değildir Türkiye Cumhuriyeti. Ben Erdoğan'dan korkmuyorum. Sözlerimi söyleyeceğim 
arenalar vardır, sokaklar vardır. Konuşsun otuz beş televizyonda, bir tanesinde de ben 
konuşayım. Niye kesiyorsunuz? Böyle olmaz. Erdoğan bu memleketin kurucusu değil, 
sahibi değil. Çağırıyorsanız buraya birisini konuşturacaksınız. Size söylemiyorum, 
patronlarınıza söylüyorum.” (29 Mayıs 2020) 

İnce’nin yayını terk etmesinin ardından Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı 
Fahrettin Altun’dan savunma geldi. Altun Twitter’da şöyle yazdı: “Sayın Muharrem 
İnce'nin, bu akşam bir televizyon kanalında katıldığı programın Sayın 
Cumhurbaşkanımızın ‘Fetih Programı’nda konuşma yaptığı dakikalara denk gelmesi 
üzerine yarıda kesilmesiyle ilgili sarf ettiği sözlere üzüntüyle şahit olduk. Sayın İnce'nin, 
özel bir televizyon kanalının tamamen kendi hür iradesiyle belirlediği yayın tercihleri 
üzerinden Sayın Cumhurbaşkanımız hakkında haksız, mesnetsiz ve ağır ithamlarda 
bulunarak takındığı suçlayıcı tavır kabul edilemez. Türkiye Cumhuriyeti'nde faaliyet 
gösteren her bir medya kuruluşu özgürce görüşlerini ve yayın tercihlerini yansıtmakta, 
yasal çerçeve içerisinde faaliyetlerine bir kısıtlama olmaksızın devam edebilmektedir. 
Sayın İnce'nin bu tavrı medya camiamıza da iftira mahiyeti taşımaktadır.”  
(30 Mayıs 2020) 

Altun’un savunmasına karşın CNN Türk’ün ana haber bülteni eski sunucularından 
Nevşin Mengü, şu mesajı paylaştı: “Cumhurbaşkanı’nın konuşmalarını hangi kanal kaç 
dakika verdi, vermedi konusuyla ilgili çetele tutulduğunu, vermeyenlere de neden 
vermediniz sorusunun sorulduğunu hepimiz biliyoruz.” (30 Mayıs 2020) 
 
-Cumhuriyet’e bir de tekzipli baskı 
  Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fahrettin Altun, eleştirilerin odağına 
yerleşmesine neden olan "Boğazda kaçak var" haberiyle ilgili olarak Cumhuriyet 
gazetesini tekzip yağmuruna tuttu. Terör gerekçesiyle soruşturma ve Basın İlan 
Kurumu'nun 35 günlük rekor ilan kesme cezasının ardından Cumhuriyet gazetesinde 
Altun'un avukatlarının gönderdiği "cevap ve düzeltme" metinleri yayınlandı. Bir gün 
içinde üç ayrı tekzip, Cumhuriyet gazetesinin 31 Mayıs sayısının birinci sayfasında 
yayınlandı. Tekziplere tepki gösteren CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu, "Gönderilen 
tekzipler yargının güce boyun eğdiğinin fotoğrafıdır. Şimdinin muktediri olan zat ve 
ondan aldıkları güç ile yasa, hukuk tanımaz hale gelenler bugünlerden utanacaktır. Ancak 
Cumhuriyet gazetesi gelecek kuşaklara, onurlu bir miras bırakacaktır" dedi. Gazetenin 
Genel Yayın Yönetmeni Aykut Küçükkaya da 1 Haziran'da da aynı konuda bir tekzip 
yayınlamak zorunda olduklarını belirterek şunları yazdı: Sokak yasağının da yaşandığı bir 
pazar günü karşınıza yalnızca Türk basın tarihine değil, dünya basın tarihine de geçecek 
bir Cumhuriyet'le çıkıyoruz. Tekzip metinlerine alışkınız. Ancak Olayların Ardındaki 
Gerçek köşesine gelen tekzip metni karşısında şaşkınız! Terör soruşturmaları, 
yargılamalar, Basın İlan Kurumu üzerinden verilen cezaları, haberlerimize yönelik 
'bağımsız yargı'nın aldığı tekzip kararlarına karşın gerçeği yazmayı sürdüreceğiz. Diz 
çökmeyeceğiz. Baskılara karşın susmayacağız. 
(31 Mayıs 2020) 
 
 
 
İŞTEN ÇIKARMALAR/GAZETECİNİN ÇALIŞMA YAŞAMI 
 
-Koronavirüs sürecinde gazetecilerin yaşadığı hak kayıpları 



7 
 

  Koronavirüsü bahane eden medya işverenlerinin çalışanların haklarını 
gözetmeyen uygulamaları devreye sokmaya başladı. Kronik hasta raporlu olanlar da dahil 
olmak üzere çalışmadıkları tüm sürenin ücretli izin hakkından düşülmesi uygulaması 
neredeyse tüm medya grupları için geçerli oldu.  
  Turkuvaz medya grubunda (Sabah, Takvim, A Haber, ATV vd.) gazeteciler ücretli 
izne çıkarıldı. Salgın sürecinde birikmiş izinlerin eritilmesini amaçlayan uygulamada bazı 
çalışanlar, izin dilekçesi imzalatıldığı halde çalışmaya devam etti.  
  Demirören medya grubunda tüm birimlerde zorunlu ücretli izne çıkarma 
uygulaması devam etti. Hürriyet, Milliyet, CNN Türk, Kanal D, radyolar, matbaalar, idari 
birimlerde bulunan tüm personel için hak ettiği ücretli izinlerin dönüşümlü olarak 
kullandırıp eritilmesi talimatı verildi. Hürriyet ve Milliyet gazetelerinde kısa çalışma 
ödeneğine başvurulacağı açıklandı. Çalışanlara maaşlarında hak kaybı yaşamayacakları 
duyuruldu. Çağdaş Gazeteciler Derneği bir basın açıklamasıyla uygulamayı kınadı, 
tepkiler ve eleştiriler gündeme geldi. İlk duyurunun üzerinden iki hafta geçtikten sonra 
Hürriyet ve Milliyet’te kısa çalışma ödeneği başvurusundan vazgeçildiği açıklandı. 
Demirören grubunda bazı idari kadrolarda kısa çalışma ödeneği uygulaması başlatıldı.  
  Doğuş medya grubunda gazeteciler zorunlu ücretli izne çıkarıldı. Dönüşümlü 
olarak koronavirüs sürecinin başından bu yana izin kullandırılan çalışanların birikmiş 
izinleri salgın günlerinde eritildi.  
  Fox TV’de gazetecilerin ücretli izinlerinin salgın sürecinde eritilmesi uygulamasına 
gidildi. Haber Global televizyonunda çalışanlar 1 hafta ila 1 ay sürelerle ücretsiz izne 
çıkarılmaya, maaşlar eksik yatırılmaya başladı. Türkmedya grubunda gazeteler kısa 
çalışma ödeneğine başvurdu; 24 TV ise mevcut çalışma düzenini sürdürdü. Cumhuriyet, 
Gazete Duvar, Kanal 7, Ülke TV, İhlas Haber Ajansı gibi pek çok basın kuruluşu kısa çalışma 
ödeneğine başvurdu/devam etti, gazetecilerin maaşları kesintilerle ödenmeye başladı.  
  Tüm Türkiye çapında pek çok yerel gazete kısa çalışma ödeneğine başvurdu. 
Günlük yerel gazetelerin çoğu haftalık çıkmaya başladı.  Birkaç örnek vermek gerekirse; 
  Antalya’da Manşet, İleri, Son Haber, Gerçek, Körfez, Gündem, Gazete Bir, Hürses, 
Ekspres, Yeni Yüzyıl gazeteleri kısa çalışma ödeneğine başvurdu. Gazeteler Mayıs ayı 
boyunca haftada bir gün baskı yaptı. Bu gazetelerde çalışanlara Nisan ayı için bin 1 lira 
verildi. Mayıs ayı için bin 311 lira verildi. Bu gazetelerin bazılarında maaşların yüzde 
40’lık bölümü işveren tarafından karşılandı. Buna karşın gazetecilerin çoğu Mayıs ayında 
bin 311 lira ile geçinmek zorunda kaldı.  
  Eskişehir’de sokağa çıkma yasağı günlerinde gazeteler basılmadı. 8 yerel 
gazeteden 7’si kısa çalışma ödeneğine başvurdu. Kentin en köklü gazeteleri Sakarya ve 
İstikbal başta olmak üzere Anadolu, Şehir, Sonhaber, Yenigün ve Milli İrade gazetelerinde 
çalışanların hesaplarına maaş olarak İŞKUR’dan bin 50 ila bin 300 lira yattı.  
  Bursa’da yerel gazeteler günlük çıkmayı sürdürdü ancak tamamı bayram boyunca 
baskıya ara verdi. Önce kısa çalışma ödeneğine başvuran, personeli 15 gün çalıştırıp 15 
ücretsiz izne çıkarmayı planlayan ancak daha sonra bu karardan vazgeçen Olay Medya 
yönetimi, 15 gün zorunlu ücretli izne çıkarma uygulamasına başladı. Gazetecilerin 
birikmiş izinleri salgın günlerinde eritildi, maaşlarda kesintiye gidildi.  
(1-31 Mayıs 2020) 
   
-Gazeteci Saymaz’ın programı sonlandırıldı 
  Best FM, 17 Mart’ta Hürriyet gazetesinden ayrılan gazeteci İsmail Saymaz’ın “Bunu 
ben de söylerim” programını sonlandırdı. (1 Mayıs 2020) 
 
-DİSK Basın-İş koronavirüs sürecinde çalışma şartlarını raporlaştırdı 



8 
 

  DİSK Basın-İş Mayıs ayının ilk yarısına kadar olan verilerle Pandemi ve Gazetecilik 
raporu hazırladı. Rapora göre, kısa çalışma ödeneğine en çok başvuran işletmeler 
matbaalar oldu. Matbaalarda çalışanların yaklaşık üçte birinin ücretsiz izne çıkarıldığı 
belirtildi. En az 4 matbaa çalışanı salgın nedeniyle hayatını kaybetti. 116 gazeteciye 
yapılan çevrimiçi ankete göre, ankete katılanların yüzde 6’sı salgın döneminde işsiz kaldı, 
yüzde 50’den fazlası evden çalışmaya geçti, yüzde 12’si maaşlarının geç ödendiğini 
belirtti. Maaşını eksik alanların oranı yüzde 6.9 olurken yüzde 3.4 oranında gazeteci hiç 
maaş alamadığını ifade etti. Ankete katılanların yüzde 31’i iş yükünün arttığını, yüzde 19’u 
çalışma süresinin uzadığını, yüzde 8.6’sı mobbinge maruz kaldığını bildirdi. (14 Mayıs 
2020) 
 
-Bursa’da iki gazeteci işten çıkarıldı 
  Bursa’da yayın yapan yerel LineTv çalışanları Tuğba Külhaşoğlu, Selda Balaban 
işten çıkarıldı. (15 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci Korucu intihar etti 

Gazeteci Mustafa Korucu intihar etti. 56 yaşında hayatına son veren Korucu, 
Günaydın, Hürriyet, Bugün gazetelerinde ve HBB, Kanal 6, Star televizyonlarında çalışmış, 
hayatının son döneminde Silivri’de marangozluk yapmaktaydı. (21 Mayıs 2020) 
 
 

GÖZALTI, TUTUKLAMA, DAVA VE YARGI KARARLARI 
 
-Sendika.org’a erişim engelinin anayasa aykırılık kararının gerekçesi açıklandı 

Başbakanlık Güvenlik İşleri Genel Müdürlüğü’nün talebi üzerine 2015 yılında bir 
haberden kaynaklı toplam 118 internet haber sitesi ile sosyal medya hesabına erişim 
engeli konulmuştu. Erişime engellenen haber siteleri arasında sendika.org da yer almıştı. 
Sendika.org’un temsilcisi ilki 9 Ekim 2015 tarihinde olmak üzere toplam 17 kez Anayasa 
Mahkemesi’ne (AYM) bireysel başvuruda bulunarak kararın kaldırılmasını talep etmişti. 
Aradan geçen 5 yılda hiçbir karar verilmezken, geçen Şubat ayında Avrupa İnsan Hakları 
Mahkemesi’ne (AİHM) başvurulmuştu. Bu girişimin ardından AYM, 11 Mart 2020 
tarihinde kararın anayasanın ifade ve basın özgürlüğüne ilişkin düzenlemelerine aykırılık 
taşıdığına hükmetmişti. Sendika.org’a 6 bin lira tazminat ödenmesi kararlaştırılmıştı. 
AYM’nin kararı Resmi Gazete’de yayınlandı. AYM’nin 5 yılı boyunca hiçbir karar almadığı 
süreçte sendika.org yayınını farklı alan adları alarak sürdürürken, bu alan adlarını da 
toplam 62 kez erişime engellenmişti. (2 Mayıs 2020) 
 
-Tekirdağ’da Gazeteci Akgün’e ev hapsi 
  Tekirdağ’da pandemi hastanesine izinsiz girdiği gerekçesiyle İl Sağlık Müdürü 
tarafından şikayet edilen gazeteci Ferhat Akgün’e ev hapsi verildi. Akgün şunları söyledi: 
“Hükümetin dünyaya örnek olan mücadelesine rağmen, yerelde aksak giden işleri dile 
getirdik. Bu süreçte haber yaptım. Mübarek ramazanda ev basmak nedir. Evden aldıkları 
sadece bir laptop. İstenilse getirir teslim ederdim. Gece nezarethanede tutuldum. 
Karakolda ifade verip ayrıldıktan sonra hakkımda yakalama kararı çıkarıldı. Adi bir suçlu 
gibi kelepçelenerek savcılığa ifadeye götürüldüm. Savcılıkta mahkemeye sevk etti. 
Mahkeme soruşturma devam edene kadar ev hapsi verdi. Süresi belli değil. Herkes için 
hak hukuk adalet istiyorum.” (2 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci yazar Zarakolu hakkında soruşturma  



9 
 

  Artı Gerçek ve Evrensel yazarı Ragıp Zarakolu, “Makus talihten kaçış yok” başlıklı 
yazısında iktidarı Demokrat Parti ve Adnan Menderes’le benzerlik kurarak eleştirdi. 
İktidar sözcüleri ve taraflı basını Zarakolu’nu, yazısında darbe söyleminde bulunmakla 
suçladı, ağır bir saldırı dalgası başlatıldı. İletişim Başkanı Fahrettin Altun şunları yazdı: 
“Kaderi tayin eden Allah’a yemin olsun ki bu hastalıklı zihniyete ve tehditlerine boyun 
eğmeden milleti için dimdik duran liderimiz, Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip 
Erdoğan’ın sonuna kadar yanında, sonuna kadar arkasındayız.” Cumhurbaşkanlığı 
Sözcüsü İbrahim Kalın şunları yazdı: “Darbe, cunta, idam söylemlerinizle tarihin çöplük 
kutusuna yuvarlanıp gideceksiniz. Erdoğan nefretiyle kahrolacak, kininizde 
boğulacaksınız. Bu millet sizin hiçbir meşum planınıza geçit vermeyecek. Bu memleketi 
birilerine peşkeş çekmenize asla müsaade etmeyeceğiz.” AKP Sözcüsü Ömer Çelik şunları 
yazdı: “Cumhurbaşkanlığı makamına karşı anti-demokratik çağrılarda bulunanların 
döşemeye çalıştığı yol bu ülkenin tüm demokratik kazanımlarını imha etmeyi hedefliyor. 
Milletimizin iradesini açıkça tehdit etmeye başladılar. Demokrasimizi çalmaya 
çalışıyorlar. Demokrasimizi ve cumhuriyetimiz en büyük siyasal değerlerimizdir. Bunlara 
saldıranlara karşı milletimizin safında yer almak onurdur.”  
(5 Mayıs 2020) 
  Zarakolu hakkında Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın suç duyurusu üzerine, İstanbul 
Cumhuriyet Başsavcılığı “darbe mesajı vererek Anayasal düzeni hedef almak” 
suçlamasıyla soruşturma başlattı. (7 Mayıs 2020) 

Ragıp Zarakolu’nun yazısı nedeniyle Evrensel gazetesi Genel Yayın Yönetmeni 
Fatih Polat ile Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Görkem Kınacı ifadeye çağrıldı.  
(12 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci Hakan Aygün serbest bırakıldı 
  Gazeteci Hakan Aygün, Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın koronavirüse karşı 
başlattığı yardım kampanyası kapsamında duyurduğu IBAN numaralarına gönderme 
yaparak sosyal medyada “Ey IBAN edenler…” ifadeleriyle paylaşım yapması nedeniyle 
Bodrum’da sulh ceza hâkimliği tarafından "halkı kin ve düşmanlığa tahrik veya aşağılama" 
ve "hakaret" suçlamasıyla 4 Nisan’da tutuklanmıştı. Aygün ilk duruşmada tahliye edildi. 
(6 Mayıs 2020) 
 
-Aşk 101 dizisi için takipsizlik kararı verildi 
  Netflix’te yayınlanan Aşk 101 dizisi gençleri eşcinselliğe yönlendirdiği 
gerekçesiyle RTÜK, CİMER ve İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı nezdinde şikayetlere konu 
olmuştu. Savcılık, dizinin üyelikle izlenen bir platformda yayınlandığını, kamuya açık 
olmadığını, izleyicilerin hür iradeleriyle ücreti karşılığı izlediğini belirterek soruşturmaya 
yer olmadığı kararını verdi. (6 Mayıs 2020) 
 
-Yazar Mahmut Alınak’ın müebbet hapsi istendi 

Kars’ta 17 Şubat 2020 tarihinde çıkarıldığı mahkemece tutuklanan siyasetçi, Odatv 
internet haber sitesi köşe yazarlarından Mahmut Alınak’ın, hakkında düzenlenen 
iddianame ile müebbet hapsi istendi. Alınak, yazdığı köşe yazıları, verdiği dilekçeler ve 
katıldığı bazı toplantı ve eylemler aracılığıyla görüşlerini ifade etmekten yargılanacak. 
Dava, 13. Kars Ağır Ceza Mahkemesi’nde görülecek. 

Mahmut Alınak hakkında, “Devletin birliğini ve ülke bütünlüğünü bozmak” 
suçlaması açılan davanın ilk duruşması Kars 2. Ağır Ceza Mahkemesi’nde görüldü. Alınak, 
yaşı ve tutuklu bulunduğu süre göz önüne alınarak tahliye edildi. 
(6, 13 Mayıs 2020) 



10 
 

 
-Gazetecilere MİT iddianamesi kabul edildi 
  İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı'nca yürütülen MİT mensubunun cenaze törenine 
ilişkin görüntüleri yayınladıkları iddiasıyla gazetecilere açılan soruşturmanın 
iddianamesi kabul edildi. İstanbul 34. Ağır Ceza Mahkemesi tarafından kabul edilen 
iddianamede, “MİT mensubunun kimliğini ifşa etme” suçlamasıyla 6'sı tutuklu 7 gazeteci 
ile Akhisar Belediyesi’nin bir basın çalışanı hakkında 8 yıldan 17 yıla kadar hapis talep 
edildi. Odatv Sorumlu Haber Müdürü Barış Terkoğlu, Odatv Genel Yayın Yönetmeni Barış 
Pehlivan, Odatv muhabiri Hülya Kılınç, Yeniçağ gazetesi yazarı Murat Ağırel, Yeni Yaşam 
Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ferhat Çelik, Yeni Yaşam Gazetesi Yazı İşleri Müdürü 
Aydın Keser tutuklu bulunurken BirGün Yazarı Erk Acarer yurtdışında. CHP Akhisar 
Belediyesi Basın Birimi görevlisi Eren Ekinci ifadesinin ardından serbest bırakılmıştı. 
İddianamede gazetecilere “Devletin Güvenliğine ve Siyasal Yararlarına İlişkin Gizli 
Kalması Gereken Bilgileri Açıklama”, “İstihbarat faaliyeti ile ilgili bilgi ve belgeleri ifşa 
etmek” suçlamaları yöneltildi. Gazeteciler, MİT Kanunu'nun 27. Maddesi ile TCK'nın 329. 
Maddesi'nden (Gizli kalması gereken bilgileri açıklama) yargılanacak. (7 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci Ataklı için 1 yıl 6 aya kadar hapis istendi 
  Gazeteci Can Ataklı hakkında EBA TV yayınındaki “başörtülü öğretmen” 
eleştirileriyle açılan soruşturmada iddianame hazırlandı. İddianamede, Ataklı’nın 
"..milyonlarca öğrenciye rol model olarak türbanlı öğretmeni vermek çok yanlış..", 
"...Öğretmenin görüntüsü türbanlı öğretmen değil. Yani imaj olarak..", "...Kardeşim o kafa 
yapamaz, sen ilk gün başlıyorsun ve imaj olarak türbanlı öğretmenle başlamak kadar 
bence facia bişey olmaz.." ifadelerini kullanması gerekçesiyle "Halkı kin ve düşmanlığa 
tahrik veya aşağılama" suçundan 9 aydan 1 yıl 6 aya kadar hapis cezası istendi.  
(9 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci Kayışoğlu gözaltına alındı 
  Gazeteci Yusuf Kayışoğlu, Bursa’nın Yenişehir ilçesi Kirazlıyayla mevkiinde 
kapasite artırımı planlayan maden firmasına tepki gösteren köylülere jandarma 
müdahalesi sırasında çekim yaptığı gerekçesiyle gözaltına alındı. (12 Mayıs 2020) 
 
-Mahkeme Başkanı’ndan RTÜK Başkanı tespiti ‘tarafsızlığını yitirmiş’  

Radyo ve Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), 23 Mart 2020 tarihinde TELE 1’de 
yayımlanan “Gün Başlıyor” adlı programda gazeteci Can Ataklı’nın Milli Eğitim 
Bakanlığı’nın TRT EBA TV’de türbanlı öğretmene görev vermesini eleştirdiği gerekçesiyle 
kanala üst sınırdan 5 kez program durdurma ve 25 bin 881 TL idari para cezası vermişti. 
Ankara 12. İdare Mahkemesi, TELE 1’in avukatının, RTÜK kararının yürütmesinin 
durdurulması talebini 17 Nisan 2020’de oyçokluğuyla reddetmişti. Çoğunluk kararına 
muhalif kalan Mahkeme Başkanı Fethi Sayın, yazdığı karşı oy yazısında, RTÜK’ün 23 Mart 
tarihli programa 2 gün sonra ceza verdiğini ve bunu 3 Nisan’da kanala elden tebliğ ettiğini 
anımsatarak, bağımsız ve tarafsız olması gereken RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin’in, konu 
henüz kurumun ilgili daire uzmanlarınca incelenmemişken medyaya yansıyan ifadeleri 
nedeniyle davacı tarafça, “tarafsızlığını yitirdiği, hasmane bir tutum aldığı, ‘ihsası rey’ 
niteliğindeki açıklama yaptığı” şeklinde eleştirildiğine dikkat çekerek, “Yaşanan tüm bu 
hususların da bağımsız idari otorite vasfındaki davalı idarenin eylem, işlem ve 
kararlarında uzmanlıktan uzaklaştığı, profesyonel bir davranış sergilemediği, tarafsızlık 
algısına ağır darbe vurduğu görülmektedir. Dava konusu kararın alınış ve tebliğ sürecinin 
anayasa, yasa ve uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınan hak arama 



11 
 

özgürlüğünün ihlali niteliğinde olduğu, adil yargılanma ilkesine aykırılık taşıdığı açıktır” 
tespitini yaptı.  
(13 Mayıs 2020) 
 
-Mahkeme RTÜK’ün savunma almadan verdiği cezayı durdurdu 

Ankara 14. İdare Mahkemesi, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’nun 7 Mayıs’ta Halk 
TV’ye verdiği 5 kez program durdurma cezası ve 29 bin TL idari para cezasını durdurdu. 
Mahkeme, CHP İstanbul İl Başkanı Canan Kaftancıoğlu'nun katıldığı programdaki sözleri 
nedeniyle kesilen cezanın savunma alınmadan verilmesi gerekçesiyle yürütmeyi 
durdurma kararı aldı. (14 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci Pehlivan’ın cezaevinde darp edilmesinin görüntüleri ortaya çıktı 

Odatv Genel Yayın Yönetmeni Barış Pehlivan’ın, MİT mensubunun kimliğini ifşa 
etme suçlamasıyla tutuklanmasının ardından gönderildiği Silivri Cezaevi’ndeki işlemleri 
sırasında bir gardiyan tarafından darp edilmesine ilişkin görüntüler ortaya çıktı. 
Görüntülerde, oturur durumda olan Pehlivan’ın yanına gelen gardiyan, eliyle sertçe 
Pehlivan’ın sağ omuzuna vuruyor, sonra eğilerek yüzüne bir şeyler söylüyor. 
 Barış Pehlivan’ın avukatları, görüntüler ortaya çıkmadan önce darp nedeniyle suç 
duyurusunda bulunmuştu. Ancak savcılık, darp yaşanmadığı gerekçesiyle “kovuşturmaya 
yer yok” kararı vermişti. Darp konusu iddianameye de girmiş, 50 sayfalık iddianamede 
savcılar darp yaşanmadığını savunarak avukatların suç duyurusunu “dezenformasyon 
faaliyeti” olarak nitelemişti. Bu iddiayı güçlendirircesine günlerce başta Sabah gazetesi 
olmak üzere iktidar yanlısı basın dava dosyasına girmiş ve girmemiş pek çok evrakla darp 
şikayetini çürütmeye çalışan sızdırma haberler yayınlamış, gazeteciler ve avukatlar 
yalancılıkla suçlanmıştı. Darp görüntülerinin ortaya çıkmasıyla Pehlivan’ın avukatları suç 
duyurusuna verilen takipsizlik kararının kaldırılmasını için yeni başvuruda bulundu. (15-
21 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci Gülseven gözaltına alındı, fotoğraf sanatçısı Erez tutuklandı 
  Gazeteci Hakan Gülseven gözaltına alındı. Gülseven, gözaltına alınmadan hemen 
önce, sosyal medyada trollere karşı hareket başlatan Taylan Kulaçoğlu'nu savunmuş ve 
şunları yazmıştı: “Şu an polisler Taylan Kulaçoğlu'nu Ayvalık'ta gözaltına aldı. Halkı 
öldürmekle, eşlerine-çocuklarına tecavüz etmekle tehdit eden iktidar trollerine karşı 
mücadele verdiği için... Taylan’ı tutabilecekleri en ufak bir gerekçe yok; daha öncekiler 
gibi. Bırakmak zorunda kalacaklar. Ama şu an devlet bize diyor ki, “Ben Sevda Noyan’ın, 
Fatih Tezcan’ın devletiyim.” Mesaj tam olarak budur. Mesaj gözaltısıdır bu.” Kulaçoğlu ve 
Gülseven ile birlikte fotoğraf sanatçısı Fırat Erez de “dini değerleri aşağılamak” 
suçlamasıyla gözaltına alındı. Sulh Ceza Hâkimliği tarafından tutuklanarak cezaevine 
gönderildi. (17 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci Doğru tutuklandı 
  Gazeteci Rojhat Doğru, 2019’da açılan bir soruşturma nedeniyle Diyarbakır’da 
gözaltına alındı. Doğru, Diyarbakır Adliyesi’nde savcılık ifadesinin ardından tutuklama 
talebiyle mahkemeye sevk edildi ve “örgüt üyeliği” iddiasıyla tutuklandı.  
(23 Mayıs 2020) 
 
 
İLKE İHLALLERİ – MANİPÜLASYONLAR 
 



12 
 

-Yeni Şafak: CHP, şizofren kitle 
  Yeni Şafak, “Yalanı bile utandırdılar” manşetiyle CHP’yi hedef aldı. Haberde, 
“Türkiye hem koronavirüsle mücadelesi hem yardım isteyenin imdadına koşmasıyla 
dünyaya parmak ısırtıyor. Ama içerideki şizofren kitle tuhaf bir yalan sarmalına girmiş 
durumda. CHP’nin başını çektiği muhalefet, bir saatte çürütüleceğini bile bile yalan 
söylemekten utanmıyor” ifadelerine yer verildi. (1 Mayıs 2020) 
 
-Sabah, gazeteci Ağırel’i hedef gösterdi, manipülasyon yaptı 
  Sabah gazetesi, MİT mensubunun cenazesiyle ilgili yayın yaparak kimliğini deşifre 
ettiği gerekçesiyle tutuklu bulunan gazeteci Murat Ağırel’i ve Sputnik haber ajansını hedef 
gösterdi, aralarında gizli bir görüşme olmuş gibi manipülasyon yaptı. Sabah’ta 
Abdurrahman Şimşek imzalı “İfşa öncesi sır görüşme” başlıklı haberde “Libya’da şehit 
düşen MİT görevlilerini deşifre eden ilk isimlerden olan Murat Ağırel’in, uluslararası bir 
haber ajansıyla 15 dakikalık görüşme gerçekleştirdiği tespit edildi” denildi. Söz konusu 
görüşmenin, RS FM radyo programına bağlantı telefonu olmasına karşın Sabah 
gazetesinde “sır görüşme” olarak verilmesi üzerine Ağırel’in avukatları ve Sputnik 
yalanlama yaptı. Avukatları Celal Ülgen ve Ruşen Gültekin görüşmenin kamuya açık 
olduğunu, Ağırel’in, Sputnik bünyesindeki RS FM’deki programa telefonla bağlanarak 
“Sarmal” adlı kitabı hakkında konuştuğunu açıkladı. (1-6 Mayıs 2020) 
 
-Akit’ten ekonomi manipülasyonu 
  Yeni Akit, “Faiz lobisinin tüm çabalarına rağmen IMF’ye diz çökmedik / Yardım 
alan değil yardım eden ülkeyiz” manşetiyle ekonomik manipülasyon yaptı. Haberde, 
“2009 küresel ekonomik krizi, Gezi kalkışması, 17-25 Aralık operasyonları, 15 Temmuz 
darbe girişimi ve dolar krizi döneminde Türkiye’yi tekrar IMF’nin boyunduruğuna 
sokmaya çalışan şer şebekesinin, pandemi dönemindeki hamlesi de boşa çıktı. 100’den 
fazla ülke IMF’den kredi almak için kuyruğa girerken kendi öz kaynaklarıyla ayakta 
durmayı başaran Türkiye, 50’den fazla ülkeye yardım elini uzattı” denildi.  
(2 Mayıs 2020) 
 
-Milat: Bayraktar’ı eleştiren CHP terörle mücadeleyi hazmedemiyor  
  Milat gazetesi, “CHP’den ahlâksız iftiralar” başlıklı birinci sayfa haberiyle 
Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın İHA ve SİHA üreten damadı Selçuk Bayraktar’a sahip 
çıktı. Haberde, “Terörle mücadeleyi hazmedemeyen CHP, bu kez PKK’ya dünyayı dar eden 
SİHA’ları üreten Baykar’a saldırdı” ifadeleri kullanıldı. (5 Mayıs 2020) 
 
-Akit’in hedefi ‘Askıda fatura’: İmamoğlu maaş bile ödeyemiyor 
  Yeni Akit, “Tasarruf diyerek geldikleri İBB’nin kasasını 10 ayda boşalttılar / 
İmamoğlu maaş bile ödeyemiyor” manşetiyle CHP’li İstanbul Büyükşehir Belediye 
Başkanı Ekrem İmamoğlu’nu hedef aldı. Haberde, “Bütçesi birçok bakanlıktan daha fazla 
olan İstanbul Büyükşehir Belediyesi, CHP’li Ekrem İmamoğlu’nun yönetiminde tarihinde 
ilk defa personelinin maaşını ödeyemez hale geldi. İsraf iftiraları ile gelip ‘Tasarruf 
yapacağız’ naraları ile başkanlık koltuğuna oturmasının ardından belediyenin 
kaynaklarını çalgı çengicilerle yandaş şirket ve medya gruplarına yediren İmamoğlu, 
personelin nisan maaşını ödeyemedi” denildi.  
  Akit, ertesi gün de İmamoğlu’nu bu kez “10 ayda İBB’yi batıran, personelinin 
maaşını bile ödeyemeyen CHP’li İmamoğlu kaynak arayışında / Ekrem’in umudu ‘askıda’” 
başlığıyla manşet yaptı. Haberde, “’Tasarruf yapacağım’ naralarıyla ele geçirdiği İstanbul 
Büyükşehir Belediyesi’nin kaynaklarını yandaş firmalarla sözde sanatçılara peşkeş çeken 



13 
 

İmamoğlu zor durumda kalınca çareyi yeni hokkabazlıklarda aramaya başladı. 
İmamoğlu’nun manidar bir zamanda başlattığı ‘Askıda Fatura Kampanyası’, ‘Ekrem Bey, 
belediye çalışanlarının maaşını buradan gelecek parayla mı ödeyecek?’ sorusunu akıllara 
getirdi” denildi. (7-8 Mayıs 2020) 
 
-Sabah’ta kamuda lüks araç eleştirisi yapıldı ama hedef İmamoğlu 
  Sabah gazetesi, “2020 model skandal” manşetiyle CHP’li İstanbul Büyükşehir 
Belediyesi’ni hedef aldı. Haberde, “Koronayı fırsat bilen CHP’li İBB, doğalgazda fatura 
vurgunu yaptı; işçi maaşlarını yatırmadı; üst yöneticiler için 2020 model araç ihalesi açtı” 
ifadelerini kullandı. Haberde ayrıca “Doğalgazda vatandaşları soydular”, “Ramazanda 
işçileri maaşsız bıraktılar” ve “Vatandaş can, bunlar lüks araç derdinde” alt başlıkları 
kullanıldı. (7 Mayıs 2020) 
 
-1 Dolar 7,3 TL’ye çıkınca havuz medyası harekete geçti 
  Doların Türk Lirası karşısında tarihi rekor kırarak 7,3 seviyesinden işlem 
görmesinin ardından havuz medyası çeşitli ekonomik manipülasyon hamlelerine girişti. 
Yeni Şafak, “Darbeciler içeriden patronları Londra’dan harekete geçti / Finansal teröre 
suçüstü” manşetiyle çıktı. Haberde, “CHP’liler darbe imasında bulunurken Türkiye’ye 
Londra’dan da ekonomik saldırılar geldi. Dolar kurunu yükseltmek için Türk 
bankalarından yüklü miktarda dolar alan spekülatörler, TL karşılığını bulamayınca açığa 
düştü. BDDK, harekete geçip spekülasyon yapan BNP Paribas, Citibank ve UBS 
bankalarına işlem yasağı getirdi” denildi.  
Milat gazetesi de aynı haberi “Darbe tehditlerinin ardından İngiliz bankalarından kur 
saldırısı / Londra’ya yasak” manşetiyle verdi. Haberde ise “Yerel seçimlerden önce 
yaptıkları gibi yine TL’ye saldırmaya başlayan Londra bankaları, kur terörünün hücre evi 
gibi. 3 İngiliz bankasının Türk bankaları ile döviz işlemi yapması yasaklandı” ifadeleri 
kullanıldı.  
Sabah gazetesi aynı haber için yine manşetten “Küresel finans çetesine suçüstü” başlığını 
kullandı. Haberde ise “Salgınla mücadelede dünyaya örnek olan Türkiye’ye bu kez küresel 
finans çetesi saldırdı. TL’yi hedef alan operasyona BDDK ‘dur’ dedi” ifadelerine yer verildi.  
Türkgün gazetesi de “Döviz oyunu bozuldu” manşetini atarken haberde, “Londra 
merkezli bazı finans kuruluşlarının döviz manipülasyonu yaptığı belirlendi. Bu bankalara 
Türk bankalarıyla döviz işlemi yapma yasağı getirilirken BDDK da yeni tedbirler aldı” 
dedi.  
Yeni Akit’te ertesi gün bu kez aynı haber, “Faiz lobisi dışarıdan, işbirlikçileri ise içeriden 
saldırıyor / Kur kahpeleri” başlığıyla manşet oldu. Haberde ise, “Koronavirüs sürecinden 
güçlenerek çıkan, sağlık yardımlarıyla 60 ülkede boy gösteren Türkiye, yine faiz lobisinin 
hedefi oldu. Türkiye’yi IMF boyunduruğuna sokamayan odakların dolar üzerinden 
başlattığı kur kahpeliği, BDDK’nın Londra merkezli kur manipülasyonu yaptığını 
saptadığı BNP Paribas SA, Citibank NA, UBS AG’ye döviz işlemi yapma yasağı getirmesiyle 
durduruldu” denildi.  
Milat gazetesi 11 Mayıs’ta yeniden “Türk ekonomisini teslim almak için yapılan kur 
saldırısında üçüncü perde” manşetini attı. Haberde de, “Casus Brunson olayında ve yerel 
seçimler öncesinde ekonomimize saldıran emperyalistler, salgın günlerinde tekrar kur 
savaşı açtı. Türkiye 2 kez püskürttüğü saldırılara 3. şamarı vuracak” denildi.  
(8-9-11 Mayıs 2020) 
 
-Türk Tabipleri Birliği, Beyaz TV için RTÜK’e başvuruda bulundu 
  Türk Tabipleri Birliği, 7 Mayıs’ta Beyaz TV programına konuk olan Teyfur 



14 
 

Erdoğdu’nun sözleri nedeniyle Radyo ve Televizyon Üst Kurulu’na başvuruda bulundu. 
Başvuru, yayın sırasındaki sözlerin COVID-19 salgını hakkında, yayıncılık ilkelerine aykırı 
şekilde, bilimsel herhangi bir bilgi ve kanıta dayanmayan, halkı korku ve paniğe sevk 
edecek, tedavi süreçlerine olan güveni sarsmaya yönelik olduğu gerekçesiyle yapıldı. 
Sağlık Bakanlığı’na da başvuran TTB, sağlık çalışanlarını itham eden, tıp bilimine olan 
inancı asılsız olmasından endişe dahi edilmeyen beyanlarla sarsmaya gayret eden kişi ve 
kurumlara karşı gerekli hukuki girişimlerde bulunulmasını istedi.  
(11 Mayıs 2020) 
 
-Yeni Şafak’tan “CHP sağlığa zararlı” manşeti 
  Yeni Şafak, “Bugün bütün dünyaya örnek olan sağlık sistemimizi 2 yıl engellediler 
/ CHP sağlığa zararlı” manşetiyle çıktı. Haberde, “Bugün Kovid-19 hastalarının tespit ve 
tedavisinde dünyaya örnek gösterilen sağlık sistemimiz, CHP, Çankaya Köşkü ve Anayasa 
Mahkemesi’nin engellemeleri dolayısıyla 2 yıl gecikmeli hayata geçti. Sosyal güvenlik 
reformu ve genel sağlık sigortası Meclis’ten geçtiği Nisan 2006’da değil ancak 1 Ekim 
2008’de yürürlüğe girebilmişti” ifadeleri kullanıldı. (13 Mayıs 2020) 
 
-“İhanetin kuklası Kılıçdaroğlu” 
  MHP’nin yayın organı Türkgün gazetesi, “İhanetin kuklası” manşetiyle CHP Lideri 
Kemal Kılıçdaroğlu’nu hedef gösterdi. Haberde, “PKK, FETÖ, ABD ve bütün vatan millet 
düşmanları kendi yapamadıklarını Kılıçdaroğlu’na yaptırıyorlar” ifadeleri kullanıldı. 
Haberde Kılıçdaroğlu’nun Kandil’den talimat aldığına yönelik ifadeler de yer aldı.  
(15 Mayıs 2020) 
 
-CHP’li belediyelerin yardımları hedefte 
  Yeni Şafak, “1 kolinin başında 8 CHP’li / Yardım şov” başlıklı birinci sayfa 
haberinde CHP’lilerin Ramazan yardımlarını hedef aldı. Haberde, “AK Parti’nin yardım 
kampanyalarını karalayan CHP, dağıttığı kolileri şov malzemesine çevirdi. Sadece 1 adet 
koli teslim eden 8 CHP’linin aynı karedeki fotoğrafı güldürdü. Kolilerle fotoğraf komedisi 
diğer CHP teşkilatlarında da yaşanıyor” denildi. Türkiye gazetesi de aynı haberi 
manşetten “Kimi şov kimi hayır yapıyor” başlığıyla verirken haberde, “İstanbul’da 
CHP’liler yardım kolisiyle şov yaparken AK Parti Erzurum’da koca bir çarşı ile sessiz 
sedasız destan yazıyor” ifadeleri kullanıldı. (16 Mayıs 2020) 
 
-“Türkiye hem krize direndi hem virüsü yendi” haberi 
  Takvim, birinci sayfasından, “Verdiğimiz rahatsızlık için üzgün değiliz” başlıklı 
ilginç bir haber yayımladı. Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın fotoğrafının kullanıldığı 
haberde, “Beyler! Korona da istediğiniz sonucu vermedi. Türkiye koronaya pes etmedi. 
Hem krize direndi hem virüsü yendi. Dev projeleri de peş peşe gerçekleştirdi. Her an kriz 
olması için bekleyen odaklar yine sevinemedi” ifadelerine yer verildi.  
(17 Mayıs 2020) 
 
-Adana’daki olayla ilgili haberlerde CHP’liler suçlandı 
  Adana Yüreğir Kaymakamlığı önünde 15 Mayıs’ta çıkan tartışmanın ardından 
tutuklanan CHP İlçe Gençlik Kolları Başkanı Eren Yıldırım, pek çok gazetede “Vefa 
grubuna saldıran CHP’li” olarak yer aldı. Yeni Şafak, Sabah, Takvim, Güneş, Hürriyet 
gazeteleri “Adana'da Vefa Destek Grubu'na saldıranların suç dosyaları kabarık çıktı”, 
“Vefa'ya saldıran CHP’lilerin sicili bozuk”, “Adam pisliğin teki çıktı Rıza baba, CHP’lilerin 
suç dosyası”, “Adana’da yemek dağıtan Vefa Destek Grubu'na saldıran CHP'liler suç 



15 
 

makinesi çıktı” başlıklarıyla verdi. (17 Mayıs 2020)  
 
-CHP’ye karşı Adana manipülasyonları sürdü 
  Sabah gazetesi, “Psikopat aileye CHP sahip çıktı” başlıklı manşet haberinde, “İşte 
CHP’nin utanmaz yüzü. Gönüllere taht kuran Vefa Sosyal Destek Grubu’na yapılan alçak 
saldırının suç makinesi faillerine CHP’nin sahip çıkması infial yarattı” ifadelerini kullandı. 
  Yeni Akit de aynı haberi “CHP, HDP’nin yoldaşı” manşetiyle verdi. Haberde, 
“Van’ın Özalp ilçesinde PKK’lı teröristler yardım dağıtan Vefa Sosyal Destek Grubu üyesi 
2 kişiyi şehit ederken, Adana’da CHP Yüreğir Gençlik Kolları Başkanı olduğu tespit edilen 
Eren Yıldırım’ın, Kaymakam Oğuzhan Bingöl’ün de katıldığı yardım organizasyonuna 
saldırması, CHP-HDP fikir birliğini ifşa etti” denildi. (18 Mayıs 2020) 
 
-Sabah gazetesinden tarihi çarpıtma çabası 
  Sabah gazetesi, Atatürk’ün Samsun’a çıkışının yıl dönümü nedeniyle yayınladığı 
“Adım adım zafere” başlıklı haberinin görselinde, Atatürk ve milli mücadele 
komutanlarıyla birlikte, milli mücadele düşmanı son Osmanlı Padişahı Vahdettin’in 
resmini de kullandı. Haberde, Vahdettin ve Damat Ferit’in de Atatürk’ün Anadolu’ya 
geçmesini istediği, milli mücadelenin parçaları olduğu iması yapıldı. (18 Mayıs 2020) 
 
-Gazetelerde reklam ve haber iç içe geçmeye, reklam için haber yapılmaya başladı 
  Gazeteci Faruk Bildirici, kişisel internet sitesinde Medya Ombudsmanı başlığıyla 
yayınladığı analizlerde ulusal basının gazetecilik ilke ihlallerini sergilemeyi sürdürüyor. 
Bildirici, “Gazeteler Çiftçiler Günü’ne tamamen ‘duygusal’ yaklaştı” başlıklı yazısında 
Sabah, Hürriyet, Türkiye, Akşam, Posta, Milliyet, Akit ve Takvim gazetelerindeki “Çiftçiler 
Günü” haberlerinin çoğunun aynı reklam ajansından çıkmışçasına ortak olduğunu yazdı. 
Gazetelerin bu gün için özel ayırdığı sayfalardaki haberlerin bu sayfalara reklam veren 
kuruluş/şirketlerle aynı olduğunu örnekleriyle anlatan Bildirici şöyle yazdı: “Kimse bana 
‘Dünya Çiftçiler Günü’ sayfalarının habercilik güdüsüyle hazırlandığını söylemesin. 
Reklam ajansları ya da reklam danışma merkezleri aracılığıyla bir reklam verene bir 
haber veya söyleşi pazarlığı mı yaptılar? Yoksa haber veya söyleşi görünümle reklam diye 
mi sattılar? Ya da tamamen bir şirket sponsor mu oldu, bilemiyorum. Ama gördüğüm o ki, 
bu sayfalar tamamen ticari amaçlarla, para kazanmak için düzenlenmiş reklam sayfaları. 
Arada birkaç haber görünümlü metin yayımlanmış olsa da ‘Çiftçiler Günü’ sayfalarında 
habercilik yapılmamış, düpedüz ‘örtülü reklam’ yapılmış.” (18 Mayıs 2020) 
 
-Yeni Şafak’ın “PKK ile ittifak” haberi 
  Yeni Şafak, “CHP ve İYİ Parti’ye HDP şantajı başladı / PKK ile ittifakın bedeli” 
manşetiyle çıktı. Haberde, “CHP ve İYİ Parti’nin 31 Mart’ta büyükşehirleri kazanmak için 
HDP’yle yaptığı ittifakta kriz yaşanıyor. CHP’den kayyum atamalarına karşı çıkmasını 
isteyen HDP’liler ‘Aksi halde önümüzdeki seçimlerde destek olmayız’ diyor. Kılıçdaroğlu, 
üzerindeki baskıyı azaltmak için üç gün önce açıkladığı ‘ekonomi öneri paketine’ kayyum 
konusunu sıkıştırmak zorunda kaldı” ifadelerine yer verildi. (21 Mayıs 2020) 
 
-“CHP düşmanlığını gizlemiyor” haberi 
  İzmir’de bazı cami minarelerinden “Çav Bella” şarkısının çalınmasının ardından 
Yeni Şafak, birinci sayfasından “Sabotajın merkezi CHP” başlıklı bir haber yayımladı. 
Haberde, “İzmir’de caminin telsiz sistemine girilerek Çav Bella çalınması büyük infiale yol 
açtı. Ancak CHP’liler işi pervasızlığa vurdu” denildi. Milat gazetesi de aynı haberi, “CHP, 
düşmanlığını gizlemiyor” başlığıyla verirken, “İzmir’de merkezi ezan okunan cami 



16 
 

hoparlörlerini sabote edenlerin minarelerden İtalyan partizan marşı Çav Bella’yı çalması 
bazı CHP’lileri ve darbe yanlılarını sevindirdi” ifadelerini kullandı. (22 Mayıs 2020) 
 
-A Haber: “Kılıçdaroğlu’nun çocukları bile ‘artık yeter’ dedi” 
  A Haber, izleyicinin aklıyla dalga geçen, görülmemiş düzeyde çarpıtılmış bir 
habere imza attı. “Çocukları ‘baba siyaseti bırak’ diyor. Kılıçdaroğlu’nun çocukları bile 
‘artık yeter’ dedi” başlığıyla verilen haber şu ifadelerle sunuldu: “10 yıldır çıktığı hiçbir 
seçimi kazanamayan Kılıçdaroğlu’na bu kez ailesi ‘artık yeter’ dedi. Kılıçdaroğlu’nun 
çocukları babalarının siyasette olmasından duydukları rahatsızlığı açık açık ifade ettiler. 
Şimdi Kemal Kılıçdaroğlu’nun bu eleştiri karşısında atacağı adım merak ediliyor.” Haber 
metinde de ise “Eleştirmeyen bir onlar kalmıştı, o da oldu. Attığı adımlar sık sık tartışma 
konusu olan CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu bu kez ailesinin hedefinde” denildi. 
(25 Mayıs 2020) 
 
-Milat ve Milli Gazete’den yine Ayasofya kışkırtması 
  Osmanlı Devleti’nin İstanbul’u Bizans’tan alışının 567. yılında Milat gazetesi ile 
Milli Gazete yine “Ayasofya” kışkırtması yaptı. 916 yıl kilise olarak hizmet veren, 1453’te 
camiye çevrilen, 1935 yılında Atatürk’ün emri ile müzeye dönüştürülen hem Hristiyan 
hem de Müslüman dünyası için sembolik önemi olan Ayasofya ile ilgili Milli Gazete, 
“Camilerimiz açılıyor, statlar da hazırlanıyor ama Ayasofya hâlâ mahzun” manşetini 
atarken, “Fethin yıldönümünde fethin nişanesi Ayasofya zincirlerinin kırılmasını 
bekliyor” ifadelerini kullandı. Milat gazetesi ise “Yassıada’nın ardından mahzun mabet de 
özgürlük bekliyor / Sıra sende Ayasofya” başlığını kullandığı manşet haberinde, “Bugün 
seferin zafere dönüştüğü, bir çağın kapanıp yeni bir çağın açıldığı İstanbul’un fethinin 567. 
yıldönümü. Pandemi sonrası ilk cumayı kılacağımız bugün, Ayasofya da cemaatini 
bekliyor “ dedi. (29 Mayıs 2020) 
 
-Hürriyet Çin’in koronavirüs iddialarını ilan olarak yayınladı 
  Hürriyet gazetesi 28 Mayıs’ta üçüncü sayfasını, koronavirüs salgınıyla ilgili ABD-
Çin arasındaki gerilimde Çin’in bakış açısını yansıtan haber görünümlü bir ilana ayırdı. 
Çin’in iddialarını farklı haberlerin bir araya getirildiği bir sayfaya benzeyen tasarımla 
veren Hürriyet, sayfanın köşesine “Xinhua Haber Ajansı’nın ilanıdır” ifadesini koymuştu.  
Buna karşın ilandaki tek taraflı ve yanlış bilgi içeren iddiaların okura haber gibi sunulması 
eleştirildi. Gazeteci Faruk Bildirici, ilanların da editoryal denetimden geçmesi gerektiğini 
hatırlattı, şunları yazdı: “Hürriyet, parasını alıp doğruluğu -en azından- şüpheli bu bilgi, 
iddia ve suçlamaları yayımlayarak Çin’in propagandasına alet olmuş. Şimdi ABD’nin de 
görüşlerini yayımlatmak için Hürriyet’e ilan mı vermesi gerekiyor? Ya da başka bir soru, 
diyelim Hafter güçleri, diyelim Esad yönetimi benzer ilan vermek istese Hürriyet 
yayımlayacak mı? Öyle ya, gazetecilikte artık kriter paraysa Hürriyet’in onları da 
yayımlaması gerekir!” (28, 29 Mayıs 2020) 
 
 
TEHDİT, HAKARET, HEDEF GÖSTERME, ŞİDDET 
 
-Bursa’da gazeteciler saldırıya uğradı 
  Bursa’nın Gürsu ilçesindeki soğuk hava deposunda çıkan yangın sırasında, olay 
yerinden canlı yayın yapan İhlas Haber Ajansı Bursa Bölge Müdürü İhsan Altıkardeş 
ile kameraman Fatih Çapkın, deponun sahibi olduklarını öne süren bir grup tarafından 
yayın sırasında saldırıya uğradı. (1 Mayıs 2020) 



17 
 

 
-DİSK Genel Başkanı 1 Mayıs’ta Kanal D’de hedef gösterildi 
  1 Mayıs İşçi Bayramı’nda işçi temsilcileri Kanal D'de hedef gösterildi. Magazin 
programı Neler Oluyor Hayatta yorumcusu Hakan Ural, 1 Mayıs 1977’de öldürülen işçileri 
anmak için Taksim’e yürümek istedikleri için gözaltına alınan DİSK Başkanı Arzu 
Çerkezoğlu ve diğer sendika yöneticilerini, koronavirüs sürecinde provokasyon yapmakla 
suçladı. Son bir aydır anlaşılmaz bazı hareketlenmeler olduğunu savunan Ural, “şöyle bir 
süreçte bile aklı şeytanlığa çalıştırmaya çalışan, dezenformasyon haberler, neyin peşinde 
anlamadım” dedi. (1 Mayıs 2020) 
 
-Akit, avukatları hedef gösterdi 
  Yeni Akit gazetesi, “LGBTİ’yi savunan bazı barolar, terörden hüküm giyen 
avukatları da kolluyor / İslam’a düşman teröriste kalkan” manşetiyle çıktı. Haberde, 
HDP’nin tutuklu eski Eş Başkanı Selahattin Demirtaş, eski BDP Milletvekili Hasip Kaplan, 
Halkın Hukuk Bürosu avukatlarından tutuklu Şükriye Erden ve Barkın Timtik ve Çağdaş 
Hukukçular Derneği Başkanı tutuklu Selçuk Kozağaçlı’yı hedef aldı. Haberde, “’Zina ve 
eşcinsellik haramdır’ diyerek Kuran’ın hükümlerini aktaran Diyanet İşleri Başkanı Ali 
Erbaş’a saldırıp eşcinsel sapkınların safında yer alan bazı baroların, avukat görünümlü 
teröristleri de bünyesinde barındırmaya devam ettiği ortaya çıktı. Avukatlık Yasası’na 
göre 2 yıldan fazla hapis cezası alan avukatın meslekten men edilmesi gerekirken Ankara, 
İstanbul, Diyarbakır, Çanakkale, Bursa gibi şehirlerin barolarının, 30’u aşkın militanın 
avukatlık sicilini askıya almadığı öğrenildi” ifadeleri kullanıldı. (1 Mayıs 2020) 
 
-MHP milletvekili Fatih Altaylı’yı tehdit etti, hedef gösterdi 
  MHP Ordu Milletvekili Cemal Enginyurt, gazeteci Fatih Altaylı’yı “İnanç vergisi 
alınsın” yazısının ardından, "Fatih Altaylı denen zavallı, gördüğüm ilk yerde düşman 
muamelesi göreceksin" sözleriyle tehdit etti. Enginyurt Twitter’da “Seni en iyisi yaksınlar. 
Küfür, hakaret, senin için iltifat yerine geçiyor. Sinsi bir şekilde dinsizlik propagandası 
yapıyorsun. Azdınız, kudurdunuz” diye yazdı. (1 Mayıs 2020) 
  Altaylı ertesi gün HaberTürk internet sitesinde şöyle yazdı:  “Ne yapacağım. Tabii 
ki, yargıya gideceğim. Tehdit ve hakaret ve hedef gösterme öyle kolay işler değil. Herkes 
haddini bilecek.” (2 Mayıs 2020) 
 
-Ülke TV’de şiddet çağrısı, ölümle tehdit, nefret söylemi ve RTÜK’ün ikilemi 
  Ülke TV televizyonunda Arafta Sorular adlı canlı yayına katılan Sevda Noyan, 
şiddet ve toplu öldürme ve silahlanma çağrısı yaptı, iktidara muhalif kesimler için nefret 
söyleminde bulundu, komşularını ölümle tehdit etti. Noyan şunları söyledi: “15 Temmuz 
kursağımızda kaldı, yapamadık istediklerimizi. Boş bulunduk. Yanlış anlaşılmasın, doğru 
anlaşılsın. Bizim aile şöyle 50 kişiyi götürür. Biz bu konuda çok donanımlıyız maddi ve 
manevi olarak. Liderimizin yanındayız ve asla yedirmeyiz bu ülkede, onu söyleyeyim. 
Ayaklarını denk alsınlar. Bizim hâlâ sitede böyle 3-5 var, benim listem hazır.” Fetullah 
Gülen ve örgütü tarafından finanse edilen Samanyolu televizyonu programcılarından 
Engin Noyan’ın eşi Sevda Noyan’ın bu sözleri üzerine sunucu Esra Elönü “Ayak az kalır 
bence 4 ayaklarını denk alsınlar” diyerek söyleme sahip çıktı. (3 Mayıs 2020) 
  Bu konuyla ilgili Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ve başkanı Ebubekir Şahin’in 
uygulamaları ve açıklamaları da kamuoyunda yoğun tartışmalara ve tepkilere neden oldu. 
Bu nedenle düzenleyici kuruluşun uygulamalarını raporumuzun “Sansür dışı müdahaleler” 
bölümünde ele aldık. 
 



18 
 

-Akşam yazarı Kekeç: “İçine FETÖ kaçmış senin!”  
  Akşam gazetesi, yazarı Ahmet Kekeç üzerinden CHP’yi hedef gösterme 
saldırganlığını sürdürdü. Kekeç yazısında özetle şu ifadelere yer verdi: “FETÖ 
savunuculuğunu DEAŞ destekçiliğiyle taçlandıran CHP, ne yazık ki, ‘Türkiye karşıtı 
eylemlerin odağı’ haline gelmiştir ve biricik mesaisi ‘Türkiye düşmanlığı’ olan uluslararası 
konsorsiyumun ‘TBMM şubesi’ gibi çalışmaktadır. Dahası, içine FETÖ kaçmış bir 
partidir...” (4 Mayıs 2020) 
 
-Ölüm listesi hazırlayan Noyan’ı Akit savundu 
  Yeni Akit, yazar olduğu belirtilen Sevda Noyan isimli kişinin katıldığı bir televizyon 
programında, elinde komşularının da olduğu 50 kişilik bir ölüm listesi olduğunu 
söylemesinin ardından Noyan’ın savunuculuğuna soyundu. Birinci sayfasından, “Noyan’ı 
linç edenler bunlara kör / Bu tehditler cezasız kaldı” başlıklı bir haber yayımlayan gazete, 
CHP Grup Başkanvekili Özgür Özel, gazeteci Ayşenur Arslan ve TİP Hatay Milletvekili 
Barış Atay’ı fotoğraflarını kullandı ve darbe çağrısı yaptıklarını iddia ederek hedef 
gösterdi. Haberde, “Bir televizyon programında milli iradeye kastetmeye kalkışacak 
darbeci zihniyete 15 Temmuz’u hatırlatarak ‘Ayaklarınızı denk alın’ uyarısında bulunan 
Sevda Noyan, vesayetçi cunta severlerin hedefi oldu. Aynı güruh, iktidarı hedef alan laikçi 
sol cenahın, kan, darbe, savaş kokan söylemlerini ise görmezden gelmişti” denildi. (12 
Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci Önkibar: Halk TV patronu beni ölümle tehdit etti 
  Gazeteci Sebahattin Önkibar, Youtube kanalında yaptığı açıklamada, Halk TV’nin 
sahibi Cafer Mahiroğlu’nun kendisini ölümle tehdit ettiğini söyledi. “Biri geliyor ana 
muhalefet partisi, ana muhalefet görünümlü bir televizyon kanalını satın alıyor. Ve 
hakkında bir sürü şayia ortaya çıkıyor" diyen Önkibar, Mahiroğlu’nun sorularına yanıt 
vermek yerine “seni öldürtürüm” dediğini öne sürdü. (13 Mayıs 2020) 
 
-Gerçek Hayat dergisinde dini azınlıklar hedef gösterildi 
  Albayrak Medya Grubu bünyesinde yayın yapan Gerçek Hayat dergisi “FETÖ Özel 
Sayısı”nda, azınlık cemaatleri liderleri “FETÖ’nün ayakları” olarak nitelendi, hedef 
gösterildi. HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan, derginin nefret söyleminde 
bulunduğunu belirterek “Azınlık kimliklerini ötekileştiren ve hedef gösteren dergi; 
Türkiyeli Ermeniler, Rumlar ve Yahudilerde endişe ve tepki yaratmıştır” açıklaması yaptı 
ve Cumhurbaşkanı Yardımcısı Fuat Oktay'ın yanıtlaması istemiyle Meclis’e soru önergesi 
verdi. (13 Mayıs 2020) 
 
-Turkuvaz Medya Grubu Berna Laçin’i hedef gösterdi 
  Sosyal medyadaki paylaşımlarıyla iktidarı eleştiren sanatçı Berna Laçin, Sabah 
gazetesi ve A Haber televizyonları başta olmak üzere Turkuvaz Grubu yayın organlarında 
“İslam düşmanı, peygamber düşmanı, provokatör, terörist” suçlamalarıyla hedef 
gösterildi. Berna Laçin’in yer aldığı reklamları yayınlamayacağını duyuran Turkuvaz 
Grubu, yayın organlarıyla saldırganlığını sürdürürken kurumsal açıklamasında da şu 
ifadelere yer verdi: “İslamın kutsal şehirlerinden Medine'ye dil uzatan, Elazığ depremi gibi 
tüm Türkiye'nin kenetlendiği bir doğal afette bile provokasyon yapmaktan çekinmeyen, 
30 bin askerimizi şehit eden teröristlere gerilla diyen, Türkiye'de bir dönem bir çok 
acıların yaşanmasına neden olan başörtüsü yasağını savunan sunucu Berna Laçin'in hala 
TV ekranlarında boy göstermesini şaşkınlıkla karşılıyoruz.” (14 Mayıs 2020) 
 



19 
 

-Gazeteci Mengü: Başıma bir şey gelirse müsebbibi devlettir 
  Gazeteci Nevşin Mengü, sosyal medyada iktidar tarafından beslenen trollerin ve 
iktidar yandaşlarının dozu artan tehditleriyle ilgili Halk TV’de katıldığı programda 
konuştu. Ölümle ve tecavüzle tehdit edildiğini ancak yetkililerin harekete geçmediğini, 
devletin vatandaşını korumakla yükümlü olduğunu anlatan Mengü, tehditte bulunanların 
iktidardan güç aldığını söyledi. Mengü, “Polisin, askerin ve eşkıyanın silahı olur. Benim 
silahım yok. Eşkıyalar karşısında yapacak bir şeyim yok. Benim başıma bir şey gelirse 
müsebbibi Türkiye Cumhuriyeti Devleti’dir” dedi. (15 Mayıs 2020) 
 
-AKP sözcüleri gazeteci Yılmaz’ı hedef gösterdi 
  T24.com internet haber sitesi yazarı Mehmet Y. Yılmaz’ın, AKP Genel Başkan 
Yardımcısı Mahir Ünal’ın Twitter profilinde yeşil daire ve Türk bayrağı simgelerine yer 
verenleri ‘etik kurallara uyan ve milli hesaplar’ olarak değerlendireceklerini belirtmesi ve 
bir süre sonra bu simgeleri kullanan hesapların kadın siyasetçi ve gazetecilere yönelik 
hakaret içerikli mesajlar paylaşması üzerine yazdığı ve Mahir Ünal’ı eleştirdiği yazı, 
iktidar kanadığı tarafından hedef alındı. AKP Grup Başkanvekili Bülent Turan sosyal 
medyada şunları yazdı: ‘Çoğunluk’ dedikleri, hakaret ettikleri @mahirunal değil, 
yüzyıllardır kabullenemedikleri milyonlar... Sözde yazar, iğrenç yazıda; nefreti, 
ahlaksızlığı, özel hayata saygısızlığı ve değişmeyen ‘örümcek kafayı’ dışa vurmuş.” (18 
Mayıs 2020) 
 
-İçişleri Bakanı Soylu, gazeteci Yıldız’ı hedef gösterdi 

Odatv yazarı, gazeteci Müyesser Yıldız, Kars’ta bir askerin PKK’lılar tarafından 
öldürülmesinin ardından İçişleri Bakanı Süleyman Soylu’nun daha önce yaptığı "Çemçe 
grubu tamamen yok edilmiştir" sözlerini anımsatarak, sosyal medya hesabından 
“Anlaşılan Çemçe grubu tamamen yok edilmemiş” mesajı nedeniyle Soylu tarafından 
hedef gösterildi. Bakan Soylu sosyal medya hesabından, “Çemçe grubunun itlafına, bir 
PKK bir sen üzülmüşsün. Kahramanlarımız bugün o bölgeye yeni sızmayı 10 metrede 
çatışma ile teröristleri yok ederek engelledi… Benim üzüntüm PKK seviciliğin değil, devlet 
gömleği giymiş pespayelerle iş tutmandır” dedi. Gazeteci Yıldız da yaptığı açıklamada, can 
güvenliğinden sorumlu bir kamu görevlisi tarafından hedef gösterildiğini kaydetti. (19 
Mayıs 2020) 
 
-Milat, Kaftancıoğlu’yla Tanrıkulu’nu hedef gösterdi 
  Milat gazetesi, “Türkiye aleyhine ne varsa HDP ile CHP’liler aynı noktada buluşuyor 
/ Şüpheli ortaklar” manşetiyle CHP İl Başkanı Canan Kaftancıoğlu ve CHP İstanbul 
Milletvekili Sezgin Tanrıkulu’nu hedef gösterdi. Haberde, “PKK, Van’da Vefa Sosyal Destek 
Grubu’na saldırıp 2 kişiyi şehit ederken CHP de Adana’da aynı işi yaptı. HDP ve bazı 
CHP’liler özellikle sözde Ermeni Soykırımı, FETÖ ve LGBT konularında aynı tepkiyi 
veriyor” denildi. (19 Mayıs 2020) 
 
-Terörü CHP koruyor manşeti 
  Yeni Şafak, “Terörü CHP koruyor” manşetiyle çıktı. Haberde, “31 Mart seçimlerinde 
HDP ile ittifak kuran CHP, PKK ile arasındaki mesafeyi kapatıyor. Son olarak Kılıçdaroğlu, 
teröristlere destek verdikleri hatta bizzat terör olaylarında yer aldıkları için görevden 
uzaklaştırılan HDP’li belediye başkanlarına sahip çıktı. Bu isimler arasında Kaymakam 
Muhammed Safitürk’ün katilini evinde saklayan da var” ifadeleri kullanıldı. (20 Mayıs 
2020) 
 



20 
 

-Akit, yine hedef gösterdi 
  Yeni Akit, “ ‘Kucaklayacağız’ dediler, zehirli dilleriyle nifak tohumu ektiler / Azgın 
güruh kutuplaştırıyor” manşetiyle CHP Malatya Milletvekili Veli Ağbaba, Oyuncu Levent 
Üzümcü ve Berna Laçin ile fotoğraf sanatçısı Fırat Erez’i hedef gösterdi. Haberde, 
“Münferit her hadise üzerinden İslam’ı karalamaya çalışan ve kendileri gibi 
düşünmeyenlere hayat hakkı tanımayan azgın azınlık, son günlerde yeniden sahneye çıktı. 
Seçimden önce ‘Kutuplaştırmayacağız, kucaklaşacağız’ sözleriyle oy toplayan CHP 
zihniyeti, salgın günlerinde oluşturulan milli birlik ruhunu hiçe sayarak zehirli diliyle 
adeta nefret saçıyor” ifadeleri kullanıldı. Dört ismin fotoğraflarını yayımlayan gazete, 
altına da “Ağbaba, Üzümcü, Erez ve Laçin gibi toplumun milli manevi değerlerinden kopuk 
laikçi sol güruh, sevdasını yakasında değil yüreğinde taşıyanları ya provokatör ilan ediyor 
ya da trol diye yaftalıyor” denildi. (20 Mayıs 2020) 
 
-Show TV muhabiri ve kameramanı saldırıya uğradı 
  İstanbul’da Sultangazi’de “yol ortasına dikilen 4 katlı apartman” haberi için olay 
yerinde çalışan Show TV muhabiri ve kameramanı tehdit edildi, saldırıya uğradı. 
Apartmanın müteahhidi gazetecilere “Senin gibi 100 tane leşim var” diyerek saldırıda 
bulundu, gazeteciler şikayetçi oldu. Show TV haber merkezinden bir başka ekip sokak 
hayvanlarıyla ilgili bir haber sırasında, hayvan mamalarını çöpe atanlar tarafından 
şiddete maruz kaldı. (20, 26 Mayıs 2020)  
 
-Gazeteciden Belediye Başkanına kayyumla tehdit 
  Adana’da yerel gazeteci Zeki Kızılkaya, CHP’li Adana Büyükşehir Belediye Başkanı 
Zeydan Karalar’ı tehdit etti. Kentte bir radyonun yayınına katılan Kızılkaya, KHK ile ihraç 
edilen Güven Boğa’nın, Karalar’ın danışman ekibinde yer aldığını söyledi, Karalar’a 
hitaben “Ayağını denk al, bunu bir önsezi, ön uyarı olarak kabul edin. Terörle iç içe olan 
kişilerle birlikte olmanız sizi iyi bir yere götürmez. Sonra Adana Büyükşehir Belediye 
Başkanı görevden alındı yerine kayyım atandı denilmesin” diye konuştu. Boğa suç 
duyurusunda bulunacağını açıkladı. Kızılkaya’ya tepki gösteren KESK Tüm Bel Sen, 
“Üyemiz Güven Boğa’nın sendikal faaliyetlerinden suç çıkarmak için açılan onlarca dava 
yine beraatla sonuçlanmış, hukuk bu konuda son sözü söylemiştir” açıklaması yaptı.  
(21 Mayıs 2020) 
 
 
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTSİZLİĞİNİ, KADIN DÜŞMANLIĞINI VE İSTİSMARI 
MEŞRULAŞTIRMAYA YÖNELİK HABERLER  
 
-Sabah’ta, kadın mücadelesine ve LGBTİ bireylere ayrımcılık ve saldırganlık 
  Sabah yazarı Hilal Kaplan’ın, Nisan ayının sonunda yayınlanan “Susma haykır 
eşcinsellik günahtır” başlıklı yazısının ardından gazete konuyu dizi yazıları halinde 
işlemeye başladı. Kaplan, “Türkiye Müslümanları için sınırın bu noktaya kadar gerilemiş 
olması bir utanç vesikasıdır. Allah bizi affetsin” diye yazdığı ilk yazının ardından “Amaç 
aile kurumunu ortadan kaldırmak” başlıklı yazısıyla diziyi başlattı. LGBTİ bireylerin 
“azgın bir İslam düşmanlığı ile” hareket ettiğini yazan Kaplan, onları “Ramazan ayıyla bile 
dalga geçtiklerini” öne sürerek hedef gösterdi. Ardından saldırısını kadınlara ve kadın 
mücadelesine de yönelten Kaplan, “Feminizm ve eşcinsellik: Aileyi tahribin başlangıç 
noktası” başlıklı yazısında “Filmler ve sosyal medya kullanılarak genç kuşakların cinsiyet 
algısı tahrip ediliyor. CHP ise bu zehirli akımın bayraktarlığını yapıyor” diyerek 
saldırganlığında CHP'yi de hedef göstermeye başladı. Kaplan, “Toplumun kurucu unsuru 



21 
 

olan aileyi savunuyoruz. Ama karşı çıkanlar, Cumhuriyeti kurduğunu söyleyen partinin 
temsilcileri. Oysa ki bu toplum hepimizin ve onun selâmeti siyaset üstü bir kaygı olsa 
gerek”  diye yazdı. (1 Mayıs 2020) 
  Sabah yazarı Kaplan ertesi gün, kadına yönelik şiddeti önlemede temel 
referanslardan biri olan, Türkiye’nin de imzacısı olduğu İstanbul Sözleşmesi’ne saldırdı. 
ÇGD’nin medya izleme raporlarını takip edenlerin bileceği gibi Yeni Akit gibi gerici yayın 
organlarının savaş açtığı İstanbul Sözleşmesi’ne iktidarla organik bağı nedeniyle 
Kaplan’ın yaptığı saldırı dikkat çekiciydi. Kaplan, “Ailenin kaderi bir sözleşmeden öte” 
başlıklı yazısına, “Tartışmaların odağında yer alan İstanbul Sözleşmesi, ne abartıldığı gibi 
tek başına aile birliğini yok eden bir unsur, ne de aile birliğini kurtaracak sihirli bir 
değnek” diye başladı. Kaplan’ın ifadesiyle “tartışmalı sözleşme” ile kadına şiddet tanımı 
muallakta kalıyordu. Kaplan, “Kadınlar fiziksel şiddet ve tehdit hariç sebeplerden ne 
sıklıkla uzaklaştırma kararı aldırıyorlar, bilmiyorum. Bildiğim, fiziksel şiddetin veya 
tehdidin söz konusu olmadığı durumlarda, karı-koca arasındaki en küçük anlaşmazlığın 
bu şekilde adli bir vakaya dönüştürülmesinin, diğer tüm seçenekleri eleyip devleti direkt 
mahrem alana davet etmenin ve kocayı evinden koparmanın pek sağlıklı sonuçlar 
doğurmayacağıdır… O anlık öfkeyle başvurulan bu müdahaleci tutumun, aileyi daha hızlı 
biçimde yıkımın eşiğine getirme ihtimali daha fazla değil midir” diye yazdı.  
(2 Mayıs 2020) 
  Kaplan sonraki gün, “Aile için tehlike çanları çalıyor” başlıklı yazısını yayınladı. 
“Bireyin ailenin, kariyerin ebeveynliğin önüne geçtiği, kulağa hoş gelen özgürlükçü 
söylemlerin eşlik ettiği ama neticede toplum yapımızı alaşağı eden bir süreç bu” diye 
yazan Kaplan, süresiz nafakaya AKP’nin getirmediğini, AKP iktidarı öncesinde BM Genel 
Kurulu’nda kabul edilen Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Engellenmesi Sözleşmesi 
–CEDAW ile getirildiğini belirtti. Yazısında süresiz nafaka karşıtı olduğunu vurgulayan 
Kaplan, nafaka karşıtlarını görüşlerini de köşesine taşıdı. (03 Mayıs 2020) 
  Kaplan yazı dizisiyle konuyu kendince kapatmıştı ancak ertesi gün yine İstanbul 
Sözleşmesi’ne köşesinde yer verme gereği duydu. Bu kez KADEM’in “savunması” 
Kaplan’ın köşesinin konusuydu. Gazetenin sahibi Serhat Albayrak’ın eşinin yanı sıra 
Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın kızının da yöneticisi olduğu Kadın ve Demokrasi Derneği 
(KADEM), yaygın gerici yaklaşımın aksine İstanbul Sözleşmesi’ni savunur açıklamalarıyla 
dikkat çekmişti. Sabah yazarı Hilal Kaplan, KADEM Başkanı Saliha Okur 
Gümrükçüoğlu’nun İstanbul Sözleşmesi’yle ilgili görüşlerine köşesini açmak zorunda 
kaldı. Sözleşmenin büyük çoğunluk tarafından sahiplenilmediğini savunan ve sözleşme 
uyarınca hazırlanan 6284 sayılı kanuna “büyük itiraz” olduğunu iddia eden Kaplan, 
KADEM’e köşesini neden açtığını şu cümlelerle izah etti: “Bu konuda en çok hedefe konan 
kurum ise şüphesiz KADEM. Her ne kadar sözleşme imzalandıktan iki yıl sonra kurulmuş 
olsa da... Hatta bazıları hızını alamayıp, Başkan Yardımcısı Cumhurbaşkanımızın kızı olan 
bir kuruma 'Sorosçu' iftirasını bile atabildi! Sözleşme konusunda kendilerine katılmasam 
da görüşlerine yer vermeyi gerekli buldum. KADEM Başkanı Dr. Saliha Okur'un 
açıklamasını aynen aktarıyorum.” (4 Mayıs 2020) 
  Kaplan ay boyunca LGBTİ harekete yönelik dışlayıcı, ötekileştiren ve hedef 
gösteren başka yazılar da kaleme aldı. Anne babaları uyarırken bile “Türkiye'deki 
psikolog ve psikiyatrist camiasını temsil eden dernekler, büyük ölçüde LGBT lobisinin 
boyunduruğuna girmiş durumdalar. Dolayısıyla bu hususlarda kimden yardım aldığınıza 
da dikkat edin” ifadelerini kullandı. (6 Mayıs 2020)  
 
-Hürriyet magazinde kadın düşmanlığı: “Geçmişinden kurtulamazsın” 
  Hürriyet gazetesi magazin yazarı Mehmet Üstündağ, Cem Yılmaz-Defne Samyeli 



22 
 

ilişkisinin sona ermesinde Samyeli’nin eski ilişkilerinin rol oynadığını öne sürdü. 
Üstündağ yazısında geçmiş ilişkileri nedeniyle kadınların suçlanmasını meşrulaşırdı, 
kadına yönelik düşmanlık dolu ifadelere yer verdi, o ve gazetesi basın meslek ilkelerini 
açıkça çiğnedi. (1 Mayıs 2020)  
  Defne Samyeli, Hürriyet gazetesini ve Üstündağ’ı dava etti. Samyeli, “Bu erkek 
egemen dil ve görüş değişmedikçe kadınlar basın yoluyla kamuoyu nezdinde sosyal ve 
psikolojik şiddetin en ağırını yaşamaya devam edecek” diye yazdı. (4 Mayıs 2020) 
 
-Akit: Sapkın dernekler kapatılsın 
  Yeni Akit, “Gençleri zehirliyor, aileyi parçalıyor, toplumu dinamitliyor / Sapkın 
dernekler kapatılsın!” manşetiyle çıktı. Haberde, “LGBTİ’li sapkınların, ‘Zina haramdır, 
eşcinsellik lanetlenmiştir’ diyen Diyanet İşleri Başkanı Ali Erbaş üzerinden İslam’a ve 
Müslümanlara saldırması bardağı taşırdı. Dünyada birçok ülkenin sapkın yapılanmalara 
karşı tedbirler aldığını belirten uzmanlar, ‘Türk aile yapısını bozmak için Batı tarafından 
fonlanan sapkın derneklerin kapısına kilit vurulmalıdır’ çağrısında bulundu” ifadeleri 
kullanıldı. (3 Mayıs 2020) 
 
-Akit’in İstanbul Sözleşmesi’ne saldırısı sürüyor 
  Yeni Akit, “Aileyi ve toplumu ifsat eden İstanbul Sözleşmesi feshedilsin / Çare 
İslam sözleşmesi” manşetiyle kadına şiddetle mücadelede uluslararası referans belgesi 
olan İstanbul Sözleşmesi’ni hedef aldı. Haberde, “Eşcinsel sapkınlığa sahip çıkan güruhun, 
Diyanet İşleri Başkanı Ali Erbaş’ın şahsında İslam’a saldırması, aile ve namus mefhumunu 
sıradanlaştıran İstanbul Sözleşmesi’ni yeniden gündeme getirdi. Akit’e konuşan 
ilahiyatçılar ve STK’lar, ‘Toplumun kurtuluşu için çare İstanbul Sözleşmesi değil İslam 
sözleşmesidir’ dediler” ifadelerine yer verildi. (6 Mayıs 2020) 
 
-Milli Gazete’nin kadın nefreti 
  Milli Gazete, İstanbul Sözleşmesi’nin 9. yılında birinci sayfasını tamamen 
sözleşmeye saldıran yazılara ayırdı. 9 sütuna “Aileyi koruyamazsanız milleti de vatanı da 
koruyamazsınız” manşetini atan gazete, tüm yazarlarına İstanbul Sözleşmesi’yle ilgili 
yazılar yazdırdı. Yazılarda, kadına şiddetle mücadele metni olan İstanbul Sözleşmesi ile 
ilgili “İnsanı maymunlaştırıp tarihten silme projesidir”, “İstanbul Sözleşmesi aile yapımıza 
atılan bombadır”, “Milli şahsiyetimizi yok etmenin projesi”, “İstanbul Sözleşmesi bir 
sömürgeleştirme metnidir”, “İstanbul Sözleşmesi İslam dünyasına yönelik bir tehdittir”, 
“En ağır sonucu Türkiye yaşıyor”, “Kirli sözleşme gündemimizden ve hayatımızdan 
çıkarılmalı”, “Aile bozulursa cemiyetin sağlam yapısı da bozulur” başlıkları atıldı. (11 
Mayıs 2020) 
 
-Akit TV’de çocuk istismarı savunuldu 
  Akit TV canlı yayınında konuşan Prof. Dr. Muttalip Kutluk Özgüven çocuk yaştaki 
kadınlarla evlenmeyi ve cinsel ilişkiyi savunan sözler sarf etti. Özgüven, şunları söyledi: 
"13 yaşında, hem aklen belli bir noktaya gelmiş, hem vücuden belli bir noktaya gelmiş bir 
insan 10 yıl boyunca çocuk doğurmayacaksın, kadınlığını yaşamayacaksın diyorsun… 
Hadi biraz büyütelim 12-17 olsun; çok muazzam rejenerasyon kabiliyeti var, vücudu 
mükemmel falan. Yani bu yaş ilk çocuğu doğurmak için ideal bir yaş olarak belirlenmiş.” 
(15 Mayıs 2020) 
  RTÜK’ün Mayıs ayı toplantılarında gündemine almadığı yayın sonrası, İstanbul 
Aydın Üniversitesi M. Kutluk Özgüven için, “Üniversitemizin felsefesine tamamen zıt ve 
kabul edilmesi mümkün olmayan açıklamalarından dolayı İstanbul Aydın Üniversitesi ile 



23 
 

ilişiği kesilmiştir” açıklaması yaptı. (16 Mayıs 2020) 
 

-Milli Gazete bir kez daha İstanbul Sözleşmesi’ni hedef aldı 
  Milli Gazete, “Düşünülmeden 26 dakikada Meclis’ten geçirilen İstanbul Sözleşmesi 
ve beraberinde çıkartılan kanunlar, ülkemizi adım adım toplumsal yıkıma götürüyor / 26 
dakikada geçen sözleşmenin yıkımı büyük oluyor” manşetiyle, Türkiye’nin kadına 
şiddetle mücadele için imzaladığı İstanbul Sözleşmesi’ni hedef aldı. Haberde, “Meclis’te 
AB sevdasına onlarca yasa çıkartıldı ama hiçbiri 14 Mart 2012’de TBMM’de kabul edilen 
İstanbul Sözleşmesi kadar aile yapımızı tehdit etmedi. Sözleşme ne kadına şiddeti 
engelledi, ne aileyi koruyabildi ne de nesebi…” denildi.  
(28 Mayıs 2020) 
 

 
BASININ GÜNDEMİ - GÜNDEME BAKIŞ 
 
-TGS 2019-2020 raporunu yayınladı 

Türkiye Gazeteciler Sendikası, Nisan 2019-2020 dönemi Basın Özgürlüğü 
Raporunu yayınladı. Raporda 86 gazetecinin Basın Özgürlüğü Günü’ne cezaevinde girdiği 
belirtildi. Son bir yılda 28 gazetecinin cezaevine girdiği aktarılan raporda, yıl boyunca en 
az 103 gazetecinin gözaltına alındığı, 76 soruşturma açıldığı, 11 gazetecinin gözaltında 
darp edildiği, 2 gazetecinin çıplak aramaya maruz kaldığı, 37 gazetecinin fiziksel saldırıya 
uğradığı belirtildi. Rapora göre yıl içinde 23 gazeteci, 17 davada en az 171 yıl 11 aydan, 
408 yıl 10 ay 15 güne kadar hapis istemiyle yargılandı. (2 Mayıs 2020) 
 
-Türkiye’den iki gazeteciye Deutsche Welle İfade Özgürlüğü Ödülü 
  DW İfade Özgürlüğü Ödülü, koronavirüs salgınıyla ilgili haberleri nedeniyle tehdit, 
şiddet ve tutuklama gibi baskılara maruz kalan gazetecilere verildi. 14 ülkeden toplam 17 
gazeteciye verilen ödüle Türkiye'den Nurcan Baysal ve İsmet Çiğit layık görüldü. Nurcan 
Baysal hakkında Diyarbakır’daki salgın önlemleriyle ilgili yazıları nedeniyle soruşturma 
başlatıldı. İsmet Çiğit ise Kocaeli Ses gazetesinde “Sopalı’da koronavirüsten 2 kişi hayatını 
kaybetti” haberi sonrası gözaltına alınmıştı.  
(3 Mayıs 2020) 
 
-3 Mayıs Dünya Basın Özgürlüğü Günü’nde Türkiye 

Basın meslek örgütleri 3 Mayıs Dünya Basın Özgürlüğü gününde Türkiye fotoğrafı 
çekti.  

Türkiye Gazeteciler Sendikası 2019-2020 raporunu 3 Mayıs’ta yayınladı. Rapora 
göre, Türkiye’de 86 gazeteci cezaevinde. Nisan 2019-Nisan 2020 arasında en az 103 
gazeteci gözaltına alındı. En az 76 soruşturma açıldı. Son bir yılda gazeteciler en az 239 
günü, ortalama 48 saati gözaltında geçirdi. 11 gazeteci gözaltındayken şiddete uğradığını, 
2 gazeteci çıplak aramaya maruz kaldığını belirtti. Bir yıl içinde en az 400 gazeteci 
hakkında 166 yargılama yapıldı. Bunların 154’ü ceza davasıydı, sadece 12’si tazminat 
davası oldu. 166 davadan 109’u İstanbul’da, 16’sı Diyarbakır’da, 11’i Ankara’da, 7’si 
Van'da 4’ü ise İzmir’de görüldü. Gazeteciler en az 178 yıl 6 ay 9 gün hapis cezasına 
çarptırıldılar. Suçlamalarda “terör örgütü üyeliği” ve “örgüt adına faaliyet yürütme" başı 
çekti. Son bir yılda en az 37 gazeteci fiziki saldırıya maruz kaldı. 

Çağdaş Gazeteciler Derneği açıklamasında şöyle denildi: “Türkiye, Dünya Basın 
Özgürlüğü Endeksi'nde 180 ülke içinde 154'üncü, tutuklu gazeteci listesinde Çin'den 
sonra ikinci sırada. RTÜK cezaları görülmemiş düzeye ulaştı. Basın İlan Kurumu eliyle 



24 
 

eleştirel ve araştırmacı gazetecilik yapan gazeteler cezalandırıldı, ilanları kesildi. Basın 
özgürlüğünü tehdit eden etkenlerden biri ekonomik krizdir. Buna sokağa çıkma yasakları 
da eklenince, basın kuruluşları çok ciddi mali zorluklarla karşı karşıya kaldı.” 

Türkiye Gazeteciler Cemiyeti 3 Mayıs için yaptığı açıklamada şunları vurguladı: 
“Gazeteciler bütün güç koşullara rağmen ayaktadır, ayakta kalmaya da devam edecektir, 
bedeller ödeseler de kamuoyunu aydınlatmaktan geri durmayacaklardır. Haberin özgürce 
dolaşabildiği bir toplum olmalıyız. Ülke barışının sağlanabilmesi adına cezaevinde tutuklu 
bulunan gazetecilerin bir an önce serbest bırakılması gereğine inanıyoruz. Yargı 
bağımsızlığı, editoryal bağımsızlık işlemiyor. İç barışı sağlamakla yükümlü siyasetçiler 
nefret söylemleriyle toplumu bölünmeye itiyor. Ülkemiz bu ayıplardan arındırılmalı, 
bunu gerçekleştirmesi gerekenler ise siyasetçiler ve iktidarlardır. 

Dicle Fırat Gazeteciler Derneği raporuna göre cezaevlerinde 104 gazeteci 
bulunuyor. Derneğin açıklamasında “Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın basını 'Virüs' diye 
niteleyen açıklaması, baskıların boyutunu göstermek açısından yeterli bir örnektir. Hal 
böyleyken, bir kez daha hatırlatma ihtiyacı duyuyoruz; Basın yok edilmesi gereken bir 
virüs değil, özgür bir toplum için olmazsa olmazlardandır” denildi.  

DİSK Basın-İş “Ülkedeki medya organlarının yüzde 98’e yakını doğrudan iktidarın 
kontrolünde veya ona biat etmiş durumda. Tüm bu karamsar tabloya rağmen gerçek 
gazeteciler haber yapmaya, gerçekleri aktarmaya devam ediyor. İşsiz kalma, yargılanma 
hatta tutuklanma tehditlerine rağmen işlerini yapan gazetecilerin varlığı umudumuzu 
artırıyor” açıklaması yaptı. (3 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteci yönetmen Sunar Kural Aytuna hayatını kaybetti 

Günaydın, Vatan, Dünya, Radikal, Cumhuriyet, Hürriyet gazetelerinde ve TRT’de 
çalışan gazeteci ve yönetmen Sunar Kural Aytuna vefat etti. Çağdaş Gazeteciler 
Derneği’nin kuruluş yıllarında büyük emeği olan Sunar Kural Aytuna 66 yaşındaydı.  
(13 Mayıs 2020) 
 
-Gazeteler bayramda basılmadı 

İstanbul merkezli yayın yapan ulusal yazılı basın, sokağa çıkma yasağının 
uygulanacak olmasını gerekçe göstererek Şeker Bayramı boyunca baskıya ara verme 
kararı aldı. Matbaalar kapandı, gazeteler bayram boyunca çıkmadı.  

Çağdaş Gazeteciler Derneği’nin koronavirüs sürecinde gazetecilerin çalışma 
şartlarıyla ilgili açıklamasında bayramda gazetelerin basılmayacak olması şu ifadelerle 
eleştirildi: “Yaklaşan bayram öncesi gazeteler aralarında anlaşarak baskıya bayram 
boyunca ara verecektir. Gazeteciliği kâr-zarar bilançosundan ibaret görenler, içini 
boşalttıkları için okurun sahiplenmeyi bıraktığı gazetelerini basmama aşamasına 
gelmiştir. ‘Madem satamıyoruz o halde basmayalım’ anlayışı Türk basın tarihine kara bir 
leke olarak geçecektir. Gazetecilerin mesleki dayanışmasını baltalayanların, bu mesleki 
dayanışmanın ürünü olan ‘Bayram Gazetesi’ne sarılması bizi şaşırtmamıştır. Bayram 
Gazetesi basın meslek örgütlerinin ve gazetecilerin dayanışma geleneğidir, yeni yetme-
tepeden inme yöneticilerin kriz fırsatçılığına malzeme yapılamaz. Gazete yönetmek, o 
gazeteyi her şartta okura ulaştırmanın yolunu bulmayı gerektirir, matbaa kapatmayı 
değil. Son çare olarak görülmesi gereken baskıyı durdurma kararı, geri dönüşü olmayan 
bir sürecin kapısını açacaktır.” (23 Mayıs 2020) 
 
-RTÜK üyesi Öztürk’ün Reklam Kurulu’nda yöneticilik yaptığı ortaya çıktı. 

RTÜK’ün AKP kontenjanından seçilen üyelerinden Nurullah Öztürk’ün Ticaret 
Bakanlığı'na bağlı Reklam Kurulu’nda da yöneticilik yaptığı ortaya çıktı. Öztürk, "Burada 



25 
 

RTÜK temsil edilmesi gereken bir kurum. Ben de görevimi yapıyorum" diyerek kendini 
savundu. Ancak kurum adına bir uzmanın görevlendirilebileceği yönetimde Öztürk’ün 
görev yapması eleştirildi. Yasal mevzuata göre üyeler resmi veya özel nitelikte hiçbir 
görev alamıyor, özel veya kamu medya hizmet sağlayıcılarının görev ve yetki alanına giren 
konularda doğrudan veya dolaylı olarak taraf olamıyor ve görev alanlarıyla ilgili başka 
kuruluşlarda görev alamıyorlar. 

RTÜK’teki etik ihlallerini ve yasadışı uygulamaları eleştirdiği için üyeliği düşürülen 
Faruk Bildirici, “İşte RTÜK yönetiminde çöken zihniyet bu. Onlar sayesinde RTÜK artık 
işlevini yitirmiş, sansür ve korkutma aracına dönüşmüş bir çıkar ilişkileri ağıdır. Kamu 
kaynaklarını yağmalıyorlar” açıklaması yaptı (16 Mayıs 2020) 

 
-Muhalif bazı gazetecilere devlet eliyle organize karalama 

Fox TV ana haber sunucusu Fatih Portakal, Sözcü yazarı Yılmaz Özdil ve yurt 
dışında yaşayan gazeteci Can Dündar’a ait mülkler Mayıs ayı başından itibaren iktidara 
yakın medya gruplarında üst üste haber olmaya başladı. Özdil’in Bodrum’daki villasının 
kaçak bölümleri olduğu, Portakal’ın Seferihisar’daki çiftliğinde kaçak yapılaşma olduğu, 
Dündar’ın Bodrum’daki villasının da kaçak olduğu haberleri neredeyse tüm yazılı ve 
görsel basını kapladı.  

Dikkatli okurlar bu haberlerin Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fahrettin 
Altun’un “Boğazda kaçak var” başlıklı habere konu olan “evinin bitişiğindeki vakıf 
arazisine yaptırdığı çardağın yıkılması” olayının ardından ortaya çıktığını gözden 
kaçırmadı. Nisan ayında arsayı fotoğraflamak için Altun’un evinin civarına giden CHP 
Üsküdar İlçe Başkanı gözaltına alınmış, iktidar yanlısı medya bu olayı önce 
“provokasyon”, sonra “kişisel özgürlüklere saldırı” daha sonra “kocası evde olmayan 
kadına taciz” olarak sunmuştu. Fahrettin Altun’un eşi Fatmanur Altun, sosyal medya 
hesabında şu mesajı paylaştı: “Evimin ve ailemin mahremine girerek, çocuklarımın en 
temel güven duygusunu paramparça ederek ne elde edeceksiniz” diye yazmıştı, Nisan 
ayında bu konu “kocası evde olmayan bir kadına taciz” olarak günlerce gündemde 
kalmıştı.  

Fatih Portakal’ın Seferihisar’daki mülküyle ilgili haberlerin ardından sosyal 
medyada dile getirdikleri yine “Altun’un evinin yanındaki arsaya kaçak yapı” olayıyla 
paralellik taşıdı. Portakal şöyle yazdı: Drone kaldırıp evimin üstünde uçuruyorlar. Yeni 
Asır’ı, DHA’sı özel mülkümü yukarıdan dikizleme hukuksuzluğunu gerçekleştiriyorlar. AA 
bile oraya geliyor. Evimin adresini paylaşıp bizimle yaşayanları, eşimi hedef gösterme 
sorumsuzluğunu yapıyorlar. Eğer başlarına bir şey gelecek olursa sorumlusu sizlersiniz. 
İtibar celladı olarak hakkınızda emniyette şikayette bulunuldu. Umarım kötü bir durum 
yaşanmaz!” (15 Mayıs 2020) 

 
-Cumhurbaşkanı İletişim Başkanı ile DEVA Partisi Genel Başkanı’nın tutuklu 
gazeteci polemiği 
 DEVA Partisi Genel Başkanı Ali Babacan, katıldığı söyleşide iktidara geldiklerinde 
ilk işlerinin gazetecileri ve düşünce suçlularını cezaevinden çıkarmak olacağını söyledi. 
Babacan şunları söyledi: “Ey basın, gazetecilerimiz, köşe yazarlarımız, arkadaşlar bundan 
sonra özgürsünüz, istediğinizi yazın; evrensel hukuk kuralları içerisinde özgürce yazıp 
çizin. Biz artık size karışmayacağız. Hemen hemen… Düşünce suçu sebebiyle hapiste kim 
varsa, Meclis’in birinci günü, birinci maddesi bu. Düşünce suçlarını hemen serbest bırakın. 
Onu görsünler ki başkaları da özgür düşünmeye başlasın..."  

Babacan’ın sözlerine Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fahrettin Altun’un yanıt 
vermesi de verdiği yanıt da dikkat çekti. Altun cezaevindeki gazetecilerin ve düşünce 



26 
 

suçlularının ‘terörist’ olduğunu savunduğu yanıtında şunları vurguladı: “Terör suçunu, 
düşünce suçu olarak gösterme gayreti içinde olanlar ne yüz yıllık mücadeleyi, ne de 
tehditleri kavrayabilmişlerdir. Hangi gelişmiş demokraside; darbe yapanlar, terör ve 
şiddete bulaşanlar düşünce suçlusu olarak kabul edilir? Meşru yönetime darbe yapmaya 
çalışanları, çocuk-kadın, genç-yaşlı demeden öldürenleri, uzaktan bombalarla cana 
kıyanları düşünce suçlusu olarak görmeyeceğiz." (26 Mayıs 2020) 


