
MEDYA
İZLEME RAPORU
Te m m u z ,  2 0 2 1
Ç a ğ d a ş  G a z e te c i l e r  D e r n e ğ i





 
İçinde
0 2

0 6

1 0

1 9

1 2

Sansür

Gözaltı, Tutuklama,
Dava ve Yargı Kararları

Tehdit, Hakaret,
Hedef Gösterme, Şiddet

Gazetecilik ve Gazetecinin 
Çalışma Yaşamı

Manipülasyonlar
İlke ihalleri



2

01 Sansür

1 Temmuz 2021: Kara para suçlamasıyla 
aranan, ABD’nin talebi üzerine Avusturya’da 
tutuklanan f irari iş insanı Sezgin Baran Kork-
maz‘ın Yargıtay üyesi Tekman Savaş Nemli ile 
aynı masada yemek yediğine dair fotoğrafın 
sosyal medyada paylaşılmasıyla ilgili Aykırı, 
HalkTv, Sol’da yer alan haberler, “kişilik hakları 
ihlali” gerekçesiyle, Ankara 7. Sulh Ceza Ha-
kimliği tarafından engellendi.

1 Temmuz 2021: “Millî güvenlik ve kamu dü-
zeninin korunması” gerekçesiyle, Etkin Haber 
(ETHA), Kızıl Bayrak ve Umut Gazetesi alan 
adları erişime engellendi.

1 Temmuz 2021: Cumhurbaşkanı Recep 
Tayyip Erdoğan’ın avukatı Ahmet Özel’in ta-
lebi üzerine Erdoğan’ın iş insanı Sezgin Ba-
ran Korkmaz ile çekilmiş bir fotoğrafını içeren 
Onedio’da yayınlanan haber ile Erdoğan’ın 
Korkmaz ile çekilen fotoğraflarını sildirdiğini 
aktaran haberlerin de aralarında olduğu 55 
adres erişime engellendi.

4 Temmuz 2021: İzmir İl Milli Eğitim Müdü-
rü Ömer Yahşi‘nin, şair ve yazar Haydar Er-
gülen’in İzmir Atatürk Lisesi’ndeki etkinliğini 
baskı yaparak iptal ettirdiği ve bir GSM opera-
törünün 400 bin TL’lik bağışıyla tatile gittiği 
için Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kınama 
cezası aldığı iddiasıyla ile ilgili haberlerin eri-
şime engellenmesiyle ilgili haberlerin de ara-
sında bulunduğu toplam 130 adres, “kişilik 
hakları ihlali” gerekçesiyle, İzmir 1. Sulh Ceza 
Hakimliği kararı ile erişime engellendi.

5 Temmuz 2021: RTÜK Üyesi İlhan Taşçı, 
2021 yılının ilk yarısında RTÜK tarafından tele-
vizyonlara kesilen cezaları mercek altına aldı. 
İlk altı ayda muhalif kanallara 22 ayrı ceza 
karşılığı 5 milyon TL idari para cezası kesilir-
ken iktidara yakın kanallara kesilen ceza sa-
yısı ise sıf ır olarak kayıtlara geçti. En çok ceza 
dokuz ayrı yaptırımla Halk TV’ye kesilirken, 
kanala bu yaptırımlar karşılığında 254 bin TL 
idari para cezası verildi. Halk Tv’yi altı cezayla 
TELE1, dört ceza ile KRT kanalı izledi. RTÜK’ün 



3

Çağdaş Gazeteciler Derneği

sık sık hedefi haline gelen Fox TV’ye de üç 
farklı yaptırım uygulandı. Kanalın ödeme-
si gereken idari para cezası 4,5 milyon TL’ye 
dayandı. Fox’un diğer kanala göre ceza tuta-
rının daha yüksek olması, reklam gelirleri ile 
açıklandı.

5 Temmuz 2021: Uşak Valisi Funda Kocabı-
yık‘ın koronavirüs denetimleri sırasında yurt-
taşları azarlamasıyla ilgili haberlerin de dahil 
olduğu 133 adres, “kişilik hakları ihlali” gerek-
çesiyle, Antalya 1. Sulh Ceza Hakimliği‘nce 
erişime engellendi.

5 Temmuz 2021: Tekirdağ Cezaevi’nde hü-
kümlü olarak kalan Çağdaş Hukukçular Der-
neği (ÇHD) üyesi avukat Engin Gökoğlu’na 15 
Haziran tarihli Cumhuriyet gazetesinin 1. ve 8. 
sayfalarında kendisiyle ilgili yer alan “Mahke-
me kararına yasak” haberi kesilerek verildi.

5-7-16 Temmuz 2021: Sağlık Bakanı Fahret-
tin Koca ile İçişleri Bakanı Süleyman Soylu 
arasında gerilime neden olduğu iddia edilen 
10 milyon TL’lik ihalelerde adı geçen Invamed 
ve RD Global f irmalarının Süleyman Soy-
lu’nun kuzeni Mehmet Soylu ile bağlantılı ol-
duğuyla ilgili yapılan 55 haber, “kişilik hakları 
ihlali” gerekçesiyle, Ankara Batı 2. Sulh Ceza 
Hakimliği kararı ile erişime engellendi. CHP 
Ankara Milletvekili Murat Emir’in, Mehmet 
Soylu‘nun 15 TL’lik medikal ürünü SGK’ya bin 
TL’ye sattığına dair açıklamaların bulunduğu 
haberler ile çok sayıda paylaşım erişime en-
gellendi.

7 Temmuz 2021: RTÜK, yayın ilkelerini ihlal 
ettiği gerekçesiyle Fox TV, Tele 1, Halk TV ka-
nallarına para cezası verdi. Üst Kurul, Fox Ana 
Haber’de sunucu Selçuk Tepeli’nin üç farklı 
haberdeki ifadelerinin sözlerinin “tarafsızlık, 
gerçeklik ve doğruluk” ilkelerine aykırı oldu-
ğu gerekçesiyle kanala idari para cezası uy-
guladı. Halk TV’ye, ‘İki Yorum’ programında 
Levent Gültekin ve Murat Sabuncu tarafın-
dan kullanılan ifadeler nedeniyle idari para 
cezası yaptırımı uygulandı. Ayrıca aynı kana-
la, ‘Görkemli Hatıralar’ programında ‘Cemo’ 
isimli şarkı seslendirildiği için “terör örgütü 
propagandası” iddiasıyla program durdurma 
ve idari para cezası verildi. Tele 1’e, 5’inci Bo-
yut, Gün Başlıyor, Gün Ortası ve Türkiye’nin 
Gündemi programlarındaki ifadeler nedeniy-

le ayrı ayrı para cezası verildi. HDP Eş Genel 
Başkanı Mithat Sancar’ın konuşmasının canlı 
yayınla verilmesi sırasında dile getirilen söz-
ler gerekçe gösterilerek KRT televizyonuna 
da ceza verildi. ‘Var Odası’ programında yayın 
ilkeleri arasında yer alan dilin “düzeysiz, kaba 
ve argo kullanımına yer verilemez” hükümle-
rinin ihlal edilmesi sebebiyle TV 100 kanalına 
idari para cezası yaptırımı uygulandı. Ayrıca, 
aynı kanalda yayınlanan ‘Şimdi Konuşalım’ 
programında yer alan YPG’ye Türkiye üzerin-
den silah götürüldüğüne ilişkin ifadeler “doğ-
ruluk ve gerçeklik ilkelerine aykırılık” gerek-
çesiyle idari para cezası verildi.

7 Temmuz 2021: Cumhuriyet gazetesi yaza-
rı Mine Kırıkkanat’ın Milli Eğitim Bakanı Ziya 
Selçuk‘un Adnan Oktar Suç Örgütü’nden Al-
tuğ Revnak Eti’yle bağlantısı olduğunu iddia 
ettiği yazısı ve konuyla ilgili yapılan diğer ha-
berler, “kişilik hakları ihlali” gerekçesiyle, An-
kara 7. Sulh Ceza Hakimliği‘nce erişime en-
gellendi.

8 Temmuz 2021: Gazeteci Kenan Şener’in 
Gazete Duvar’da yayınlanan, kamu bankaları-
nın iktidar destekçisi gazete ve televizyon ka-
nallarına kredi ve ilanlar aracılığıyla aktardığı 
tutarları ortaya koyan haber dosyaları Meclis 
gündemine taşındı. HDP’nin, kamu kaynak-
larının iktidar destekçisi medya organlarına 
aktardığı ücretlerin tüm yönleriyle araştırıl-
masını amaçlayan önergesi AKP ve MHP mil-
letvekillerinin oylarıyla reddedildi.

8 Temmuz 2021: Geçen ay 6 haberine eri-
şim yasağı getirilen Rize nabız gazetesine bu 
kez Recep tayip Erdoğan Üniversitesi (RTEÜ) 
akademisyenleri ile ilgili yayınladığı 3 ayrı ha-
berine erişim yasağı getirildi. Rize Sulh Ceza 
Hakimliğince alınan kararla erişime engelle-
nen haberler, üniversitedeki cinsel taciz ve 
mobbing olayları ile bir akademisyenin İstan-
bul’da düzenlenen ‘Onur Yürüyüşü’ne sosyal 
medya hesabından destek mesajı paylaşması 
üzerine hedef alınmasını konu ediniyordu.

10 Temmuz 2021: RTÜK, Aile ve Sosyal Hiz-
metler Bakanlığı ile Kültür ve Turizm Bakan-
lığı iş birliğiyle 29 Haziran’da yapılan “Medya 
ve Aile Değerleri Çalıştayı” ihalesini, AKP’de 
siyaset yapan Cemalettin Kömürcü’nün şir-
ketinin üstlendi. İstanbul’da gerçekleştirilen 



ve yalnızca bir gün süren etkinlik için şirkete 
350 bin TL ödendi. 

11 Temmuz 2021: AKP Merkez Yürütme Ku-
rulu (MYK) toplantısında sosyal medya plat-
formları için RTÜK benzeri bir yapının ku-
rulmasının tartışıldığı öne sürüldü. Türkiye 
gazetesinde yer alan haberde, toplantıda 
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın ko-
nuya ilişkin olarak, “Kemal Kılıçdaroğlu’nun 
yaptığı şey yalan haber yayma değil. Bu bir 
dezenformasyon. AB’de dezenformasyon, te-
rör suçu ile eş değer tutuluyor ve ona göre 
cezalar veriliyor. Biz de yalan haberin yanın-
da dezenformasyon suçunu tanımlamalıyız 
ve buna göre cezalar getirmeliyiz. Bu konuda 
bir çalışma yapalım. Birçok ülke, bu konuda 

hukuki adımlar attı, biz de bunu gündemimi-
ze alalım” dediği aktarıldı.

12 Temmuz 2021: İş insanı Fettah Tamin-
ce’nin “Fetullahçı Terör Örgütü” ile bağlantıla-
rının aktarıldığı çok sayıda haber, “kişilik hak-
ları ihlali” gerekçesiyle, Antalya 3. Sulh Ceza 
Hakimliği tarafından erişime engellendi.

14 Temmuz 2021: Organize suç örgütü lide-
ri Sedat Peker’in Cumhurbaşkanlığı Ekono-
mi Politikaları Kurulu üyesi ve AKP Yerel Yö-
netimler Başkan Yardımcısı Korkmaz Karaca 
hakkındaki iddialarıyla ilgili sendika.org, KRT, 
Sözcü’de yer alan haberler, “kişilik hakları ih-
lali” gerekçesiyle, İstanbul 4. Sulh Ceza Ha-
kimliği’nin kararı ile erişime engellendi.

İktidarda 20’nci yılına girmeye hazırlanan AKP, 
Gezi Parkı Protestolarından itibaren en büyük 
‘dertleri’nden biri sosyal medya olageldi. Kök-
lü bir gazetecilik geleneğine sahip, halkın ha-
ber alma hakkına saygı çerçevesinde yayıncılık 
yapan birkaç basın organının dışında iktidarı 
süresince medyanın büyük kısmını kontrolü 
altına alan AKP, diğer iletişim araçları gibi belir-
gin bir merkeze sahip olmayan sosyal medyayı 
ilk önce trollerle ele geçirmeyi çalıştı. İktidarı-
nın bu günlere göre görece güçlü olduğu dö-
nemlerde bu yöntem işe yarasa da son yıllarda 
üst üste izlenen yanlış politikaların artık sosyal 
medyada troller aracılığıyla tersine çevrilmesi 
de mümkün olmamaya başladı. 

Bu durumu, erişim engelleri ve ceza soruştur-
maları yürüterek açma çaresizliğine düşen ik-
tidar, yine istediği sonuçları alamayınca bu kez 
sosyal medyayı sınırlayıcı yasal düzenlemele-
re sarılmak zorunda kaldı. İnternet üzerinden 
hizmet veren servis sağlayıcılara yönelik çeşitli 
yaptırımlar öngören yasal düzenlemeleri ge-
çen yıl uygulamaya koyan ancak istediği sonu-
ca ulaşamayan AKP iktidarının, başta düşün-
ce ve ifade özgürlüğü ile basın özgürlüğünü 
kısıtlayan yeni bir düzenleme için kolları sıva-
mış durumda. Sosyal medya üzerinden yapılan 
paylaşımlardan iktidarı eleştiren ve dolayısıyla 
rahatsız edenlerin kendilerine sansür uygu-

laması, yani oto sansür amaçlayacağı ifade 
edilen düzenlemelerin, uygulamada iktidarın 
cezai işlemleri hızlı ve keyfi uygulamasının yo-
lunu açacağı belirtilmekte. Türkiye Büyük Mil-
let Meclisi’nin Ekim ayından açılmasıyla birlikte 
sosyal medyaya ilişkin kısıtlayıcı bir yasa teklifi-
nin gündeme geleceği ifade ediledursun, Tem-
muz ayını 7 ayrı haberle ilgili, 200’e yakın habe-
re erişim engeli konulmasıyla geçirdik. 

İktidarın gazeteci ve haber kaynaklarını baskı 
altına alma çalışmaları, uluslararası platform-
larca geçen ay bir kez daha belgelendi. Sosyal 
medya platformu Twitter’ın yılda iki kez yayım-
ladığı şeffaflık raporunda; Türkiye, hükümetler 
tarafından gazetecilerin ve haber kaynakları-
nın paylaşımlarının kaldırılması talebinde Hin-
distan’ın ardından dünyada ikinci sırada yer 
aldı. Temmuz-Aralık 2020 dönemini kapsayan 
rapora göre; Twitter’a gazeteci ve haber kay-
naklarına ait hesap ve içeriklerin yanı sıra top-
lamda 5 bin 336 bilgi talebinde bulunuldu.

İçerik kaldırma talebi açısından ise Türkiye’de 
4. sırada yer aldı. Türkiye’den söz konusu dö-
nemde 49 bin 525 yasal talepte bulunuldu. Tür-
kiye’den gelen talepler, tüm dünyadan gelen 
toplam yasal taleplerin yüzde 10’unu oluşturdu. 

(16 Temmuz 2021)

AKP’nin hayali: 
Bir de şu sosyal medya olmasaydı!



21/23 Temmuz 2021: Cumhurbaşkanı Re-
cep Tayyip Erdoğan, sosyal medyaya ilişkin 
düzenlemeler yapılacağını söyleyerek, “Bü-
yük Millet Meclisi’miz sosyal medya ile alakalı 
bir yasa geçirdi. Fakat bu yasanın devamın-
da özellikle yalan terörü hususunda bir adım 
daha atılması gerekiyor. Bu konuda da yap-
tığımız bir çalışma var. Uluslararası alanda 
özellikle bu yalan teröründe ne tür adımlar 
atılıyor, ne tür düzenlemeler, ne tür müey-
yideler getiriliyor, karşılaştırmalı bir çalışma 
yaptık. Ekim ayından itibaren bununla ilgili 
de Meclis’te bir çalışma yürütülecek” dedi.

 İletişim Başkanı Fahrettin Altun da “Ya-
bancı devletlerin veya kuruluşların fonlarıyla 
ülkemizde faaliyet gösteren medya kuruluş-
larına yönelik bir düzenleme ihtiyacı olduğu 
açık” derken, 23 basın ve ifade özgürlüğü ku-
ruluşu tarafından “Yabancı fonlu mecralara 
düzenleme önerisinden kaygılıyız” başlığıyla 
bir açıklama yayımlandı. 

Açıklamada, “Türkiye Cumhurbaşkanı Er-
doğan ve diğer hükümet yetkililerinin yakın 
zamanda vermiş oldukları demeçlerde ‘yalan 
haber’ ve ‘yabancı fonlu’ haber mecralarına 
dair yeni bir yasal düzenleme yapılması ile il-
gili söylemlerinin son derece endişe uyandırı-
cı olduğunu belirterek eleştirel haber yapan 
kurumları hedef gösteren açıklamaları kına-
maktadır” ifadelerine yer verildi. RTÜK, “Ya-
bancı kurum ve kuruluşların fonlarıyla Türki-
ye’de faaliyet gösteren medyanın olası milli 
güvenlik sorunlarına yol açabileceği gerçe-
ğiyle hareket ederek Üst Kurul olarak gerekli 
tüm düzenleme ve denetleme faaliyetlerini 
titizlikle ele almaktayız. Yerli ve milli medya-
mız yalnız ve sahipsiz değildir. Ülkemiz kendi 
milli yayın kuruluşlarının her zaman yanında-
dır” açıklamasını yaptı. 

RTÜK tarafından, “Basın özgürlüğü adı ve 
görüntüsü altında Türkiye düşmanlığı şifrele-
ri üretilmekte ve algı operasyonlarıyla negatif 
propagandalar topluma pompalanmaktadır” 
görüşü savunuldu. RTÜK Başkanı Ebubekir 
Şahin, Sabah Gazetesi’nden Tuba Kalçık’a 
verdiği demeçte ise, “Dışarıdan beslenen bir 
medya kime hizmet eder? Ülkemizin çıkarla-
rını ne kadar savunur? Yurt dışından kontrol 
edilebilen bu tip medya kuruluşları, Türki-
ye’yi düşman görenlerin ekmeğine kolayca 
yağ sürebilir. Bu bir milli güvenlik meselesi-
dir. İletişim Başkanımız Sayın Fahrettin Altun 
Bey de vurguladı. 5. kol faaliyetlerine müsaa-
de edemeyiz” ifadelerini kullandı.

24 Temmuz 2021: Can Yayınları, yazar Sal-
man Rushdie’nin Floransa Büyücüsü isim-
li romanında geçen “Kürdistan” kelimesini 
Türkçe baskısında sansürledi. Haberin tepki 
çekmesi üzerine yayınevinin sahibi Can Öz, 
sosyal medya üzerinden yaptığı paylaşımda, 
Türkçe baskıdaki sansürlü ifadelerin düzelti-
leceğini söyledi.

28 Temmuz 2021: RTÜK, Cumhurbaşka-
nı Recep Tayyip Erdoğan’ın AKP teşkilatı ile 
bayramlaşmasına ilişkin görüntüleri değer-
lendiren halk sağlığı uzmanı Doktor Ahmet 
Saltık’ın yorumları nedeniyle Tele 1 TV’yi ceza-
landırdı. Üst Kurul, gazeteci Fatih Altaylı’nın 
Futbol Federasyonu ile ilgili yorumları nede-
niyle Bloomberg HT’ye de para cezası verdi. 
RTÜK Üyesi İlhan Taşçı, “Cumhurbaşkanının 
bayramlaşma görüntüleri nedeniyle İletişim 
Başkanlığıyla karşı karşıya gelen Fatih Altay-
lı hakkında TFF’nin üç ay önceki şikayeti ne 
hikmetse bugünkü RTÜK gündemine alındı 
ve Altaylı’nın sözleri nedeniyle Bloomberg 
TV’ye oy çokluğuyla yüzde üç para cezası ve-
rildi” ifadelerini kullandı.



6

Medya İzleme Raporu - Temmuz, 2021

1 Temmuz 2021: Özgür Gündem gazetesine 
2016’da yapılan baskınla gözaltına alınan 22 
gazetecinin “görevi yaptırmamak için diren-
mek” ve “hakaret” suçlamalarıyla yargılandığı 
dava, Çağlayan’da bulanan İstanbul Adliyesi 
5. Asliye Ceza Mahkemesinde görüldü. Du-
ruşmada esas hakkındaki mütalaasını sunan 
iddia makamı, gazetecilerin gözaltı işlemine 
engel olmak için “polislere mukavemet ve 
hakaret ettiği” iddiasıyla cezalandırılmasını 
istedi.

1 Temmuz 2021: Odatv editörü Caner Taşpı-
nar’ın “Damat: Fethullahçıların AKP’li Kayın-
pederleri” adlı kitabında TBMM eski Başkanı 
İsmail Kahraman ve AKP Milletvekili Ali İhsan 
Arslan’a “hakaret” ettiği iddiasıyla yargılandı-
ğı dava, savcının dosyayı incelemek için süre 
talebi üzerine 27 Ekim’e ertelendi.

1 Temmuz 2021: DİHA eski muhabiri Ab-
dullah Kaya’nın sosyal medya paylaşımları ve 
takip ettiği etkinliklerde çektiği görüntüler 

02 Gözaltı, Tutuklama, Dava
ve Yargı Kararları

nedeniyle “örgüt üyeliği” ve “örgüt propagan-
dası” suçlamalarıyla yargılandığı dava, mah-
keme heyetinin koronavirüse yakalanması 
nedeniyle ileri bir tarihe ertelendi.

1 Temmuz 2021: Gazeteci Deniz Yücel hak-
kında “Türk milletini, Türkiye Cumhuriyeti 
Devletini alenen aşağılama” ve “Cumhur-
başkanına hakaret” suçlamalarıyla açılan da-
vanın ilk duruşması, İstanbul 2. Asliye Ceza 
Mahkemesi hâkiminin izinli olması nedeniyle 
ileri bir tarihe ertelendi.

1 Temmuz 2021: Bir çocuğa yönelik cinsel 
istismar vakasını haberleştirmesi nedeniyle 
aldığı hapis cezasının kesinleşmesinin ardın-
dan 30 Haziran’da cezaevine giren Sinan Ay-
gül, denetimli serbestlikle tahliye oldu. Aygül, 
“soruşturmanın gizliliğini ihlal” suçlamasıyla 
5 ay ceza almıştı. Sinan Aygül, sosyal medya 
hesabı üzerinden “Cezaevinde kısa süre kal-
dıktan sonra denetimle tahliye oldum. Ben 
yargılanmaya, tutuklamaya, cezaevine girip 



7

Çağdaş Gazeteciler Derneği

çıkmaya alıştım, bunu kabul ederek yaşıyo-
rum ama çocuklar tacize uğramayı, tecavüz 
edilmeyi kabul ederek yaşamak zorunda bı-
rakılmasın, onların sesi olmak zorundayız” 
dedi.

2 Temmuz 2021: Van’da iki köylünün asker-
ler tarafından helikopterden atılarak işkence-
ye uğradığı iddialarını haberleştirdikleri için 
“örgüt üyeliği” suçlamasıyla yargılanan beş 
gazetecinin ikinci duruşması Van 5. Ağır Ceza 
Mahkemesinde görüldü. 

Ara kararlarını açıklayan mahkeme, Zeynep 
Durgut’un haftada üç kez olan imza verme 
yükümlülüğünün ayda bir olarak değiştiril-
mesine, diğer dört gazeteciye ise ayda bir 
olarak uygulanan adli kontrol şartının ve yurt 
dışına çıkış yasaklarının devamına karar ver-
di. Mahkeme heyeti, davayı 21 Ekim’e erteledi.

2-3 Temmuz 2021: Organize suç örgütü li-
deri olmaktan hüküm giyen Sedat Peker’in 
videolarına yorum yapan Bursa’da 3. Göz 
isimli yerel internet sitesi sahibi İrfan Aydın, 
gözaltına alındı. İrfan Aydın, ifadesini verdik-
ten sonra serbest bırakıldı. Bir geceyi neza-
rette geçiren Sedat Aydın, sosyal medya he-
sabı üzerinden yaptığı paylaşımda “Anadolu 
Ajansı’nın servis ettiği gibi ‘cumhurbaşkanı-
na hakaret’ suçuyla değil, Süleyman Soylu’yu 
dava ettiğim için gözaltına alındım” dedi. 

İrfan Aydın, 2019 yılında, Sedat Peker’i he-
def alan açıklamalar yaptıktan sonra evinin 
önünde silahla 4 el ateş edilmesi sonucu ya-
ralanmıştı.

3 Temmuz 2021: Kanun hükmünde karar-
name (KHK) ile kapatılan Özgür Gündem ga-
zetesi avukatlarının, 16 Ağustos 2016 yılında 
gazetenin “geçici olarak kapatılmaya” karşı 
Anayasa Mahkemesine (AYM) yaptığı başvu-
ru karara bağlandı. AYM, Anayasa’nın 26’ncı 
ve 28’inci maddelerinde güvence altına alı-
nan ifade ve basın özgürlüklerinin ihlal edil-
diğine karar verdi.

5 Temmuz 2021: Sincan Cezaevi önünde 
haber takibi sırasında Artı TV kameramanı 
Nazım Fayık darp edildi ve gözaltına alındı. 
Alandaki diğer gazeteciler de kolluk kuvvet-
lerinin parmak sallamak suretiyle tehditleri-

ne ve şiddetine maruz kaldı. Fayık, akşam sa-
atlerinde serbest bırakıldı. 

5 Temmuz 2021: İçişleri Bakanı Süleyman 
Soylu, Cumhuriyet gazetesine “kendisine yö-
nelik kişilik haklarını hedef aldığını iddia etti-
ği yayınlar” nedeniyle 1 milyon liralık manevi 
tazminat davası açtı. Soylu’nun avukatı, “Ge-
linen aşamada müvekkilimin 52 gündür sis-
tematik bir şekilde maruz kaldığı saldırının 
ağırlığı ve kabul edilemez oluşu, saldırının 
ülke genelinde geniş bir kitleye ulaşacak şe-
kilde alenen yapılmış olması, gerçeğe aykırı 
haberlerin içeriğinde yer alan hususlar, bu 
hususlara bilerek ve istenerek yer verildiği-
nin çok açık olması, bu süreçte odak olarak 
karşımıza çıkan gazete tarafından sistematik 
olarak ısrarla saldırıda bulunulması üzerine 1 
milyon Türk Lirası manevi tazminata hükme-
dilmesi talebiyle Ankara Asliye Hukuk Mah-
kemesi’ne dava açılmıştır” dedi. 

6 Temmuz 2021: Derya Okutan’ın Etkin Ha-
ber Ajansı (ETHA) sorumlu yazı işleri müdürü 
olduğu dönemde yayınlanan bir haber ne-
deniyle “hakaret” suçlamasıyla yargılandığı 
davanın görülen duruşmasında mütalaasını 
sunan savcı, Derya Okatan’ın beraatini talep 
etti. Dava 16 Aralık’a ertelendi.

6 Temmuz 2021: Mezopotamya Ajansı mu-
habiri Zeynep Durgut, Şırnak Cizre’de 1 Tem-
muz’da HDP İlçe Örgütü’nün düzenlediği an-
mayı takip ettiği gerekçesiyle “suç ve suçluyu 
övmek” iddiasıyla açılan soruşturma kapsa-
mında Cizre Emniyet Müdürlüğünde ifade 
verdi.

8 Temmuz 2021: Yetkin Yıldız’ın, Aktif Ha-
ber’de 2015’te yayımlanan “Fuat Avni Suruç 
patlaması ile ilgili Twitter’dan çarpıcı mesajlar 
paylaştı” başlıklı haber nedeniyle eski İçişleri 
Bakanı Efkan Ala şikâyeti ile “hakaret” ve “ifti-
ra” iddiasıyla yargılandığı davada 18. duruşma 
görüldü. Bakırköy 31. Asliye Ceza Mahkemesi, 
Yetkin Yıldız’ın yeniden yargılandığı ve İstan-
bul 25. Ağır Ceza Mahkemesi tarafından gö-
rülen “medya yapılanması davası” dosyasının 
karara çıkıp çıkmadığının sorulmasına karar 
vererek, davayı 2 Kasım’a erteledi.

8 Temmuz 2021: Evrensel gazetesi eski So-
rumlu Yazı İşleri Müdürü Cem Şimşek, “Alman 



8

Medya İzleme Raporu - Temmuz, 2021

karikatüristler Erdoğan’ı fena çizdi” başlıklı 
haber nedeniyle “cumhurbaşkanına hakaret” 
suçlamasıyla yargılandığı davanın görülen 6. 
duruşmasında, 11 ay 20 gün hapis cezasına 
çarptırıldı; ceza ertelendi.

8 Temmuz 2021: Gazeteci Can Dündar’a 6 
Mayıs 2016’da İstanbul Adliyesi önünde dü-
zenlenen silahlı saldırı davası karara bağlan-
dı. İstanbul 28. Asliye Ceza Mahkemesinde 
yeniden görülen davada, Can Dündar’a silah-
lı saldırıda bulunan ve NTV muhabiri Yağız 
Şenkal’ı bacağından yaralayan Murat Şahin, 
“silahla tehdit”, “kasten yaralama” ve “ruhsat-
sız silah taşımak” suçlarından ceza aldı. Mu-
rat Şahin, Yağız Şenkal’ı silahla yaralamaktan 
dolayı toplamda 3 yıl 15 gün hapis ve 500 lira 
para cezasına mahkûm edildi ancak hâkim, 
“iyi hal” indirimiyle cezayı 2 yıl 3 ay 15 güne 
indirdi ve hükmün açıklanmasının geri bı-
rakılmasına karar verdi. Mahkeme, diğer sa-
nıklar Sabri Boyacı ile Habip Ergün Celep’in 
üzerlerine atılı suçu işlediklerine dair kesin ve 
inandırıcı delil bulunamadığından beraatları-
na karar verdi.

8 Temmuz 2021: İstanbul Cumhuriyet Baş-
savcılığı, Melis Alphan’ın 2015’te sosyal med-
yadan paylaştığı Nevruz fotoğrafı nedeniyle 
yargılandığı ve beraat ettiği dosyayı istinafa 
taşıdı.

8 Temmuz 2021: Anayasa Mahkemesi (AYM), 
2016 yılında yaptığı bir haber paylaşımı ne-
deniyle “terör örgütü propagandası yapma” 
suçundan 2 yıl 6 ay hapis cezası verilen ve 
milletvekilliği düşürülerek tutuklanan HDP’li 
Ömer Faruk Gergerlioğlu’nun bireysel başvu-
rusuyla ilgili 1 Temmuz’da verdiği kararı pay-
laştı. Kararda, haber paylaşımı nedeniyle ce-
zalandırmanın ifade özgürlüğü ihlali olduğu 
belirtildi ve “Haber niteliği olduğu yönünde 
tereddüt bulunmayan terör örgütüne ait bir 
açıklamanın üstelik karşıt siyasetçilerin gö-
rüşleri ile birlikte haberleştirilmesinin ‘terör 
örgütünün meşru gösterilmeye çalışılması’ 
olarak kabul edilmesi basının temel görevle-
rini yerine getirmesini ve haberciliği imkânsız 
kılabilecektir” ifadelerine yer verildi.

9 Temmuz 2021: Eski Hazine ve Maliye Ba-
kanı Berat Albayrak’ın RedHack tarafından 
sızdırılan e-maillerini haberleştiren altı ga-

zetecinin yargılandığı davanın görülmesi İs-
tanbul 29. Ağır Ceza Mahkemesinde devam 
edildi.  Savcılığın tevsii tahkikat talebini kabul 
eden mahkeme, adli kontrol tedbirlerinin de-
vamına karar verdi. Duruşma 9 Aralık’a erte-
lendi.

9 Temmuz 2021: Bloomberg muhabirleri 
Kerim Karakaya, Fercan Yalınkılıç ile 36 diğer 
sanık hakkında 2018’de yayımlanan bir haber 
nedeniyle “Sermaye Piyasası Kanununa mu-
halefet” suçlamasıyla açılan davanın duruş-
ması, hâkiminin izinli olması sebebiyle ileri 
bir tarihe ertelendi.

13 Temmuz 2021: 2015-2016’da Cizre’de uy-
gulanan sokağa çıkma yasakları sırasında ga-
zeteci Cihan Ölmez’in kendi demeçleri olan 
üç haberi sosyal medyada paylaştığı için “ör-
güt propagandası” iddiasıyla açılan davanın 
ilk duruşması Diyarbakır 5. Ağır Ceza Mah-
kemesinde görüldü. İddianamede, Evrensel 
gazetesi ile Bianet hakkında “PKK/KCK terör 
örgütüne müzahir sözde yayın organları” ta-
nımlaması yapıldı. Mahkeme, Cihan Ölmez’in 
bir sonraki duruşmada avukatıyla ifade ver-
mesi için Cizre’deki talimat mahkemesine 
müzekkere yazılmasına karar verdi. Sonraki 
duruşma 7 Aralık’ta görülecek.

14 Temmuz 2021: Evrensel gazetesi yazarı 
Ceren Sözeri hakkında 7 Nisan 2019 tarihin-
de kaleme aldığı “AKP’ye Kim Oy Kaybettirdi” 
başlıklı yazısı nedeniyle açılan 200 bin TL’lik 
tazminat davasının 4. duruşması mahkeme 
hâkiminin mazeretli olması sebebiyle görüle-
medi. 

14 Temmuz 2021: Hrant Dink’in öldürülme-
sine ilişkin, 6’sı tutuklu 78 sanığın yargıla-
narak 26’sının ceza aldığı davanın gerekçeli 
kararı açıklandı. Gerekçeli kararda, suikast 
öncesi ve sonrasına dair bilgi, kayıt ve belge-
lerin yok edildiği belirtildi. Kararda, “En ba-
şından itibaren örgütsel işbirliği içerisinde 
yürütülen sözde soruşturmaların FETÖ/PDY 
Silahlı Terör örgütü mensupları eliyle 2007 yı-
lında işlenen söz konusu cinayet öncesinden 
tasarlanıp adım adım yürürlüğe konulmak 
suretiyle gerçekleştirildiği” ifadelerine yer 
verildi. İstanbul 14. Ağır Ceza Mahkemesi, 26 
Mart 2021’de karara bağladığı 78 sanıklı da-
vada, iki ağırlaştırılmış müebbet, iki müebbet 



9

Çağdaş Gazeteciler Derneği

hapis ve çeşitli oranlarda hapis cezası olmak 
üzere toplam 26 sanık hakkında mahkûmiyet 
kararı vermişti. Fethullah Gülen’in de arasın-
da bulunduğu 13 f irari sanığın dosyası ise ay-
rılmıştı.

14 Temmuz 2021: Tekirdağ Şarköy’de Kay-
makam Şenol Kaya’nın talebi üzerine Şar-
köy Haber adlı yerel gazetenin sahibi ve DHA 
muhabiri Nuri Çağlar hakkında Şarköy Asliye 
Hukuk Mahkemesi tarafından bir ay süre ile 
uzaklaştırma kararı çıkarıldı. Çağlar, Kayma-
kamlık lojmanına yapılan kaçak inşaatı ve 
lojmanda koruma amaçlı görev yapan İlçe 
Emniyet Müdürlüğü personeli bekçinin Kay-
makam Şenol Kaya’nın özel aracını yıkadığı-
nı fotoğrafla belgeleyerek haberleştirmişti. 
Nuri Çağlar, “Kaymakam beyin lojmanına 
ilave oda yapmasını vatandaş ihbarı sonucu 
haberleştirdim. Valilik kararı gereği kaçak 
yapı yıkıldı. Bir açılışta davetli olduğum top-
lantıda beni polisler aracılığı ile dışarı çıkardı. 
Hakkında haber yaptığım için mahkemeden 
uzaklaştırma kararı aldı. Şahsıma baskı uygu-
layarak gazetecilik yapmamı engelliyor. Ka-
rara itiraz ettim. Sonuç ne olacak göreceğiz” 
dedi. Kaymakam Şenol Kaya ise “Ben haber 
yapılmasını istemiyorum. Ben gazeteci hak-
kında uzaklaştırma istemedim. Ben kendisi 
hakkında iki adet savcılığa suç duyurusunda 
bulundum. Lojmanın etrafında sürekli gezip 

fotoğraf çektiği için, bir de benim haberim 
olmadan bekçiler arabamı yıkamış bunun fo-
toğraflarını çektiği için kendisi hakkında iki 
adet suç duyurusunda bulundum. Mahke-
mede konutuma yaklaşmama kararı vermiş. 
Bu şahıs hakkımda sürekli yalan haberler ya-
pıyor” dedi.

14 Temmuz 2021: Etkin Haber Ajansı (ETHA) 
editörü Semiha Şahin ve muhabiri Pınar Ga-
yıp’ın aralarında bulunduğu dört kişinin “ör-
güt üyeliği” ve “örgüt propagandası” suçla-
malarıyla yargılandığı davanın 14. duruşması, 
İstanbul Adliyesi’nde 23. Ağır Ceza Mahkeme-
sinde görüldü. Duruşma, eksik hususların gi-
derilmesi istemiyle 9 Kasım’a ertelendi.

17 Temmuz 2021: Van’da serbest gazetecilik 
yapan Oktay Candemir’in AKP ile ilgili yazdığı 
köşe yazısıyla nedeniyle yargılanarak beraat 
ettiği davayı, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip 
Erdoğan’ın avukatları kararın bozulmasını ta-
lep ederek temyize taşıdı. Gerekçede, “Can-
demir yazısında Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın 
kayyım atamalarıyla ülkeyi bölme ve parçala-
ma politikası uygulamak istediğini iddia et-
miştir. Bu cümleler onur şeref ve saygınlığını 
rencide edebilecek niteliktedir. Düşünce ve 
ifade özgürlüğü kapsamında değerlendirile-
mez. Eleştiri sınırları içinde değerlendirilmesi 
mümkün değildir” denildi.



10

Medya İzleme Raporu - Temmuz, 2021

6 Temmuz 2021: MHP’li Karaman Belediye-
si’nin meclis toplantısını takip eden üç gaze-
teci, toplantının ardından belediye personeli 
tarafından darp edildi. Gazeteciler, failler hak-
kında şikâyetçi oldu. 

Gazeteciler, Güvenlik Amiri Ramazan Yorul-
maz tarafından daha önce aranarak belediye 
hakkında olumsuz haber yapmamaları ko-
nusunda uyarıldıklarını ve tehdit edildiklerini 
söyledi.

17 Temmuz 2021: Diyarbakır Bağlar’da iki 
grup arasında çıkan silahlı kavgayı takip için 
olay yerine giden İHA muhabiri Sedat Irmak 
ve DHA kameramanı Nurettin Fidancan, kav-
gaya karışan bir grup tarafından fiziki ve sözlü 
saldırıya uğradı. Saldırıya polis müdahale etse 

03 Tehdit, Hakaret, 
Hedef Gösterme, Şiddet

de failler gözaltına alınmadan olay yerinden 
serbest bırakıldı.

20 Temmuz 2021: İstanbul Kadıköy’de Suruç 
Katliamı’nın altıncı yılında hayatını kaybeden-
leri anmak, katliamı lanetlemek için bir anma 
etkinliği düzenlendi. Halitağa Caddesi’nden 
Süreya Operası’na yürümek isteyenler, polisin 
plastik mermi, biber gazı, f iziksel ve sözlü mü-
dahalesine maruz kaldı. Polis, gazetecileri de 
hedef aldı.  8 gazeteci tartaklandı, yaralandı, 
cihazları zarar gördü.

28 Temmuz 2021: Yeni Yaşam gazetesi dağı-
tımcısı Resul Demir, polisin “O gazeteyi dağıt-
tığın sürece başına bir şeyler gelecek” diyerek 
tehdit ettiğini anlattı.

İki çocuk var… İki ayrı dünya… Toplumsal ha-
yat ne kadar çağdaşlaşırsa, bizler ne kadar 
demokratik ve hukuki bir bakış açısına sahip 
olursak, o iki ayrı dünya o kadar iyi dönecek… 

O çocuklar da büyüyecek…

Biri uysal, sakin, içine kapanık; dürüst, ço-
cuk yaşına rağmen ilkeleri olan, elindekiyle 
yetinmesini bilen ama meraklı… 

Diğeri; hemen büyümek isteyen, hayalleri 
olan, hırslı, gerekirse kıran, döken; ikiyüzlü de 
olabilen, dürüst görünüp kandırabilen; çıkar-
ları için çalıyı dolanırken dolandırabilen… 

Herkesin gözü; güzel, ak pak olan ikinci ço-
cukta… Neşeli, şakacı… 

Diğeri, birinci olan; sessiz, gözlemci, dinle-
yici… Ailede, çevrede sohbetlerde unutulan, 

dillerin ucunda ama bir türlü akla gelmeyen 
isimler, tarihler, adresler, olaylar, hikayeler; 
hep onun aklında… Herkesin bir kulağı onda; 
ama bir sorun varsa, işin içinden nasıl çıkı-
lacağı sorusunun yanıtı da hem güzel, akça 
pakça ama bilmiş, ukala olanda… 

Biri geçmişin not defteri, yol gösteren yan-
mış, buruşmuş kağıt parçası; diğeri sorumsuz 
sorumlulukların sesi…    

Her evde, her sokakta, her köyde; yok mu 
böyle çocuklar… Hayatları birbirinden koparı-
lamayacak kadar kesişmiş; bir, birlik olamaz 
ama biri olmadan diğeri de yaşayamaz… 

Çocuklar bunlar, araları hep açık, hem kü-
çük hem kardeşler; hep kavgalı, hep küs… Bi-
rinin gözü hep diğerinin üstünde, diğeri gör-
mezden gelse bile kulağı sürekli ötekinde; bir 
türlü barışmaz dünyaları… 

“YAZMAYACAKSIN ULAN…”



11

Çağdaş Gazeteciler Derneği

Bir çocuk gazeteci ise diğeri çocuk siyasetçi 
olmaz mı?  

Hep böyle dönmedi mi gazeteci ile siyaset-
çinin dünyası? Aynı dünyada, iki ayrı millet ol-
madılar mı hep; aynı dünyada ama bayraksız 
iki ayrı millet… 

İçişleri Bakanı Süleyman Soylu’nun “müşa-
viri”, “meşveret meclisinden çıkıp”, gazeteci 
Barış Terkoğlu’nu “sosyal” medyadan tehdit 
etmedi mi: “24 saatin var, yazındaki iftiranı 
belgele, yoksa…”

BirGün Gazetesi yazarı Erk Acarer, yurt dı-
şında, evinin içinde üç kişinin saldırısına uğ-
radı. Toz duman arasında bir ses duyulmadı 
mı: “Yazmayacaksın ulan…” 

Bu sokaklar daha fazlasını görmedi mi?

Hep aynı değil mi? Gerilim aynı şekilde art-
mıyor mu, hep? Sesler hep aynı tonda yüksel-
miyor mu? Metin Göktepe’nin olmayan “sarı 
basın kartı”, Hrant Dink’in delik ayakkabısı, 
Uğur Mumcu’nun gözlüğü, Abdi İpekçi’nin 
cebinde parçalanan kalemi, Necip Hablemi-
toğlu’nun “sol gözü”, Kutlu Adalı’nın “Sopa ve 
Sıpa” yazısı…

Hep gördük… Hep de duyduk: “Yazmaya-
caksın ulan…”

Kavga devam edecek, birileri “Yazmayacak-
sın ulan…” diyecek, diğerleri direnecek. 

Amaç hep aynı olacak, biri mümkün oldu-
ğu kadar bildirmek isteyecek, diğeri hep giz-
lemek…

Uzlaşmaz dünyaları; gazeteci, siyasetçinin 
hep peşinde… Siyasetçi bildiğini yapar, ama 
gözü hep arkasında… İkisi de haklıdır, kendin-
ce; sorun onlarda değil, onları dinleyende… 

Sokak toz duman, yine… 

Yetişin kavga var, ayırın şu çocukları… 

Herkes bu çocukları konuşuyor, her kafadan 
bir ses çıkıyor, herkes çok konuşuyor, herkes 

çok biliyor… Herkes tıpkı, az ötede birbirlerini 
kıyasıya pataklayan o iki çocuk gibi… 

Herkes hem onlar, hem onları izleyenler, 
hem onların anne babaları gibi… 

Herkes, çok herkes gibi… 

Yetişin yine kavga var…

Bizler, o iki çocuğun sokak ortasında, toz 
duman kavgalarını izlerken, ‘çocuk bunlar, 
hem kardeşler, olur böyle bazen’ diye düşü-
nebilir; arkamızı dönüp uzaklaşırken; büyük, 
gürültülü çatırdamaları duymayabiliriz… 

Ya da o çocukları ayırıp, dertlerini dinleyip, 
adil bir kararla hakkı hakkı olana verip, tozu 
dumanı, bir sonraki kavgalarına kadar dindi-
rebiliriz.

Veya evimize gidip, pijamaları çekip, televiz-
yonu açtığımızda görüp duyduklarımızın; az 
önce sokakta yaşananlardan farklı olmadığı-
nı gördüğümüzde kanalı değiştirir ve “dert 
bunlarda değil ki ana babasında…” deriz. 

Gece saat ikidir, tartışma programları de-
vam ediyordur… “Bunları değil, bunların ana 
babasını döveceksin” diyecek kadar ileri gi-
dip, bitmiş portakalın kabuğunu bile yerken; 
belki de “Aman şimdiki çocuklar da…” diye 
başlayan cümlelerle uykuya dalabiliriz. 

	 Sokakta kavga var… Çocukları dinleyip, 
ayırmak da televizyonun karşısında uyukla-
mak da bize kalmış… 

İki ayrı dünya…  

Kimseden de ses yok, camlar perdeler ka-
palı, sokakta in, cin top atıyor… 

Yetişin, bunlar birbirini öldürecek… “Arkadaş 
kimse de ne oluyor demez mi?” 

Tercih bizim… 

(7, 12 Temmuz 2021)



12

Medya İzleme Raporu - Temmuz, 2021

5 Temmuz 2021: Sözcü gazetesinde Fener-
bahçe muhabirliği görevini yürüten Sercan 
Hamzaoğlu, patron kararıyla işine son veril-
diğini açıkladı. Hamzaoğlu, “Değerli okuyu-
cularım, herkesin malumu olan (organize) 
gelişmeler üzerine ‘PATRON’ kararı ile yıllarca 
emek verdiğim kurumum tarafından bugün 
işime son verildi. Sözcü gazetesi çatısında ça-
lışan ve bana desteklerini esirgemeyen tüm 
emekçi gazeteci meslektaşlarıma teşekkür 
ederim… Mesleğimden ve kongre üyesi ol-
duğum çocukluk sevdamdan beni hiç kimse 
ayıramaz. Tek başıma da kalsam inandığım 
yoldan yürümeye devam edeceğim. Elbet 
O’nun da bir hesabı var diyerek bunu yapan-
ları Allah’a havale ediyorum. Bugüne kadarki 
destekleriniz için siz değerli okuyucularıma 
en derin sevgilerimi arz ederim” açıklaması 
yaptı. Fenerbahçe Başkanı Ali Koç, Edin Dze-
ko’nun Fenerbahçe’nin gündeminde olduğu-

04 Gazetecilik ve 
Gazetecinin Çalışma Yaşamı

na dair bir habere geçtiğimiz günlerde tepki 
göstermiş ve haberi yapan Sercan Hamzaoğ-
lu’na yönelik, “O adamı iyi takip edin. O ada-
mın kimlerle irtibatta olduğunu daha iyi an-
larsınız” demişti. 

Hamzaoğlu, Ali Koç’un yeni dönemini kut-
lamış ve transfer haberlerinin hepsinin doğru 
çıkamayacağını anlatmıştı. Medya patronu 
Acun Ilıcalı da muhabiri yalan haber yapmak-
la suçlamıştı. Ilıcalı, “Haber yapıyorum şem-
siyesi altında sahte beklenti yaratırsan, f itne 
sokarsan bunları yaşaman normal. Geçenler-
de başkanla aramda geçen hayali bir konuş-
ma uydurmuştun, yalan haber yaptığına biz-
zat şahidim” demişti.

5 Temmuz 2021: Sınır Tanımayan Gazete-
ciler (RSF), 2016 yılından sonra ilk kez basın 
üzerinde baskı oluşturan liderlere yer ver-



13

Çağdaş Gazeteciler Derneği

diği ‘Basın Özgürlüğü Düşmanları’ listesini 
açıkladı. Dünyadaki 37 devlet ve hükümet 
başkanının arasında Cumhurbaşkanı Recep 
Tayyip Erdoğan da yer aldı. Raporda, “Türkiye 
Cumhurbaşkanı basından hoşlanmıyor ya da 
daha doğrusu, sadece ona itaat edip övgüde 
bulunduğunda hoşlanıyor… Erdoğan farklı 
siyasi ve ekonomik araçlarla, hemen hemen 
tüm büyük medya gruplarını kontrol ediyor… 
Artık gazeteciler için dünya en büyük cezae-
vi olmasa da Türkiye’de şu anda gazeteciler 
açısından tutuklanma riski, polis gözetimi 
veya pasaportsuz çalışma korkusunun yay-
gın” değerlendirmesi yapıldı. Erdoğan, 2016 
yılında açıklanan listede de basın özgürlüğü 
düşmanları arasında sayılmıştı.

5 Temmuz 2021: Sivas Belediyesi AKP Mec-
lis Üyesi ve yerel televizyon Vizyon58 TV’nin 
sahibi Hatice Kurt, sosyal medya hesabından 
“Basın olarak işimizi yapamaz hale geldik. Si-
yasal baskılar, tehditler, daha neler, neler? Ba-
sın özgürlüğü var! Son günlerde birçok basın 
mensubunun sıkıntısı bu. Yeter artık. Basını 
özgür bırakın, basın işini yapsın. Verilecek ce-
vabınız varsa da ben hiçbir zaman kanalımda 
kimseye ambargo uygulamadım. Çıkın cevap 
hakkınızı kullanın. Tekrar söylüyorum kanala 
çıkıp kim ne diyorsa, onları bağlar söyledikle-
ri. Kanalımı ya da beni değil” paylaşımı yaptı. 

7 Temmuz 2021: Yaklaşık 11 ay boyunca Söz-
cü TV’nin logo değişikliği talebini gündeme 
almayan ve daha sonra da reddeden RTÜK 
yargı kararının ardından beklenen adımı attı. 
1,5 yıllık süreç, RTÜK’ün Sözcü’nün logo deği-
şikliğini onaylaması ile tamamlandı.

Sözcü TV, 21 Şubat 2020’de uydudan ulu-
sal yayın yapan SRT isimli kanalı, sahibi olan 
Mega Ajans Reklamcılık Ticaret Şirketi’nden 
satın aldı. Kanalın “Sivas SRT” olan logosu-
nu “SZC” olarak değiştirmek için 27 Şubat 
2020’de RTÜK’e başvurdu. RTÜK, önce bazı 
belgelerin eksik olduğu gerekçesiyle Söz-
cü TV’de bu eksikleri tamamlamasını iste-
di. Sözcü TV 16 Mart 2020’de eksik belgeleri 
tamamladı. Ancak RTÜK başvuruyu aylarca 
gündemine almadığı gibi cevapsız bıraktı. 
Sözcü, RTÜK’ün başvurusunu gündeme al-
madığını kamuoyuna duyurdu. Logo değişik-
liği başvurusunu gündeme alması beklenen 
RTÜK ise bu haberin duyurulmasının ardın-

dan toplanarak “Sivas SRT” ibaresinin “SRT Si-
vas” şeklinde kullanıldığı gerekçesiyle Sözcü 
TV’ye ceza kesti. 11 Kasım 2020’de RTÜK’e bir 
kez daha, logo değişikliği talebini tekrarla-
dı. RTÜK bu başvuruyu da yanıtsız bırakarak 
gündemine almadı. Talep, süresi içerisinde 
gündeme alınmayınca zımnen reddedilmiş 
oldu. Bunun üzerine Sözcü TV, idari mahke-
mesine başvurdu. Davayı gündemine alan 
Ankara 15. İdare Mahkemesi, “SRT Sivas” isimli 
televizyon kanalının logosunun “SZC” şeklin-
de değiştirilmesi için yapılan başvuruyu red-
deden RTÜK kararını, mayıs ayının sonunda 
iptal etti. Kararda, logonun Türk Marka ve Pa-
tent Enstitüsü tarafından da onaylandığı be-
lirtilerek, RTÜK kararının dayanaksız olduğu 
belirtildi. Mahkeme kararının ardından RTÜK, 
SRT Sivas Televizyonu’nun logosunun “SZC” 
olarak değişmesine yönelik talebi onayladı.

9 Temmuz 2021: Kurdistan 24 TV’de parla-
mento muhabiri Adnan Gerger ile kamera-
man Aziz Metin Turan’ın işine son verildi. İki 
basın mensubunun işten çıkarılmasına ge-
rekçe olarak ‘küçülme’ gösterildi.

19 Temmuz 2021: Kişisel Verileri Koruma 
Kurumu (KVKK), Cumhurbaşkanlığı İletişim 
Başkanı Fahrettin Altun’un, Cumhuriyet ga-
zetesinde çıkan haberleri şikâyeti üzerine 
yaptığı değerlendirmede, “Kamu yararının 
tespitinde haberin kişisel gereksiz merak 
duygularına mı yoksa yüksek ahlaki ve huku-
ki değerlerin korunmasına hizmet ettiğinin 
değerlendirilmesi uygun olacaktır. Bu kap-
samda şayet ilgili bölgede Boğaziçi Kanu-
nu’na aykırı nitelikte çalışmaların yapılması 
diğer bir deyişle ilgili kişinin konumu itibarıy-
la ayrıcalıklı hale getirilerek kanuna aykırı bir 
uygulamanın gerçekleştirilmesi söz konusu 
ise kamuoyunun bu konuda basın tarafından 
bilgilendirilmesinde kamu yararının bulun-
duğu değerlendirilmesini yapmak yerinde 
olacaktır. Dolayısıyla somut olayda kamuoyu 
ilgisinin bulunduğu göz önünde bulundurul-
duğunda basın özgürlüğünün kişilik hakları 
karşısında daha ağır basacağı söylenmelidir. 

Olayın gerçekleşmesi ile eşzamanlı olarak 
haberin yapıldığı dikkate alındığından söz 
konusu bilgilerin güncellik unsuru da taşı-
dığından somut olayın haber değeri taşıdığı 
kuşkusuzdur” denildi.



14

Medya İzleme Raporu - Temmuz, 2021

Gazetecilikte, haber yayıncılığında kalp ile 
beyin arasındaki köprüyü kuran kavram ‘ka-
mu’dur. Kamusal anlayış ve nitelik, habercilik-
te belirleyici, hatta bazı olay ve gelişmelerde 
esası oluşturmaktadır. ‘Halk’ kavramının hu-
kuki anlatımı olan, ‘kamusal hizmet’ ve ‘kamu 
hukuku’ gibi terimlerle somutlaştırılan ‘kamu’ 
kavramının habercilikteki pratik karşılığı, mes-
leğin evrensel ilkelerinin daha kapsayıcı hale 
gelmesini sağlamakta olup, ‘tarafsızlık’ ve ‘gü-
venirlilik’ ilkelerini vazgeçilmez kılmaktadır. 
Gazetecilik mesleği ve basın-yayın faaliyetinin 
teminatı, varlık nedeni bu iki ilkedir.

‘Tarafsızlık’ ve ‘güvenirlilik’ ilkeleri; ‘kamu-
sal hizmet’ ile ‘kamu hukuku’ tanımı içinde 
basın-yayın faaliyetini yürüten kurumlar için, 
bu faaliyeti özel girişim kapsamında yürüten 
oluşumlara göre kat be kat hayati önemde-
dir. ‘Kamusal yayıncılık’ yapan kurum ve bu 
sorumluluğu üstlenenlerin tarafsızlık ve güve-
nirlilik açısından neden olacağı bir hata ya da 
yanlışın yaratacağı sarsıntı, özel yayıncılık adı 
altında yürütülen faaliyetlerle kıyaslanamaya-
cak ölçüdedir ki telafisi zor sonuçlara yol açıl-
ması kaçınılmazdır.

Bilindiği üzere Türkiye’de ‘kamusal yayıncılı-
ğın’ adı Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu 
(TRT)’dir. 1961 Anayasası ile temelleri atılan ve 
bu anayasanın 121. maddesinde “Radyo ve te-
levizyon istasyonların idaresi özerk kamu tüzel 
kişiliği halinde kanunla düzenlenir. Her türlü 
radyo ve televizyon yayımları, tarafsızlık esas-
larına göre yapılır. Radyo ve televizyon idaresi, 
kültür ve eğitime yardımcılık görevinin gerek-
tirdiği yetkilere sahip kılınır. Devlet tarafından 
kurulan veya Devletten malî yardım alan ha-
ber ajanslarının tarafsızlığı esastır..’’ şeklinde 
çerçevesi çizilen, 2 Ocak 1964’te Resmî Gazete 
‘de yayımlanan 359 sayılı Türkiye Radyo Tele-
vizyon Kurumu Kanunu ile de özel yasasına 
kavuşan TRT, şimdilerde bu misyonundan ta-
mamen uzaklaşmış durumdadır.

AKP’nin, 2002 yılında iktidara gelmesinin 
üzerinden geçen 19 yılda kamusal alanda ne-

den olduğu büyük erozyonun net sonuçlarını 
TRT’de gözlemlemekteyiz. Önceki iktidarla-
rın da bir şekilde nüfuz etmek istediği ve bir 
nebze olsun başardığı ancak varlık nedenini 
kökten sarsamadığı TRT’de son 19 yılda yaşa-
nanlar, Türkiye’de kamusal hayatın marjinal 
yapılar, cemaatler ve iktidardaki küçük ‘çıkar 
grupları’ tarafından nasıl dönüştürüldüğünün 
adeta belgeseli niteliğindedir.

	 Gelirinin 100\87 si yurttaşlar tarafından 
gerek elektrik payı gerekse bandrol gelirle-
ri ile finanse edilen kamu hizmeti yayıncılığı 
yapmakla mükellef TRT’nin misyonu, AKP dö-
neminde ‘iktidarın yayın organı’ misyonuna 
dönüştürülmüş durumda. 

	 2002 yılında iktidara gelen ve 58. Hükü-
metin açıkladığı Acil Eylem Planı’nda, elektrik 
fiyatlarının ucuzlatılmasına yönelik olarak TRT 
için kesilen elektrik payını kaldıracağını vaat 
eden AKP, bu payı kaldırmayı başaramadı 
ama TRT’nin hafızasını silmeyi başardı. 2004 
yılı itibari ile TRT’yi yöneten genel müdürler ve 
dönemlerinde yapılan işlerin kısaca özeti şöy-
le:

-ŞENOL DEMİRÖZ: TRT Genel Müdürlüğü 
görevini sürdüren Yücel Yener’in 24 Mart 2003 
tarihinde istifa etmesinin ardından RTÜK’ün 
belirlediği üç genel müdür adayı arasında yer 
aldı. Dönemin Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet 
Sezer, kararnamesini üç kez iade etmesine 
karşın kurumu 9 ay vekaleten yönetti, 12 Ocak 
2004 tarihinde asaleten görevine başladı. Gö-
rev süresi boyunca 13’ü kadın 200 yöneticiyi 
görevinden aldı. Devlet memurluğuna imam 
olarak başlayan Ali Güney’i İdari İşler Sorulu 
Genel Müdür Yardımcısı atadı. Ziraat Banka-
sı’nda şube müdürü olan Ümit Hatipoğlu’nu 
Mali İşlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcı-
lığına atadı. “Arkadaşlarım ve danışmanlarım” 
dediği kişilere o dönemin parasıyla 4.5 trilyon 
liralık dizi yaptırdı. 136 kadrolu spiker varken, 
programları astronomik paralar ödeyerek 
kurum personeli olmayan kişilere sundurdu. 
Kamuoyunda tarikat destekli olduğu bilinen 
televizyon sunucuları TRT ekranlarına taşındı. 
TRT Genel Müdür Yardımcılığına Abbas Aba-
lı adıyla yazdığı “Ekranın Büyüsüne Kapılma-
dan” adlı kitabında “Asıl olan din programla-
rı yayınlamak değil, mihenk taşı DİN olan bir 

TRT’DE KAMU YAYINCILIĞINI 
KARARTMA OPERASYONUNUN 
SON ADIMI DA ATILDI!



15

Çağdaş Gazeteciler Derneği

yayın anlayışını benimsemektir.” diyen Muh-
sin Mete getirildi ve program ve haberden so-
rumlu kılındı. Muhalefetin ve iktidarı eleştiren 
kesimlerin haberleri yapılmadı. TRT’de ilk kez 
maaşların ödenmemesi tartışması yaşandı; 
bu tartışmalar yaşanırken TRT’de ‘Stadyum’ 
programını yapan Faik Çetiner’e dönemin pa-
rasıyla aylık 65 milyar lira verildi.

-ALİ GÜNEY: Sakarya Akyazı köyünde imam 
olarak çalışma hayatına başladı, Şenol Demiröz 
döneminde Genel Müdür Yardımcısı oldu. De-
miröz emekliye ayrılınca TRT Genel Müdür-
lüğüne atandı. Özerk bir yapıya sahip olması 
gereken TRT’nin yönetim kurulu toplantısına 
dönemin Devlet Bakanı Beşir Atalay katıldı. 
Dönemin İçişleri Bakanı Abdülkadir Aksu, An-
kara Tandoğan’daki ‘Cumhuriyet Mitingi’ni, 
TRT Haber Dairesi Başkanı’nın odasından nak-
len yayın araçlarından izledi. DHMİ’deki mesai 
arkadaşı iki yıllık hemşirelik yüksekokul me-
zunu Sebahat Sayıt’ı ‘dekor taşıma, çamaşır 
yıkama ve ütücü’ olarak işe aldı sonra Genel 
Müdür Müşaviri yaptı. Liyakati esas almayan 
kadrolaşma sonucunda TRT tarihinde ilk ya-
şandı ve TRT 1, TRT 2, TRT 3, TRT 4, ve TRT INT’in 
yayınları 3 saat süreyle kesildi. TRT’deki kadro-
laşmanın boyutları Devlet Denetleme Kurulu 
raporuna da yansıda ve “özel uygulamalar ya-
pıldığı” kayda geçirildi. Dini içerikli yayınların 
sayısı artırılırken, iktidarı eleştiren kesimlerin, 
muhalefetin haberleri sansürledi.

-İBHARİM ŞAHİN:  PTT Genel Müdürlüğü 
yaparken TRT Genel Müdürlüğüne önerildi. 
Dönemin Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Se-
zer tarafından veto edildi ancak Abdullah Gül 
cumhurbaşkanı olunca bu göreve atandı. AKP 
iktidarındaki önceki iki genel müdürü döne-
minde TRT’ye atanan bazı isimler de dahil 
olmak üzere çok sayıda kişinin görevine son 
verdi. Yerlerine atadıklarında ve kadrolaşması-
nın iki kriteri vardı. Bunlardan biri memleke-
ti ‘Amasyalı’ olmak diğeri de Fettullah Gülen 
cemaatinin yayın organlarında çalışmaktı. Dö-
neminde Cihan Haber Ajansı, Zaman, Aksiyon, 
Kanal 7 gibi yayın kuruluşlarından çok sayıda 
kişi ‘geçici personel’ statüsüyle TRT’ye alındı. 
Bakanlıkların basın müşavirlikleri ve özel ka-
lem müdürlükleri TRT’ye geçiş için sıçrama 
tahtasına dönüştü.  TRT sanatçılarının Kültür 
ve Turizm Bakanlığına, ‘ihtiyaç fazlası’ perso-

nelin ise diğer kurumlar gönderilmesi için 
yasa teklifi çalışması hazırladı. Döneminde 
AKP’li ve cemaatçilere çok sayıda yayın yaptı-
rıldı. Zaman gazetesi ve Todays Zaman’ın yaza-
rı İbrahim Kalın ‘Enine Boyuna’ programı; Za-
man ve Yeni Şafak gazetesinde yazarlık yapan 
Tamer Korkmaz, ‘Ezberbozan’ isimli programı; 
Abant Platformu’nun koordinatörlüğünü ya-
pan Prof.Dr. Kenan Gürsoy ‘Düşünce İklimi’ 
programıyla TRT ekranlarında çıkmaya baş-
ladı. Muhalefet ve iktidarı eleştiren kesimlerin 
görüşlerinin sansürlenmesine devam edildi. 
22.02.2014 ila 02.03.2014 tarihleri arasında mi-
tinglerden kesitler aktardığı seçim yayınında 
AKP’ye 13 saat 32 dakika, MHP’ye 48 dakika, 
CHP’ye 45 dakika, BDP’ye 2 dakika ayırmıştı. 
RTÜK bu yayından ötürü TRT’ye uyarı cezası 
verdi. 2014 tarihindeki cumhurbaşkanlığı se-
çimi kapsamında 3 Temmuz 2014 tarihinde 
TRT Türk, adaylardan Recep Tayyip Erdoğan’a 
30 dakika ayırırken, diğer iki adayı yayınlarına 
hiç almadı; 4 Temmuz 2014 tarihli yayınların-
da ise TRT Türk’ün Recep Tayyip Erdoğan’a 1 
saat 20 saniye, Ekmeleddin İhsanoğlu’na bir 
dakika ayırdığını, Selahattin Demirtaş’a ise ya-
yınlarda hiç yer vermediği tespit edildi. TRT, 
‘spor yayınları aksar’ gerekçesiyle TBMM TV 
yayınını keserek, Meclis’te başta yolsuzluklar 
olmak üzere kamuoyunu doğrudan ilgilendi-
ren konulara ilişkin görüşmeleri yayınlamadı. 
TRT Gezi protestoları sürecinde sosyal medya 
üzerinden eylemlere destek veren çalışanları-
na soruşturma açtı ve iş akitlerine son verdi

-ŞENOL GÖKA: TRT’de sırasıyla prodüktör, 
Ankara Radyosu Müdürlüğü, Radyo Dairesi 
Başkanlığı ve Dış Yayınlar Dairesi Başkanlığı 
görevlerinde bulundu; 2012-2014 yılları ara-
sında geçici olarak Başbakanlık Müşavirliği 
yaptı. 25.06.2014 tarihinde TRT Genel Müdür 
Yardımcılığı ve Yönetim Kurulu Üyeliği görev-
lerini üstlendi, 20 Ekim 2014 tarihli Bakanlar 
Kurulu kararıyla Türkiye Radyo Televizyon Ku-
rumu Genel Müdürü olarak atandı. TRT genel 
müdürleri içinde taraflı yayın yaptığı gerekçe-
si gerek RTÜK’te gerek TBMM’de en fazla tar-
tışılan isimlerin başında yer aldı. Ekranlarda 
Atatürk’e ve muhalefete tek sesliliğin getirdiği 
güç ile hakaretler edildi.  Muhalif milletvekil-
lerinin isyan edip ilk kez TRT genel müdürlü-
ğüne kadar gelip görüşmek zorunda kaldılar. 
İbrahim Şahin’den devraldığı genel müdürlü-



16

Medya İzleme Raporu - Temmuz, 2021

ğü onun çizgisinden hiç kopmayıp gerek ce-
maat severliği gerekse liyakatsiz atamalar ile 
gündeme geldi. Akraba atamaları döneminde 
devam etti. Şahsına ait olan köpeği için TRT 
Ankara Radyosu’nun bahçesine özel kulübe 
yaptırmaktan çekinmedi; kurum içi liyakat-
siz atamaların yanı sıra cemaatlere ait kanal-
lardan TRT ekranlarına ve yönetimine yaptığı 
transferlerle dikkat çekti. Dış yapımlara yö-
nelik kâğıt üzerinde yürüttüğü göstermelik 
muhalefetine karşın TRT’nin bütçesinin dış 
yapımlara fütursuzca harcanmasını engelle-
medi. 15 Temmuz Darbe Girişimi görevi süre-
sinde yaşanırken, tartışmalı kriz yönetimi ve 
beraberinde o geceye ait sırlarla birlikte, 12 
Mayıs 2017 tarihinde ”GÖRDÜĞÜ LÜZUM ÜZE-
RİNE‘’ istifa etti.

-İBRAHİM EREN: Kariyerine 2008 yılında 
Turkuvaz Medya Grubu bünyesindeki ATV‘de 
başlarken, TRT’ye atanabilme kriterlerinden 
‘12 yıl kamuda çalışma’ şartı yok sayılarak Baş-
bakanlık müşaviriyken TRT’de görevlendirildi. 
Anayasa’nın 133. maddesi ve kendi yasasında 
özerk bir kurum olduğu ifade edilen TRT’ye 
Başbakanlık’tan atama yapılarak anayasa ih-
lal edildi. Atanmasında dönemin başbakanı, 
şimdinin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Er-
doğan’ın oğlu Bilal Erdoğan’ın etkin olduğu; 
ikilinin Kartal İmam Hatip Lisesinden arkadaş 
olduğu ortaya çıktı. 2013 yılında itibaren üst-
lendiği TRT’de genel müdür yardımcılığından 
(vekâleten), 10 Temmuz 2017 yılında genel 
müdürlük koltuğuna geçti. Döneminde TRT, 
kamu hizmeti yayıncılığından gittikçe uzak-
laştı; yayıncılık okulu olan TRT’nin iç yapım-
larını neredeyse bitti; halk tarafından finanse 
edilen TRT bütçesi, fahiş fiyatlara dış yapımlar 
akıtıldı. Hükümetin istediği doğrultuda ısmar-
lama diziler yapıldı (Diriliş, Payitaht: Abdül-
hamid, Filinta, Teşkilat, Tozkoparan İskender, 
Sevda Kuşun Kanadında, Yedi Güzel Adam, 
Seddülbahir 32 Saat, Büyük Sürgün Kafkasya). 
‘En büyük’ icraatlarından biri TRT emekçileri-
nin tasfiyesidir. 15Temmuz’dan hemen sonra 
çıkan 703 nolu kanun hükmünde kararname 
(KHK) ve 2-3-4 nolu cumhurbaşkanlığı karar-
larıyla (CBK) TRT’de kıyım had safhaya ulaştı 
ve yaklaşık 1800 kişi teşvik yöntemiyle emekli 
edilirken, kendi isteği dışında 169 kişi başka ku-
rumlara sürüldü. Son 10 yıl içinde üç kez teşvik 
yöntemi kullanılan TRT’de, deneyimli birikimli 

kamu hizmeti yayıncılığı anlayışına sahip mu-
habir, kameraman, editör, prodüktör, spiker, 
yönetmen, mühendis gibi birçok kadrolara sa-
hip yetişmiş insanları kurumdan uzaklaştırıldı. 
Yayıncılık yapan bir kurum için bu uygulama, 
adeta intihar niteliğindeydi. Tüm bunları sis-
tematik bir şekilde TRT’de uygulayan zihniyet, 
169’u kendi isteği dışında toplam 202 kişiyi 
KHK ve CBK’dan aldığı güç ile İFP (İstihdam 
Fazlası Personel) diyerek kurumdan uzaklaş-
tırmış, başka kurumlara sürgün olarak yolladı. 
TRT emekçilerinin hukuk mücadelesi, kurum-
dan kendi rızası dışında sürgün edilen tüm 
TRT emekçilerinin, TRT’ye geri dönmesi kaza-
nımı ile sonlanmıştır. Tüm bunlar TRT’de yaşa-
nırken 703 nolu KHK ile TRT istihdam şeklini 
değiştirmiş ve ÖHHT (Özel Hukuk Hükümleri-
ne Tabi Personel) adı altında yeni bir istihdam 
modeli benimsemiştir. Bu yeni istihdam şek-
li, özlük haklarından arındırılmış, maaşını bile 
söylediğinde iş akdinin fesih nedeni sayılaca-
ğı hükümler ile donatılan ve gelecek korkusu 
altında çalışmaya mahkûm eden bir istihdam 
modelidir. Bu şartlar altında zaten siyasal bas-
kıların ayyuka çıktığı bir zeminde muhabirlik, 
editörlük, prodüktörlük, kameramanlık gibi 
mesleklerin icra edilmesi imkânsız bir hal al-
mıştır. TRT’yi kamuoyuna personel olarak han-
tal gösteren zihniyet, teşvik ile emeklilik (1800) 
ve sürgün yapmak istediği İFP (202) personel 
sayısının toplamının 2 katı kadar personeli 
ÖHHT’li olarak işe almıştır.

703 nolu KHK’nın TRT’de yaptığı göze çarpan 
başlıca diğer düzenlemeler ise şöyle:

•	 Yönetim kurulu toplantılarının ses kay-
dının alınmasına ve saklanmasına son veril-
miştir.
•	 TRT’ye şirket açma ve ortak olma yetkisi 

verilmiştir.
•	 TRT ve hisse oranına bakılmaksızın or-

tak olduğu şirketler, Kamu İhale Kanunundan 
muaf tutulmuştur.
•	 Ankara’da olan genel müdürlük binası-

nı Ankara dışına taşıma yolu hazırlanmıştır.
•	 Yönetim kurulu etkisizleştirilmiş tek 

adam profili oluşturulmuştur.
•	 Denetimden uzak ve şeffaflığı kısıtla-

yan maddeler getirilmiştir.

TRT WORLD’e ilişkin harcamaların neredey-
se tamamı ‘sır’ kapsamına sokularak, hesap 



17

Çağdaş Gazeteciler Derneği

vermekten kaçırıldı. TRT’yi şirketleştirme ko-
nusunda ciddi adımlar atılarak, kadrolu istih-
dam yerine ÖHHT’li istihdama hız verildi. TRT, 
AKP iktidarı döneminde, çocuk kanalından, 
belgesele kadar tüm yayınlarda tek sesli, tek 
renkli yayıncılığın zirvesine oturdu. Neredeyse 
toplumun tüm kesimleri tarafından ‘yandaş’ 
sıfatı ile birlikte anılır oldu.

-‘YENİ’ DÖNEM: TRT’yi yıllardır arpalık gö-
ren, ‘dış yapım’ adı altında iktidar yandaşlarına 
kaynak aktarılması için kullanan, zamanında 
Gülen Cemaati mensuplarına milyonlar akı-
tılmasını sağlayan AKP iktidarı, 14 Temmuz 
2021 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanan atama 
kararlarıyla TRT’de ciddi erozyona uğratılan 
kamu yayıncılığı anlayışına tamamen son ver-
meyi amaçladığını ilan etmiş oldu. TRT Yöne-
tim Kurulu üye sayısı 7’den 9’a çıkarıldı; Genel 
Müdürlük görevine İletişim Başkanı Fahret-
tin Altun’un yardımcısı Mehmet Zahid Sobacı 
atandı, Yönetim Kurulu Başkanlığı görevine 
ise Ahmet Albayrak getirildi. Sabah gazetesi 
yazarı Hilal Kaplan da Yönetim Kurulu üyesi 
yapıldı. Yönetime atananlar arasında Çalışma 
ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Bilgin’in oğlu 
Oğuzhan Bilgin de yer aldı. İktidardaki ‘saray 
çekişmeleri’ eksenli süre gelen kavganın yan-
sıması olarak ortaya çıkan TRT yönetiminde 
yapılan değişiklikler adeta iktidar içi darbe 
görüntüsü de vermekte. Yukarıda aktarıldığı 
üzere önceki yönetim, AKP Genel Başkanı ve 
aynı zamanda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip 
Erdoğan’ın oğlu Bilal Erdoğan’a yakınlığıyla bi-
linen İbrahim Eren ile bu kliğin kontrolündey-

ken, atanan yeni isimlerin, son aylarda basına 
özgürlüğü karşıtı her gelişmenin arkasından 
çıkan Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Fah-
rettin Altun’un gölgesi altında olduğu aşikâr. 
Atamalarla TRT; Türkiye’de faaliyet gösteren 
yabancı basın organlarına yönelik iki yıl önce 
hazırlanan ve yer verilen değerlendirmeler-
de söz konusu kapsamdaki yayın organların-
da çalışan meslektaşlarımızın hedef alındığı 
‘rapor’ adı altındaki ‘f işleme’lerin mimarları, 
yani Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları 
Vakfı (SETA)’da görev alanlar, diğer bir ifadey-
le Fahrettin Altun’un ‘öz kadrosu’nun kont-
rolüne geçirildi. Anlaşılmaktadır ki Fahrettin 
Altun, Türkiye Cumhuriyeti tarihine, ‘en güçlü 
bürokrat’ olarak ismini yazdırma derdindedir. 
Öyle ki Basın İlan Kurumu’nda, Radyo ve Te-
levizyon Üst Kurulu’nda, Basın Kartları Komis-
yonu’nda, Anadolu Ajansı’nda, şimdi de devası 
bütçeye sahip olan TRT’de Fahrettin Altun’un 
izni olmadan sinek bil vızıldayamayacak.

TRT yönetimindeki bu son değişikliği; ikti-
darın, Türkiye Cumhuriyeti’nin yakın tarihinin 
görsel hafızası, kamu yayıncılığının kalbi ve 
yeri doldurulması imkansız olan bir kurumun 
tasfiyesinin son halkasıdır. TRT; ne iktidarın iç 
çekişmelerinin aracı, ne ‘f işlemeci’lerin yuva-
sı, ne de yandaşlara para aktarma yeridir. TRT, 
bütçesinin büyük bölümü halktan yapılan ke-
sintilerle oluşan, Türkiye Cumhuriyeti’nin gör-
sel hafızası ve kamu yayıncılığının vicdanıdır; 
öyle kalmalıdır, öyle de kalacaktır. 

(14 Temmuz 2021)

29 Temmuz 2021: Cumhuriyet Genel Yayın 
Yönetmeni Aykut Küçükkaya, Cumhuriyet 
Vakfı Başkanı Alev Coşkun’un toplu sözleşme 
öncesi editörlerin sendikadan istifa etmesini 
istediğini belirterek istifa etti. 

Küçükkaya, “Bu hafta başında Cumhuriyet 
Vakfı Başkanı Sayın Alev Coşkun tarafından, 
‘Türkiye Gazeteciler Sendikası ile başlayacak 
toplu iş sözleşme görüşmeleri öncesi sendika 
üyesi olan editoryal kadrodaki arkadaşlarımı 
sendika üyeliğinden istifa ettirmem, bu yön-
de görüşmeler yapmam’ istenmiştir. Gelinen 
noktada olay ‘ya çalışma arkadaşların istifa 
edecekler ya da sen genel yayın yönetmenli-
ğini bırakacaksın’ çizgisine geldi.  Cumhuriyet 

Gazetesi’nin savunduğu ilkelere yakışmayan, 
emek ve sendika karşıtı tavır nedeniyle terci-
himi yazı işleri ekibimden, Cumhuriyet’e bü-
yük emek veren tüm çalışma arkadaşlarım-
dan ve gazetem Cumhuriyet’le özdeşleşmiş 
sendikadan yana alıyorum. Bugün 29 Tem-
muz 2021 itibarıyla 27 yıldır büyük bir gururla 
çalıştığım gazetem Cumhuriyet’ten, 3 yıldır 
yürüttüğüm Genel Yayın Yönetmenliği göre-
vinden istifa ediyorum.  Bugüne kadar hep 
desteğini hissettiğim Cumhuriyet ailesine, 
çalışma arkadaşlarıma sonsuz teşekkürlerimi 
sunuyorum” dedi.  Cumhuriyet’in 136 çalışanı, 
Küçükkaya’nın istifasının kabul edilmemesi 
ve sendikasızlaştırma baskılarına son veril-
mesi için imza attı.



18

Medya İzleme Raporu - Temmuz, 2021

30 Temmuz 2021: Erzincan’da CHP İl Bina-
sı’nda düzenlenen ve İstanbul Beşiktaş Be-
lediye Başkanı Rıza Akpolat’ın katıldığı basın 
toplantısı sonrasında gazetecilere çanta içeri-
sindeki zarfta 500 TL verildi. Parti binasından 
ayrılan gazeteciler, verilen çantayı açtıkların-
da içerisinde maske, dezenfektan, CHP Genel 
Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun mesajının ya-
zılı olduğu bir not ve zarf içerisine konulmuş 
500 TL buldu. Durumu fark eden gazeteciler, 
parayı iade etti. Erzincan Gazeteciler Cemi-

yeti Başkanı Muzaffer Koşan, “Ben ve diğer 
bir meslektaşım parti binasından çıkmadan 
önce zarf içerisindeki parayı fark ederek he-
men orada geri iade ettik. Diğer meslektaş-
larımızda ofislerinde gidip çantayı kontrol et-
tiklerinde parayı fark edince onlarda götürüp 
geri iade ettiler. Can Erzincan’ımızda basın 
meslek ahlak ilkelerine bağlı olan ve kamu 
yararını her şeyin üstünde tutan meslektaşla-
rımız duruma gereken tepkiyi koymuşlardır” 
dedi.



19

Çağdaş Gazeteciler Derneği

05 Manipülasyon
İlke İhlalleri

16 Temmuz 2021: Melih Bulu, 15 Temmuz 
günü yayınlanan Resmi Gazete’deki kararla 
Boğaziçi Üniversitesi rektörlük görevinden 
alındı. 6 ay önce göreve atanması üzerine 
başta Boğaziçi Üniversitesi öğretim üyeleri 
ile öğrencilerin olmak üzere birçok kesimin, 
2015 yılında AKP’den milletvekili aday adayı 
olması ve akademik yeterliliği nedeniyle tep-
kisini çeken Melih Bulu’nun görevden alın-
ması için kesintisiz protestolar yapıldı. 

Göreve geldiği günlerde “Eylemler 6 ayda 
biter” açıklaması yapan Bulu’nun 6 ayın so-
nunda görevinden alınması, hem süren pro-
testolar hem de tartışmalar nedeniyle Türki-
ye gündeminde önemli bir yer tutmaktaydı. 
Bu gelişme, eleştirel ve sorgulayıcı habercilik 
yapan gazetelerin 16 Temmuz günlü sayıla-
rında manşetten detaylı olarak işlenirken, 
iktidar yanlısı yayıncılık yapan gazetelerden 
Akşam, Sabah, Yeni Şafak, Türkgün, Milat, 

Takvim, Türkiye, Aydınlık haberi duyurmadı. 
Yeni Akit, “Boğaziçi’ne Bulu’nun yerine İnci 
atandı” başlığıyla etekten haberi verdi. Ga-
zetenin aynı sayısında Yeni Akit Gazetesi Yazı 
İşleri Müdürü Ali Karahasanoğlu’nun konuya 
ilişkin “Darbeciler iş başında. Melih Bulu’ya 
görevi bıraktırmak darbe girişimidir. Erdoğan 
bunun hesabını sorar” ifadelerini kullanması 
dikkat çekti. 

Hürriyet “6 ayda gitti”, Milliyet “Boğaziçi’nde 
Bulu dönemi sona erdi”, Karar “‘Bulu’krasiyle 
buraya kadar”, Yeniçağ “Boğaziçi Rektörü 195 
gün sonra görevden alındı”, Posta “Boğaziçi 
Rektörü görevden alındı”, Yeni Asya “Geldiği 
gibi gitti”, Sözcü “Bir kalemde geldi, bir ka-
lemde gitti”, Yeniçağ “Boğaziçi Rektörü, 195 
gün sonra görevden alındı”, BirGün “Bulu 
yetmez tüm atanmışlar gitsin”, Cumhuriyet 
“Direne direne”, Evrensel “Özgür üniversite 
seçilmiş rektör” başlığıyla duyurdu.




