
MEDYA
İZLEME RAPORU
E k i m ,  2 0 2 1
Ç a ğ d a ş  G a z e te c i l e r  D e r n e ğ i





 
İçinde
0 2

0 6

0 9

1 2

1 1

Sansür

Gözaltı, Tutuklama,
Dava ve Yargı Kararları

Tehdit, Hakaret,
Hedef Gösterme, Şiddet

İşten Çıkarmalar ve 
Gazetecinin Çalışma Yaşamı

Manipülasyonlar
İlke ihalleri



2

01 Sansür

1 Ekim 2021: Basın İlan Kurumu (BİK), Cum-
huriyet gazetesine verilen toplam 74 günlük 
resmi ilan kesme cezasının 35 günlük ilk bö-
lümünü Ekim ayı içinde uygulamaya koyaca-
ğını resmen bildirdi.

4 Ekim 2021: CHP Ordu Milletvekili Musta-
fa Adıgüzel’in Jandarma’daki terf i ve atama-
larda Menzil cemaatine üye olan subayların 
terf i ettirildiğine dair açıklamaların yer aldığı 
Odatv’deki haber, “kişilik hakları ihlali” gerek-
çesiyle, Eskişehir 1. Sulh Ceza Hâkimliğinin 
kararı ile erişime engellendi.

4 Ekim 2021: İstanbul Büyükşehir Belediye-
sinin, AKP tarafından yönetildiği dönemden 
kalan borçları nedeniyle belediyenin hesap-
larına haciz işlemi uygulatan MET-GÜN İnşa-
at Taahhüt ve Tic. A.Ş.’nin, Karayolları Genel 

Müdürlüğünden 637 milyon TL’lik ihale alma-
sına ilişkin içeren BirGün, Cumhuriyet, Odatv 
ve Diken’de yer alan haberler, “kişilik hakları 
ihlali” gerekçesiyle, İstanbul Anadolu 3. Sulh 
Ceza Hakimliğince erişime engellendi.

5 Ekim 2021: Gezi eylemlerinde göstericile-
re palayla saldıran Sabri Çelebi hakkında Halk 
TV’nin web sitesinde yayınlanan “Gezi’nin pa-
lalı saldırganı Dubai’de” başlıklı haber, “kişi-
lik hakları ihlali” gerekçesiyle, 10 Şubat 2021 
tarihinde erişime engellenmişti. Sabri Çelebi 
ile ilgili birçok haber, hâkimlik kararıyla daha 
önce engellenen haberle benzer içerikte ol-
duğu gerekçesiyle, Erişim Sağlayıcıları Birliği-
nin kararı ile erişime engellendi.

6 Ekim 2021: Radyo ve Televizyon Üst Kuru-
lu (RTÜK), FOX TV’deki Çalar Saat programı-



3

Çağdaş Gazeteciler Derneği

na katılan eski Halkların Demokratik Partisi 
(HDP) Eş Genel Başkanı Selahattin Demir-
taş’ın eşi Başak Demirtaş’ın açıklamalarını 
gerekçe göstererek kanal hakkında inceleme 
başlatıldığını duyurdu. RTÜK’ün sosyal med-
ya hesabından yapılan açıklamada, “FOX ya-
yın kuruluşunda gerçekleşen bir programda 
konuk Başak Demirtaş’ın sözleri ve açıklama-
ları nedeniyle 6112 sayılı Kanun çerçevesinde 
inceleme başlatılmıştır” ifadeleri kullanıldı. 
Çalar Saat programında Selahattin Demirtaş 
ile 19 aydır açık görüş yapamadıklarını belir-
ten Başak Demirtaş, durumun “keyfi” bir hal 
aldığını belirtmişti.

7/11/22 Ekim 2021: Elektronik şirketi Yu-
Ma-Tu’nun sahiplerinden Tuncay Çapraz’ın 
boşanma aşamasında olduğu Jale Çapraz, 
Tuncay Çapraz’ın aktif görevde olan İstanbul 
Emniyet Müdürü Zafer Aktaş, Muğla Emniyet 
Müdürü Süleyman Suvat Dilberoğlu ve çok 
sayıda polis şefi ile birlikte iş yaptığı, onlara 
maddi destekte bulunduğu, milyonlarca do-
ların yurt dışına çıkarttığına dair iddialarını 
haberleştiren Cumhuriyet, Gazete Duvar ve 
BirGün’deki haberler, İstanbul 4. Sulh Ceza 
Hakimliğince erişime engellendi. Söz ko-
nusu rüşvet iddialarıyla ilgili İleri Haber, Do-
kuz8Haber, Yeniçağ, Sputnik Türkiye, Gerçek 
Gündem’de yer alan haberler de aynı gerek-
çe ile erişime engellendi.

8 Ekim 2021: Ankara Bölge İdare Mahkeme-
si, Radyo ve Televizyon Üst Kurulunun (RTÜK), 
“terör propagandası” olduğu gerekçesiyle 
Hilmi Yarayıcı’nın ‘Serhan Asker ile Görkemli 
Hatıralar’ programında söylediği ‘Cemo’ tür-
küsü nedeniyle Halk TV’ye üç program dur-
durma cezasına yapılan itirazda, Halk TV’yi 
haklı buldu. Yürütmeyi durdurma kararı alın-
dı. Mahkeme kararında, “Cemo türküsünün 
teröre destek verdiği gerekçesiyle Halk TV’ye 
yaptırım uygulanmış olsa da, şarkının sözle-
rinin terörü açıkça övücü nitelikte olmadığı, 
şarkının terör propagandası amacıyla kulla-
nıldığına dair dosyaya herhangi bir veri ko-
nulmadığı anlaşıldığından Halk TV’nin itira-
zının kabulüne oybirliğiyle karar verilmiştir” 
denildi. 

8 Ekim 2021: Boğaziçi Üniversitesi eylemleri 
nedeniyle 6 Ekim’de okulda gözaltına alınan 
7 öğrenciden ikisinin tutuklanmasının Rektör 

Prof. Dr. Naci İnci’nin şikayeti sebebiyle oldu-
ğuna dair Gerçek Gündem’de yer alan haber, 
‘kişilik hakları ihlali’ gerekçesiyle, İstanbul 8. 
Sulh Ceza Hâkimliğince erişime engellendi.

12 Ekim 2021: Mezopotamya Ajansının 
(MA), Antalya’nın Muratpaşa ilçesinde 18 Ma-
yıs 2021’de Antalya Bilim Üniversitesi Hukuk 
Fakültesi öğrencisi Havva Nur Çalışkan’ın bir 
otel odasında şüpheli bir şekilde yaşamını yi-
tirmesine ilişkin aynı tarihli haberine, Antalya 
1. Sulh Ceza Hâkimliği tarafından erişim en-
geli getirildi.

13 Ekim 2021: İsmail Saymaz’ın Halk TV’de 
yayınlanan “TTK’da sahte sağlık raporu skan-
dalı patladı: Hastaneye gitmeden rapor, işe 
gitmeden yevmiye” başlıklı yazısında dile ge-
tirdiği, Türkiye Taşkömürü Kurumunda 335 
işçiye bin 635 sahte sağlık raporu verildiği ve 
835 bin TL zarar edildiği yönündeki iddiaları, 
Silivri Sulh Ceza Hâkimliğinin kararıyla erişi-
me engellendi.

13 Ekim 2021: Tunceli Çemişgezek Kayma-
kamı Mehmet Güder’in, Mercedes marka 
makam aracıyla 24 Ekim 2020’de Elazığ’da 
Murat Atlı isimli yurttaşa çarparak, ölmesine 
sebep olduğu ve Güder’in olayla ilgili ifadesi-
nin alınmadığına dair haberler, “kişilik hakları 
ihlali” gerekçesiyle, 29 Ekim 2020’de erişime 
engellenmişti. İfade Özgürlüğü Derneğinin 
(İFÖD), erişim engelini duyurduğu içeriği, 
EngelliWeb projesinin sosyal medya hesa-
bından yapılan duyuru, İFÖD kurucularından 
Prof. Dr. Yaman Akdeniz’in sosyal medya pay-
laşımı ve konuyla ilgili haberler, “kişilik hakla-
rı ihlali” gerekçesiyle, Çemişgezek Sulh Ceza 
Hakimliğinin kararı ile erişime engellendi ve 
silinmesine hükmedildi.

14 Ekim 2021: Özgür Gelecek tarafından 
sosyal medya hesabı üzerinden yapılan pay-
laşımda, gazetenin ozgurgelecek26.net alan 
adına erişimin, Diyarbakır 2. Sulh Ceza Hâ-
kimliğince engellendiği duyuruldu.

15 Ekim 2021: Kurucuları arasında AKP Ge-
nel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip 
Erdoğan’ın oğlu Bilal Erdoğan’ın da bulundu-
ğu Türkiye Gençlik Vakfı‘nın (TÜGVA) devlet 
içinde kadrolaşmaya gittiğinin iddia edildiği 
haberdeki bir içerik, “kişilik hakları ihlali” ge-



rekçesiyle, Osmaniye 1. Sulh Ceza Hâkimliği 
kararı ile erişime engellendi.

16 Ekim 2021: Hâkimler ve Savcılar Kurulu 
(HSK) üyesi Hamit Kocabey’in, dört yıldır sür-
dürdüğü görevinden istifa etmesinin arkasın-
da “bir uyuşturucu kaçakçısının serbest bıra-
kılması için hâkime baskı yapması” ve istifayı 
Devlet Bahçeli’nin istemesi gibi gerekçelerin 
yattığını haberleştiren Sol Haber, Cumhuriyet 
ve Deutsche Welle Türkçe’de yayınlanan ha-
berler, Ankara 4. Sulh Ceza Hâkimliğince eri-
şime engellendi.

19 Ekim 2021: Evrensel gazetesi Genel Ya-
yın Yönetmeni Fatih Polat’ın 2015 yılında Ya-
ralı Yonca adlı kitaba dair gazetenin web si-
tesinde yayımlanan “Dağın öteki yüzündeki 
gerçeği gösteren kitap” başlıklı yazısına, “mil-
li güvenlik ve kamu düzeninin sağlanması” 
gerekçesiyle, Burdur Sulh Ceza Hâkimliğinin 
kararıyla erişim engeli getirildi. Erişim engeli 
için Burdur İl Jandarma Komutanlığının baş-
vuru yaptığı bildirildi. 

19 Ekim 2021: Evrensel gazetesi tarafından 
IŞİD’in öldürdüğü 12 YPG üyesinin cenazesi 
ile ilgili yayınlanan haber ve PKK üyelerinin 
mezarlığının tahrip edilmesine dair iki haber-
lerinin engellendiği duyuruldu. 

20 Ekim 2021: Türkiye İşçi Partisi (TİP) İstan-
bul Milletvekili Ahmet Şık’ın, Cumhurbaşka-
nı Yardımcısı Fuat Oktay’a yönelttiği, Ziraat 
Bankası Bosna Hersek iştirakinde “üstü örtü-
len usulsüzlükler” hakkındaki soru önergesi-
ne ilişkin İleri Haber ve Kronos’ta yayınlanan 
haberler, Ankara 4. Sulh Ceza Hakimliğinin 
kararı ile erişime engellendi.

21 Ekim 2021: İnternet haber sitesi Diken’in 
CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun, 
“FETÖ’nün 1 numaralı siyasi ayağı Erdoğan, 
ispatı ise Fettah Tamince” açıklamasının ha-
beri, Antalya 3. Sulh Ceza Hâkimliği kararı ile 
8 Ekim 2021’de erişime engellendi. Antalya 4. 
Sulh Ceza Hâkimliği ise kararı kaldırdı.

 22 Ekim 2021: Boğaziçi Üniversitesi İçin 
Mezunlar Girişimi (BUİM) içinde yer alan bir 
grup mezun, nisan ayında üniversitelerine 
vekaleten genel sekreter atanan Nedim Mal-
koç‘un yüksek lisans ve doktora tezlerinde 
intihal yaptığı bölümleri raporlaştırarak ilgili 
üniversitelere ve kurumlara şikayet etmesiyle 

ilgili Sözcü, Cumhuriyet ve MedyaTava’da yer 
alan haberler, “kişilik hakları ihlali” gerekçe-
siyle, İstanbul 4. Sulh Ceza Hâkimliğince eri-
şime engellendi.

22 Ekim 2021: AKP’li Gaziantep Şahinbey 
Belediye Başkanı Mehmet Tahmazoğlu‘nun 
damadı Abdullah Aksu‘nun yönetim kuru-
lunda olduğu şirketin Gaziantep Büyükşehir 
Belediyesinin iştiraki Gaziantep Su ve Kanali-
zasyon İdaresinden (GASKİ) milyonlarca lira-
lık ihaleler aldığı iddiasıyla ilgili Cumhuriyet, 
Tele1 ve T24’te yer alan haberler, “kişilik hakla-
rı ihlali” gerekçesiyle, Gaziantep 3. Sulh Ceza 
Hâkimliğince erişime engellendi.

22 Ekim 2021: Kamuoyunda ‘Cübbeli Ah-
met Hoca’ olarak bilinen Ahmet Mahmut 
Ünlü’nün damadı Esat Palazoğlu ve ağabe-
yi Muhittin Palazoğlu ile ilgili dolandırıcılık 
iddialarının yer aldığı 210 haberin URL’si, İs-
tanbul Anadolu 7. Sulh Ceza Hâkimliğinin 11 
Aralık 2020 tarihli kararındaki içeriklerle ben-
zer olduğu gerekçesiyle, Erişim Sağlayıcıla-
rı Birliği’nin 25 Aralık 2020 tarihinde erişime 
engellenmişti. Hâkimlik kararıyla daha önce 
engellenen haberlerle benzer içerikte olduğu 
gerekçesiyle, başka haber de Erişim Sağlayı-
cıları Birliğinin kararı ile erişime engellendi.

25 Ekim 2021: Gazeteci Timur Soykan’ın, 
Türkiye Gençlik Vakfının (TÜGVA), FETÖ ile 
benzer bir yöntemle paralel devlet yapılan-
masına gittiğini iddia ettiği yazısı ve yazısıyla 
ilgili haberler, “kişilik hakları ihlali” gerekçe-
siyle, Ankara 7. Sulh Ceza Hâkimliğince erişi-
me engellendi.

27 Ekim 2021: Radyo ve Televizyon Üst Ku-
rulunun (RTÜK), son günlerde sık sık devlet 
içinde kadrolaşma iddialarıyla anılan ve Bilal 
Erdoğan’ın yönetiminde olduğu TÜGVA’nın 
“aşağılandığı” gerekçesiyle Halk TV’ye para 
cezası kestiği duyuruldu. Gazeteci Merdan 
Yanardağ ve akademisyen-yazar Emre Kon-
gar’ın, Anayasa’da laikliğin olmaması yö-
nündeki önerisiyle tepki çeken eski Meclis 
Başkanı İsmail Kahraman hakkındaki değer-
lendirmeleri nedeniyle Tele 1’e de ceza veril-
diği kaydedildi. RTÜK’ten yapılan açıklamada, 
“RTÜK, yasal bir gençlik sivil toplum örgütü 
olan TÜGVA’yı, FETÖ yapılanmasına benze-
terek, kuruluşa hiçbir belge ve veriye dayan-
maksızın ‘paralel yapı’ denilmesini yasa ihlali 
olarak değerlendirdi” denildi.



AKP iktidarının basına yönelik habere erişim ve sansür uygulamalarına; bu ra-
por döneminde, daha önce eşi benzeri görülmemiş bir yenisi eklendi. Toplumun 
ortak değerlerinden 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı kapsamında Anıtkabir’deki 
töreni takip etmek isteyen gazeteciler, Cumhurbaşkanlığının keyfi akreditasyon 
engeli ile karşılaştı. 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı etkinliklerine yönelik Cum-
hurbaşkanlığı İletişim Başkanlığının “akreditasyon” uygulaması getirmesi üze-
rine, başvuruda bulunan basın kartı da sahibi birçok meslektaşımız, Cumhur-
başkanlığından gelen listede adları olmadığı gerekçesi ile Anıtkabir’e alınmadı. 

Devlet protokolünün gerçekleştirdiği anma etkinliğinin ardından son dönem-
de başlayan yeni bir uygulama ile yurttaşların ziyaretleri sırasında da gazeteci-
lere yönelik aynı engel devam etti. 

İktidarın basına yönelik “keyfi” engellemelerinin toplumun ortak paydası olarak 
kabul edilen bir bayramda, “sansür” olarak yeni bir boyut kazanmasını AKP’nin 
ortak duyguları da “sadece benim gözümden görün” telaşının bir yansıması 
olarak değerlendiriyoruz. Bugüne kadar iktidar tarafından artarak devam eden 
“keyfi akreditasyon” girişimlerinin bu dönemde dönüştüğü bu durum, sansür 
politikalarının toplumun tarihi ve birlik temelini hedef alacak kadar genişlediği 
tehlikeli bir zemini beslemektedir. Meslektaşlarımızın karşı karşıya kaldığı bu 
engeller, yurttaşların sadece haber alma hakkına değil, ortak duygulara da sal-
dırıdır. Habere ve gazetecilere yönelik bu tür saldırı, sansür ve “akreditasyon” 
girişimlerine derhal son verilmesi; halk adına görev yapan meslektaşlarımızın 
bilgiye ve habere erişiminin önündeki bütün engellerin kaldırılması gerekmek-
tedir. 

(29 Ekim 2021)

‘SARAY’DAN GELEN ANITKABİR SANSÜRÜ 
ORTAK DUYGULARIN HEDEF ALINDIĞI BİR SALDIRIDIR!



6

Medya İzleme Raporu - Ekim, 2021

5 Ekim 2021: Gazeteci Ruken Demir’in “ör-
güt üyeliği” suçlamasıyla yargılandığı da-
vanın yedinci duruşması, İzmir 19. Ağır Ceza 
Mahkemesinde görüldü. 

Haber takibi amacıyla katıldığı etkinlikler 
ve haber kaynaklarıyla yaptığı telefon görüş-
meleri sebebiyle “örgüt üyeliği” suçlamasıyla 
yargılanan Ruken Demir’in gözaltına alındığı 
basın bürosunda el konulan dijital materyal-
lere dair İzmir Terörle Mücadele Şube Müdür-
lüğü Siber Suçlar Bürosundan beklenen ra-
porun gelmemesi üzerine mahkeme heyeti, 
raporun beklenmesine karar vererek davayı 
erteledi.

6 Ekim 2021: Gazeteci Can Dündar’ın “ca-
susluk” suçlamalarıyla yargılandığı davanın 
ikinci duruşması görüldü. 

Mahkeme, “suçtan zarar görme ihtimali” 
nedeniyle AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaş-
kanı Recep Tayyip Erdoğan’ın davaya katılan 

02 Gözaltı, Tutuklama, Dava
ve Yargı Kararları

olarak kabulüne karar verdi. Dava, 29 Aralık’a 
ertelendi.

7 Ekim 2021: Gazeteciler Canan Coşkun, Can 
Uğur ve Ali Açar, Berkin Elvan soruşturması-
na ilişkin Cumhuriyet ve BirGün’de yayımla-
nan iki haber nedeniyle “terörle mücadelede 
görev almış kişileri hedef göstermek” suçla-
masıyla yargılandıkları davada beraat etti.

11 Ekim 2021: Yeni Yaşam gazetesi muhabi-
ri Hatice Şahin hakkında “örgüt üyeliği” suç-
lamasıyla açılan davanın altıncı duruşması 
görüldü. Mahkeme, başka bir dosyada yargı-
lanan sanığın ifade örneğinin gönderilmesi-
nin beklenmesine karar verdi. Dava, 26 Ocak 
2022’ye erteledi. Şahin, 9 Ekim 2018 tarihin-
de Demokratik Toplum Kongresine (DTK) yö-
nelik operasyonda gözaltına alınan ve daha 
sonra serbest bırakılan 145 kişi arasında yer 
alıyordu. Şahin hakkında hazırlanan iddiana-
mede, gazetecilik faaliyeti, suçlamaya delil 
olarak öne sürülmüştü.



7

Çağdaş Gazeteciler Derneği

12 Ekim 2021: Artı Gerçek muhabiri Hayri 
Demir’in “terör örgütüne üye olmak” ve “te-
rör örgütü propagandası yapmak” suçlama-
ları ile yargılandığı davanın dokuzuncu du-
ruşması, Ankara 15. Ağır Ceza Mahkemesinde 
görüldü. Mahkeme, dijital materyallerin ince-
leme raporunun gönderilmemesinden kay-
naklı dosyadaki eksiklerin tamamlanmasını 
beklemeye karar verdi. Dava, 21 Aralık’a erte-
lendi.

12 Ekim 2021: Cumhuriyet gazetesinde ya-
yınlanan “Bilal Erdoğan’ın şanslı arkadaşı” 
ve “Arkadaş ihale zengini” başlıklı haberler 
nedeniyle haberi yapan Hazal Ocak ile Cum-
huriyet gazetesi Genel Yayın Koordinatö-
rü Serkan Ozan, Sorumlu Yazı İşleri Müdürü 
Olcay Büyüktaş Akça, İnternet Sorumlu Ha-
ber Müdürü Ozan Yurtoğlu, haklarında açı-
lan dava kapsamında İstanbul 2. Asliye Ceza 
Mahkemesinde hâkim karşısına çıktı. Dava 
ertelenirken, gazetecilerin ‘hakaret’ ve ‘iftira’ 
suçlamalarından 3 aydan 2 yıla kadar hapsi 
isteniyor. 

12 Ekim 2021: Gazeteci Ruşen Takva hakkın-
da “Kürt Halkının Özgürlüğü ve Ulusal Birliği” 
konulu basın açıklaması ve yürüyüşü takip 
etmesi suçlama konusu yapılarak açılan da-
vanın karar duruşması, Van İkinci Ağır Ceza 
Mahkemesinde görüldü. Mütalaada Ruşen 
Takva’nın gazeteci kimliğiyle orada bulun-
duğuna dikkat çeken savcılık, isnat edilen 
suçlamalar için yeterli delilin oluşmadığını 
belirterek, beraat talep etti. Mahkeme heyeti, 
“suçun yasal unsurlarının oluşmadığı gerek-
çesiyle” Ruşen Takva hakkında beraat kararı 
verdi.

12 Ekim 2021: Jin News editörü Roza Me-
tina hakkında “örgüt üyeliği” suçlamasıyla 
açılan davanın karar duruşması, Diyarbakır 
5. Ağır Ceza Mahkemesinde görüldü. Mah-
keme, Roza Metina’nın beraatına karar verdi. 
Karara savcı tarafından aynı gün itiraz geldi. 
Savcı, karara karşı istinaf mahkemesine itiraz 
başvurusunda bulundu. Metina, Demokratik 
Toplum Kongresi soruşturması kapsamında 
2020 yılında gözaltına alınıp serbest bırakıl-
mıştı.

13 Ekim 2021: Gazeteci Derya Okatan hak-
kında, bir dönem yazı işleri müdürü olarak 

çalıştığı ETHA’nın sosyal medya hesapların-
dan yapılan haber paylaşımları gerekçe gös-
terilerek “zincirleme örgüt propagandası” 
suçlamasıyla açılan davanın ilk duruşması 
görüldü. Mahkeme, Derya Okatan hakkında 
görülen davaların birleştirilip birleştirilmeye-
ceği konusunda İstanbul 29. Ağır Ceza Mah-
kemesine yazı yazılmasına karar verdi. Dava, 
26 Ocak 2022’ye erteledi.

14 Ekim 2021: Mezopotamya Ajansı (MA) 
muhabiri Mehmet Aslan hakkında “örgüt 
üyeliği” suçlamasıyla açılan davanın ikinci 
duruşması, İstanbul 24. Ağır Ceza Mahkeme-
sinde görüldü. Mahkeme, eksik hususların gi-
derilmesi için davayı 16 Aralık’a erteledi.

14 Ekim 2021: Cumhuriyet gazetesi muha-
biri Hazal Ocak’a “Damat işi biliyor” başlıklı 
haber nedeniyle eski Bakan Berat Albayrak 
tarafından açılan tazminat davasında mah-
keme, aynı haberden açılan ceza davasında 
verilen beraat kararının kesinleşmesinin bek-
lenmesine karar verdi. Dava, 8 Şubat 2022’ye 
ertelendi.

14 Ekim 2021: İleri Haber Genel Yayın Yö-
netmeni Doğan Ergün, 2014 yılında yayın-
lanan ve dönemin başbakanı Recep Tayyip 
Erdoğan ve Milliyet gazetesinin sahibi Erdo-
ğan Demirören arasında geçtiği iddia edilen 
ses kayıtlarını içeren haber nedeniyle 11 ay 20 
gün hapis cezasına çarptırıldı. Hükmün açık-
lanması geri bırakıldı.

15 Ekim 2021: Yeniçağ gazetesi yazarı Yavuz 
Selim Demirağ’a yönelik 11 Mayıs 2019’da ya-
pılan saldırıya ilişkin, “silahla kasten yarala-
ma, tehdit ve hakaret” suçlamalarıyla; Adem 
Yavuz, Ali Adanur, Emrah Yavuz, Furkan Çelik, 
Necmettin İnan ve Orhan Çoban’ın, ayrı ayrı, 
20 yıl 10 aya kadar hapis cezası istemiyle yar-
gılandığı davanın ilk duruşması, Ankara 54. 
Asliye Ceza Mahkemesi’nde yapıldı. Demi-
rağ, ifade veren sanıkların yalan söylediğini 
vurgulayarak, “Ben herhalde kendi kendimi 
dövdüm. Her şey ortadayken bu kadar yala-
na tahammülüm yok. ‘Meydanı boş mu bul-
dun’ dediler. Bir tanesi küfretti, biri ‘öldürün’ 
dedi. Trafikte herhangi bir şey yaşanmadı. 
Beni evime gazeteci arkadaşım Murat Ağırel 
bıraktı. Muhtemel ki takip ettiler” dedi. De-
mirağ’ın avukatı, müvekkilinin vücudundaki 



8

Medya İzleme Raporu - Ekim, 2021

yaralanmaların gözetilerek, sanıkların öldür-
me kastıyla hareket ettiklerini bildirdi. Tokatlı, 
“Öldürme teşebbüsünden yargılanması ge-
rektiği kanaatindeyiz. Bu nedenle görevsizlik 
verilmesini talep ediyoruz” diye davanın ağır 
ceza mahkemesine gönderilmesini istedi. 
Duruşma savcısı, görevsizlik talebinin reddi-
ni istedi. Hâkim, avukatın görevsizlik talebini 
kabul etti ve dosyanın ağır cezaya gönderil-
mesine karar verdi.

18 Ekim 2021: Taraf gazetesi eski yönetici-
leri Ahmet Altan, Yasemin Çongar, Yıldıray 
Oğur, muhabir Mehmet Baransu ve Tuncay 
Opçin’in, ‘Egemen Harekât Planı’ adlı gizli 
belgeyi yayımladıkları iddiasıyla yargılandıkla-
rı davada 36. Duruşma, İstanbul 13 Ağır Ceza 
Mahkemesinde görüldü. 2015’ten beri tutuk-
lu olan Mehmet Baransu ve avukatları esasa 
ilişkin savunmalara geçilmeden önce, mahke-
menin bağımsızlığını ve tarafsızlığını yitirdiği-
ni belirterek reddi hâkim talebinde bulundu. 

Ara kararını açıklayan mahkeme heyeti, 
reddi hâkim taleplerini reddetti. Mehmet Ba-
ransu’nun tutukluluk hâlinin devamına karar 
veren mahkeme, avukatların reddi hâkim ta-
lebinin reddi yönündeki karara itiraz hakkını 
gözeterek, bir sonraki duruşma tarihi olarak 
12 Kasım’ı belirledi.

20 Ekim 2021: Mardin’deki kayyım eylem-
leri sırasında gözaltına alınan Mezopotamya 
Ajansı (MA) muhabiri Ahmet Kanbal, Meh-
met Şah Oruç, Jin News muhabiri Rojda Ay-
dın ve serbest gazeteci Nurcan Yalçın ile Ha-
lime Parlak’ın yargılandığı davada karar çıktı. 
Duruşma savcısı, gazetecilerin üzerlerine atılı 
suçu işlediklerinin sabit olmadığını belirte-
rek, beraat etmeleri yönünde mütalaa verdi. 
Mahkeme, sanıkların üzerine atılı suçu işle-
diklerine dair kesin ve inandırıcı delil bulun-
madığı gerekçesiyle tüm sanıklar hakkında 
beraat kararı verdi.

21 Ekim 2021: Prof. Dr. Naci İnci’nin, AKP Ge-
nel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip 
Erdoğan tarafından rektör olarak atanması 
ardından Boğaziçi Üniversitesi öğrencilerinin 
isim isim savcılığa bildirilmesini haberleşti-
ren Gerçek Gündem muhabiri Fırat Fıstık’a 
soruşturma açıldı. Fırat Fıstık hakkında İstan-
bul Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından “kişi-

sel verileri hukuka aykırı ele geçirme”, “yay-
ma”, “kişinin huzur ve sükûnunu bozma” ve 
“iftira” suçlamaları yöneltildi. İstanbul 8. Sulh 
Ceza Hâkimliği de Naci İnci’nin şikâyet dilek-
çesini ortaya çıkaran Gerçek Gündem haberi-
ne erişim engeli getirildi. 

21 Ekim 2021: Mezopotamya Ajansı (MA) 
muhabiri Adnan Bilen, Cemil Uğur, Zeynep 
Durgut, Jin News muhabiri Şehriban Abi ve 
Nazan Sala’nın “örgüt üyeliği” suçlamasıyla 
yargılandığı davanın üçüncü duruşması, Van 
5. Ağır Ceza Mahkemesinde görüldü. Mahke-
me heyeti, gazeteciler hakkında devam eden 
tüm adli kontrol tedbirlerinin kaldırılmasına 
karar verdi. Gazetecilerin el konulan ekip-
manlarının iadesi talebini reddeden heyet, 
Nazan Sala hakkında açılmış olan soruştur-
manın akıbetinin öğrenilmesi için müzekke-
re yazılmasına karar verdi. Sonraki duruşma, 
6 Ocak 2022’de görülecek.

27 Ekim 2021: Kanun hükmünde kararname 
(KHK) ile kapatılan TV10’un eski kameramanı 
Kemal Demir ile kanal çalışanı Kemal Kara-
göz’ün “örgüt üyeliği” suçlamasıyla yargılan-
dığı davanın onuncu duruşması, İstanbul 28. 
Ağır Ceza Mahkemesinde görüldü. Savcı; Ka-
ragöz’ün üzerine atılı suçu işlediğine dair ye-
terli, kesin ve inandırıcı delil bulunamadığını 
belirterek beraatını; Demir’in ise “örgüte üye 
olmamakla birlikte örgüte yardım etmek” 
suçlamasıyla cezalandırılmasını istedi. 

Demir’in avukatı mütalaaya karşı beyanda 
bulunmak için mahkemeden süre talep etti. 
Karagöz’ün avukatı ise mütalaaya katıldıkla-
rını belirterek müvekkilinin beraatını istedi. 
Süre talebini kabul eden mahkeme, davayı 16 
Aralık 2021’e erteledi.

27 Ekim 2021: Odatv editörü Caner Taşpı-
nar’ın, eski TBMM Başkanı İsmail Kahraman 
ve AKP Ankara Milletvekili Ali İhsan Arslan’a 
“hakaret ettiği” iddiasıyla yargılandığı da-
vanın üçüncü duruşması, İstanbul 11. Asliye 
Ceza Mahkemesinde görüldü. Mahkeme hâ-
kimi, geçtiğimiz hafta yeni bir savcı değişimi 
olduğunu bu nedenle de dosyanın mütalaa-
ya çıkamadığını söyledi. Taşpınar’ın avukatı 
ile davacı tarafın avukatı mütalaadan sonra 
beyanda bulunacaklarını söyledi. Davanın bir 
sonraki duruşması 6 Ocak 2022’ye ertelendi.



9

Çağdaş Gazeteciler Derneği

03 Tehdit, Hakaret, 
Hedef Gösterme, Şiddet

5 Ekim 2021: Şırnak’ta asker ve korucu oldu-
ğu iddia edilen kişiler tarafından yapılan ağaç 
kesimini görüntülemek isteyen Mezopotamya 
Ajansı (MA) muhabiri Zeynep Durgut, TIR şoför-
leri tarafından saldırıya uğradı, çektiği fotoğraf 
ve görüntüleri silmesi için tehdit edildi. 

7 Ekim 2021: Boğaziçi Üniversitesi Rektörü 
Prof.Dr. Naci İnci’nin şikayetçi olması nedeniyle 
gözaltına alınan öğrencilerden ikisinin tutuk-
lanması üzerine Boğaziçi Üniversitesi öğren-
cileri kararı protesto etmek amacıyla Güney 
Kampüsü kapısı önüne geldi.

Kolluk güçleri, öğrencileri gözaltına aldı ve 
gazetecileri “talimat var” diyerek alandan uzak-
laştırdı.  Güney Kampüsü kapısı önünü abluka 
altına alan kolluk güçleri, gazetecilerin görüntü 
almasını engelledi. Halk TV’den Erdinç Yılmaz 
darp edildi.

21 Ekim 2021: Afganistan’ın başkenti Kabil’de 
kadınlar eğitim ve çalışma hakları için yürüdü. 
Taliban, kadınların eylemini takip eden gazete-
cilere saldırdı. AFP foto muhabiri Bülent Kılıç, 
bir Taliban üyesi tarafından saldırıya uğradığı 
anları sosyal medya hesabı üzerinden paylaş-
tı. Kılıç, “Taliban, Afganistan’daki gazetecilere 
böyle davranıyor. Özellikle de kadın eylemlerini 
haberleştirmek istiyorsanız” notunu düştü.

24 Ekim 2021: Ankara Beypazarı’nda Kent Ta-
rihi Müzesi açılışında Ankara Büyükşehir Bele-
diye Başkanı Mansur Yavaş’a ihaleyle ilgili soru 
sormak isteyen gazeteciler, korumalar tarafın-
dan yumruklandı. Mansur Yavaş’a soru sormak 
isteyen Beyaz TV muhabiri İsmail Çanak, darp 
edildi. Polislerin koruma altına aldığı İsmail Ça-
nak, bölgeden uzaklaştırıldı ve Beypazarı Dev-
let Hastanesine götürüldü. Çanak, Mansur Ya-
vaş’ın korumalarından şikâyetçi oldu.



10

Medya İzleme Raporu - Ekim, 2021

Yurdun pek çok yerinde olduğu gibi Anka-
ra’da gazeteciler, haber takibinde çeşitli zor-
luklarla karşılaşıyor. Bürokrasi koridorlarında 
haber takibinin akreditasyon uygulaması ile 
engellenirken, sokakta da polis engelin adre-
si.. Polisin, özellikle görüntü alınmasını engel-
lemek için sergilediği tutum giderek sertleşi-
yor. 

ANKA Haber Ajansı muhabiri Tamer Arda 
Erşin, 10 Ekim Ankara Gar Katliamı’nı anma 
etkinliklerin takip etmek için sokaktayken 
polisin tehdidi ile karşılaştı. Sivil polisler, ga-
zetecileri alandan iterek uzaklaştırmaya ça-
lıştı. Erşin, “10 Ekim anmasına mesleğimizi 
yapmak için gittiğimiz sırada Ulus Metro çı-
kışında anma alanına girmek isteyenlere po-
lis müdahale etti. Müdahaleyi görüntülerken 
basın mensupları da itilerek uzaklaştırıldı. 
Anma alanına girmek için Ankara Tren Garı 
önüne giderken, Opera Köprüsü’nün altın-
da sivil bir polis memuruna basının nereden 
gireceğini sordum. Bu sırada başka bir sivil 
bir polis memuru yanıma gelip küfrederek 
‘gitsene ulan, dörde bölerim seni’ diye tehdit 
etti. Polisin bu tutumu turkuaz basın kartımı 
göstermeme rağmen devam etti” dedi. 

Ama bu, Ankara’da ilk kez yaşanmadı. Tüm 
engelleme girişimleri, sorunun sadece basın 
kartı taşıyıp taşımamayla sınırlı olmadığını; 
hangi kimlikle olursa olsun polisin sokaktaki 
tutumunun görüntülenmesinin istenmediği, 
bu tutumun “kartlar” üstü bir alışkanlık hali-
ne geldiğini gösteriyor. 

Ancak, bir mahkeme kararı; sokakta engel-
lenmeye devam edecek gazetecilerin haklı 
olduğunu göstermesi bakımından önemliy-
di. Türkiye Gazeteciler Sendikası’nın; Anka-
ra’da yaşanan gazetecin engellendiği on olay 
üzerine kurduğu şikâyetinde, polisler hakkın-
da verilen takipsizlik kararını kaldıran mah-
keme; polislerin tutumunun “zor kullanma 
sınırını aşmak suçu” mu, yoksa “görevi kötüye 
kullanma suçunu” mu oluşturacağının tartı-
şılması gerektiğine karar verdi. 

Bu değerlendirme hukuki olarak değerli ve 
gazeteciler için bir kazanım olmakla birlikte; 
asıl değerlendirilmesi gereken ve hatta asıl 
suç olarak görülmesi gereken, gazetecilerin 
kamu görevinin engellenmesidir.

(10 Ekim 2021)

ANKARA’DA POLİSLER,
GAZETECİLİĞİN ÖNÜNDEKİ EN BÜYÜK ENGELLERDEN BİRİ!



11

Çağdaş Gazeteciler Derneği

04 İşten Çıkarmalar ve 
Gazetecinin Çalışma Yaşamı

22 Ekim 2021: Aralarında kamu bankaları, Turk-
cell, Türk Telekom, Çaykur, THY, Emlak Konut 
ve TOKİ’nin de bulunduğu onlarca kamu kuru-
munun televizyon kanallarına verdiği ilanların 
dağılımı TBMM’de gündem oldu. CHP Eskişehir 
Milletvekili Utku Çakırözer, kamu ilanlarının dağı-
lımındaki adaletsizliği rakamlarla anlattı. Milyon-
larca liralık reklamlar iktidardan yana yayıncılık 
yapan kanallara giderken Halk TV, FOX, KRT, Tele 
1 ve TV5’e hiç ilan verilmedi. TBMM’de ulusal ve 
yerel medyanın sorunlarının araştırılması için ve-
rilen önerge, AKP ve MHP milletvekillerinin oyla-
rıyla reddedildi. 

26 Ekim 2021: Hürriyet gazetesinde işten çıka-
rılan Mesude Erşan, katıldığı programda Yıldırım 
Demirören’in yönetiminde yaşadıkları hak ka-
yıplarını hatırlattı. Yaşadıkları sürecin sendikalı 
olduktan sonra başladığını belirten Mesude Er-
şan, “Sendika yetki almak üzereyken işverenler 
haberdar olmuş ve bu nedenle 45 kişiyi hiçbir 
haklarını vermeden işten çıkardılar. Dolayısıyla 
ciddi bir hak gaspı var. Anayasal bir suç da işlen-

di. Çünkü sendikalı olmak anayasal bir güvence. 
Dolayısıyla bunu engelleyecek herhangi bir şey 
yok. Kaldı ki meşru bir hareket” dedi. Demirören 
Medya Grubuna bağlı olarak yayın yapan Hürri-
yet gazetesi, 25 Ekim 2019’da 45 muhabir, editör 
ve yazarı gerekçe göstermeden evlerine gönder-
diği tebligatla işten çıkarmış, tazminatlarını da 
ödememişti. Çalışanlar, bugün hâlâ tazminatla-
rını almak için mücadele veriyor.

30 Ekim 2021: Ankara 5. Sulh Ceza Hâkimliği, 
Türkiye Gazeteciler Sendikası Ankara Şubesi’nin 
Ankara’da gazetecilerin görevlerini yapmalarını 
engelleyen polisler hakkında açtığı davada veri-
len takipsizlik kararını kaldırdı. Kararda, “Bu haliy-
le isnada konu eylemlerin zor kullanma yetkisine 
ilişkin sınırın aşılması suçunun mu yoksa görevi 
kötüye kullanma suçu mu kapsamında kaldığı 
değerlendirilerek, görevi kötüye kullanma suçu 
yönünden 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu 
Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hü-
kümlerinin tatbik edilmesi gerektiği anlaşılmak-
la itiraz kabul edilmiştir” ifadelerine yer verildi. 



12

Medya İzleme Raporu - Ekim, 2021

05 Manipülasyon
İlke İhlalleri

Ekim: ‘Siyasi Cinayetler’ tartışması
CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun 

Hürriyet Gazetesi’nde yayımlanan 8 Ekim’de-
ki röportajında kullandığı “siyasi cinayetler 
kaygım var” sözleri bu ayın önemli ve temel 
gündemlerinden biri oldu. CHP liderinin kul-
landığı bu ifade hem sosyal medyada hem de 
merkez ve alternatif medya tamamında ge-
niş yer buldu. 

Bu açıklama Sabah, A Haber, Yeni Şafak, Ak-
şam gibi gazetelerde geniş yer bulurken bu 
açıklamaların “Eski Türkiye’de kaldığı”, “Ak 
Parti döneminde böyle bir şeyin söz konusu 
olmadığı” yorumları yapıldı. 

Haberlerde iddianın verilmesinin ötesinde 
“iddianı ispatla” çağrısı da yapılarak adeta 
“karşı siyasi bir taraf” gibi görüşler ortaya ko-
nuldu. 12 Ekim’de Yeni Şafak gazetesi, “Savcı 
el koysun” manşeti ile çıkmış ve haberde id-

dia yerine ön peşin ile “Kılıçdaroğlu İYİ Parti 
ve FETÖ’nün korku iklimi oluşturmaya çalıştı-
ğını” iddia eden bir manşet atmıştır. 

Resmi devlet yetkililerinin, İletişim Başkanı, 
İçişleri Bakanı’nın “iddiasını ispatla” çağrısı 
ise gazetelerden çok sonra geldi. Ancak buna 
karşın iddiayı ispatlayıp ortaya koyacak bir so-
ruşturma günlerce açılmadı. Ta ki 13 Ekim’de 
AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep 
Tayyip Erdoğan açıklama yapana kadar… Bu 
süreçte Kılıçdaroğlu konuyla ilgili Erdoğan’ın 
yaptığı “daha neler olacak neler” sözlerine 
atıf yapsa da bu sözlere yapılan atıf iktidara 
yakın medyada hiçbir şekilde yer bulmadı. 

Erdoğan’ın geçmiş sözleri adeta görmezden 
gelindi. Süreç içinde Cumhuriyet, BirGün, Ev-
rensel gibi gazeteler; Kılıçdaroğlu’nun dilek-
çesine, Erdoğan’ın suç duyurusuna da ayrı 
ayrı yer verdi.  Bu tartışmalar devam ederken, 
Süleyman Soylu’dan “Sosyal medyadaki siya-



13

Çağdaş Gazeteciler Derneği

si cinayetler tartışmasını manipüle edenlerin 
yüzde 69’u bot hesaplardır” açıklaması gel-
di. Ancak manipülasyonu hangi hesapların 
yaptığı, neden yaptığına dair sorular merkez 
medyada ve genel olarak medyanın tama-
mında yanıtsız kaldı. 

Bir ana muhalefet liderinin gündeme getir-
diği, İYİ Parti’den de genel başkan yardımcı-
sı düzeyinde bu açıklamaya destek verildiği 
süreçte, ayrıca Türkiye’de yakın tarihte faili 
meçhuller yaşanmamışçasına olay tamamen 
siyasi tartışmalar içerisinde değerlendirildi. 
Buradaki söz konusu vahim iddia, ilerleti-
lemedi, üzerine gidilemedi. Olayın üzerine 
giden muhalif kanatta yer alan medya, FE-
TÖ’cü, manipülasyon yapmakla, hiçbir şekilde 
olayın özüne inmeyen; iktidara yakın medya 
ise “CHP’ye eleştiriler” boyutundan bu iddiayı 
ele aldı.  

Ekim: Demirören – Reuters gerginliği
Hürriyet, Milliyet, Posta, Fanatik gazetele-

ri ile CNN Türk, Kanal D, Teve 2, D-Smart ile 
DHA’nın aralarında olduğu medya grubunu 
2018 yılında toplamda 916 milyon dolara satın 
alan Demirören Holding’in, işlem için kullan-
dığı kredinin yapılandırmaya gittiğine dair ve 
2 milyar dolara borcun çıktığına dair bir ha-
ber Reuters tarafından servis edildi.  

Demirören Grubu söz konusu haberlerin 
sözde ‘meçhul kaynaklara’ dayandırılması-
na dikkat çekti ve iddialarla ilgili yasal süre-
cin başlatıldığını belirtti. Ayrıca haberi geçen 
ajans, basın etik ilkelerine uymaya ve ‘meç-
hul’ kaynakları açıklamaya davet edildi. Ha-
berin doğru olmadığı manipülasyon olduğu 
ileri sürüldü. 

Açıklamada, haberler ve kaynakları hakkın-
da savcılığa suç duyurusunda bulunuldu-
ğu belirtilerek, Basın Etik İlkeleri hatırlatıldı 
ve yasalara açıkça aykırı bir şekilde muhtelif 
tarihlerde yayınlanan haberlerle Grubun le-
kelenmeye çalışıldığı kaydedildi. Daha sonra 
grup, Reuters aboneliğini iptal etti. 

Krediye dair hiçbir detayın açıklanmadığı, 
“ticari sır” denildiği bir dönemde habere ulaş-
ma azmi gösteren Reuters’ın haberinin doğru 
olup olmadığı da aslında meçhuldü. Süreç o 
kadar şeffaf olmayan kapalı kapılar ardından 

devam etmiştir ki, burada kamuoyunun bilgi-
lenmesi namına hiçbir olumlu adım atılmadı.

2-9 Ekim 2021:  Pandora Belgeleri
Tüm dünyada eş zamanlı olarak yayınlanan 

“Pandora Papers” belgelerinde Türkiye’den 
220’den fazla isimin olduğuna dair haberler 
yer aldı. Bu isimler arasında Türkiye’nin bir-
çok köklü holding sahipleri, iş dünyasının 
önde gelen temsilcilerinin yanı sıra sanat ve 
spor dünyasından kamuya mal olmuş kişile-
rin de bulunduğu aktarıldı.  

Pandora belgelerinden, ‘vergiden kaçın-
mak’ için servetlerini offshore şirketleri ara-
cılığıyla ‘vergi cennetleri’ne taşıyan isimler 
arasında medyanın yakından da tanıdığı Ay-
dın Doğan’ın damadı M. Ali Yalçındağ’dan, 
CHP’li Onur Öymen’in oğlu Burak Öymen’e, 
iş insanları Turgay Ciner ve İnan Kıraç’a, ünlü 
gazeteci Reha Muhtar’a kadar kamuoyunun 
yakından tanıdığı isimler belgelerde yer aldı. 
Cumhuriyet, BirGün, BBC Türkçe, DW Türkçe, 
Medyascope, gibi sitelerde belgelere dair ha-
berler yapılırken Türkiye’den isimlerin genel 
olarak verilmemesi, muhalif sitelerde iktida-
ra yakın isimlerin ağırlıklı olarak kullanılmaya 
çalışıldığı görüldü. 

“Pandora belgelerini anlama kılavuzu”, “bel-
geler ne anlama geliyor” gibi özellikle Cum-
huriyet ve BirGün’de detaylı yazılar kaleme 
alındı. Ancak bu yazılarda dahi, medyada yer 
edinmiş kişi isimlerine yer verilmedi. Belge-
lerde patronlarının adı geçen Sabah – ATV 
gibi gruplarda, haberlere dahi yer verilmedi. 
Merkez medyada yer alan Hürriyet’te ise 5 
Ekim’de bir haber yapılsa da haberde sadece 
yabancı adı geçen ünlülerin, yani şarkıcı Sha-
kira, Ukrayna devlet başkanı ve benzeri isim-
lerin adı geçti. Türkiye’den herhangi bir isme 
yer verilmediği görüldü. 

7 Ekim 2021: Üniversite öğrencilerinin ba-
rınma sorunu

Yurt kapasitelerinin yetersizliğinden kay-
naklı üniversite öğrencilerinin barınma soru-
nu yaşadığı Eylül ayındaki gelişmeler, Ekim 
ayında da devam etti. Siyasetin öncelikli gün-
demlerinden biri haline gelen konuya ilişkin 
iktidarın destekçisi yayın organlarından Ak-
şam gazetesi 7 Ekim 2021 tarihli “Fransız öğ-
renciler çorba kuyruğunda” başlıklı haberiyle 



14

Medya İzleme Raporu - Ekim, 2021

tartışmaları başka bir boyuta yönlendirme-
ye çabaladı. Haberde, Fransız öğrencilerinin 
ekonomik sorunlar nedeniyle yardım dernek-
lerinin önünde çorba kuyruğuna girdiği kay-
dedilirken, öğrencilerin atfen “Devletin kira 
yardımı yetmiyor” ifadesine de yer verildi.

12 Ekim 2021: 58. Altın Portakal Film Festi-
vali Ödül Töreni

Oyuncu Nihal Yalçın, 58. Altın Portakal Film 
Festivali’nde Zuhal f ilmi ile “En İyi Kadın 
Oyuncu” ödülü için sahneye çıkıp konuşma 
yaptığı esnada oyuncu Tamer Karadağlı’nın 
saatine bakması, uzun konuştuğunu ima 
ederek araya girmesi, ödülü Nihal Yalçın’ın 
eline tutuşturarak, konuşmayı nasıl yapması 
gerektiğini tarif etmesi üzerine kamuoyunda 
cinsiyetçi baskı biçimi tartışılmaya başlandı. 
Yeni Akit ise Nihal Yalçın’ı hedef aldı. İnternet 
sitesinde “Ödül töreninde boş boş konuşan 
Nihal Yalçın’a sunucu Tamer Karadağlı bile 
dayanamadı” başlığı ile haber yaptı; haberin 
videosunda ise Nihal Yalçın’ın yüzü haricinde 
vücudunun neredeyse tamamı buzlanarak 
sansürlendi.

18-26 Ekim 2021: Meclis’in gündemine ge-
len Suriye ve Irak tezkereleri 

Suriye ve Irak ile ilgili her yıl hükümet ta-
rafından tekrarlanan tezkereler, bu yıl 1 yıllık 
değil, 2 yıllık olarak Meclis’e getirildi. Med-
yanın genelinde “neden 1 yıl değil 2 yıl ol-
duğuna” dair farklı yorumlar yapılsa da ana 
neden açıklanamadı.  Cumhuriyet, BirGün, 
BBC Türkçe gibi sitelerde “Seçim nedeniyle” 
değerlendirmeleri yapılırken, iktidara yakın 
Sabah, Yeni Şafak, “ensonhaber” gibi gazete 
ve sitelerde “dünyaya mesaj verildiği” yorum-
landı. Bu konuda farklı görüşler ifade edildi. 
Tezkereler Meclis’e gelmeden yaklaşık 10 gün 
önce, yani 18 Ekim’de HDP Eş Genel Başkanı 
Pervin Buldan’ın “tezkereye hayır denilmesi” 
çağrısı özellikle, Sabah, Yeni Şafak, A Haber, 
TGRT Haber, Kanal 24 gibi gazete ve kanal-
larda ağırlıklı olarak “CHP’ye çağrı” olarak yo-
rumlandı. 

Hâlbuki yapılan bu çağrı Meclis’te bulunan 
tüm partilere yönelikti. Ancak, 18 Ekim’de Sa-
bah gazetesi, “HDP’den CHP ve İyi Parti’ye 
tezkere şantajı” başlığı ile çıktı. “PKK uzantısı” 
ifadesiyle HDP’ye atıf yapılan haberde iki si-
yasi partinin seçim için şantaja uğradığı iddia 

edildi. Bu haberde bir dayanak, bir veri olma-
ması dikkat çekti. Haber 7 adlı internet sitesi 
de “HDP tutuştu” başlığı ile terör operasyon-
larını engellemek için muhalefete tezkere 
çağrısına ‘Hayır’ de baskısı yaptığı ifade edil-
di. Hâlbuki söz konusu tezkerelerle ilgili içe-
rik, gerekçe ve benzeri gibi gazetecilik ilkeleri 
çerçevesinde haberler yer almadı. Tezkere ne 
anlama geliyor, içeriğinde ne detay var gibi 
haberler, merkez medyada görülmedi. 

Bazı sosyal medya hesapları dışında kamu-
yu bu noktada aydınlatma yerine ‘Kim evet’, 
‘Kim hayır’ dedi gibi çerçevede haberler hal-
ka sunuldu. Tezkere içeriğine detaylı yer ve-
rilmedi. Tezkerenin 26 Ekim’de Meclis’ten 
geçmesi sonrası Cumhuriyet’te, “CHP ilk kez 
hayır dedi” başlığı ile haberin çıkması da dik-
kat çeken bir başlıktı. Hâlbuki CHP, 2014 yılın-
daki Irak ve Suriye tezkeresine de “hayır” oyu 
vermişti. Bu noktada bu yanlışın yapılması 
dikkat çekici gelişmelerden. Ayrıca BBC Türk-
çe’de de başka bir yazıda CHP’nin “ilk kez ha-
yır” dediği yazıldı. Sonuç olarak tezkere konu-
sunda merkez medya, “kim evet, kim hayır” 
noktasına sıkışmış ancak halka bu tezkere 
nedir, ne olmalıdır, etkileri neler, görüşler ve 
benzeri bilgileri aktarmaktan geride kalması 
habercilik açısından eksik, yanlış ve sorunlu 
bir durum olarak belirdi.

22-31 Ekim: Kavala Bildirisi
10 büyükelçinin Osman Kavala davasına 

ilişkin yayınladıkları bildiri bir anda siyaset 
ve medyanın ana gündemleri oldu.  ABD, 
Almanya, Fransa, Kanada, Danimarka, İsveç, 
Finlandiya, Norveç, Hollanda, Yeni Zelanda 
büyükelçilerinin yayınladığı metne, siyasetin 
tamamından tepki geldi. İktidar kanadı sert 
tepki gösterirken, muhalefetten de “içişlerine 
karışılması doğru değil” açıklaması geldi. İkti-
dara yakın medya, Sabah-ATV grubu, Akşam 
-Kanal 24 grubu ve Yeni Şafak gibi gazeteler 
CHP Genel Başkanı’nın bir süre önce yaptığı 
”Kavala ve Demirtaş neden tutuklu” açıkla-
masını gündeme getirirken, açıklamanın ar-
kasında CHP’nin  ve “dış güçlerin” olduğu ve 
ortak hareket edildiğini ileri sürdü. Ancak bu 
haber ve iddialar dayanaktan yoksun sadece 
yapılan demeçlerden ibaretti. 

AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Re-
cep Tayyip Erdoğan bu süreçte, iki açıkla-



15

Çağdaş Gazeteciler Derneği

ma ile elçilerin “istenmeyen kişi” ilan edile-
ceği mesajını verdi. Bu açıklama sonrası 25 
Ekim’de elçiliklerden ardı arkasına açıklama-
lar gelirken büyükelçiler, “Viyana Sözleşme-
si’nin 41. Maddesine riayet ediyoruz” açıkla-
ması yaptı. Bu açıklama “geri adım” şeklinde 
son dakika olarak tüm kanallarda, ertesi gün 
de gazetelerde yer buldu. 

Erdoğan, “konu kapandı” açıklaması yap-
tı. NTV, CNN Türk, Habertürk, A Haber, TGRT 
Haber, Kanal 24 gibi yaygın izlenen kanallar 
konuyu gün boyu ve akşam programların-
da işledi, gazeteler de konuyu değerlendirdi 
ancak Osman Kavala cephesine sorulmama-
sı açık bir etik ihlali oluşturdu. Bu mecralar 
Osman Kavala’nın cezaevinden yaptığı açık-
lamaya da yer vermeyip olaya taraflı yaklaştı. 
Özellikle A Haber ve Kanal 24 gibi mecralar 
konuya, “Soros’un Türkiye sorumlusu” olarak 
yaklaşmışlar ve Soros’u adeta bir terör örgütü 
lideri olarak gösterdi. Bu noktada Cumhur-
başkanı’nın da Soros’u hedef alan açıklama-
ları yer aldı. Soros kimdir? Soros ne iş yapar 
gibi bir bilgilendirici haber, görüş bu mecra-
larda yine yer almadı. Kavala’nın avukatı sa-
dece Halk TV’ye çıkarak tartışmaları ve Kava-
la davasını değerlendir. Kavala davasının ne 
olduğu neden tutuklu olduğu, içeriğine dair 
bilgi ve belgeler ise genel yaygın medyada 
yer almadı. Osman Kavala konuşulduğu bir 
ortamda medya genel olarak iktidar tezleri 
üzerinden konuşuldu. 

Ancak diğer tarafa söz hakkı tanınmadı. 
Bu notada muhalif medya olarak adlandırı-
lan Cumhuriyet, BirGün gazetelerinde CHP 
kaynaklı Erdoğan’ın geçmiş yıllarda Soros ile 
yaptığı görüşmelere yer verildi. Bu bilgiler 
merkez ve yandaş tabir edilen medyada yer 
bulmadı. Ancak muhalif medyadaki bu Soros 
haberleri de belli düzeyde problemler içer-
mekteydi. Soros’un sanki “geçmişte Erdoğan 
ile görüşürken de suçlu olduğu” algısı oluş-

maktaydı. Haberlerde Erdoğan’ın suçladığı 
Soros ile görüştüğü bilgisinden daha çok “so-
runlu adam ile Erdoğan da görüşmüş” algı-
sı yaratılmıştır. ‘Bu adam sorunlu mudur, bu 
kişi gerçekten ülkeleri bölmekte midir, amacı 
nedir, Türkiye’de bir soruşturma açılmış mı-
dır?’ gibi kamuoyunu bilgilendirici bilgi ve 
belgeler medyada yer almamıştır. Soros ile 
ilgili kim olduğuna dair uzantı ve bağlantıla-
rına dair detaylı araştırmalara yer verilmedi. 
Yürütülen tartışmalar sadece algılar üzerin-
den yapıldı. 

29 Ekim 2021: Rekabet Kurumunun zincir 
marketlere cezası 

Rekabet Kurumu, fahiş f iyat soruşturma-
sıyla ilgili kararını duyurdu.  Beşi zincir ve bir 
tedarikçi markete toplamda yaklaşık 2,7 mil-
yar TL ceza verdi. BİM, CarrefourSA, Migros, 
Şok,  A101 marketleri ile tedarikçi f irma Sa-
vola Gıda’ya kesilen cezalar özellikle yazılı ve 
görsel medyada ilk etapta anlık olarak verilse 
de isimlerin genel olarak verilmediği görül-
dü. Ayrıca gazetelerde uzun zamandır Türki-
ye’nin gündemi olan fahiş f iyat tartışmasına 
ilişkin gelişmeler geniş yer bulmadı. 

Gazetelerin önemli reklam verenlerinden 
olan bu marketlere neden ceza kesildiği, 
hangi gerekçeler ile ceza verildiği gibi detay-
lı bilgiler de merkez medyada yer almadı. 28 
Ekim’de Sabah gazetesinde Dilek Güngör, 
“Fahiş f iyatı birlikte belirlediler” başlıklı de-
taylı bir yazı kaleme aldı. WhatsApp yazışma-
ları ve zincir market yetkililerine ait olduğu 
belirtilen konuşmalar o yazıda yer aldı. Tüm 
bu gelişmelerin ardından fahiş f iyatın ana 
nedeninin sadece bu marketler olduğuna 
dair algı ve manipülasyon, tüm hızıyla sürdü-
rülse de, bu ceza sonrası f iyatlarda değişim 
olmaması ve süreçleri sorgulayan haberler 
medyada yer almadı. Fahiş f iyatların ana ne-
denleri, marketlerin bundaki payına ayrıntılı 
şekilde yer verilmedi.




